Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
spokie79 schreef:Quote uit Bit van Chris Irwin: Paardebfluisteraars zijn wat hem betreft een marketingtruc en de term Natural Horsemanship vindt hij belachelijk; Jullie kunnen niets leren van deze cowboys.
Wat is dan wel de oplossing voor al onze paardenproblemen? Klassieke Dressuur.
Dit haal ik letterlijk uit de BIT van december 2006.
Payal schreef:wat heeft hij dan letterlijk gezegt? want in het artikel van de amazone kreeg ik die indruk helemaal niet. Hij zei alleen dat veel nh mensen het nog niet helemaal doorhadden hoe nh nou eigenlijk precies werkt
Cassidy schreef:Payal schreef:wat heeft hij dan letterlijk gezegt? want in het artikel van de amazone kreeg ik die indruk helemaal niet. Hij zei alleen dat veel nh mensen het nog niet helemaal doorhadden hoe nh nou eigenlijk precies werkt
O, absoluut waar: ik ben het helemaal met hem eens. Ik hoef alleen maar Bokt op te gaan om de bevestiging te krijgen...als ik al die topics zie over het niet mogen ingrijpen in de nodige dosering, als is dat die welverdiende tik, als ik al die topics zie over mensen die alles maar "soft" op willen lossen (hoewel een keer doorgrijpen snel een einde maakt aan al dat gehannes), heeft die goede man he-le-maal gelijk...
verography schreef:nee ik denk ook niet dat ze allemaal gelijk hebben. Ik zeg altijd, in elk verhaal zit een beetje waarheid. En op zijn nummer zetten ben ik wel voorstander van. Zo was ik laatst met een nieuwe verzorgster aan het wandelen en foto's maken en opeens schiet ze ervandoor. Zo op me kleine teen die nu kapot is en auw doet. Maar op het moment zelf gaf ik haar een schop met de bovenkantvan mijn voet tegen haar borstkast aan (zoals je een bal schop, dus met de ronding overgang van enkel naar voet, voor de duidelijkheid) Gewoon omdat ik erg boos was en dit iets is wat ze totaal niet mag flikken. (is een trekpaard dus dan is het imo verboden om zo over een persoon heen te denderen, en dat is eigenlijk bij elk paard zo) maar ze stond wel meteen stil naast me, zo van ja baas. Even later in de wei gezet, ging ze ook rennen (dus die had gewoon de kolder in haar kop) maar mijn hele sok bebloed, een vader met een hartaanval toen hij me sok zag. Ikke: Is maar een klein wondje hoor. Hij: Laat kijken , laat kijken. En de ochtend kreupel gelopen, maar gaat nu weer beter.
Mijn punt (draai er weer een heel verhaal aan) is dat bij zulke gevaarlijke situaties ik HEEL hard ingrijp. Vind het onverantwoord om dat niet te doen, wnat anders doet ze het dadelijk bij mijn extraverzorgster ook, of vaker bij mij. En dan is het ook levensgevaarlijk.
P.S. Was zo blij dat ik haar beet had en niet mijn extraverzorgster...
Dinniej schreef:hoi Ier.
Naja, okay, laat ik mijn mening dan maar even nader uitleggen: ik vind dat je het gewoon eerst moet proberen met NH, en ook zonder zweep enzo. Maar bij niet alle paarden werkt dat, soms heeft een paard gewoon een beetje geweld nodig, maar dan ook echt een beetje, om te weten waar hij aan toe is en wie de baas is.
Cassidy schreef:Dus je hebt het van horen zeggen? Dat verklaart veel.
Lees nog eens het hele topic door, wil je? Dan lees je misschien dat er hier op bokt een heleboel mensen zitten die je het tegendeel vertellen.
Cassidy schreef:En dat is dus NIET waar.
Payal schreef:De mensen die niet aan nh doen, geven een tik, maar als je bij nh ook geweld mag gebruiken, wat is dan het onderscheid tussen die twee?