Equus, NH, wat is het beste?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: Equus, NH, wat is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:12

vandaar dat de fam Bartels ook met NH bezig is Lachen

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 16:46

spokie79 schreef:
Quote uit Bit van Chris Irwin: Paardebfluisteraars zijn wat hem betreft een marketingtruc en de term Natural Horsemanship vindt hij belachelijk; Jullie kunnen niets leren van deze cowboys.
Wat is dan wel de oplossing voor al onze paardenproblemen? Klassieke Dressuur.

Dit haal ik letterlijk uit de BIT van december 2006.

wat heeft hij dan letterlijk gezegt? want in het artikel van de amazone kreeg ik die indruk helemaal niet. Hij zei alleen dat veel nh mensen het nog niet helemaal doorhadden hoe nh nou eigenlijk precies werkt Knipoog
hier is nog een stukje uit het artikel:

"In veel natural horsemanship systemen wordt de lichamelijke training en gezondheid van het paard vergeten. Het motto is eerder: hoe spectaculairder, hoe beter. Ga naar een willekeurige show en je ziet trainers die hun paarden in vrijheid, met de oren in de nek achter zich aan laten galopperen en steigerend van hand laten veranderen. Maar waarom steigert het paard?
De trainer heeft hem wel eerst door het wegduwen van de achterhand naar zich toe gericht, maar als het paard recht voor hem staat, richt hij vervolgens zijn focus, zijn navel, vol op het hoofd van het paard.
Die krijgt in lichaamstaal letterlijk een klap in het gezicht, en kan niets anders dan ellendig van de linker- naar rechterbuiging springen.
Wij zijn echter allemaal onder de indruk omdat het paard, zo vurig en toch gehoorzaam reageert. Terwijl als we de lichaamstaal echt kennen, we exact kunnen zien hoe miserabel het paard zich voelt."

Nou moeten alle nh-aanhangers hier niet gelijk gaan loeien dat zij dat helemaal niet zo doen, dit is maar een voorbeeld van wat veel nh-ers doen. Maar niet iedereen dus Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:58

Payal schreef:
wat heeft hij dan letterlijk gezegt? want in het artikel van de amazone kreeg ik die indruk helemaal niet. Hij zei alleen dat veel nh mensen het nog niet helemaal doorhadden hoe nh nou eigenlijk precies werkt Knipoog

O, absoluut waar: ik ben het helemaal met hem eens. Ik hoef alleen maar Bokt op te gaan om de bevestiging te krijgen...als ik al die topics zie over het niet mogen ingrijpen in de nodige dosering, als is dat die welverdiende tik, als ik al die topics zie over mensen die alles maar "soft" op willen lossen (hoewel een keer doorgrijpen snel een einde maakt aan al dat gehannes), heeft die goede man he-le-maal gelijk...Haha!

spokie79Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:09

Ik heb het stuk inderdaad niet helemaal goed gelezen. Maar wat dat betreft hebben jullie wel gelijk. Ik wil dingen ook graag op een softe manier oplossen, gewoon omdat ik zo ben. Alleen werkt het inderdaad niet zltijd. Dat heb ik nu ook ondervonden. En dan kan je inderdaad beter een keer je paard goed op zijn nummer zetten dan iedere dag een beetje, met gevaarlijke situaties op de koop toe.

Ik geloof alleen niet in één methode. Ben nu op dit moment met Parelli bezig, maar weet ook dat dat niet zaligmakend is. Je moet een zo goed mogelijke combinatie maken voor ruiter en paard.

Dus het is maar fijn dat er zoveel methoden zijn en zoveel inzichten. Al denk ik niet dat al die mensen altijd gelijk hebben.

Payal, wat je zegt over die oren in de nek, klopt dat inderdaad ook wel. Dat zie je inderdaad ook vaak.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:23

nee ik denk ook niet dat ze allemaal gelijk hebben. Ik zeg altijd, in elk verhaal zit een beetje waarheid. En op zijn nummer zetten ben ik wel voorstander van. Zo was ik laatst met een nieuwe verzorgster aan het wandelen en foto's maken en opeens schiet ze ervandoor. Zo op me kleine teen die nu kapot is en auw doet. Maar op het moment zelf gaf ik haar een schop met de bovenkantvan mijn voet tegen haar borstkast aan (zoals je een bal schop, dus met de ronding overgang van enkel naar voet, voor de duidelijkheid) Gewoon omdat ik erg boos was en dit iets is wat ze totaal niet mag flikken. (is een trekpaard dus dan is het imo verboden om zo over een persoon heen te denderen, en dat is eigenlijk bij elk paard zo) maar ze stond wel meteen stil naast me, zo van ja baas. Even later in de wei gezet, ging ze ook rennen (dus die had gewoon de kolder in haar kop) maar mijn hele sok bebloed, een vader met een hartaanval toen hij me sok zag. Ikke: Is maar een klein wondje hoor. Hij: Laat kijken , laat kijken. En de ochtend kreupel gelopen, maar gaat nu weer beter.

