verbeteren van levenskwaliteit.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: verbeteren van levenskwaliteit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:10

Huertecilla schreef:
Nadya schreef:
Ik moet trouwens wel elke dag ruim 1 km lopen vaak om hem op te halen uit het land (en weer terug natuurlijk).
....
Ik zou niet weten wat er beter kan wat betreft mijn paard.

Een schuilhut in ieder geval NIET. Fijn hoor.

Nu nog aan de rolverdeling werken. Jij roept, híj loopt Knipoog

HC

HC, mijn paard komt tegenwoordig naar me toegegaloppeerd Haha! , maar dan staat hij zo'n 2 km verderop. Tong uitsteken
Mijn paard geeft trouwens niets om schuilhutten. Hij heeft hiervoor op een wei met schuilstal gestaan en ging er alleen in als er voer stond. Clown
Hij staat nu, als hij wil, in de struiken met de anderen. Bij extreme regen draagt 'ie een regendeken. Scheelt ook. Knipoog
Dat is trouwens al een paar maanden niet nodig geweest, want het is hier prachtig weer.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:26

Waratje schreef:
In ieder geval in de zomer weidegang en een eigen box voor behoefte aan privacy, rustig eigen krachtvoer/wortelen kunnen eten en voor het geval ze eens ziek zijn.

Lees eens goed wat je schrijft... Een paard met behoefte aan privacy?

Dat je ze alleen wilt kunnen zetten om te kunnen eten of ze af te zonderen als ze ziek zijn, alla. Maar ga nou niet beweren dat een paard behoefte heeft aan privacy. Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:28

Huertecilla schreef:
En dáár schrijf je wat.
Wát doe je als jouw persoonlijke omstandigheden door oorzaken buiten jouw invloedssfeer veranderen en je de keuze níet meer hebt?
Hoe graag wil jíj paardrijden. Dat 'jij' is niet persoonlijk aan joú gericht Nadya. Ik stel me die vraag ook zelf.

Wat veel ruiters vergeten is hoe oud een paard wordt het dat het slechts een handvol werkelijk betekenisvolle relaties kan aangaan in diens leven.
Een paardgericht gehouden paard waar niets fout mee is, kan zomaar 25-30 jaar worden.
Hoeveel verandert er in een mensenleven in een dergelijke periode.
Veel meisjes zijn zeg 15 als ze beginnen. Plus 25-30 is 40-45.
In de regel is ze intussen getrouwd, gescheiden, LAT-relatie, tíg keer verkast, zijn de kinderen de deur uit en is ze haar eigen identiteit aan het zoeken.
En het paard? Dat heet nu net behoefte aan continuïteit....

Voor veertigers die een paard aanschaffen is het door de andere fase van hun leven minder extreem maar natuurlijk niet minder van toepassing.

'Continuïteit', dat is nog een ander sleutelwoord voor paardenwelzijn.

HC

Nou HC, mijn eigen situatie: Ik ben ruim 36 en na een behoorlijk wild, zeer onstabiel leven durf ik nu wel te zeggen dat ik een redelijk rustig en stabiel leventje heb met een gezin sinds een paar jaar. Je weet natuurlijk nooit wat er kan gebeuren, ziekte, dood, ongelukken, ontslag, dat moet je maar afwachten en ik heb mijn deel in het leven voor het grootste gedeelte wel gehad al, vermoed ik. Clown

Ik heb mijn paard trouwens pas gekocht op 35-jarige leeftijd, nadat ik ook goed had nagedacht over hoe ik hem wilde houden en wat ik met hem wilde gaan doen. Ik wilde zelf een paard om hem een fijn leven te geven en zelf te genieten van de ontspanning die zo'n superdier me geeft. En het streven is dat het wederzijds is natuurlijk. Plezier en ontspanning aan beide kanten op de momenten dat we samen zijn. Verder geniet Sam van zijn paardenleven in een kudde buiten die redelijk stabiel is. Ik rij al een hele tijd niet of nauwelijks (niet op mijn eigen jonge paard in elk geval), maar goed, inrijden is wel iets wat ik ga doen straks. Maar zou Sam om de een of andere reden niet meer berijdbaar zijn, dan gaat hij echt niet weg. Dan rij ik maar niet, ik vind het grondwerk en wandelen ook leuk om samen met hem te doen. Maar ik weet dat er weinig mensen zijn die zo denken, dat is absoluut waar. Ik heb mijn paard niet gekocht voor het rijden, omdat rijden maar een klein onderdeel is zoals ik mijn paard hou. Zo zie ik het tenminste. Ik zit net zo lief uren in het land naar ze te kijken i.p.v. te rijden. Lachen

