argumenten bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Re: argumenten bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:23

Je geeft de hulpen gewoon op dezelfde manier als met bit, alleen bij bitloos komt de druk meestal op de neus ipv in de mond...

Sneller nageeflijk ligt aan het paard denk ik...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:29

Visconti schreef:
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb opzich niks tegen een bit, mits het niet als dwangmiddel word gebruik maar als communicatie middel. Helaas zie ik echt zeer zelden een correct gebruik van het bit, zat mensen zijn niet eens instaat om het correct te gebruiken omdat ze niet eens een goede onafhankelijke zit hebben ontwikkeld.

Helemaal mee eens!!! Ja

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:36

Dat hele 'aan de teugel' lopen vind ik al onzin...
als je paard helemaal ontspannen is en goed los is en over de rug loopt dan doet hij vanzelf zijn hoofdje naar beneden. Is toch ook als je hem gewoon met halster longeert...?!

Ik vind dat dat aan de teugel moeten lopen maar eens afgeschaft moet worden!

En we zijn nog steeds aan het wachten op goede argumenten om met bit te rijden...!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:39

Inderdaad, wie heeft er goede argumenten voor mij om met bit te gaan rijden in mijn situatie?
Ik ben benieuwd.....

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:41

He Nadya was gezellig zaterdag!! ben even stiekem op het werk aan het bokken haha!

Wij gaan bewijzen dat het wel degelijk kan he...een onbeleerd paard bitloos inrijden!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:45

Heeeeeey Laetitia.... Ik dacht al, haha, die zit lekker op haar werk te spijbelen op internet. Tong uitsteken
Ach, moet kunnen Haha! Haha! Haha!
Jaaaa, was heel gezellig afgelopen weekend en over een tijdje rijden wij met onze paardjes lekker bitloos hier door de bossen.

(was even off topic) Bloos

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:46

is dit niet een topic voor de argumenten voor bitLOOS rijden voor de TS's werkstuk oid en niet een discussietopic over wel niet met zonder bit?
Even ontopic dus!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:58

Riemke schreef:
is dit niet een topic voor de argumenten voor bitLOOS rijden voor de TS's werkstuk oid en niet een discussietopic over wel niet met zonder bit?
Even ontopic dus!

Tja, lijkt mij ook, maar er reageren altijd weer mensen die liever wel met bit rijden. Lachen
En dan krijg je weer de 'twee kampen' tegenover elkaar. Slapen

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:05

Nieuwe stelling:
Ruiters die een bit nodig hebben kunnen niet goed rijden??

Of gaat dat te ver?? (ik heb het zelf nog niet geprobeerd namelijk hahaha)

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:06

Nadya schreef:
Citaat:

Tja, lijkt mij ook, maar er reageren altijd weer mensen die liever wel met bit rijden. Lachen
En dan krijg je weer de 'twee kampen' tegenover elkaar. Slapen

hihi maar als je nou beide doet ? Knipoog ik rij met en zonder en beide zijn niet slecht ligt echt aan de ruiter Ja

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:06

Ik rij bitloos met bit, dat kan ook nog... wel een bit in maar de teugel niet direct aan het bit vastmaken... Werkt perfect

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:07

Sim0ne schreef:
Je geeft de hulpen gewoon op dezelfde manier als met bit, alleen bij bitloos komt de druk meestal op de neus ipv in de mond...

Sneller nageeflijk ligt aan het paard denk ik...

die van mij gaf eerder na zonder bit dan met Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:10

avanti4ever schreef:
hihi maar als je nou beide doet ? Knipoog ik rij met en zonder en beide zijn niet slecht ligt echt aan de ruiter Ja

Dan mag je wel reageren natuurlijk, want jij rijdt ook bewust regelmatig zonder bit. Lachen
Bij mijn jonge paard lijkt het me wel slecht, omdat hij nog aan het wisselen is. Dat heeft de tandarts ook bevestigd. En ik vind zijn professionele mening iets interessanter dan wat een aantal bokker nog wel eens willen roepen. Daarbij heb ik ook de behoefte niet om mijn paard in de krul te trekken, wat ik helaas veel te vaak om me heen wel zie gebeuren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:11

Sim0ne schreef:
Ik rij bitloos met bit, dat kan ook nog... wel een bit in maar de teugel niet direct aan het bit vastmaken... Werkt perfect

Ja, dat heb ik van de week ook ergens gelezen. Dat is een goede manier om je jonge paard aan het bit te laten wennen zonder teveel belasting. Ik ga nog steeds voor bitloos, hoor. Haha!

