Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Visconti schreef:Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb opzich niks tegen een bit, mits het niet als dwangmiddel word gebruik maar als communicatie middel. Helaas zie ik echt zeer zelden een correct gebruik van het bit, zat mensen zijn niet eens instaat om het correct te gebruiken omdat ze niet eens een goede onafhankelijke zit hebben ontwikkeld.
Riemke schreef:is dit niet een topic voor de argumenten voor bitLOOS rijden voor de TS's werkstuk oid en niet een discussietopic over wel niet met zonder bit?
Even ontopic dus!
Nadya schreef:Citaat:
Tja, lijkt mij ook, maar er reageren altijd weer mensen die liever wel met bit rijden.![]()
En dan krijg je weer de 'twee kampen' tegenover elkaar.
Sim0ne schreef:Je geeft de hulpen gewoon op dezelfde manier als met bit, alleen bij bitloos komt de druk meestal op de neus ipv in de mond...
Sneller nageeflijk ligt aan het paard denk ik...
avanti4ever schreef:hihi maar als je nou beide doet ?ik rij met en zonder en beide zijn niet slecht ligt echt aan de ruiter
Sim0ne schreef:Ik rij bitloos met bit, dat kan ook nog... wel een bit in maar de teugel niet direct aan het bit vastmaken... Werkt perfect
Sim0ne schreef:dat was voor mij ook wel een eye-opener hoor, het besef dat je met een bit een paard niet tegen kunt houden als hij echt wel... Dat soort inzichten leren ze je niet bij de lessen op de manege... Je komt er dus pas achter als je je verdiept in de materie en zelf echt na gaat denken (of ervaringsdeskundige wordt).... Als je dat eenmaal weet, durf je zo met een touwhalster op een paard te stappen...
aart65 schreef:Mag ik toch nog even iets zeggen over bit versus bitloos, al is dat niet helemaal ontopic?
Wij hebben een africhtingsstal. Een tijdje geleden hebben we besloten het roer ook op dit punt (bij eigen paarden was dat al zo) om te gooien, wat voor ons dus inhield ook de groene paarden alleen nog maar bitloos af te richten. De paarden die op dat moment bij ons in training stonden, waren dus met bit gestart, zeg maar. En deze paarden zijn we toen ook met een bitloos hoofdstel gaan rijden. Een geweldig toets-punt, zeg maar, want dit zijn paarden die slechts een paar dagen tot weken een bit hebben ingehad, en waar dus ook nooit aan getrokken is oid. Wat bleek? Deze paarden gingen die dag met 300% vooruit in hun begrip van sturen en remmen, en liepen zelfs prachtig in een ontspannen voorwaarts-neerwaartse hoofdhouding! Als dit geen pleidooi is voor bitloos rijden, dan weet ik het niet meer......
aart65 schreef:Citaat:omdat mijn paard een mond heeft die groot genoeg is voor een bit![]()
![]()
Nou pol013, van alle onzin-argumenten die je daar zo onder elkaar kladdert, is dit toch wel de allerdomste zeg.....ik hoef toch niet uit te leggen waarom he!![]()
Zoals mijn voorganger hierboven al zei, spreek je jezelf continu tegen. Een bit veroorzaakt nu eenmaal pijn, zowel acuut als chronisch, en dat jouw paard niet duidelijk ageert tegen dit dwangmiddel in zijn mond, zegt meer over het meegaande vriendelijke karakter van je paard dan over hoe het in zijn mond voelt....
En als je het zo goed kan zonder bit, waarom gebruik je het dan nog. Nee, als je serieus genomen wilt worden zul je toch met wat inteligenter opmerkingen moeten komen!
avanti4ever schreef:@nadya ik heb met hem helemaal buiten nog niet zonder bit gereden ik doe t pas sinds paar maandenIjk wilde dat vd zomer gaan proberen
![]()