Ik ben met je eens dat weinig mensen die continuiteit echt jarenlang kunnen geven. Dat zie ik ook om me heen. Mensen gaan naar school, gaan werken, willen uitgaan, vriendjes, samenwonen, kinderen krijgen en dan..... ??? Mijn eigen jonkie is in zijn eerste twee jaar al bij 3 eigenaren geweest, ik ben de 4de. Ik bedoel maar..... Gelukkig ben ik van plan hem te houden tot ik zelf bejaard ben, want hij is nu 3, dus reken maar uit als hij 30 wordt Haha! Haha! Haha!
Mijn paard was ook niet altijd een gelukkig jong paard in zijn eerste jaren, heb ik begrepen van de vorige eigenaresse. Hij is een tijd erg in zichzelf gekeerd geweest en ik weet dat er ook iets met de moeder gebeurd is. Hoe dan ook, ik zie nu een speels, jong en vrolijk paardje die dol is op een aantal andere paarden/pony's uit de kudde, waar 'ie vooral 's avonds en ik vermoed ook 's nachts mee loopt te rennen en te spelen door het land. Overdag zijn ze wat relaxter Haha! . Ik observeer ze dagelijks en kan mijn paard uittekenen qua gedrag. Juist omdat ik zo graag lang naar ze kijk als ze gewoon samen 'paardendingen' doen. Zouden meer mensen eens moeten doen trouwens, daar leer je zoveel van.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:33

Arabesk schreef:
ken je de hit-actiefstal trouwens?

Stop eens met reklame maken voor de concurent Haha!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:43

Huertecilla schreef:
En dáár schrijf je wat.
Wát doe je als jouw persoonlijke omstandigheden door oorzaken buiten jouw invloedssfeer veranderen en je de keuze níet meer hebt?
Hoe graag wil jíj paardrijden. Dat 'jij' is niet persoonlijk aan joú gericht Nadya. Ik stel me die vraag ook zelf.

Wat veel ruiters vergeten is hoe oud een paard wordt het dat het slechts een handvol werkelijk betekenisvolle relaties kan aangaan in diens leven.
Een paardgericht gehouden paard waar niets fout mee is, kan zomaar 25-30 jaar worden.
Hoeveel verandert er in een mensenleven in een dergelijke periode.
Veel meisjes zijn zeg 15 als ze beginnen. Plus 25-30 is 40-45.
In de regel is ze intussen getrouwd, gescheiden, LAT-relatie, tíg keer verkast, zijn de kinderen de deur uit en is ze haar eigen identiteit aan het zoeken.
En het paard? Dat heet nu net behoefte aan continuïteit....

Voor veertigers die een paard aanschaffen is het door de andere fase van hun leven minder extreem maar natuurlijk niet minder van toepassing.

'Continuïteit', dat is nog een ander sleutelwoord voor paardenwelzijn.

HC

Nou na je 40ste kan je leven nog heel extreem veranderen. Ook dan zijn er scheidingen, gaan er mensen(partners)dood, gaan er kinderen uit huis (vrouwen in NL worden steeds later moeder. Ik toen ik 33 was), een faillissement, of wordt het je grond onteigent vanwege de aanbouw van een nieuwe woonwijk.
Natuurlijk is wel je persoonlijkheid gevormd(als het goed is dan he Knipoog )

Ik ben het wel met je eens overigens...een paard zit niet op verandering te wachten ...maar kinderen zitten ook niet op die veranderingen te wachten (scheidende ouders)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:50

Esperanza schreef:
Waratje schreef:
In ieder geval in de zomer weidegang en een eigen box voor behoefte aan privacy, rustig eigen krachtvoer/wortelen kunnen eten en voor het geval ze eens ziek zijn.

Dat je ze alleen wilt kunnen zetten om te kunnen eten of ze af te zonderen als ze ziek zijn, alla. Maar ga nou niet beweren dat een paard behoefte heeft aan privacy. Haha!

