Discussie natuurlijk bekappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Discussie natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:48

laetitia schreef:
beide methodes.

Ok, stelling: er zijn geen methodes....

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:59

ok als leek ga ik de discussie aan! Er zijn wel methodes!

de traditionele smid leert op de vakopleiding een bepaalde manier van bekappen, meestal ter voorbereiding om er een ijzer onder te slaan.

De natuurlijke bekapper werkt ook volgens een methode, in het NB zijn er meerdere methodes die toegepast kunnen worden, zoals Strasser, Ramsey...tja dan houdt mijn kennis op haha!! Maar die zijn toch wel echt anders dan TB.

Ik weet niet of er in TB ook meerdere methodes zijn?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:01

Ik heb nog geen enkele TB'er hetzelfde zien doen eigenlijk. Er zitten verschillen in wel of niet aan de staal zitten, wel of niet in de zool snijden, hoe om te gaan met de steunsels, wel of geen afronding...
Soms bekapt een TB heel dichtbij het beeld wat ze bijvoorbeeld op paardnatuurlijk willen zien, soms totaal anders.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:14

ah, hier is iedereen. meld me ook aan.

ik vind dat er net zoveel bekapmethodes zijn als bekappers, zowel traditioneel als NB. iedereen doet het weer nét een beetje anders.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:21

Mijn vriend doet in Duitsland cursussen voor NB, en bekapt sinds ca. 6 maanden mijn paarden ook regelmatig. Twee die heel gevoelig liepen vroegr en daarom in de zomer op ijzers stonden, zijn er ontzettend op vooruit gegaan. Nu hebben ze geen problemen meer om gewoon over straat te lopen. (Ja, vroeger konden ze niet eens op een harde ondergrond goed stappen). Sinds 3 maanden heb ik de hengst ook zonder, hij loopt veel beter dan vroeger. Dat heeft wel een paar weken geduurd, want eerst was hij helemaal kreupel, maar dat is ook geen wonder als ze 4 jaar aan een stuk op ijzers hebben gelopen (hij heeft namelijk een wond aan de hoefkroon gehad, waardoor een gat in de hoef en later een scheur is ontstaan die niet weg te krijgen was.) Nu heb ik alleen het probleem dat door het dagelijkse rijden (minstens 1 keer per week ook buiten) de hoeven ontzettend snel slijten. Nu valt het nog wel mee, maar als ik van de zomer weer meer tijd heb zal ik ook wel meer rijden. Hoe lossen jullie dat op? Wat vinden jullie van Kunststof beslag? En zijn er in NL ueberhaupt mensen die daarmee werken? Wilde ook op de equitana gaan informeren.
Oh ja, hij heeft ook nog steeds een kleine scheur in zijn hoef, maar dat is nu alleen nog maar de hoefwand. Waarschijnlijk moet ik er wel vanuit gaan dat dat altijd een gevoelige plek blijft omdat de hoef op die plek zwakker is, doodat de kroonrand geen perfecte hoef meer aanmaakt, is daar ook een oplossing voor (behalve biotine, en keralit hoefcreme, waarmee de kroonrand regelmatig wordt ingesmeerd)

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:24

dry schreef:
Ik meld me ook als meelezer en ik heb eigenlijk ook meteen een vraag.
Gezien de weersomstandigheden zullen vele hoeven/benen van weidepaarden de hele dag zeiknat zijn door regen of blub.
Ik vind het zelf nogal twijfelachtig. Aan de ene kant vind ik liever buiten dan op stal, maar aan de andere kant lijkt het me niet goed voor de hoeven om de hele dag te soppen.
Wat is jullie ervaring daarmee? Toch een gedeelte van de dag opstallen om te laten drogen of gewoon buiten laten lopen en waarom?

Bij ons hebben ze een schuilstal, dan een verhard stuk en dan kunnen ze de paddock of de wei in. De hooiruiven staan op het harde dus ze staan weinig in de blub.
Nou moet ik wel zeggen dat bij het paardje van mijn stalgenootje de hoeven heel erg kort worden omdat ze juist veel daarop gaan staan, de hoeven van mijn paardje zouden ook langer mogen. Maar altijd als het heel erg geregend heeft doet de eigenaar de wei en paddock dicht dus dan staan ze de hele dag op het harde, dus dan slijt het wel hard op een gegeven moment.....hopen dat het snel beter weer word!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 08:56

Ik wil nog wel een discussiepunt toevoegen:

Natuurlijk bekappen gaat uit van de hoeven van wilde paarden, die leven op ruwe gronden.

