Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Elke86 schreef:Arabesk schreef:Het gaat erom zo natuurlijk mogelijk en daar vallen stalopsluiting en blubberweides NIET onder. Aangezien RK nog steeds denkt dat naturals blubberweides prima vinden.
Blijkbaar wel, want jullie blijven ze in die blubberweides steken
Arabesk schreef:Ja hoor
El_vis schreef:tja, mensen zijn egoistisch, dit is nou eenmaal zo. de hele wereld draait om ons. vinden wij. dus de dieren ook, en die moeten ons maar ''vermaken''. enige uitleg voor het rijden en het houden van paarden uberhaupt denk ik zo. en dan proberen we het zo paard-vriendelijk mogelijk nog te maken
dees_daan schreef:mijn eigen van bijna een jaar (nog een maandje) staat 24/7 buiten op de wei, in het begin van de wei is het drekkerig, maar daar staan ze niet vaak, en verder is het land niet drekkerig, ze hebben ong een hectare land, vind ik ideaal, beter dan jaarlingen die de hele dag op stal staan omdat het land niet stuk mag, maar dat is mijn mening
Kel2004 schreef:celticpony schreef:ik ben geen natural, geen normal,gewoon iemand die op een paard rijd omdat ik het leuk vind en daarbij zoveel mogelijk respect probeer op te brengen voor het paard. Ikvind de naam keuze van natural-normal ook niet zo goed,want dan krijg je altijdvan ditsoort eindeloze discussies. Niemand is natural, ,maar het is ook niet normal om een paard in een ring te rijden op ijzers met sporen. Dus weg met die termen!!!!
@kel2004 mijn pony heeft vanaf haar geboorte 24/7 buiten gestaan,kerngezond, nooit iets mis, gezond veulen gebaard,buiten en was met geen mogelijkheid in de stal te krijgen. Onder gedwongen omstandigheden heb ik haar na 6 jaar wel binnen moeten zetten(heeft haar half jaar kwakkelen gekost en mij een hoge dierenarts rekening). Zegt voor mij genoeg, daar haalikzo'npaard van vandaan. Het is een kwestie van wennen denk ik....
Die van mij zijn net zo gewend aan het leven wat ze bij mij hebben, als die van jou bij jou.... Dus ik vind het onzin om te zeggen dat mijn absoluut niet natural/normal paard het minder heeft als andere paarden die wel natural/normal gehouden worden. En dan nog iets... Er is een verschil in gewenning, die van jou is nooit anders gewend. Er lopen hier op bokt 'naturals' rond die van de ene op de andere dag besloten hebben dat ze op die toer gaan.... Arme beesten, die zijn pas zielig. Altijd hebben ze het leven gehad wat mijn dieren nu hebben en ineens moeten ze naar het leven wat het baasje ineens in zn kop krijgt
En ik denk ook wel dat sommige rassen meer aanleg hebben voor such a life....
dees_daan schreef:mijn eigen van bijna een jaar (nog een maandje) staat 24/7 buiten op de wei, in het begin van de wei is het drekkerig, maar daar staan ze niet vaak, en verder is het land niet drekkerig, ze hebben ong een hectare land, vind ik ideaal, beter dan jaarlingen die de hele dag op stal staan omdat het land niet stuk mag, maar dat is mijn mening
Pipo schreef:Arabesk schreef:Ja hoor
Zal mijn vraag nogmaals stellen![]()
Waarom ga jij op je paard zitten?
Arabesk schreef:Elke86 schreef:
Blijkbaar wel, want jullie blijven ze in die blubberweides steken
Ja hoor
celticpony schreef:dat zeg ik toch, kwestie van wennen.......ikzeg ook niet dat het een,meer of minder is...wel goed lezen hoor,niet aangevallen voelen! wat mij betreft ieder z'n ding.
dees_daan schreef:om ze te beweging te geven, en het is toch wel zo dat het ook voor eigen plezier is, nou rijd ik alleen buiten, en heel af en toe in de bak, maar goed, het is idd voor je eigen plezier, ook wandel ik met ze en zwemmen en naast de fiets, maar dan je ook vragen, waarom doe je VD of zet je je pony voor de kar?
mams schreef:Arabesk, ik zat ff in je profiel te snuffelen, puur uit nieuwsgierigheid en tot mijn verbazing kom ik dit stukje tekst tegen .