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:12

een vriendin zette vroeger wel s dr Nfpony in met spelletjes deed ze ook geen bit in vanwege mogelijk getrek ofonkunde van de kinderen Lachen deed ie trouwens braaf

Beau lijkt kan natuurlijk interpretatie zijn minder schrikkerig zonder naar ik denk omdat ie zonder bit automatisch meer op mij let? maar kan interpretatie zijn hoor Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:14

Ik ben bang dat als ik alleen het touwhalster gebruik, dat het dan gaat schuiven als je de teugels gebruikt, nu houd het bit als het ware het touwhalster precies op zijn plaats... maar ik ga het wel nog proberen, alleen het touwhalster...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:19

Nou, Avanti, het zal goed kunnen inderdaad. Toch bijzonder om te zien dat je paard toch anders reageert zonder bit. Toch? Leuk dat je het dan lekker afwisselt... Rij je ook buiten eigenlijk? Lachen

Die van mij is geen bit gewend, al had 'ie al een jaar aan een bit gewend moeten zijn als ik sommige topics over jonge paarden hier wel eens lees. Clown

Mijn doel is echt om zoveel vertrouwen in elkaar te hebben, dat je bitloos alles kan doen samen (buiten rijden/dressuuroefeningen e.d.). Zal best een lange weg kunnen zijn, maar we hebben alle tijd, hoor.
Ik zie echt het nut niet van er alsnog een bit bij hem inhangen als we al zo bezig zijn om een team te worden zonder bit.

Het is haast lachwekkend hoe mensen om je heen reageren, als je zegt dat je een jong paard bitloos wilt gaan inrijden. Die reacties en die vooroordelen, die vaak niet eens kloppen ('maar hou je hem dan wel?' Alsof een bit je paard tegenhoudt, als hij echt weg wil).

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:22

dat was voor mij ook wel een eye-opener hoor, het besef dat je met een bit een paard niet tegen kunt houden als hij echt wel... Dat soort inzichten leren ze je niet bij de lessen op de manege... Je komt er dus pas achter als je je verdiept in de materie en zelf echt na gaat denken (of ervaringsdeskundige wordt).... Als je dat eenmaal weet, durf je zo met een touwhalster op een paard te stappen...

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:26

Mag ik toch nog even iets zeggen over bit versus bitloos, al is dat niet helemaal ontopic?
Wij hebben een africhtingsstal. Een tijdje geleden hebben we besloten het roer ook op dit punt (bij eigen paarden was dat al zo) om te gooien, wat voor ons dus inhield ook de groene paarden alleen nog maar bitloos af te richten. De paarden die op dat moment bij ons in training stonden, waren dus met bit gestart, zeg maar. En deze paarden zijn we toen ook met een bitloos hoofdstel gaan rijden. Een geweldig toets-punt, zeg maar, want dit zijn paarden die slechts een paar dagen tot weken een bit hebben ingehad, en waar dus ook nooit aan getrokken is oid. Wat bleek? Deze paarden gingen die dag met 300% vooruit in hun begrip van sturen en remmen, en liepen zelfs prachtig in een ontspannen voorwaarts-neerwaartse hoofdhouding! Als dit geen pleidooi is voor bitloos rijden, dan weet ik het niet meer...... OK dan!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:27

Sim0ne schreef:
dat was voor mij ook wel een eye-opener hoor, het besef dat je met een bit een paard niet tegen kunt houden als hij echt wel... Dat soort inzichten leren ze je niet bij de lessen op de manege... Je komt er dus pas achter als je je verdiept in de materie en zelf echt na gaat denken (of ervaringsdeskundige wordt).... Als je dat eenmaal weet, durf je zo met een touwhalster op een paard te stappen...