Echter de meeste van onze paarden:
- leven niet op diverse ondergronden
- lopen vaak ook niet elke dag kilometers om van de ene plek naar de andere plek te komen (een weiland is nooit zo groot als een gebied van een wilde kudde)
- onze paarden worden bereden, en dat is verre van natuurlijk. Dat berijden brengt natuurlijk behoorlijk wat consequenties mee...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 10:14

Dan zul je dus maatregelen moeten nemen in de huisvesting van je paard om die situatie toch nog zoveel mogelijk te benaderen:

- een deel van je weiland betegelen oid
- voedsel, water en liksteen ver uit elkaar plaatsen in de wei
- rijden kan JUIST een manier zijn om het tekort aan afgelegde kilometers te compenseren Knipoog

2 vliegen in 1 klap: jij je pleziertje met het rijden en je paard gezond door beweging. Het ruitergewicht is bij ruiters van een normaal postuur zelden echt van invloed op het paard. Je zit er geen 24 uur op en het gewichtsverschil van een wild paard tussen zomer en winter, of wel/niet drachtig kan ook oplopen tot zo'n 100 kg. Nou zit een ruiter wel op 1 plek, maar net als een mens die een rugzak draagt, kan een paard het gewicht zelf goed dragen door zijn manier van lopen en of houding eventueel aan te passen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:33

Ik gooi er ook nog even wat in.

Hermans meldt dat de wilde dieren juist NOOIT op hun zolen liepen.

Jaartal moet ik even opzoeken.

Toch raar dat andere onderzoeken juist aangeven dat dit dus WEL gebeurde.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:43

Mooi topic.. dit ga ik even volgen!

Oh ja.. mijn paardje wordt zijn hele leven al Nb-bekapt. Het laatste jaar door een AANHCP opgeleide bekapster. Tussentijds haal ik soms wat steunselmateriaal weg en een vijl langs de wand.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:35

Ik wil absoluut niet dat mijn smid uitgaat van "wilde hoeven", maar dat ze uitgaat van de hoeven van mijn paard! Allemaal hartstikke leuk, die zogenaamd ideale hoef, maar die heeft weinig van doen met de omstandigheden hier.
En ja, het rijden heeft er veel invloed op en is een erg andere beweging dat wat een paard in het wild beweegt. In het wild sukkelt een paard van grasspriet naar grasspriet, hangend op de voorhand. Dat is ook een logische manier, want je valt dan vanzelf in die volgende stap. Als wij gaan rijden, vragen wij meer gebalanceerde beweging over alle vier de benen en als we nog wat verder gaan zelfs verzameling op de achterhand. Daarmee worden de benen en dus ook de hoeven op een heel andere manier belast. Daar zul je toch rekening mee moeten houden.
En dat dragen van de ruiter heeft vooral complicaties door de manier waarop die gedragen wordt, niet zozeer het gewicht. Een veulen is maar een beperkte periode erg zwaar en die periode valt meestal samen met de periode dat paarden zelf minder zwaar zijn. Ook wordt eigen lichaamsgewicht meer verdeeld over het lichaam, dan die ruiter. Dus ik zie niet hoe je het dragen van een ruiter kunt vergelijken met het dragen van eigen lichaamsgewicht of een veulen. Alsof het alleen maar om het aantal kilo's gaat en niet om de specifieke belasting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:40

Waratje schreef:
Dus ik zie niet hoe je het dragen van een ruiter kunt vergelijken met het dragen van eigen lichaamsgewicht of een veulen. Alsof het alleen maar om het aantal kilo's gaat en niet om de specifieke belasting.

Deze vergelijking gaat imo ook inderdaad niet op.

Arabesk, wil je uitleggen wat je met jouw post duidelijk wilde maken irt het onderwerp NB?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:09

@Waratje...Volkomen eens!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:51

bij cytekijzers wordt uitgegaan vanuit t natuurlijke draagpunt.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:56

Mijn smid is ook een traditionele smid. Ik wil ook graag dat hij per paard bekijkt wat er aan moet gebeuren. Veel van mijn paarden worden nl. niet gereden , ze zijn te oud. Geen van de paarden staat op ijzers. Ze staan 'snachts op stal en overdag buiten. Twee staan dag en nacht buiten.

