Overstappen naar krachtvoerloos?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij overstappen?

Ja meteen!
21 (29%)
Nee waarom zou ik?
42 (59%)
Ik zit er over te denken.
8 (11%)

Totaal aantal stemmen: 71

901823

Re: Overstappen naar krachtvoerloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 15:31

Ik heb nu momenteel Havens Muesli zonder, maar ik kan nergens vinden wat daar in zit. Woestein: wat betaal jij voor een zak muesli?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:01

Mijn paard krijgt 3x per dag een flinke kwak hooi, 2 handjes muesli met kruiden en een scheutje olie, heeft een mineralenliksteen en staat de hele dag buiten, in uitloopstallen.
Ze heeft energie voor twee!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:58

Mijn paard doet het ook op onbeperkt hooi met als aanvulling een aurakoek. Hij krijgt 'smiddags een klein handje muesli om de foenegriek doorheen te mengen, zo laat hij daar minder van liggen.
Sinds hij geen krachtvoer meer krijgt, heeft hij nagenoeg geen last meer van huisproblemen en verkoudheid.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 11:54

Miirthe schreef:
Mijn paard krijgt 3x per dag een flinke kwak hooi, 2 handjes muesli met kruiden en een scheutje olie, heeft een mineralenliksteen en staat de hele dag buiten, in uitloopstallen.

Mag ik vragen van welk merk de muesli is, hoeveel plakken een 'kwak' bij jou is, en wat voor olie? Lachen

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:14

Cassidy schreef:
De vraag is dus in deze: wat formuleer jij als "zwaar aan het werk"?

Persoonlijk zou ik "zwaar aan het werk" definieren als het ploegen van een weiland zware zeeklei, het dagelijks trekken van een bierkar, of het maken van trektochten. Oftewel, zware en langdurige inspanning waardoor het paard stomweg niet voldoende tijd heeft om voldoende ruwvoer te eten. Met voldoende ruwvoer en genoeg tijd om het op te eten (en evt. wat aanvulling in vorm van mineralen) zou een paard toch voldoende energie moeten hebben voor de eisen die de meeste paardenbezitters stellen.

Ik denk dat het met de "rommel" in de brok wel meevalt. Ja, het zullen wel grotendeels afvalproducten zijn van allerlei andere processen, maar dat geldt eigenlijk voor zo'n beetje al het dierenvoer (en een deel van het mensenvoer). Je kunt in ieder geval eens proberen het krachtvoer geleidelijk af te bouwen en kijken hoe het paard er op reageert (nadat hij eraan gewend is). Maar goed, zoals met alles op Bokt ... het is maar een mening Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:30

LilianR schreef:
Miirthe schreef:

Mag ik vragen van welk merk de muesli is, hoeveel plakken een 'kwak' bij jou is, en wat voor olie? Lachen

Haha tuurlijk.
Ik voer zelf Equiral Qi muesli, ze krijgt Lijnzaadolie & de 'kwak' hooi staat gelijk aan 3 flinke plakken, van ongeveer 2kg per stuk (dit 'verdeeld' over 2 paarden).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:12

Ik snap nooit waarom mensen altijd denken dat muesli's zoveel beter zouden zijn dan brok. Er zit namelijk praktisch hetzelfde in + wat extra suikers en ziet er voor mensen smakelijker uit dan brok...
Beetje feel-good marketing, meer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:16

Omdat ze er beter op moeten kauwen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:17

Die van mij schrokte het net zo snel naar binnen als brok Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:06

Ik heb mijn paard ook weleens muesli gevoerd en daar kauwde ze niet meer of beter op dan op brok.

Naar mijn weten zit er in muesli idd meer suikers dan in brok.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:12

sinds mijn pony spierbevangen is geweest geef ik nog maar een handje per dag. ik vul het aan met voederbiet, drie keer per dag hooi en peen, appels, brood, krentebollen en dat soort dingen.
heel af en toe krijgen ze een vitaminenspuit en zomers gaat ze op het land. ik heb nu helemaal nergens meer last van, ze heeft nog minstens zoveel energie en het gaat prima. je kan ook eventueel van die koeken bijvoeren af en toe, ter aanvulling.

ik zou ook meer geven, een plak per voerkeer, misschien kun je kuil geven? is al meer voedingswaarde.
oud brood, te krijgen bij je bakker/supermarkt als je het lief vraagt. in musli zitten zeker meer suikers dan brok, ik mag dit dan ook helemaal nietmeer voeren van mijn DA.

ik zou zeggen, ga afbouwen en hoi en eventueel pulp etc. opbouwen, en je merkt het vanzelf!

denk sowieso dat je paard happyer is als hij de hele dag hooi te vreten heeft..

