rijden met touwhalster

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: rijden met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:05

Er komt net zoveel druk op als je zelf wilt hoor , als ik goed hard eraan trek ben ik blij dat het goed hard aankomt , want dat is hetgene dat er op dat moment blijkbaar nodig is.

Het gaat erom dat je zelf eerlijk en rechtvaardig bent.
Dier heeft dan alle kans om gewoon op hele lichte hulpen te reageren en doet 'ie dat niet dan is het fijn dat je ook wat steviger in kunt komen om de verhoudingen weer even duidelijk te maken Knipoog

Sommige paarden hebben gewoon af en toe even een korte correctie nodig.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 12:42

gollempje schreef:
als je het nog niet helemaal durft, Narya, kan je altijd nog een hoofdstel om doen en daaroverheen je touwehalster. dan kan je de teugels van het hoofdstel laten hangen. en afremmen doe je op je zit, wil je in 1 keer stoppen, dan moet je de one rein stop gebruiken, maar die moet je paard wel kennen

Hoe stel je zoiets voor dan? Het is heel leuk en aardig om een C-R-B erover heen te doen, maar als er geen teugels aan het bit zitten, kan ik er ook niet mee remmen Tong uitsteken Dan zou ik met 2 paar teugels moeten gaan rijden, of niet?

JoviBan schreef:
Narya schreef:
Maar waar ik dan wel bang voor ben, is dat er enorm veel druk komt te staan op de neus als ik probeer af te remmen, dat lijkt me ook niet al te prettig voor het paard. Hoe remmen jullie in zo´n geval af? Knipoog

Wanneer je nu - rijdend met bit - wilt remmen, hoe doe je dat nu dan?

Aan de teugels trekken, plus stemgebruik Clown Maar ik krijg haar altijd moeilijk terug, omdat ze erg enthousiast is buiten. Daarom weet ik ook niet of het een goed idee is om zonder bit buiten te rijden, omdat ik bang ben dat ze dan helemaal niet meer reageerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 15:42

Narya schreef:
Hoe stel je zoiets voor dan? Het is heel leuk en aardig om een C-R-B erover heen te doen, maar als er geen teugels aan het bit zitten, kan ik er ook niet mee remmen Tong uitsteken Dan zou ik met 2 paar teugels moeten gaan rijden, of niet?

Ja, in dat geval rij je met twee teugels. Nou ja, niet echt; je rijdt met de teugels aan de CRB (of ander bitloos hoofdstel) en de teugels aan het bit hangen er los bij, doe je eventueel een knoop in, laat je voor je zadel liggen, gebruik je in ieder geval niet.

Narya schreef:
Aan de teugels trekken, plus stemgebruik Clown Maar ik krijg haar altijd moeilijk terug, omdat ze erg enthousiast is buiten. Daarom weet ik ook niet of het een goed idee is om zonder bit buiten te rijden, omdat ik bang ben dat ze dan helemaal niet meer reageerd.

Misschien juist wel, omdat ze zich dan niet meer aan het bit onttrekt. Knipoog
Probeer het eens op de manier zoals gollempje voorstelde.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 16:48

Het paard kent helaas geen western kunstjes (ik neem aan dat het Western is *LOL*, maar ik kan inderdaad eens proberen om het met twee teugels te doen. Als ik ergens een tweede teugel vandaag kan toveren, that is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:13

Wat bedoel je met western?
Begrijp ik even niet... Knipoog

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:21

gollempje schreef:
als je het nog niet helemaal durft, Narya, kan je altijd nog een hoofdstel om doen en daaroverheen je touwehalster. dan kan je de teugels van het hoofdstel laten hangen. en afremmen doe je op je zit, wil je in 1 keer stoppen, dan moet je de one rein stop gebruiken, maar die moet je paard wel kennen

Dat daar, de one rein stop. Dat lijkt me western, of is dat niet waar? Clown

Afremmen op de zit vind ik een mooi principe, maar buiten werkt dat gewoon niet zo. Het paard zou het liefst het hele rondje lang rennen en als ik haar niet constant bij me hou, krijg ik haar niet meer terug. Vandaar dat ik een beetje huiverig ben voor het bitloos buitenrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:46

De one rein stop is geen western.
Of je deze 'stop' wel of niet zou moeten kennen, laat ik in 't midden. Ik zelf ken 'm niet.

Maar zo te lezen zijn jij en je paard sowieso niet echt klaar voor samen buiten rijden. Bit of geen bit. En zou grondwerk bijv. goed voor jullie zijn.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:13

Als je je paard buiten alleen kunt stoppen door aan de teugels te trekken Narya, zou ik voortaan even niet meer buitenrijden. Ik zou beginnen met grondwerk zodat het wederzijdse vertrouwen wat groter wordt en erop oefenen dat ze terug te rijden is op je stem en zit ipv op je bit/touwhalster.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:29