Paarden heben wel degelijk behoeft aan privacy, soms.
Bijvoorbeeld de merries met veulens zonderen zich af. Als er meer veulenmerries zijn, lopen die liefst bij elkaar zonder bemoeienis van de rest. Dat zie ik hier bij huis, dat is ook onderzocht.
Dat vraagt wel om voldoende leefruimte.

Ook in Hitactief stallen moet voldoende ruimte per paard aanwezig zijn, ivm 'pesten' van lagerangordepaarden. een paard kan wel degelijk gestresst raken van te weinig ruimte/veel soortgenoten.

@Waratje: dat van die vijver snapte ik wel hoor. Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:03

Esperanza schreef:
Waratje schreef:

Ja, vorige zomer bleek mijn paard daar duidelijk behoefte aan te hebben. Ze stonden 24/7 buiten en ik zette haar even binnen voor wat eten na het rijden en dan stond ze na het eten daar heerlijk te suffen en wilde niet eigenlijk niet de stal uit als ik haar weer naar de groep wilde doen. Zij heeft af en toe behoefte aan de rust dat er niemand bij kan. Ik was ook erg verbaast om het te merken en een deel zal ook voortkomen uit de gewenning van jaren om 's nachts op stal te staan, maar ondertussen heeft ze die behoefte dus wel. Wie ben ik dan om haar dat te ontzeggen? Dus ik keutel gewoon nog een tijdje langer met opruimen van spullen enzo, zodat zij wat meer tijd in die stal kan suffen en op een gegeven moment moet ze toch maar weer de groep in ook al heeft ze er zelf nog niet zo'n zin in.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:05

wat leuk!!
ik heb mijn beestjes nu 24-7 buiten, helaas op een vrij kleine weide in het bos, waardoor gras op dit moment nog steeds ver te zoeken is....dit lossen we maar op met onbeperkt hooi, maar ideaal is het niet. ben dan ook altijd verder aan het zoeken naar nóg beter. verder hebben ze schaduw en beschutting van bomen en een schuilafdak, waar ze nooit onder staan.

wat ik ideaal vind, zowel voor mezelf als voor mijn knollies is het volgende:
24-7 buiten, in ieder geval met beschutting van bomen( en dan vooral mbt schaduw zoeken) of struiken. schuilhok mag, maar niet noodzakelijk.

verschillende ondergronden: flink oppervlakte grasland, zand, schelpen, beton, grind etc. met een mooie, niet al te diepe, vijver waar ze uit kunnen drinken en doorheen kunnen baggeren. maar dan weer geen sloten als afzetting, ivm erin lopen/springen/vallen en er niet uit kunnen komen....

in principe altijd onbeperkt hooi, zodat ze keuzes kunnen maken en voor brokken/muesli etc moet de eigenaar zelf zorgen.
merries en ruinen wat mij betreft gewoon bij elkaar .
verder in directe omgeving van bos en/of heide.

voor mezelf vooral:
opbergmogelijkheid voor zadel, hoofdstel, evt. voer etc.
een bak
en een toilet vind ik toch ook wel errug handig hoor Bloos

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:20

Waratje schreef:
Ja, vorige zomer bleek mijn paard daar duidelijk behoefte aan te hebben. Ze stonden 24/7 buiten en ik zette haar even binnen voor wat eten na het rijden en dan stond ze na het eten daar heerlijk te suffen en wilde niet eigenlijk niet de stal uit als ik haar weer naar de groep wilde doen. Zij heeft af en toe behoefte aan de rust dat er niemand bij kan. Ik was ook erg verbaast om het te merken en een deel zal ook voortkomen uit de gewenning van jaren om 's nachts op stal te staan, maar ondertussen heeft ze die behoefte dus wel. Wie ben ik dan om haar dat te ontzeggen? Dus ik keutel gewoon nog een tijdje langer met opruimen van spullen enzo, zodat zij wat meer tijd in die stal kan suffen en op een gegeven moment moet ze toch maar weer de groep in ook al heeft ze er zelf nog niet zo'n zin in.