Voor mij ook, hoor, Sim0ne, maar de mensen met de meeste kritiek, hebben zich er vaak totaal niet in verdiept of het uberhaupt wel eens uitgeprobeerd. En dat vind ik zo kortzichtig. Kijk, als een paard jarenlang alleen maar met bit gereden is, kan een overgang erg groot zijn. Natuurlijk. Maar dat hoeft niet. Maar een jong paard, die je meteen zonder bit alles normaal aanleert, is weer een heel ander verhaal. Ik ken weinig mensen die dat hebben gedaan trouwens met hun eigen paard. Maar wel meteen zo'n negatieve mening hebben over bitloos rijden. Clown
Jammer, hoor, maar goed, het houdt mij verder niet echt tegen. Tong uitsteken Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:29

aart65 schreef:
Mag ik toch nog even iets zeggen over bit versus bitloos, al is dat niet helemaal ontopic?
Wij hebben een africhtingsstal. Een tijdje geleden hebben we besloten het roer ook op dit punt (bij eigen paarden was dat al zo) om te gooien, wat voor ons dus inhield ook de groene paarden alleen nog maar bitloos af te richten. De paarden die op dat moment bij ons in training stonden, waren dus met bit gestart, zeg maar. En deze paarden zijn we toen ook met een bitloos hoofdstel gaan rijden. Een geweldig toets-punt, zeg maar, want dit zijn paarden die slechts een paar dagen tot weken een bit hebben ingehad, en waar dus ook nooit aan getrokken is oid. Wat bleek? Deze paarden gingen die dag met 300% vooruit in hun begrip van sturen en remmen, en liepen zelfs prachtig in een ontspannen voorwaarts-neerwaartse hoofdhouding! Als dit geen pleidooi is voor bitloos rijden, dan weet ik het niet meer...... OK dan!

Mijn complimenten dat jullie het roer hebben omgegooid, echt waar!! Geweldig om te lezen!!
Ik zou willen dat meerdere africhtingsstallen zo dachten. Echt helemaal top!!! Ja Ja Ja Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:30

tja, wij zijn nu dus de ijslander in aan het rijden. Een tijdje met bit (heel voorzichtig), maar dat snapte hij niet zo. Toen dus eens met touwhalster door de bitringen en meneer snapte het direct allemaal, geen enkele druk nodig, hij voelt ineens als een rijpaard aan ipv een puber die het allemaal niet meer weet... Geweldige eye-opener voor mij dus... Ik ben om.. Was ik al, maar toch, Odinn liet me zien hoe waardevol het kan zijn...
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 24-04-07 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

aart65 schreef:
Citaat:
omdat mijn paard een mond heeft die groot genoeg is voor een bit
Ziek Ziek

Nou pol013, van alle onzin-argumenten die je daar zo onder elkaar kladdert, is dit toch wel de allerdomste zeg.....ik hoef toch niet uit te leggen waarom he! Tong uitsteken

Zoals mijn voorganger hierboven al zei, spreek je jezelf continu tegen. Een bit veroorzaakt nu eenmaal pijn, zowel acuut als chronisch, en dat jouw paard niet duidelijk ageert tegen dit dwangmiddel in zijn mond, zegt meer over het meegaande vriendelijke karakter van je paard dan over hoe het in zijn mond voelt....
En als je het zo goed kan zonder bit, waarom gebruik je het dan nog. Nee, als je serieus genomen wilt worden zul je toch met wat inteligenter opmerkingen moeten komen!

Kunnen we het even normaal houden? Eigenlijk moet ik niet eens reageren op een post die zo onder ieder niveau is.

MaraYvette

@nadya ik heb met hem helemaal buiten nog niet zonder bit gereden ik doe t pas sinds paar maanden Lachen Ijk wilde dat vd zomer gaan proberen Lachen Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:49

avanti4ever schreef:
@nadya ik heb met hem helemaal buiten nog niet zonder bit gereden ik doe t pas sinds paar maanden Lachen Ijk wilde dat vd zomer gaan proberen Lachen Lachen

Avanti; spannend en ik ben benieuwd hoe het buiten gaat bitloos.

En Sim0ne; wat gaaf dat jullie IJsje zo goed reageert op het bitloos inrijden. Ik ga Sam deze zomer ook bitloos inrijden en ik ben razend benieuwd hoe hij erop gaat reageren (naast mijn gewicht op zijn rug Clown Niet dat ik erg zwaar ben Knipoog , maar het is toch wat anders dan ernaast lopen Haha! ).
Maar eigenlijk heb ik er alle vertrouwen in dat het prima gaat werken, dat bitloos inrijden.