Naturals............hoe natural ben jij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Re: Naturals............hoe natural ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:14

Het gaat er volgens mij niet zo zeer om wat normaal is of niet normaal, maar volgens mij gaat het om wat natural nu precies is en wat daar wel en niet bij hoort.

Ik denk ook dat de paarden van tegenwoordig al ver "van deze tijd" zijn dat ze er geen of weinig hinder van ondervinden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:14

Elke86 schreef:
Arabesk schreef:
Het gaat erom zo natuurlijk mogelijk en daar vallen stalopsluiting en blubberweides NIET onder. Aangezien RK nog steeds denkt dat naturals blubberweides prima vinden.

Blijkbaar wel, want jullie blijven ze in die blubberweides steken Knipoog

Ja hoor Slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:16

Arabesk schreef:
Ja hoor Slapen

Zal mijn vraag nogmaals stellen Knipoog
Waarom ga jij op je paard zitten?

El_vis

tja, mensen zijn egoistisch, dit is nou eenmaal zo. de hele wereld draait om ons. vinden wij. dus de dieren ook, en die moeten ons maar ''vermaken''. enige uitleg voor het rijden en het houden van paarden uberhaupt denk ik zo. en dan proberen we het zo paard-vriendelijk mogelijk nog te maken

Anoniem

mijn eigen van bijna een jaar (nog een maandje) staat 24/7 buiten op de wei, in het begin van de wei is het drekkerig, maar daar staan ze niet vaak, en verder is het land niet drekkerig, ze hebben ong een hectare land, vind ik ideaal, beter dan jaarlingen die de hele dag op stal staan omdat het land niet stuk mag, maar dat is mijn mening

Arabesk

El_vis schreef:
tja, mensen zijn egoistisch, dit is nou eenmaal zo. de hele wereld draait om ons. vinden wij. dus de dieren ook, en die moeten ons maar ''vermaken''. enige uitleg voor het rijden en het houden van paarden uberhaupt denk ik zo. en dan proberen we het zo paard-vriendelijk mogelijk nog te maken

Niets op aan te vullen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:18

dees_daan schreef:
mijn eigen van bijna een jaar (nog een maandje) staat 24/7 buiten op de wei, in het begin van de wei is het drekkerig, maar daar staan ze niet vaak, en verder is het land niet drekkerig, ze hebben ong een hectare land, vind ik ideaal, beter dan jaarlingen die de hele dag op stal staan omdat het land niet stuk mag, maar dat is mijn mening

Jonge paarden in de opfok laat ik ook dag en nacht buitenlopen, al zou ik waarschijnlijk met dit slecht weer ze snachts binnenhalen, want in die blubberbende is niets waard.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:18

Sterker nog, natuurlijk paarden houden bestaat helemaal niet, alleen de band tussen mens en paard is al tegennatuurlijk. Ook ben ik van mening dat als je op je paard rijdt je moet zorgen dat 't paard wat extra energie binnen krijgt om dat te kunnen en je ook voor je paard verplicht bent om 'm correct te rijden (daarmee bedoel ik recht en goed over de rug lopen).

Je kan imo niet goed voor je paard zorgen als je dingen doet omdat die normaal zijn of natuurlijk. Je moet naar je paard kijken als individu en je daar aan aanpassen. Mijn paard loopt 's zomers 24/7 buiten, dat gaat prima maar zo gauw als 't nat wordt heb ik een zielig hoopje paard, en dan gaat ze dus lekker 's nachts op stal met d'r vriendinnetje, dan staat ze met een ander paard in een gigantische stal, sielugh he. Ook zijn d'r paarden met dusdanig slechte hoeven dat ijzerloos onverstandig is, in 't wild kunnen ze zonder ja, want de paarden met slechte hoeven gaan dood, zo simpel is dat. Imo is 't in Nederland bijna niet mogelijk om je paard natuurlijk te houden.

Ik ken maar een paar naturals die niet op hun paard rijden, daar heb ik respect voor, dat zijn dan weer mensen die oprecht een paard niet voor hun eigen plezier hebben, maar mensen die hun paard zo natuurlijk mogelijk willen houden en er toch uren op rijden, da's toch hartstikke tegenstrijdig?

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:19

Kel2004 schreef:
celticpony schreef:
ik ben geen natural, geen normal,gewoon iemand die op een paard rijd omdat ik het leuk vind en daarbij zoveel mogelijk respect probeer op te brengen voor het paard. Ikvind de naam keuze van natural-normal ook niet zo goed,want dan krijg je altijdvan ditsoort eindeloze discussies. Niemand is natural, ,maar het is ook niet normal om een paard in een ring te rijden op ijzers met sporen. Dus weg met die termen!!!!