Geloof je het zelf? Tong uitsteken Oh, ja. Je gelooft het zelf.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:27

Mijn paard is heel anders Haha! , die wil helemaal geen privacy. Hij vindt het geweldig om bij andere paarden te zijn. Hij is ook altijd zeer geinteresseerd in onbekende paarden, maar die zijn soms niet zo aardig en dan schrikt hij zich rot. Ik heb echt een supersociaal paard, hoor, ook naar mensen toe. Hij komt altijd naar ze toe lopen, ook al loopt 'ie in een groot gebied rond. Hij is ook erg nieuwsgierig aangelegd en altijd in voor wat geknuffel, zowel van mensen als van paarden.

Toen hij laatst 5 dagen op stal stond wegens kreupelheid (had zich verstapt tijdens het rennen door het land), zag ik hem echt wegkwijnen. En zodra we weer gingen wandelen buiten, hinnikte hij continu naar alle paarden onderweg. Doet hij normaal gesproken nooit zo veel. Voor mij was het weer een bevestiging dat hij gewoon buiten bij andere paarden hoort. Maar elk paard heeft een ander karakter en het is aan de eigenaar zijn/haar paard zo goed te kennen en daarop in te springen, vind ik. Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:15

Esperanza schreef:
Waratje schreef:

Geloof je het zelf? Tong uitsteken Oh, ja. Je gelooft het zelf.

Ja Esperanza, dat geloof ik zeker. Ik durf best te beweren dat ik mijn paard na 14 jaar goed genoeg ken om dit soort reacties naar waarde te kunnen schatten. Bovendien durf ik ook gerust op basis van mijn eigen waarnemingen conclusies te trekken die niet in de gangbare (c.q. alternatieve) boekjes staan.
Let wel, ik zie dit bij mijn paard, dus één individu en zal dus zeker niet zeggen dat dit voor alle paarden geldt, maar ik schat mijn paard ook weer niet zo uniek en bijzonder in dat ik denk dat zij de enige is met deze behoefte.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:05

Tolstoj schreef:
Nou na je 40ste kan je leven nog heel extreem veranderen.

Noú.
Mijn partner van 23 jaar is bij een ongeluk omgekomen en mijn leven 'nogal' veranderd. Dat verandert niets aan wat 'normaal' is.

HC

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:18

Waratje schreef:
Ja Esperanza, dat geloof ik zeker. Ik durf best te beweren dat ik mijn paard na 14 jaar goed genoeg ken om dit soort reacties naar waarde te kunnen schatten. Bovendien durf ik ook gerust op basis van mijn eigen waarnemingen conclusies te trekken die niet in de gangbare (c.q. alternatieve) boekjes staan.
Let wel, ik zie dit bij mijn paard, dus één individu en zal dus zeker niet zeggen dat dit voor alle paarden geldt, maar ik schat mijn paard ook weer niet zo uniek en bijzonder in dat ik denk dat zij de enige is met deze behoefte.

Nee hoor, ik heb er ook zo één. Die vind het leuk in de groep, met een paar vaste vriendinnen... maar ze is nogal beleefd aangelegd, en als ze in een groep staat met een brutale dan komt ze niet altijd toe aan eten en/of drinken (!!). Je groepssamenstelling moet dus wel super in orde zijn.

Hoe natuurlijk het ook is, het nederlands klimaat is voor mijn (! let wel míjn !) oudere paard te zwaar. Nachten in de regen staan trekt ze niet. Dus vandaar de mogelijkheid om een box te gebruiken.

Voor de rest schetst HC een geweldig plaatje Ja Voor ons echter niet haalbaar, en daarom ook geen volgende paard. Omdat ik die keus voor mezelf dus wel gemaakt heb.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:43

Ja maar... in hoeverre moeten wij onze dieren een 'ideaal' leven geven om ook prettig te leven?

Ik moet bij deze discussie altijd weer denken aan het kind dat op driehoogachter in een Haagse achterstandswijk wordt geboren bij een alleenstaande bijstandsmoeder.
Zou dat kind niet relatief gelukkig kunnen zijn? (ook al komt het wel meer hobbels tegen in zijn jeugd om te ontplooien)

Of zouden alleen mensen in villawijken gelukkige kinderen kunnen grootbrengen?

Moet een paard echt op een vlakte leven met een hele kudde soortgenoten, of zou een weilandje met een paar paardjes en af en toe wat afleiding, in welke vorm ook, dat paard niet ook heel gelukkig maken?

