Vandaag bit gekocht!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirijam

Re: Vandaag bit gekocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 20:05

Oke bedankt voor al jullie tips.
Ik ga dan in iedre geval het Lidl bitje terug brengen omdat deze vrij dik is.

Verder zal ik nog eens rondsnuffelen om te kijken wat mij aanspreekt.

Met western rijden zit je natuurlijk gelukkig bijna niet aan de mond. Het is maar net zoals jullie zeggen. J ebepaalt zelf hoezeer je het dier lastig valt (om het zo maar te noemen) met een bit, bosal sidepull en noem maar op.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 01:26

gezien je gevoel zou ik voor bitloos gaan. mijn eerste keer op mijn paard was toen hij stond te grazen aan zijn stalhalstertje, dit heb ik uitgebouwd en op een gegeven moment ben ik ermee naar huis gereden (OK, 200 meter het pad af, maar toch). niks aan de hand, hij kende het halster van het sturen aan de hand. ik heb dit overigens niet alleen gedaan, alleen de eerste keer erop. mocht hij wel gaan rennen dan was er iemand bij met een los touwtje eraan.

nu heb ik er twee bij, eentje die te klein is voor mij, en eentje die waarschijnlijk (blijft altijd afwachten) groot genoeg wordt. die wil ik inrijden met alleen een string lans zijn hals, of een halsring. nog nooit gedaan, maar voor alles moet een eerste keer zijn. maar zoals gesteld, ik wacht eerst af of hij groot genoeg wordt, en ik ga het ook niet alleen doen uiteraard. vooral het sturen zal in het begin moeilijker zijn dan met een halster of (bitloos)hoofdstel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 01:33

mirijam schreef:
Met western rijden zit je natuurlijk gelukkig bijna niet aan de mond. Het is maar net zoals jullie zeggen. J ebepaalt zelf hoezeer je het dier lastig valt (om het zo maar te noemen) met een bit, bosal sidepull en noem maar op.

Om de verzameling te krijgen bij de western zit je wel degelijk aan de mond. Dat losse teugeltje is het einddoel, en niet de weg er naartoe.

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 22:44

Ja, dat is natuurlijk waar wat je zegt Cassidy!
Ik heb informatie op stal gevraagt en er rijd gelukkig al iemand met een bosal. Dus ga ik van de week is kijken als ze rijd met de Bosal om een idee te krijgen...

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:52

ik zou voor een sidepull gaan, vind dat zelf zeer handig Knipoog Ja
verder moet je gewoon je gevoel volgen Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:24

Een goede bosal kost een paar honderd Euro...heb je dat er echt voor over?

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 00:23

Ik zou ook bitloos inrijden. Als je hem nu met bit inrijd en je wil over een tijdje toch bitloos (omdat je western gaat rijden enzo) moet hij daar weer aan wennen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 01:56

Bitloos als hij op bit ingereden is, is minder moeilijk dan de acceptatie van het bit als jij bitloos ingereden is.
Als je een paard inrijdt, denk dan niet alleen aan jezelf maar ook aan de toekomst van het paard. Wat als je op een gegeven moment je paard wilt verkopen? Wat als er een koper voor komt die wel met bit wil rijden.

Het meegeven van een goede basis aan een paard is de beste levensverzekering die je hem kunt meegeven. Ongeacht wat je er zelf verder mee wilt doen....

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:02

Leanee schreef:
ik heb er zelf absoluut geen ervaring mee, maar ik denk dat je moet doen wat je zelf wilt, waar je jezelf fijn bijvoelt Lachen

veel succes nog!

Hetzelfde, bij ons op stal rijd er een jongen ook zonder bit.. Tong uitsteken Ik snap er niks van Vork

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:06

Ik heb mn paardje met een K&K dubbelgebroken bitje met aurigan ingereden en rijd er nog mee. En moet zeggen dat hij dat bit heerlijk accepteerd. Kan je het echt aanraden Lachen