@kel2004 mijn pony heeft vanaf haar geboorte 24/7 buiten gestaan,kerngezond, nooit iets mis, gezond veulen gebaard,buiten en was met geen mogelijkheid in de stal te krijgen. Onder gedwongen omstandigheden heb ik haar na 6 jaar wel binnen moeten zetten(heeft haar half jaar kwakkelen gekost en mij een hoge dierenarts rekening). Zegt voor mij genoeg, daar haalikzo'npaard van vandaan. Het is een kwestie van wennen denk ik....

Die van mij zijn net zo gewend aan het leven wat ze bij mij hebben, als die van jou bij jou.... Dus ik vind het onzin om te zeggen dat mijn absoluut niet natural/normal paard het minder heeft als andere paarden die wel natural/normal gehouden worden. En dan nog iets... Er is een verschil in gewenning, die van jou is nooit anders gewend. Er lopen hier op bokt 'naturals' rond die van de ene op de andere dag besloten hebben dat ze op die toer gaan.... Arme beesten, die zijn pas zielig. Altijd hebben ze het leven gehad wat mijn dieren nu hebben en ineens moeten ze naar het leven wat het baasje ineens in zn kop krijgt Verward

En ik denk ook wel dat sommige rassen meer aanleg hebben voor such a life....

dat zeg ik toch, kwestie van wennen.......ikzeg ook niet dat het een,meer of minder is...wel goed lezen hoor,niet aangevallen voelen! wat mij betreft ieder z'n ding.

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:20

Arabesk, ik zat ff in je profiel te snuffelen, puur uit nieuwsgierigheid en tot mijn verbazing kom ik dit stukje tekst tegen .
Mijn vraag is nu dus, komt dit niet ongeveer op hetzelfde neer als wat jij hier loopt te verkondigen??

Okee, ik weet verder ook niet wat ze eigenlijk nodig hebben, maar ze hebben katten toch al lang zo ver doorgefokt dat ze helemaal geen natuurlijke behoeften meer hebben?
Ik snap het best als iemand een andere mening heeft, maar waarom moeten mensen hun mening toch zo opdringen? Ieder heeft zo zijn eigen kijk op wat het beste is. Ik leer ook altijd nog van anderen. Maar ik ga toch ook niet mijn mening aan anderen opdringen?

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:20

dees_daan schreef:

Dat ben ik helemaal met je eens, maar dat noem ik niet per definitie natural/normal.... Dat noem ik gewoon diervriendelijk Ja

Maar ja, in het midden des lands is de doorsnee boer/stallenhouder iets zuiniger op zn land dan in het noorden/zuiden.... Daar is land zat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:21

Pipo schreef:
Arabesk schreef:
Ja hoor Slapen

Zal mijn vraag nogmaals stellen Knipoog
Waarom ga jij op je paard zitten?

om ze te beweging te geven, en het is toch wel zo dat het ook voor eigen plezier is, nou rijd ik alleen buiten, en heel af en toe in de bak, maar goed, het is idd voor je eigen plezier, ook wandel ik met ze en zwemmen en naast de fiets, maar dan je ook vragen, waarom doe je VD of zet je je pony voor de kar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:22

Arabesk schreef:
Elke86 schreef:

Blijkbaar wel, want jullie blijven ze in die blubberweides steken Knipoog

Ja hoor Slapen

Waarom ben je dan bang voor de DB met je wei?
Zal niet zijn omdat deze zo mooi droog is, want daar doet de DB niks aan...

Kel2004

celticpony schreef:
dat zeg ik toch, kwestie van wennen.......ikzeg ook niet dat het een,meer of minder is...wel goed lezen hoor,niet aangevallen voelen! wat mij betreft ieder z'n ding.

Ik voel me niet aangevallen, ik was ook positief over jou verhaal, maar het draait meer om het stuk dat mensen van de een op andere dag natural denken te worden.... Met de paarden als dupe...
Laatst bijgewerkt door Kel2004 op 09-03-07 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

dees_daan schreef:
om ze te beweging te geven, en het is toch wel zo dat het ook voor eigen plezier is, nou rijd ik alleen buiten, en heel af en toe in de bak, maar goed, het is idd voor je eigen plezier, ook wandel ik met ze en zwemmen en naast de fiets, maar dan je ook vragen, waarom doe je VD of zet je je pony voor de kar?