Wat niet wegneemt dat je veel verantwoordelijkheid toont voor het dier dat je níet neemt, Cer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:23

Cer schreef:
Voor de rest schetst HC een geweldig plaatje Ja Voor ons echter niet haalbaar, en daarom ook geen volgende paard. Omdat ik die keus voor mezelf dus wel gemaakt heb.

Mijn respect Cer.

Ik hield mezelf in NL inderdaad aan deze principiële keuze, dus geen paard(en) en nee, dat is niet makkelijk.

Ik realiseer me ook dat de meeste mensen niet principeel genoeg zijn hiervoor en door de beperkte mogelijkheden in NL de makkelijke uitvluchten voor het oprapen liggen.
Ook krijgen veel mensen door de eerder genoemde veranderende persoonlijke omstandigheden te maken met met keuzes gedúrende hetleven van hun paard. Die 'zitten op een rijdende trein' en het is erg moeilijk om daar een 'wijze' beslissing in te nemen.
Dat zijn wel allemaal rédenen om het welzijn van het paard te compromiteren doch zijn geen excúús daarvoor.

Nogmaals mijn respect voor deze consequente keuze volgend uit paardgericht inzicht.

HC

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:29

Wel, als ik echt consequent zou zijn, zou ik dit paard ook niet hebben. Maar ik ben dan wel weer zo egoistisch dat ik dit paard, wat ik heb sinds dr vierde, niet weg wil doen. Van mij mag ze 50 worden want ik wil dr niet kwijt.

Overigens, als de omstandigheden zo zouden zijn dat ik wel kan zorgen voor (in mijn ogen) optimale leefomstandigheden, zou ik wellicht wel weer een paard aanschaffen..

Overigens, iedere stap richting een verbetering is een goede. Natuurlijk kan het altijd beter, maar als iemand zich wil verdiepen en zn best wil doen, is dat wel al heel veel waard vind ik Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 18:10

Ligt er ook aan wat je principes zijn
Mijn principes liggen gewoon anders zonder me er ook maar een seconde schuldig bij te voelen.

Lekker de hele dag buiten met vriendjes
Snachts in een zuiver stalletje
Ik merk gewoon dat ze dat niet erg vinden.
Nee niet natuurlijk, maar ze zijn het gewend.
Komen ook aan de behoefte paard zijn met andere, spelen, rennen, groomen.
Dus voor mij geen reden om zover te gaan dat ik hierna geen paarden meer wil.
Ze geven een gelukkige en tevreden indruk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:02

RK, je doet het toch prima zo? Jouw paarden zijn zo heel tevreden, hebben veel vrijheid en elkaar wat heel gezellig is.
Niet iedereen wil of kan zijn/haar paard in een natuurgebied houden, hoor, zo reeel moet men wel zijn. En ook in een fijn weiland met andere paarden, eventueel met een schuilstal, kunnen ze heel gelukkig zijn. Ik vind ook dat je naar het paard zelf moet kijken. Ik ken alleen geen

Ik denk dat het hier meer gaat om het verschil van een 'gewone' pensionstal, waar ze in elk geval 's winters vaak binnen staan tot aan een pensionstal waar de mogelijkheid is om ze zo natuurlijk mogelijk te houden. Het lijkt me geweldig als er meer van dit soort stallingen met die uitgangspunten komen. Maar het zal wel een droom blijven. Lachen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:25

Nadya schreef:
Citaat:
Het lijkt me geweldig als er meer van dit soort stallingen met die uitgangspunten komen. Maar het zal wel een droom blijven.

Ik denk dat als de vraag vanuit de klanten steeds paardgerichter wordt, pensionstallen in ieder geval zulen investeren in faciliteiten die buiten staan het jaar rond mogelijk maken.
Misschien niet zo snel in de randstad, waar stallen schaars zijn en grond duur?. Maar hier in zeeland zie je dat stallen moeite hebben de boxen vol te krijgen, zijn er gewoonweg teveel pensionstallen.
Waardoor klanten eisen kunnen stellen.En waardoor er ook noodzaak is tot je onderscheiden van al die andere stallen.
Ook weet ik hier in de omgeving verschillende adressen waar het jaar rond dieren buiten lopen. Juist 'bij de boer', die vaak meer land heeft, luistert het niet zo nauw en mag een stuk land swinters gebruikt worden.

