Voor het eerst op een manege paard met een rijhalster...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Re: Voor het eerst op een manege paard met een rijhalster...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:38

Je hebt het nodig als je met bit rijd,en zonder,maar ook als je niet rijd!
Altijd handig,dat is zeg maar het eerst wat je een paard moet leren,om te wijken voor druk.
Een veulen kan je dat al leren door het achteruit zetten in de wei bijv.
Hand op de borst,en achteruit,en als het goed zit gaat het veulen al achterwaarts als je alleen je hand op de borst legt.
It's a sipmle! Haha!

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:14

Maar kijk, als je zonder bit op een paard gaat rijden, dan hoeft ie toch niet achteruit te kunnen lopen als je je hand op zn borst. Want het gaat dan om de hulpen via het halster.
En ik snap best dat je beenhulpen wel meestal met wijken voor druk zijn, maar dat kent ie dan toch al.. Verward

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:24

Ik zeg ook niet dat je dat zo moet doen als je te paard zit.
(moet je wel hele lange handen hebben)
Maar je kan al beginnen met het leren om te wijken voor druk als ze veulen zijn,dat bedoel ik.
Heeft niks met achteruit lopen op zich te maken,maar met het gevoelig zijn voor jou houding en subtiele aanwijzingen.

Tuurlijk kan je een paard op stalhalster door de bak trekken,maar beter is om te sturen met je houding en als je paard al grondwerk met jou gedaan heeft en dus al weet wat de bedoeling is,gaat het alleen maar soepeler als je erop zit.

Ik bedoel..(ik heb er geen kracht meer voor) Clown dat het aanleren van wijken voor druk eerst komt,en dan pas de rest.
Eerst luisterd het paard op de grond naar jou,en dan pas ga je erop,in die volgorde.
En tuurlijk zijn de meeste paarden gewent om bereden te worden,maar ook veel paarden zijn ingereden op de verkeerde manier,en luisteren naar de verkeerde hulpen.
Dan is het echt teugelwerk om te sturen en te stoppen bijv.
Maar het kan ook zonder.. Pling

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 21:27

Hahaha. Vork Nouja ik snap je standpunt ook wel hoor. Lachen Kan me er alleen niet echt in vinden, maar dan alleen tijdens rijden. Knipoog Op de grond is (vind ik) het wel heel nuttig.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 10:11

maar hoe stuur je een paard dan achteruit als je er op zit??

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 12:25

Op presies dezelfde manier als met bit.