We zijn met grondwerk bezig, maar nog niet heel erg lang. Maar goed, zonder buitenrijden, kun je niet oefenen op het stoppen. Het verhaal van het paard in kwestie is dat ze vroeger nog niet buiten kon komen zonder op hol te slaan, te stressen en alleen maar te racen. Vergeleken met dat, zijn we al een eind gekomen door vaak rustig proberen buiten te rijden, maar het gaat nou eenmaal nog niet perfect. Dat heeft te maken met een jarenlange verzorgster die alleen maar wou crossen. Rustig buiten rijden train je nou eenmaal niet in de bak, want in de bak reageerd ze totaal anders dan buiten. In de bak is ze perfect terug te nemen en heel rustig, maar buiten is dat gewoon een stuk meer werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 23:02

Ga je weleens met haar aan de hand wandelen in het bos?
Dat geeft ook een hele goede basis en is erg goed voor jullie band.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 23:04

Nee, we wandelen nooit in het bos, want dat is om te lopen een flink eindje weg. Wandelen doen we wel gewoon door de polder zelf Lachen Dan is ze overigens gewoon rustig, alleen onder het zadel kan het nog beter Tong uitsteken

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 08:26

Buiten rijden train je inderdaad niet in de bak, maar als jij leert je paard te stoppen als jij aan de teugels trekt, dan wordt het in mijn ogen nooit wat. rijden betekent wederzijds respect, harmonie tussen ruiter en paard en ik heb het idee dat deze een beetje weg is... ik zou helemaal opnieuw beginnen, niet naar buiten, maar eerst veel grondwerk en van daaruit weer op gaan bouwen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 08:52

Je zegt zelf :

om te stoppen moet je vaak flink aan het bit trekken , en dan is het nog maar de vraag of ze echt stopt. Conclusie : trekken aan bit werkt niet (goed).

Dus waarom vasthouden aan dat bit ? Je weet dat je er niks aan hebt....

Een touwhalstertje of CRB is nog nieuw en daar is het dier nog niet op afgestompt , daarmee kun je het dus nog goed opvoeden omdat het een andere druk geeft.

Als je van begin af aan duidelijk HO leert erop dan kan dit een hele goede oplossing zijn.

Sowieso niet steeds de rem erop houden , daar raak je allebei alleen maar gefrustreerd van.

Je moet een manier zien te vinden om het dier een nieuw , rustiger tempo aan te leren. En niet door steeds te trekken want daarmee maak je de rem onbruikbaar. Als je steeds zit te remmen dan gaat het effect weg omdat je er geen echte reactie op krijgt , en als je dan stil wil staan moet je gaan rukken en sjorren om nog reactie te krijgen.

Je kan het dier een rustiger tempo aanwennen door bvb. te wandelen , naast de fiets , naast ander paard dat rustiger loopt (als ze daar naast wil blijven uit zichzelf) , door het beestje minder pittig te maken door "rustiger" voer , meer vrije beweging als ze dat al niet heeft (hele dag op de wei bvb. ) enz.

Het moet een gewenning worden om rustig te lopen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:50

Wandelen of naast de fiets is geen enkel probleem, dan stopt ze precies wanneer ik wil, maar onder het zadel werkt het niet zo goed. Dat is inderdaad frustrerend en ik vind het ook niet leuk dat ik de hele tijd moet tegenhouden, omdat ze er anders vandoor gaat, maar een andere oplossing weet ik niet. Als ik haar los laat, is ze weg en dat is gewoon gevaarlijk. Een ander paard erbij is helaas ook geen oplossing, dan bereik je juist het tegenovergestelde: dan flipt ze helemaal. Ze is het rustigst als je alleen bent en nadat ze al een flinke tijd (zeg maar gerust 2 uur..) heeft gelopen, dan komt ze makkelijker terug dan normaal. Ze staat een groot gedeelte van de dag op de wei en over een maandje 24/7, maar ik heb niet het idee dat ze in de zomer rustiger is dan nu.
Zoals ik zei, zijn we net begonnen met grondwerk, al vind ik het best moeilijk om oefeningen uit een boek na te doen, dus perfect is het allemaal nog niet. Wat voor dingen zouden jullie aanraden om het remprobleem op te lossen? Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 12:07

ik heb een tijdje een paardje gereden wat ook gewend was om buiten hard te gaan.
we hebben 3 weken lang 4x per week alleen maar gestapt buiten tot ze buiten niet meer associeerde met racen.

ik ging met dat paardje gewoon meerdere malen er uit, gewoon stappen, en in de stap ook regelmatig even terugnemen naar halthouden op zit.waren geen lange ritten hoor, half uur tot drie kwartier
ging allemaal prima, na die periode ging ik er een drafje bij doen ook daarin weer schakelen naar draf,stap en halthouden.
na enige tijd konden we zonder problemen normal buitenrijden.
duurt even ,maar werkte wel heel goed Haha!

hoe gaat het stappen buiten dan, wil ze dat wel?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 14:37