Misschien niet vanuit een natural-intentie, maar voor paarden doen intenties er niet veel toe.

Verder zouden bepaalde pensionstallen weleens door wetgeving ingehaald kunnen worden, en niet alleen wat betreft de grootte van de stallen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:55

Toch valt me op dat hier in de omgeving (tussen Hilversum en Utrecht) ook niet alle pensionstallen vol zijn, hoor. Ze staan continu op MP, net als de vraag van vele particulieren om weidegang of op zijn minst de paarden elke dag in een paddock.
En die stallingen zijn helaas moeilijker te vinden in deze buurt.

Ik hoop dat er ooit iets gaat veranderen hierin, maar dat zal nog wel even duren........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:36

Dat hoop ik ook nadya
Hier in de buurt heb ik dan ook veel particulier gestaan omdat de echte pensionstallen het niet bieden.
En dat kan ik dan niet snappen, als ik dan zie hoeveel er betaald word op bepaalde stallen dat daar niet eens een paar fatsoenlijke paddocks bij kunnen zitten...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:58

Ik ook niet, RK.

Bij ons huren de meesten dus wel een stal in de winter en die mogen dus niet op het land komen 's winters. Maar je paard de hele dag los gooien kan ook niet, omdat er les gegeven wordt in de ene bak en in de andere bak moet je het vrijhouden voor pensiongasten die willen rijden. Kortom, de paarden staan soms echt de hele dag binnen, zeker die van een jonger meisje van een jaar of 14, die maar 2 a 3x in de week bij haar pony komt. Ik heb daar heel veel moeite mee, want ik zie het elke dag weer dat zo'n pony er dus gewoon niet uit komt. Gelukkig mogen ze over een paar weken allemaal weer 24/7 in het land tot november, maar ik snap gewoon niet dat je zo je paard wilt houden. Koop dan geen paard, als je er of niet elke dag kan zijn of geen mogelijkheid hebt om je paard dagelijks uit die stal te laten.

Ik snap echt niet dat dat allemaal maar zo kan en mag.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 06:39

mijn streven zijn de 4 R`s

Rust , ruimte , resocialisatie , regelmaat

Rust:laat hem geregeld geestelijk en lichaamlijk tot rust

komen

Ruimte: Stal arrest opheffen (ook s`nachts en ook in de winter) geeft het paard

dag en nacht de ruimte , 24/7 hooi en een schuilstal ter beschikking

Resocialisatie: De helende werking om een groep soortgenoten om het paard

heen . Al wat hij hoeft is zich sociaal te gedragen en de paarden

kunnen dat veel beter regelen dan wij mensen.

Regelmaat: Tijdens de dagelijkse verzorging handelen wij telkens volgens

hetzelfde vaste patroon .Het paard weet waar hij aan toe is en

dat geeft veiligheid en duidelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 08:48

Dat snachts stalcarrest opheffen zie ik dus niet zitten
Ik merk daarin dat de paarden er geen moeite mee hebben.
Verder merk ik dat de wei snachts wel wat bijkomt, water heeft toch ff de tijd wat naar onder te zakken

Wat nadya zegt, de hele dag op stal en nog erger er niet uithalen, daar staan mijn tenen van krom.
Dat moest niet mogen.

Overigens in mijn omgeving kom ik in de zomer weer niet om het stalarrest heen.
Hier zitten zoveel dazen dat de paarden overdag vrijwillig op stal gaan staan.
Vandaar dat ik dan ook zoiets heb, laat ze er in de winter ook maar aan wennen, dan hebben ze toch ook een stalritme, want in de zomer moet het verplicht, terwijl ik ze dan best 24 uur buiten zou willen hebben

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:28

Alleen 's nachts op stal vind ik ook geen probleem, in ieder geval niet in de winter. In de zomer blijf die van mij vaak wel 24/7 buiten. Met extreme hitte gaan ze overdag op stal (lekkere koele aardappelschuur hebben we) en dan 's nachts buiten.

Maar ik sta ook particulier om dezelfde redenen als jullie noemen.
Hier in de omgeving betaal je tussen de 220 en 380, maar je ziet nooit een paard buiten. Ik betaal 80 en paard buiten wanneer het kan, mooi toch? Dan maar geen binnenbak.