Mijn punt (draai er weer een heel verhaal aan) is dat bij zulke gevaarlijke situaties ik HEEL hard ingrijp. Vind het onverantwoord om dat niet te doen, wnat anders doet ze het dadelijk bij mijn extraverzorgster ook, of vaker bij mij. En dan is het ook levensgevaarlijk.

P.S. Was zo blij dat ik haar beet had en niet mijn extraverzorgster...

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 21:47

Cassidy schreef:
Payal schreef:

O, absoluut waar: ik ben het helemaal met hem eens. Ik hoef alleen maar Bokt op te gaan om de bevestiging te krijgen...als ik al die topics zie over het niet mogen ingrijpen in de nodige dosering, als is dat die welverdiende tik, als ik al die topics zie over mensen die alles maar "soft" op willen lossen (hoewel een keer doorgrijpen snel een einde maakt aan al dat gehannes), heeft die goede man he-le-maal gelijk...Haha!

ik sluit me hier volledig bij aan Tong uitsteken

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 21:48

verography schreef:
nee ik denk ook niet dat ze allemaal gelijk hebben. Ik zeg altijd, in elk verhaal zit een beetje waarheid. En op zijn nummer zetten ben ik wel voorstander van. Zo was ik laatst met een nieuwe verzorgster aan het wandelen en foto's maken en opeens schiet ze ervandoor. Zo op me kleine teen die nu kapot is en auw doet. Maar op het moment zelf gaf ik haar een schop met de bovenkantvan mijn voet tegen haar borstkast aan (zoals je een bal schop, dus met de ronding overgang van enkel naar voet, voor de duidelijkheid) Gewoon omdat ik erg boos was en dit iets is wat ze totaal niet mag flikken. (is een trekpaard dus dan is het imo verboden om zo over een persoon heen te denderen, en dat is eigenlijk bij elk paard zo) maar ze stond wel meteen stil naast me, zo van ja baas. Even later in de wei gezet, ging ze ook rennen (dus die had gewoon de kolder in haar kop) maar mijn hele sok bebloed, een vader met een hartaanval toen hij me sok zag. Ikke: Is maar een klein wondje hoor. Hij: Laat kijken , laat kijken. En de ochtend kreupel gelopen, maar gaat nu weer beter.

Mijn punt (draai er weer een heel verhaal aan) is dat bij zulke gevaarlijke situaties ik HEEL hard ingrijp. Vind het onverantwoord om dat niet te doen, wnat anders doet ze het dadelijk bij mijn extraverzorgster ook, of vaker bij mij. En dan is het ook levensgevaarlijk.

P.S. Was zo blij dat ik haar beet had en niet mijn extraverzorgster...

wah, leeft je teen nu nog wel? Tong uitsteken of issiej echt helemaal dood..? Clown

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:47

nou doet idg erg auw. maar gaat beter. je ziet wel vlees maar omdat de huid eraf is is het vleed hard en opgedroogd geraak. (is trouwens maar een klein stukje vlees Tong uitsteken ) was gister bezig het velletje eraf te knippen, me pa egt zo doe als ik er niet bij ben. Is zo schattig, als ik of me ma wat heeft dan krijgt hij overal de kriebels als hij de wond dan ziet terwijl hij zelf vaak ergere wonden heeft.

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 15:07

whaha Haha! zo een heb ik er dus ook. maar dan andersom Tong uitsteken als ik iets heb dan vintie het eigenlijk best grappig (haha... Nors opkijken ) maar als hij zelf wat heeft, dan is het echt zo: neee ik hoef niet naar de dokter, het komt allemaal best goed.. Bloos klein kindjee Tong uitsteken

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:28

Ik vind het allebei goed, het is net wat het beste bij het paard past Ja .

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 17:39

haaii dien Vork

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:31

hoi Ier.

Naja, okay, laat ik mijn mening dan maar even nader uitleggen: ik vind dat je het gewoon eerst moet proberen met NH, en ook zonder zweep enzo. Maar bij niet alle paarden werkt dat, soms heeft een paard gewoon een beetje geweld nodig, maar dan ook echt een beetje, om te weten waar hij aan toe is en wie de baas is Ja .