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 13:05

Alleen hooi dus? Geen muesli of zo erbij?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 13:08

musli is imo ook krachtvoer..
hoor, aanvullen met natuurlijke dingen: peen, appels, brood, pulp etc...

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 13:12

Wat is pulp als ik vragen mag precies? En moet hij dan nog supplementen erbij? Zoals extra vitamine en mineralen of extra energie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 13:22

LilianR schreef:
Alleen hooi dus? Geen muesli of zo erbij?

Zelf ben ik niet zo voor 'alleen hooi'.
Tijdens de winterperiode voer ik mijn paarden sowieso pavo koek bij (voor de mineralen en vitaminen) en er staat een mineralenblok in de wei.
Daarnaast krijgt mijn merrie nu ook wat granen en brok bijgevoerd (samen ongeveer een kwart kilo per dag), maar dat doe ik mede omdat ze haar veulen nog steeds zoogt.
Wanneer we straks weer intensieve bosritten gaan maken, krijgt ze die dagen ook wat extra.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 13:56

Wendy schreef:
Verder zou je kunnen denken aan pavo aura oid om te zorgen dat hij toch zijn voedingsstoffen binnenkrijgt. Daar zit geen suiker oid in, dus gezonder voor je paard.

Ik snap niet helemaal hoe je hier bij komt? In Pavo Aura zit 7% suiker en 31% suiker en zetmeel (het lichaam is zelf in staat om van zetmeel suikers te maken). Elk voer waar melasse in zit bevat suikers.

Eigenlijk zijn bijna alle paardenvoeren behoorlijk gelijk qua eiwit/suiker/zetmeel. Zeker als je geen kilo's per dag voert. Zolang je paard geen uren zwaar werk per dag verricht is ruwvoer voldoende, maar ook ik geef voor mijn idee Knipoog biks bij, een halve kilo per dag (aan een paard van bijna 1000 kilo). Welk voer je neemt maakt dus niet zo veel uit, het ene paard doet het prima op Subli, die van mij niet, die heeft liever Pavo Explosive of St. Hyppolite. Binnenkort krijg ik een ander soort voer, waarbij goede resultaten zijn geweest tegen zomereczeem en mok (nee, niet van Leen Taal). Zodra ik daar meer van weet (de inhoud dus) zal ik die eens doorgeven hier.

Veel soorten voer zijn leuk voor de commercie, ook de koeken en musli's. Net als hondevoer: speciaal voor voor poedels, herdershonden etc. Grote kolder Haha!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:32

Je zou eigenlijk moeten weten hoe goed de kwaliteit is van je ruwvoer. Wanneer dit een super goede kwaliteit is zou dit en een liksteen voldoende moeten zijn, maar meestal is dat niet zo en zeker niet aan het einde van het seizoen. Vaak is er al veel aan voedingswaarde verloren gegaan in het kuil en hooi. Ik heb zelf gemerkt aan mijn paard dat dit niet voldoende was en geef haar nu dagelijks wat spelt en geplette haver van een molenaar met een compleet suplement erdoor. Dat gaat prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:54

Ik geef de pavo vital voor de aanvulling
Daar is maar 50/ 100 gram per dag voor nodig.
Bevalt me erg goed en zo te zien daar geen suiker (al zal dat op 50 gram ook niet veel zijn)

Pavo Vital productspecificaties
Mineralen & Sporenelementen
Calcium 10%
Fosfor 0,5%
Natrium 0,5%
Kalium 0,9%
Magnesium 3,5%
Lysine -%
Methionine -%
Koper 500 mg/kg
IJzer 2.000 mg/kg
Zink 2.500 mg/kg
Mangaan 1.300 mg/kg
Kobalt 10 mg/kg
Selenium 5 mg/kg
Jodium 20 mg/kg
Lecithine - mg/kg