Zover onze situatie.
Nu had ik vroeger een pony die alleen maar werd bijgevijld en dat dier liep in het weekend 30 km naar de ponyclub en weer terug en door de week reed ik altijd , bijna elke dag gewoon op straat. Nooit een probleem gehad. Ze was echter toontreder dus sleten de hoeven niet goed en dat werd bijgewerkt.(en dat meer dan 40 jaar geleden) Dus zo normaal waren hoefijzers eronder slaan nu ook weer niet. Onze eigen paarden hebben ook nog nooit ijzers onder gehad. Ook niet nodig, toch is er nooit een NB-er aan te pas gekomen. Je kunt dus niet generaliseren en zeggen dat elke smid de problemen zal oplossen met ijzers. Of dat de manier van bekappen van een traditioneel smid verkeerd zou zijn.
Waar ik problemen mee heb, is het lopen op de straal en zool. Misschien heb ik dat verkeerd begrepen, maar dat kan bij een paard dat gereden wordt nooit goed zijn. Er moet altijd ruimte zijn voor het hoefmnechanisme en met extra gewicht erop lijkt me dit niet de juiste manier.
Maar wie weet , maak ik een denkfout.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:29

Over het aanhouden van de wilde hoef: dat klinkt een beetje alsof ik een foto van een wilde hoef naast de hoeven van mijn paard houd, en ze vervolgens in die vorm rasp/snijdt. Dat is natuurlijk niet zo. De 'bekendere' bekappers zeggen zelf al dat veel hoeven zelfs na jaren bekappen nog steeds niet in de vorm zoals in het wild zijn. De hoef zoekt zelf de vorm die het beste bij hem past. Dat klinkt zweverig, maar dat is het niet:

Stel dat de hoefwand bij de toon te lang is. Dan wordt de hoefwand bij de toon 'slapper' zodat het teveel afbrokkelt. Dat afbrokkelen lukt alleen als een paard heel veel beweging krijgt.
Dat krijgen ze bij ons niet, dus doen we het afbrokkelen zelf: De zool geeft aan waar er afgebrokkeld moet worden: daar is de zool namelijk zacht. Je zoekt dan (dmv krabben) op waar de zool hard wordt, en tot daar haal je de hoefwand weg. In de natuur zou het ook zo gaan: de boel slijt af tot aan het punt waar de zool hard is.

Ik heb maandenlang vrij hoge hielen gehad bij een van de paarden. Na een tijd kon ik de zool bij de hielen opeens een paar milimeter wegkrabben. Dat is een teken dat je de hielen wat in kunt korten: ze zijn er klaar voor. Misschien waren ze dat eerst niet, omdat de pezen er nog niet klaar voor waren, dat weet ik niet. Maar nu kon het iig. Dat heb ik dus ook gedaan.

Paard bleef er prima mee lopen. Haar hoeven lijken nog lang niet op een wilde hoef en dat is ook helemaal niet het doel. Het doel is dat je de hoeven genoeg slijtage geeft zodat ze zelf een optimale vorm kunnen zoeken.

Natuurlijk bekappen heeft dus niet de wilde hoef als ideaalbeeld (volgens mij dan). Het ideaalbeeld is natuurlijke slijtage. Beter zou natuurlijk zijn als ik 100 hectare in de Rocky Mountains heb, maar dat heb ik niet.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:42

Basje98 schreef:
Mijn vriend doet in Duitsland cursussen voor NB, en bekapt sinds ca. 6 maanden mijn paarden ook regelmatig.

Wat doet hij? Strasser?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:44

Ik meld me ook even hier (zal voornamelijk als meelezer zijn, ben niet zo vaak thuis...). Mijn paardje staat sinds afgelopen zomer ijzerloos, wordt sinds kort bekapt door een "strasseraar" (maar zo behoudend dat het eigenlijk geen strasser te noemen is), tussentijds vijl ik zelf eigenlijk alleen de randjes bij. Hij doet het vrij goed, maar heeft nog wat moeite met de vreselijke, Zuid-Limburgse stenige veldwegen (maar die zijn ook best heftig).

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:48

Nu denk ik opeens aan het verhaal van Dry over natte hoeven. Het vreemde is dat Pete Ramey heel erg voor droge hoeven is. Hij wil ze het liefst altijd droog zien en dat je contact met water zoveel mogelijk voorkomt. Dat is hier natuurlijk godsonmogelijk. Ik dacht dat Ramey ook zegt dat je de hoeven, als het onvermijdelijk is dat ze nat worden, beter altijd een beetje nat kunt houden. Het is juist de grote tegenstelling droog-nat die volgens hem, als dat vaak voorkomt, voor scheuren e.d. zorgt.

Dan hebben we strasser, die legt heel duidelijk uit dat veel onderdelen in de hoef absoluut water nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Zij zegt zelfs dat je de hoeven in droge periodes elke dag in water moet weken.

