iemand ervaring met de paardelarij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardelarij

Re: iemand ervaring met de paardelarij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:08

hoi hoi,
ik vind het erg interessant om te volgen hoe deze discussie ging,
zelf wil ik een kleine aanvulling geven als medewerker van de paardelarij zelf.
de paarden die je op de filmpjes hebt kunnen zien zijn veelal paarden die met een (groot ) probleem bij ons terecht zijn gekomen.
wat je ziet op de filmpjes kan er idd haastig uitzien en er wordt idd af en toe ook druk gegeven. let wel, het gaat hier niet om paarden die hun eerste ervaring hebben , maar om paarden die soms grote problemen hadden thuis, waar zich al vervelende situaties hebben afgespeeld en waar het paard dus ook heftig reageerd. de filmpjes zijn allemaal korte moment opnames en niet die van een complete training.
wij zien die filmpjes ook niet als reklame materiaal maar meer als een kleine opname zodat de eigenaar van het paardje zelf kan zien hoe de vorderingen zijn van het paard wat bij ons in training staat in vergelijking met hoe het ging voordat hij in training kwam.
terugkijkend op die beelden zie je dus geen duidelijk beeld van een complete training, maar een kort momentopname van een paard in een leerproces. de trainingen zelf worden vaak door de eigenaar zelf bijgewoond, wat wij zelf erg prettig vinden. het leerproces van het paard in combinatie met de eigenaar zelf zorgt er tenslotte voor dat beide partijen weer vertrouwen krijgen in het werk en in elkaar en leren zo weer een combinatie te vormen.
om een duidelijk beeld te krijgen van hoe wij te werk gaan geven wij geregeld een powerpoint presentatie bij ons op ons bedrijf en kan er rustig een kijkje genomen worden bij de stallen, het werk en is er alle tijd voor vragen om zelf een beeld te vormen over onze werk methodes.
ook hebben wij elke zaterdag een inloopochtend , zodat je een kijkje kan nemen bij de trainingen om vanuit daar een beeld te schetsen, en om te kijken hoe daar je gevoel bij is.
zelf zijn wij erg enthousiast en stellen wij ten alle tijde het welzijn van de paarden voorop, zodat ze leren om te vertrouwen, en vanuit die manier gaan werken naar een prettige werkrelatie tussen eigenaar en paard.
heel veel succes met zoeken naar een geschikte stal en als je graag een keertje langs wil komen om een beeld te vormen ben je van harte welkom!

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 00:19

was nieuwschierig geworden naar de flimpjes (had ik ook nog niet gevonden) maar ben wel een beetje geschrokken van de "schriktraining". Er worden (op het flimpje tenminste) een paar cruciale fouten gemaakt! Zo wil het paard het zeil en de plank onderzoeken en gaat dan ook met zijn neus naar beneden. Nee hoor!! dit mag niet, mee! wat wil je nu? je wilt toch dat het dier dingen onderzoekt en zelf merkt dat dat zeil geen paardverslindend wezen is. Wat mij ook opviel was het ontbreken aan rust en het paard heeft geen enkel vertouwen in de begeleider.

Je mening over de Paardelarij mag je zelf vormen... Pling

Oceans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 23:33

Sorry dat ik een vrij oud topic naar boven haal.

shan schreef:
Paraplu weghalen op het moment dat het paard er angstig voor is, dat beloont zijn angstige gedrag. Fout dus, zo word het alleen maar erger.

Niet waar! Het is fout om een paard te dwingen wanneer het angstig is.
Dat maakt het alleen maar erger. Hij raakt steeds erger in paniek.
Wanneer je hem er van weg stuurt, krijgt hij vertrouwen in jou.
Jij zorgt ervoor dat hem niets overkomt.
Eenmaal hij jou vertrouwt en als leider ziet zal hij jou volgen of je nu in de buurt van de paraplu gaat of niet.