Allereerst Morelia, is het doél van dresseren in algemene zin het betrouwbaar en veilig overal kunnen rijden. Het maken van de afsspraken over de signalen en hun bedoeling.
Het 'gymnastiseren' en het daarmee samenhangende fysiek in conditie brengen .... zie mijn vorige inbreng(en).
De verworden scheiding tussen ringdressuur en dressuur is een vreemde zaak. De toets was ooit een proef om te beoordelen of de combinatie geschikt was voor het eggie.
Om in dat eggie te kunnen rijden heb je een goed gedresseerd en etc. paard nodig.
Vanmorgen de eerste rit met hengstlief gedaan en bewust een paar écht lastige afdaling gemaakt. Daarmee fris ik bij hem op waaróm
- relatieve elevatie
- rugbrug maken
De tweede rit met Arabella bewust veel stukken boshelling. In galop slalom tussen en om de bomen om op te frissen waaróm
- tempo zonder snelheid
- binnenachterpoot ver onder
'The proof of the pudding is in the eating'
morelia schreef:Ik rij met bit in de bak omdat ik dan wil gymnastieken met mijn paard.
Ik mis het verband nog steeds. Dat gaat met of zonder bit net zo goed en weestandsloos het beste.
Citaat:
Wat ik nu juist graag wil leren is vragen om verzamelen en een bepaalde hoofd/halshouding zonder weerstand op welke manier dan ook op het hoofd uit te oefenen. Misschien is dat wel onmogelijk?
Beiden heel goed mogelijk. Voor 'shapen' van de voorkant lees het boek van Inge Teblick of koop een DVD van Allen Pogue.
HC