Mijn vraag is nu dus, komt dit niet ongeveer op hetzelfde neer als wat jij hier loopt te verkondigen??
Okee, ik weet verder ook niet wat ze eigenlijk nodig hebben, maar ze hebben katten toch al lang zo ver doorgefokt dat ze helemaal geen natuurlijke behoeften meer hebben?
Ik snap het best als iemand een andere mening heeft, maar waarom moeten mensen hun mening toch zo opdringen? Ieder heeft zo zijn eigen kijk op wat het beste is. Ik leer ook altijd nog van anderen. Maar ik ga toch ook niet mijn mening aan anderen opdringen?
Pipo schreef:dees_daan schreef:mijn eigen van bijna een jaar (nog een maandje) staat 24/7 buiten op de wei, in het begin van de wei is het drekkerig, maar daar staan ze niet vaak, en verder is het land niet drekkerig, ze hebben ong een hectare land, vind ik ideaal, beter dan jaarlingen die de hele dag op stal staan omdat het land niet stuk mag, maar dat is mijn mening
Jonge paarden in de opfok laat ik ook dag en nacht buitenlopen, al zou ik waarschijnlijk met dit slecht weer ze snachts binnenhalen, want in die blubberbende is niets waard.
Pipo schreef:dees_daan schreef:om ze te beweging te geven, en het is toch wel zo dat het ook voor eigen plezier is, nou rijd ik alleen buiten, en heel af en toe in de bak, maar goed, het is idd voor je eigen plezier, ook wandel ik met ze en zwemmen en naast de fiets, maar dan je ook vragen, waarom doe je VD of zet je je pony voor de kar?
Een paard wat werkelijk NH gehouden word heeft geen beweging nodig, want die loopt de hele dag in het land. Zwemmen met je paard wanneer jij dat wil is niet natuurlijk, dat doet het dier wanneer hij/zij er zin in heeft. Fietsen is ook niet natuurlijk met je paard en voor de kar zetten ook niet.
katiavl schreef:Zijn eigelijk naturals tegen alle dieren in hokjes stoppen of alleen paarden?
Skipper schreef:Feit blijft iedereen die op zijn paard gaat zitten doet dit ter eigen vermaak = egoisme.
Ene probeert zijn schuldgevoel nog goed te praten door het zo natuurlijk mogelijk te houden.
Hun gevoel hierbij is goed en omdat hun gevoel goed is neemt men aan dat het ook goed is voor het paard.
Deze redenatie gaat ook op voor alle andere soorten van paardenhouden. Van 24 uur op stal tot halve dagen buiten/binnen, of welke vorm dan ook. Maar het ging hier even specifiek om naturals.
Iedereen gaat uit van zijn eigen beweegredenen probeert die te vergoeilijken. Paarden zijn er ter eigen vermaak, ook voor naturals. Alleen zei compenseren hun 'schuldgevoel' anders dan de niet-naturals.
De beweegredenen zijn uiteindelijk altijd om je eigen gevoel te sussen en je geweten. Aan andere kant is dit positief iets. Je gaat er immers van uit dat de mens dan het beste met het paard voor heeft.
Alleen wat het beste voor het paard is, daar lopen meningen heel erg over uiteen![]()
Volgens naturals het zo mogelijk natuurlijk houden, voglens anderen is het juist het paarden zo goed mogelijk geriefelijk te maken. Wat goed of fout is kan niet objectief worden vastgesteld. Het is een objectief iets, een gevoel, een idee.
Paardrijden is en blijft puur egoisme. Ook voor naturals, als je echt natural bent dan ga je er ook niet op zitten. Maar aangezien we daarvoor een paard niet hebben, gaan we erop zitten. Ter ons vermaak, dus wederom puur en alleen egoisme en eigen vermaak.