Handpaard.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Castache

Re: Handpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:40

jokari schreef:
Klinkt goed Allegra. Ja Duim voor je dat het ohz ook zo mooi gaat.

Idd,ik ook! Ja

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 23:22

Nou, gister de vuurdoop gehad, we hebben een kort ritje gemaakt, met mijn stalgenootje rijdend mee. Het ging echt supergoed! We zijn eerst over een breed, rustig zandpad gegaan, geen probleem, daarna een stukje over een rustige ventweg (zegmaar, een weg langs een drukkere weg), ging ook super goeg! Zelfs nog kleine stukje gedraaft, was ook geen probleem,al werden ze wel een beetje enthousiast Haha!
Bailey laat zich gewoon opzij drukken door Julia, al hapt hij af en toe wel spelend even in de teugel of haar hals (liefdesknabbels haha!). Wat ie uiteraard niet mag, maar het is wel schattig.
Volgende keer gaan we een iets langere rit maken, maar ik vond een half uurtje zo voor de eerste keer wel genoeg Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 07:07

Hartstikke goed joh!!
Fijn dat het goed ging.
Dat frissere in draf herken ik wel,dat gebeurde bij mij ook.
(ging wel goed,maar stap was toch rustiger..)
Op naar de volgende rit dus!!
(maak je dan foto's?) Pling

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:56

hé da's tof Allegra. Nog een beetje en jullie kunnen samen galopperen. Lachen

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:13

Ik heb een fries en een shet en de shet neem ik vaak mee als handpaard (zie avatar). Eerst geoefend in de bak en daarna naar buiten. Mijn paarden luisteren beiden erg goed naar stemcommando's en dat is wel prettig. Een keer draf of galop zeggen en beiden draven of galoperen aan. Ho luisteren ze ook allebei erg goed naar en dat is ook wel prettig. De fries is erg makkelijk op een hand te sturen en reageert goed als je de "buiten"teugel op de hals legt om de bocht om te gaan en dat scheelt ook.

Ik raad je wel aan goed te oefenen want het vraagt soms best wat vaardigheid om 2 paarden te begeleiden, maar als het lukt is het ook heel erg leuk.
Afgelopen zondag ben ik zelfs nog een stapje verder gegaan. Op een grote stille heide zonder verkeer, heb ik de shet losgelaten en ze liep perfect mee. Het kudde instinct is wat dat betreft heel groot.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 11:35

Bailey, het handpaard, luisterd ook erg goed naar stemcommando's. Julia normaal gesproken ook, alleen wil die nog weleens proberen of ze toch niet écht eventjes mag rennen Haha!
Ik denk ook dat het begeleiden bij mij makkelijker is als bij jou, aangezien ik een groot paard heb die ongeveer evenhoog is als ik als ik op Julia zit. Het word een stuk moeilijker denk ik als je meer touw moet geven omdat je pony klein is.

Dat ze zo mee liep is echt super leuk! Bij ons heb je niet dat soort plekken dus dat waag ik maar niet denk ik Tong uitsteken En ze liepen elkaar nu al een beetje uit te dagen, denk dat het dan helemaal lang leve de lol word.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:43

Ik denk dat twee grote paarden inderdaad wat moeilijker is, aan de andere kant is het hoofd van het handpaard dan wel meer op je eigen hoogte. Bij mij gaat soms nog wel eens het touwtje om mijn voet zitten of kruipt de shet te dicht op de fries en dan komt ze steeds tegen mijn voeten aan.

Bijgaand nog een foto van afgelopen week, toen ze los liep. We waren toen met nog iemand anders op stap en dat paard vond het ook goed dat die kleine erbij liep.
Afbeelding

De shet had trouwens met het los lopen de tijd van haar leven, lekker snackken tussendoor en een beetje de toerist spelen. Maar ze bleef altijd dicht bij ons in de buurt.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 11:45

Haha, ja dat zeg ik, bij mij is het makkelijker omdat ie op gelijke hoogte zit Haha!
Leuk joh die foto's!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:16

wat een leuke foto Berith, die kleine moet zich idd wel goed ggeamuseerd hebben, zo vrolijk los naast de paarden. Lachen

Allegra, kent Baily nu al het verschil tussen draf en tölt ? Ik kan mij voorstellen dat als ie ineens gaat tölten, dat Julia dat dan maar een raar geluid vindt.
Jaaaaaah zo'n twee formaten los naast mekaar... Ik denk dat jij dan niets meer te zeggen hebt. Nagelbijten / Gniffelen

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 18:08

Hahaha, nou, ik moet altijd heel erg lachen, want hij haalt alles zo door elkaar! Hij probeert wel altijd met tölt te beginnen. Ik moet erg opletten, want eerst lijkt het meer op sweinen, telgang, zoiets, bij wat meer snelheid word de takt beter, maar dan is het opletten dat je hem van voren iets opvangt, anders word het weer telgang of draf.
Naast Julia kan hij eigenlijk niet genoeg snelheid maken dus maakt hij een gek huppelpasje, ziet er niet uit Haha!
Komt wel als hij wat sterker word, nu kan hij mee naar het bos dus dat scheelt. En zodra ik 2 zadels heb kan ik hem ook in het bos gaan rijden (wil hem nog niet alleen in het bos rijden, en heb nu nog maar 1 zadel) en lange rechte stukken oefenen.
Wat betreft het geluid, geloof niet dat ze dat raar vind. Ze vind het sowieso nog een beetje raar, een paard zo er naast. En toen we onder een bruggetje door gingen liep ze idd wel iets harder door het rare geluid, maar volgens mij niet speciaal van het tolt geluid.
Moet ze maar goed opletten en proberen er van te leren, en toltnde fjord lijkt me erg leuk Haha! Een soort van snelle stap/flatwalk zonder hoofdknikken doet ze wel soms. Maar ik probeer verder niks, wil zoiets niet er uit forceren.