En dan hebben we ook nog de documentaire "Cloud: stallion of the wild rockies". In die docu wordt een wilde hengst in de Rocky Mountains 7 jaar lang gevolgd.
Ramey is erg voor droge hoeven omdat de paarden in het wild het volgens hem ook prima doen zonder nat te worden. Maar in de documentaire zie je wat de paarden doen als ze gaan drinken: ze lopen tot aan hun buik in het water. Die hoeven worden dus wel degelijk nat gehouden.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:02

Hoi allemaal,

Dan gooi ik ook mijn mening maar weer eens neer.

Verschil traditioneel versus natuurlijk
Ik denk dat het verschil in theorie vaak veel groter is als in de praktijk. Ik heb het idee dat binnen NB vrij veel is gedocumenteerd over hoe de hoef bekapt moet worden en dat er dat er daardus tussen de NB-ers niet zo heel veel verschil zit in de manier van werken. In grote lijnen wordt op de dezelfde wijze bekapt. Binnen de traditionele bekappers/smeden zijn naar mijn idee de onderlinge verschillen in werkwijze groter. In de praktijk betekent dit dat ik wel eens bij nieuwe klanten kom waarbij ik het eigenlijk nauwelijks anders zou doen als de TB die er daarvoor kwam (los van de mustangrol).

Hoeven van wilde mustangs
Ik denk dat elk paard andere hoeven heeft door onder andere: rastypische aanleg, omstandigheden waaronder het gebruikt en gehouden wordt en zaken als voer etcetera. Ik denk dat wilde mustangs hoeven hebben ontwikkeld die goed zijn voor hun omstandigheden. het gaat me dan ook te ver om domweg altijd naar dat model te streven. Ik denk je moet streven naar hoeven die passen bij het gebruik van het paard. De engelse zusterorganisatie van de AANHCP heeft inmiddels een eigen certificatietraject opgezet, deels vanwege het feit dat een opleiding voor bekappers in de US in de praktijk niet haalbaar is, maar zeker ook vanwege het feit dat onze omstandigheden aan deze kant van de wereld toch echt anders zijn.
Toen ik startte met NB, inmiddels 3 jaar geleden, streefde ik ook vorm van de hoeven van wilde mustangs na, inmiddels heb ik dit streven deels laten vallen. Ik streef naar een goed lopend paard met de hoeven die daar voor dat paard bij horen.
Mijn Tinker heeft echte hoeven uit het boek van Ramey. Het maakt daarbij niet of ze in de wei loopt of zoals de laatste gtijd op de stenen in de paddock, de hoeven veranderen nauwelijks. Mijn Shire daarentegen heeft de afgelopen periode veel dikkere zolen gekregen, van een min of meer concave hoef is de buitenkant van de zool volgelopen/ platter geworden.

Uitgangspunten versus wetten
Het grote risico van NB vind ik dat veel mensen vastzitten in de uitgangspunten en denken dat die voor elk paard gelden. Gisteren was ik bij een klant die een boek over NB heeft bestudeerd en perse wil dat ik volgens die regel bekap. Het betreffende paard staat tijdelijk in pension waar geen weidegang is. Betreft een Fries met prima hoeven, waarvan de stralen de neiging hebben om de buitenste straalgroeven "op te vullen". Ik snij dan de straal bij, om te voorkomen dat er vuil achterblijft en het uitkrabben te vergemakkelijken. Het heeft me echt heel veel overtuigingskracht gekost voor ik de stralen een beetje vrij mocht leggen. Alles ging uiteraard ingoed overleg, maar het geeft wel aan dat het allemaal maar uitgangspunten zijn en geen wetten.
Als bestuurslid van de vereniging natuurlijke hoefbekappers spreek ik veel bekappers en merk ook daar dat men toch wat genuanceerder omgaat met de uitgangspunten.

Strasser versus NB
Regelmatig wordt strasser en NB op een hoop gegooid. Alhoewel ik zelf geen ervaring heb met Strasser, denk ik wel dat er een behoorlijk verschil is.

Zom dan ga ik nu weer even uitmesten, dan lees ik straks wel wat ik allemaal fout heb gezegd Haha!

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:09

arno8 schreef:
Ramey is erg voor droge hoeven omdat de paarden in het wild het volgens hem ook prima doen zonder nat te worden. Maar in de documentaire zie je wat de paarden doen als ze gaan drinken: ze lopen tot aan hun buik in het water. Die hoeven worden dus wel degelijk nat gehouden.