Een paard wat werkelijk NH gehouden word heeft geen beweging nodig, want die loopt de hele dag in het land. Zwemmen met je paard wanneer jij dat wil is niet natuurlijk, dat doet het dier wanneer hij/zij er zin in heeft. Fietsen is ook niet natuurlijk met je paard en voor de kar zetten ook niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:23

mams schreef:
Arabesk, ik zat ff in je profiel te snuffelen, puur uit nieuwsgierigheid en tot mijn verbazing kom ik dit stukje tekst tegen .
Mijn vraag is nu dus, komt dit niet ongeveer op hetzelfde neer als wat jij hier loopt te verkondigen??

Okee, ik weet verder ook niet wat ze eigenlijk nodig hebben, maar ze hebben katten toch al lang zo ver doorgefokt dat ze helemaal geen natuurlijke behoeften meer hebben?
Ik snap het best als iemand een andere mening heeft, maar waarom moeten mensen hun mening toch zo opdringen? Ieder heeft zo zijn eigen kijk op wat het beste is. Ik leer ook altijd nog van anderen. Maar ik ga toch ook niet mijn mening aan anderen opdringen?

Vraag maar aan arno8 die heeft het geschreven Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:24

Ja arabesk zou nooit haar mening opdringen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:24

Pipo schreef:
dees_daan schreef:

Jonge paarden in de opfok laat ik ook dag en nacht buitenlopen, al zou ik waarschijnlijk met dit slecht weer ze snachts binnenhalen, want in die blubberbende is niets waard.

klopt, gelukkig staan ze op een hoger stuk weide, waar alleen in het begin drek is, achter is het niet droog, maar ze zakken niet weg, hij heeft een hekel aan stal, staan ze er eventjes 10 min in ( voor een wormenspuit oid) hangt hij al over de rand heen, dus vind het zo wel fijn voor ze, kunnen ze lekker rennen en gek doen

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:25

Feit blijft iedereen die op zijn paard gaat zitten doet dit ter eigen vermaak = egoisme.

Ene probeert zijn schuldgevoel nog goed te praten door het zo natuurlijk mogelijk te houden.
Hun gevoel hierbij is goed en omdat hun gevoel goed is neemt men aan dat het ook goed is voor het paard.

Deze redenatie gaat ook op voor alle andere soorten van paardenhouden. Van 24 uur op stal tot halve dagen buiten/binnen, of welke vorm dan ook. Maar het ging hier even specifiek om naturals.

Iedereen gaat uit van zijn eigen beweegredenen probeert die te vergoeilijken. Paarden zijn er ter eigen vermaak, ook voor naturals. Alleen zei compenseren hun 'schuldgevoel' anders dan de niet-naturals.

De beweegredenen zijn uiteindelijk altijd om je eigen gevoel te sussen en je geweten. Aan andere kant is dit positief iets. Je gaat er immers van uit dat de mens dan het beste met het paard voor heeft.

Alleen wat het beste voor het paard is, daar lopen meningen heel erg over uiteen Haha!
Volgens naturals het zo mogelijk natuurlijk houden, voglens anderen is het juist het paarden zo goed mogelijk geriefelijk te maken. Wat goed of fout is kan niet objectief worden vastgesteld. Het is een objectief iets, een gevoel, een idee.

Paardrijden is en blijft puur egoisme. Ook voor naturals, als je echt natural bent dan ga je er ook niet op zitten. Maar aangezien we daarvoor een paard niet hebben, gaan we erop zitten. Ter ons vermaak, dus wederom puur en alleen egoisme en eigen vermaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:26

Pipo schreef:
dees_daan schreef:

Een paard wat werkelijk NH gehouden word heeft geen beweging nodig, want die loopt de hele dag in het land. Zwemmen met je paard wanneer jij dat wil is niet natuurlijk, dat doet het dier wanneer hij/zij er zin in heeft. Fietsen is ook niet natuurlijk met je paard en voor de kar zetten ook niet.

dat zeg ik, het is voor je eigen plezier, en een paard wat NH gehouden word, is dat wel zo natuurlijk? in de natuur lopen ze niet in een weilandje met een draadje erom heen..

Anoniem

Arabesk, waarom zit jij op je paard?

Nathalie1981

Haha! interessant topic

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:27

katiavl schreef:
Zijn eigelijk naturals tegen alle dieren in hokjes stoppen of alleen paarden?