Gewaarborgde gehaltes
Energie (EWPa) 0,53 Eenh./kg
Energie (VEP eXp) 500 Eenh./kg
DE 5,8 MJ/kg
Verteerb. ruw eiwit 4,5%
Ruw eiwit 7%
Ruw vet 3%
Ruwe celstof 10%
Ruw as 41%
Glucose -%

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:48

pulp is gedroogde voederbiet die je met water laat weken en dat zet dan uit. het is een goede dikmaker zonder dat het slecht is.
het zijn "brokken" die je wel bij je voerhandelaar kunt kopen. mijn paard krijgt dit nu, en dan 4 scheppen geweekte pulp op een dag. ze doet het er super op (met de aanvullingen van brood, peen wortels en hooi)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:01

Wat betreft het kauwen; mijn paard kauwt wèl beter/langer op muesli. Ligt er ook maar net aan wat voor muesli, als je muesli hebt met langere structuren (luzerne e.d.) kauwen ze daar wel degelijk beter op.

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:06

Bij mijn vorig stal kregen ze redelijk weinig hooi en volgens mij kreeg ze een kilo brok per dag, en ze was aan de magere kant. Geen bespiering, je zag haar ruggegraat en schoft eigenlijk te goed.

Inmiddels sta ik vanaf december op een andere stal en krijgen ze met 3 paarden anderhalf tot 2 balen hooi per dag. Ik geef haar helemaal geen brok meer. S'morgens krijgt ze brood met wortels (dat is meer voor het lekkere hoor) ik doe daar een pompje omega olie op, 1 schep kompleet plus van de paardendrogist (dat is dus een kompleet supplement als je geen brok geeft) ik geef ook nog zeewier en foenegriek. En s'avonds krijgt ze dat precies zo.

En ik moet zeggen, ze ziet er fantastisch uit, ze had eerder ook vaak hoefzweren, heeft ze ook al lang niet meer gehad, haar buik is mooi rond, haar schoft en ruggegraat zijn 'normaal' zichtbaar, alleen haar bespiering nog maar daar gaan we aan werken. Ook in haar gedrag merk ik dat ze beter in dr vel zit en mn stalgenootje zei het vorige week ook nog. Dus in mijn paard's geval is het alleen maar goed geweest.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:19

Als je van de brokken af wilt ivm de rotzooi die erin zit zou je ook eens aan Marstal kunnen denken, die hebben meusli's met een laag suikergehalte, nu zelfs een zonder suiker en het voer bevat geen E-nummers. Ik kan mijn haffie niet zonder krachtvoer laten staan, omdat ze dan echt in no time super vermagert, ondanks het vele hooi of gras. Ook in de zomer in een volle wei lukt dit niet, ik heb het meermaals geprobeert ook uit angst voor hoefbevangenheid, maar dan hoe ik geen paard meer over.

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 10:23

Mijne staan nu ook weer 24/7 in het weiland. Alleen staat er nog niet héél veel gras. Ze krijgen 2xdaags hooi en 's avonds nog een klein beetje biks.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:54

Qua voeding blijft het toch bij elk paard kijken waar hij het goed op doet.
In de zomer staat Orchid 24/7 op de wei, daar heeft ze genoeg aan, ze heeft er een liksteentje bij of krijgt af en toe een vitaminekorreltje. In de winter heeft ze niet genoeg aan onbeperkt hooi, ze valt snel in en heeft niet genoeg energie voor het rijden. Kuil is voor haar ook geen optie dus kom ik bij krachtvoer en/of lucerne. Als ze mager is krijgt ze maismeel bijgevoerd, en verder een schep muesli, 2 grote scheppen lucerne en 100-150 ml. zonnebloemolie.
In de zomer gaat het dus prima af zonder krachtvoer, maar in de winter niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:16

Lucerne vind ik nog de meest acceptabele vorm van 'krachtvoer'. Er zit wel veel suiker door, da's wel jammer, maar de oorspronkelijke structuur en vezels blijven behouden.