Hoi Arno,

Afgelopen zomer tijdens een clinic van Pete Ramey vertelde hij me dat hij nog nooit een paard had gezien met te droge hoeven. Hij schuurde bij een aantal paarden de buitenkant van de hoef op met schuurpapier, om te voorkomen dat er in de minimale kleine barstjes schuimmels zich konden nestelen.
Ik rasp of schuur in principe nooit de buitenkant van de hoeven, maar vroeg hem of dat wellicht kon helpen bij vochtopname in een zeer droge periode. Hij antwoordde dat te droge hoeven nooit een probleem was. Ik begrijp echt niets van deze reactie, want zie in de droge periode toch aardig wat paarden die tgv de droogte sneller brokkelen of scheuren. Het geeft voor mij in ieder geval aan dat er kennelijk wel een groot verschil zit in de klimatologische verschillen tussen zijn plekje en het onze.
Overigens was het zo dat hij op de ene dag alle hoeven opschuurde en de volgende dag geen enkele...........

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:22

Ik heb zelf weinig verstand van bekappen en laat dat ook liever aan mijn smid over, maar n.a.v. van het volgende stukje snap ik iets niet helemaal

Deighton schreef:
Overigens was het zo dat hij op de ene dag alle hoeven opschuurde en de volgende dag geen enkele...........

Wat is zijn reden om het de ene dag wel te doen en de andere dag niet?
Ik begrijp zelf niet wat de functie is van opschuren, maar als het nodig is, lijkt het me
dat je dat dan per paard moet bekijken.

Of lees ik nou jouw stukje helemaal verkeerd en bedoelde je ook dat hij het op deze manier zei? (beetje onduidelijke zin, als je het niet begrijpt probeer ik het anders uit te leggen).

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:31

Mistic schreef:
Ik heb zelf weinig verstand van bekappen en laat dat ook liever aan mijn smid over, maar n.a.v. van het volgende stukje snap ik iets niet helemaal

Deighton schreef:

Wat is zijn reden om het de ene dag wel te doen en de andere dag niet?
Ik begrijp zelf niet wat de functie is van opschuren, maar als het nodig is, lijkt het me
dat je dat dan per paard moet bekijken.

Of lees ik nou jouw stukje helemaal verkeerd en bedoelde je ook dat hij het op deze manier zei? (beetje onduidelijke zin, als je het niet begrijpt probeer ik het anders uit te leggen).

HIj deed dit volgens zeggen alleen als er miniscule schuurtjes zaten in de hoefwand. Zogezegd om de zaak open te houden en te voorkomen dat er schimmels in konden nestelen. Frappante was dat hij het de ene dag bij alle poaarden deed en de andere dag bij geen enkel paard. Ik kon me dan ook niet aan de indruk onttrekken dat het een beetje show was allemaal zonder echt doel. Toen ik mijn vraag stelde naar het waarom, begon zijn vrouw dan ook te lachen, ik was kennelijk niet de eerste die hem erop betrapte.

Overigens viel hij bij mij toch wel een beetje van een voetstuk. Zo liet hij elk paard na het bekappen een stukje stappen , keek aandachtig naar de hoeven en haalde de fijne kant van de rasp er nog 1 of 2 keer langs. Daarna nog een keer stappen en dan was het kennelijk naar zijn zin. Als ik een paard bekap laat ik hem draven en niet stappen, want in stap zie je niet zoveel. Verder denk ik dat een of 2 keer met de fijne kant van de rasp erlangs, een effect heeft dat verdwenen is als het paard die keer rond de stal heeft gelopen. Mijn conclusie was in ieder geval dat er een behoorlijk showelement aanwezig was.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:38

Mijn twenter wordt natuurlijk bekapt, wilde het eerst zelf bij gaan houden, maar heb daar maar vanaf gezien.

Ik kreeg van iemand de opmerking dat hij linksvoor week staat, zijn hielen te dicht naar de grond en zijn voetas zou gebroken zijn... Wat bij NB niet mogelijk zou moeten zijn (zoals in de cursus genoemd).

Fijns, woensdag komt de bekapper en zal ik het er wel over hebben, want bij jonge paarden kan je er misschien nog iets aan doen, straks natuurlijk niet meer.

Overigens: wanneer NB-en om een of andere manier niet meer zou gaan zal ik niet de laatste zijn om op TB terug te vallen hoor (niet meteen op ijzers) als het nodig is.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:47

arno8 schreef:
Basje98 schreef:
Mijn vriend doet in Duitsland cursussen voor NB, en bekapt sinds ca. 6 maanden mijn paarden ook regelmatig.

Wat doet hij? Strasser?

Nee. Hij doet "Jochen Biernat und Konstanze Rasch" van de "Deutsche Huforthopaedische Gesellschaft".