Dit vind ik ook wel een goede vraag. Ik heb een paard die dag en nacht buiten staat, ze heeft een schuilstal (waar ze alleen in gaat om te plassen Lachen spettert niet zo denk ik) en ze kan altijd in de paddock en als het niet heel modderig is ook de wei in. Ze hebben 20 uur hooi tot hun beschikking ongeveer, dus redelijk natural, maar mochten ze voorspellen dat het de hele nacht gaat stortregenen doe ik ook wel eens de regendeken op hoor. Ik laat haar ook natuurlijk bekappen maar geef ook wel weer supplementen omdat ze geen brok krijgt, dus ik probeer zo natuurlijk mogelijk met haar om te gaan maar ik ben geen echte natural hoor. Overigens rij ik ook bitloos.

Verder heb ik 2 katten die op een flat zijn geboren en opgegroeid dus nooit verkeer e.d. hebben meegemaakt. Zij wonen in de schuur achter het huis en hebben een kattenluikje die uitkomt in een grote ren. Ze hebben binnen klimpalen, een verwarming en veel mandjes e.d. een fontijntje en een radio. Buiten hebben ze ook wat houten klimdingen waar ze op kunnen liggen en ik laat ze zo veel mogelijk in de tuin rondscharrelen als ik thuis ben. Ik zou ze het liefst naar buiten laten maar ik ben zoooo bang dat ik ze allebei binnen de kortste keren kwijt ben. Ze weten niet beter dan dat ze die ruimte hebben dus als je het zo bekijkt vind ik het niet zielig maar aan de andere kant heb ik er al vaak over nagedacht om een boerderijtje voor ze te zoeken waar ze lekker muizen kunnen vangen. Maar ja, zorgen die mensen wel goed voor ze?? (overigens is mijn vriend zwaar allergisch voor katten daarom zitten ze buiten, en ik had mijn katten al voordat ik mijn vriend had Knipoog ) Ik weet niet of dit zielig is, maar ik probeer het zo goed mogelijk...

Verder heb ik 3 cavia's die wonen in de huiskamer in een knaagdierkooi, met een lage rand zodat ze wel lekker rond kunnen kijken. In de zomer komen ze elke dag buiten in de ren op het gras en ik ga binnenkort een hok met 2 verdiepingen kopen zodat ze naar boven en beneden kunnen rennen.

Dus ik ben niet echt tegen alle kooien of hokken, alhoewel ik moet zeggen dat het voor slachtdieren wel fijn zou zijn als ze meer ruimte zouden krijgen en daglicht, daar ben ik wel zwaar op tegen. Vooral die fokzeugen hebben het erg zwaar....

Anoniem

skipper helemaal mee eens
Iedereen heeft zijn paard uit egoisme

Anoniem

Skipper schreef:
Feit blijft iedereen die op zijn paard gaat zitten doet dit ter eigen vermaak = egoisme.

Ene probeert zijn schuldgevoel nog goed te praten door het zo natuurlijk mogelijk te houden.
Hun gevoel hierbij is goed en omdat hun gevoel goed is neemt men aan dat het ook goed is voor het paard.

Deze redenatie gaat ook op voor alle andere soorten van paardenhouden. Van 24 uur op stal tot halve dagen buiten/binnen, of welke vorm dan ook. Maar het ging hier even specifiek om naturals.

Iedereen gaat uit van zijn eigen beweegredenen probeert die te vergoeilijken. Paarden zijn er ter eigen vermaak, ook voor naturals. Alleen zei compenseren hun 'schuldgevoel' anders dan de niet-naturals.

De beweegredenen zijn uiteindelijk altijd om je eigen gevoel te sussen en je geweten. Aan andere kant is dit positief iets. Je gaat er immers van uit dat de mens dan het beste met het paard voor heeft.

Alleen wat het beste voor het paard is, daar lopen meningen heel erg over uiteen Haha!
Volgens naturals het zo mogelijk natuurlijk houden, voglens anderen is het juist het paarden zo goed mogelijk geriefelijk te maken. Wat goed of fout is kan niet objectief worden vastgesteld. Het is een objectief iets, een gevoel, een idee.

Paardrijden is en blijft puur egoisme. Ook voor naturals, als je echt natural bent dan ga je er ook niet op zitten. Maar aangezien we daarvoor een paard niet hebben, gaan we erop zitten. Ter ons vermaak, dus wederom puur en alleen egoisme en eigen vermaak.

Who Skip, dat heb je super omschreven!