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:04

Dinniej schreef:
hoi Ier.

Naja, okay, laat ik mijn mening dan maar even nader uitleggen: ik vind dat je het gewoon eerst moet proberen met NH, en ook zonder zweep enzo. Maar bij niet alle paarden werkt dat, soms heeft een paard gewoon een beetje geweld nodig, maar dan ook echt een beetje, om te weten waar hij aan toe is en wie de baas is Ja .

Heb jij de discussie hierboven wel gelezen?
NH is dus niet soft, dat is wat een aantal mensen er van maakt....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 00:36

Misschien wel gelezen, maar niet helemaal begrepen. Het is ook moeilijk om te bevatten als je het niet ziet...papier is geduldig, maar als je audiovisueel bent ingesteld helpen alle geschreven topics op bokt niet om het over te brengen....

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:39

Ik weet heel goed dat NH niet soft is, maar het is wel een stuk "zachter" dan Equus Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:41

En dat is dus NIET waar.

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:43

Dat is wel wat ik altijd en overal hoor Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:47

Dus je hebt het van horen zeggen? Dat verklaart veel.
Lees nog eens het hele topic door, wil je? Dan lees je misschien dat er hier op bokt een heleboel mensen zitten die je het tegendeel vertellen.

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:48

Okay, goed, ik ga wel eens lezen.

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 20:54

Cassidy schreef:
Dus je hebt het van horen zeggen? Dat verklaart veel.
Lees nog eens het hele topic door, wil je? Dan lees je misschien dat er hier op bokt een heleboel mensen zitten die je het tegendeel vertellen.

we zijn hier niet om ruzie te maken, toch? Vork
ik snap wel wat dien bedoelt. Heel veel mensen assoiciëren (schijf je dat zo? Clown) nh, met soft. Beginners vinden het helemaal geweldig klinken, omdat ze overal horen dat het zonder geweld is enzo. Maar als je er dieper op ingaat merk je dat het helemaal niet soft is, in sommige gevallen is het zelfs integendeel.
Mensen die al lang met nh bezig zijn weten dat. Maar mensen die er nog niet zo diep op ingegaan zijn, zullen wel overal horen dat het zonder geweld is.

Persoonlijk vind ik "zonder geweld" toch heel anders dan "soft". Soft vind ik meer dat je niet consequent bent, te veel toegeeft. En ik vind dat je heel goed consequent kan zijn zonder geweld te gebruiken Haha!

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 20:59

Cassidy schreef:
En dat is dus NIET waar.

Hierover verschillen de meningen Knipoog de een vind dat als je paard iets doet wat jou niet aanstaat, je het moet negeren, dan gaat het vanzelf wel over.
De ander vind dat je een tik moet geven, dan houdt je paard er ook vanzelf wel mee op.
Maar ik vind NH toch zelf wel dat plaatje hebben van "geen geweld". Waarom zou er anders NH zijn? Dan kan je het toch ook gewoon "Omgaan met je paard" noemen? Want je gaat dan niet echt heel anders om met je paard. De mensen die niet aan nh doen, geven een tik, maar als je bij nh ook geweld mag gebruiken, wat is dan het onderscheid tussen die twee?

Cassidy, jij bent de expert op dit gebied, leg het me eens uit. Lachen want, als ik dit zo lees, zie ik niet echt het verschil tussen wat jij doet, en wat niet-nh'ers doen Knipoog

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 21:00

dit bedoel ik overgens niet als beschuldiging ofzo hoor, ik beschuldig je nergens van. maar ik ben gewoon benieuwd Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 00:36

Het gaat niet om die tik, het gaat om de timing van die tik, en de stappen die je in petto hebt om tot die tik te komen...en dat is het hele verschil tussen NH en niet-NH. En ook bij de niet-NH-ers heb je mensen die weten waar ze mee bezig zijn (JBF-ers) en mensen die dat niet weten, die zich niet verdiepen in het wezen paard en er voor iedere kilo voer die ze er instoppen een hulpteugel bijhangen. Waar de kennis van de ruiter ophoudt, begint zijn grofheid.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 00:41

ik vind nh wel degelijk veel "softer" dan niet-nh. In ieder geval de nh die ik doe Knipoog .Er bestaan zoveel verschillende vormen van nh dat je hier niet echt een algemene mening over kan hebben.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 08:44

Payal schreef:
De mensen die niet aan nh doen, geven een tik, maar als je bij nh ook geweld mag gebruiken, wat is dan het onderscheid tussen die twee?

Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat jij onder geweld verstaat?