Allereerst mijn excuses voor het kapen van je topic Lachen
We zijn nu inmiddels al 4 jaar bezig, dus ik heb geen illusies dat het binnen 3 weken kan veranderen, maar ja, we zijn begonnen op precies dezelfde manier. We hebben nooit de stap gemaakt naar het rustig draven, want draf lijkt een gang te zijn die ze buiten niet beheerst, en zeker niet rustig. Na 2 drafpassen vliegt ze over naar galop en ben ik weer lang bezig om haar terug te krijgen naar draf. Rustig stappen kan ze opzich wel. Toen het een aantal weken terug een tijd heel warm was, heb ik alleen maar buiten zonder zadel gestapt. Hoewel ze af en toe ging dribbelen omdat ze zo graag wou draven, was ze het grootste gedeelte van de rit vrij rustig. Dat verandert wanneer je een stukje geprobeerd hebt te draven, daarna duurt het lang voordat ze weer rustig is. Dit is helaas een probleem dat al heel lang speelt, misschien hebben we het een paar jaar terug teveel overhaast. We hebben toen ook lang alleen maar gestapt, maar misschien zijn we toch iets te snel gegaan. Ik ben nu dus bezig met het rustig draven, maar dat wil nog niet echt. Voorlopig niet meer galopperen en alleen maar pogingen tot draven doen, zou dat een oplossing zijn?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:05

Elke keer dat je toch weer met de rem erop te hard aan het gaan bent , is alles verloren.

Dan kun je wekenlang alleen aan een lang teugeltje gestapt hebben , maar als je dan weer constant gaat trekken aan de teugels ben je meteen weer terug bij af.

Wat ellepel hierboven zegt is goed. Je moet echt zorgen dat je uit die situatie van dat trekken blijft , anders wordt het nooit een gewenning om ontspannen te lopen. Als dat inhoudt dat je wekenlang alleen aan een lang teugeltje moet stappen , of alleen na hard werken in de bak (als dat wel zonder getrek gaat) naar buiten kan , dan is dat iets dat je ervoor over moet hebben.

Je kan niet tussendoor een keer "even pauze nemen" en toch maar weer laten knallen , dan ben je echt voor niks bezig geweest.

Wil je toch draven / galopperen en gaat het toch fout , dan kun je nog beter het dier in 1 keer stevig inhouden en stilzetten.

Even tot rust laten komen en weer wegstappen , stukje later weer een drafje proberen. Knallen ? Ho. En weer wegstappen aan een lange teugel. Zul je in het begin honderduizend keer per rit stilstaan , maar uiteindelijk valt dan het kwartje wel dat er alleen gedraafd wordt als ze een normaal tempo loopt. En je hebt niet met de rem erop al doorgewalst. Dat is het belangrijkste. REM = REM , HO = HO. Nooit de rem erop houden en door laten lopen , daarvan gaat je rem kapot.

En altijd belonen (aaitje , een braaf) als ze stoppen. En daarna weer rustig verder alsof er niks gebeurd is.

Als de rust en ontspanning niet vanuit het paard komt moet het vanuit jou komen. Het dier kan alleen rennen / trekken als jij vasthoudt. Wil je niet meer dat geren door die strakke teugels heen , dan hoef je er alleen maar zelf mee op te houden om die teugels strak te blijven houden. Geef dan 1 pluk om stil te laten staan , braaf als ze ho houdt , en ontspan direct weer en stap ontspannen weg. Die teugels komen er pas weer in als ze weer te hard gaat , en ook dan maar weer even kort om halt te houden. Gewoon niet meer meedoen aan dat "spelletje" van blijven trekken. Kost even wat doorzettingsvermogen maar als je het volhoudt dan levert het uiteindelijk wel resultaat op als je consequent bent. Het dier "vergeet" dan het gedrag van nu : hard-hard-hard op strakke teugels. Gewoon omdat het niet meer voor komt.

Mooiste is het om heel duidelijk op stem te gaan werken met grondwerk , wandelen , naast de fiets , zodat het dier supergoed reageerd op allerlei commando's. En er vooral ook lol in heeft om op die manier met je te "spelen" als het ware , dat luisteren leuk is. Dan zul je vanuit het zadel ook makkelijker reactie krijgen op een gesproken ho of rustig maar , of zachtjes aan.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:26

Ik ga het morgen uitproberen Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:31

Bij Rena werkte bitloos ook goed mee in dit proces. Met bit was ze al zo afgestompt , dat kreeg ik niet meer eruit , gaf teveel frustratie. Toen opnieuw begonnen en met een ander gevoel qua rem en dat scheelde al enorm. Blanco beginnen is een enorm voordeel.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:37

Maar jij was waarschijnlijk op dat moment al verder met grondwerk dan ik, ik moet nog eventjes een tijdje gaan oefenen voordat ze op mijn stem reageerd. Daarom denk ik dat ik de CRB nog eventjes aan de kant laat, voordat die rem straks ook aan diggelen is Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:16

Mwoah , dat op de stem reageren heb je in 2 weekejs voor elkaar hoor , gewoon tijd doorbrengen ernaast en wat kilometers maken , wat grazen , wat oefeningetjes tussendoor.... al ga je maar een paar keer een half uurtje weg waarbij je steeds een paar keer nonchelant tussendoor halt vraagt , dan zit het er na 2 weken echt wel goed in als je het goed doet Lachen

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 06:04

inderdaad als je elke dag 10à15 min effentjes oefend met de stem ....dan heb je heel snel resultaat , of de klicker training dat vinden ze ook zo geweldig Knipoog