Waarom ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cars

Re: Waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:09

Huertecilla schreef:
NL is helemaal niet groot genoeg om alle paarden los te laten in een wei.

Haha!
Daar zeg je zo wat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:24

Mijn paard staat geen 24 uur per dag buiten. Ze gaat 's morgens vroeg naar buiten, komt om 6 uur weer op stal (in de winter) en 's nachts is ze binnen. Ze staat lekker met andere paarden op de wei, en 's nachts kan ze de andere paarden zien, ze staat niet de hele dag tegen een kale muur aan te kijken. Ik zou haar ook geen 24u per dag buiten willen hebben, althans niet zonder stevig bij te voeren, de kou kost haar energie.
Ik weet niet of er één manier is die zaligmakend is, ik geloof wel dat ik er voor haar het meeste uithaal. Maar als zij een deken nodig zou hebben, zou ze die zeer zeker krijgen.
Maar mijn paard is geen gebruiksvoorwerp. Ze is een gezelligheidsdier, een leuk weidemaatje, een fijne partner voor mij. Ik wil dat zij gelukkig is, dat vind ik belangrijker dan mijn eigen rijden. Ik ben nu bezig bij haar conditie op te bouwen, spieren op te bouwen, en we hebben daarbij een manier gevonden die we allebei erg leuk vinden.
Ik vind het erg belangrijk om haar goed te begrijpen, om haar instincten te begrijpen, ik probeer me daarin ook aan te passen aan haar. Zij zal zich namelijk niet aanpassen aan mij, dat hoeft ze ook niet. We hebben samen een hoop lol bij het omgaan met elkaar, ik heb een vrolijk en gehoorzaam paard, wat erg veel plezier heeft in wat we doen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:57

Moirsa schreef:
Denk je dat het goed is om je paard 24/7 buiten te zetten?
"jaa in het wild leven ze ook zo" Maar ze leven al 100den jaren niet meer in het wild,, dit zijn ze ook niet meer gewent...
Mijn paard staat 24/7 buiten,zonder deken,zonder ijzers,zonder biks.
Ben ik nu slecht voor mijn paard?
Ze staat op een droge met gras begroeide wei,dag en nacht,heeft onbeperkt ruwvoer en water,een liksteen,en een dikke wintervacht.
Waarom zou dat slecht zijn voor een paard denk je Moirsa?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:13

@ moirsa: ja is zeker goed voor een paard. nee ze leven 100en jaren niet meer in het wild. maar dan hoeft dit nog niet slecht te zijn. dat ze er aan gewend raken binnen te staan komt door het moment vanaf dat ze geboren zijn, een leven in een stal te hebben. als ze dat niet zouden hebben. zouden ze daar ook niet gewend aan raken. mijn pony heeft op de manege ook op stal gestaan (alleen in de ochtenden ff op wei, nou eigenlijk de buitenbak met alle pony's) . nu staat ze bij ons op wei en in de zomer is dat idd zven dagen in de week de hele dag lang. en nee dat vind ze echt niet vervelend. haar geest niet, en haar lichaam niet!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:18

MissEvil schreef:
Ik wist geen 'onderwerp-naam' te bedenken, maar ik moest even mijn frustratie kwijt..

Waarom denken mensen dat het normaal is om je paard 23uur per dag in een stal te proppen??
En waarom denken ze dat paarden zonder deken ziek worden??
Waarom zien zoveel mensen hun paard als 'ding' als gebruiksvoorwerp..? Terwijl het wel een dier is!!
(bijv. 'Ik heb mijn paard voor wedstrijden, hij is op stal veel gelukkiger dan buiten in de regen en zo hoef ik minder te poetsen')

Verward

Waarom denken mensen dat elk paard het verschrikkelijk vind om binnen te staan?
Waarom denken mensen dat een paard met deken verwend en verziekt wordt?
Waarom denken mensen dat een paard nog steeds zo kan leven als dat ze in het wild op de prairie doen (in een weitje van 20 x 20)

Dit is net zo generaliserend, maar dan de andere kant op...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:28

Paarden zijn in het wild door de mens uitgeroeid omdat we én op hun stekkie wilden wonen én we ze massaal in de pot gestopt hebben.
Zelfs de gedomesticeerde paarden echter blijken na zeg 4 duízend jaar als 'huis'dier moeiteloos naar een leven in het wild om te schakelen.
Op de wereld leven drie zéér opvallende verwilderde populaties paarden. Opvallend omdat die zich weten te handhaven in habitat dat voor paarden eigenlijk veel, maar dan ook véél te marginaal is. Leefgebied voor ezelachtigen eigenlijk. Zó vijandig dat de mens er niet kan-wil wonen.
Die paarden bewijzen daarmee hoé goed onze gedomesticeerde paarden in staat zijn in het wild te overleven. Zelfs dáár redden ze het uitstékend. Zó goed zelfs dat twee van de drie populaties als een plaag gezien worden en drie van de drie het eigenlijk zíjn.

Daarom is het binnen een omheining gevangen houden om er op te gaan zitten simpel en eenvoudig een situatie die tegen het wezen van het paard ingaat. De rest is een glijdende schaal en 'naturals' dienen zich dúbbel te schamen. Ze maken nog steeds enorme compromissen (soms zonder idéé welke eigenlijk) met het welzijn van hun paarden en staan zich daar nog op voor ook.....

HC

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:36

Huertecilla schreef:
Daarom is het binnen een omheining gevangen houden om er op te gaan zitten simpel en eenvoudig een situatie die tegen het wezen van het paard ingaat. De rest is een glijdende schaal en 'naturals' dienen zich dúbbel te schamen. Ze maken nog steeds enorme compromissen (soms zonder idéé welke eigenlijk) met het welzijn van hun paarden en staan zich daar nog op voor ook.....

HC
Wat moeten we dan,de hekken open zetten en laat rennen die knollen?
Waar moet ik me voor schamen,en welke compromissen maak ik met het welzijn van mijn paarden,en waar sta ik voor op?
(ikke wederom niet begrijp,maar ikke ook vrouw zijn..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:42

Huertecilla schreef:

HC

Ga jij je ook maar schamen dan. Want ook jij hebt vast wel een omheining om je land.

Ga je verder dubbel schamen om al je uitlatingen die je - vooral de laatste tijd - doet over "naturals". Mensen die JIJ zo noemt en vervolgens zooo graag belachelijk wilt maken.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:44

50 jaar geleden waren er al echt wel dekens voor paarden, maar die werden niet voor de paarden die werkte op het land gebruikt. waarom niet? omdat er enkel geen geld voor was.
de mensen op stand, dus met luxe tuig- en rijpaarden, hadden wel dekens voor hun paarden. omdat die goed in de vacht moesten zitten, anders waren ze niet mooi.

dit heeft helemaal niets met het feit natuurlijk of niet te maken. daar dachten ze in die tijd niet eens aan, toen was een paard er voor het werk. niet voor de gezelligheid. en ook de werkpaarden stonden doordeweeks niet in het land. want het land was hun kostwinning. de meeste boeren hadden een klein stukje land waar de paarden op zondag als ze terug kwamen van de kerk een paar uur op mochten lopen. en vroeger stonden de paarden op stand, niet eens in een box.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:48

paardje2005 schreef:
dit heeft helemaal niets met het feit natuurlijk of niet te maken. daar dachten ze in die tijd niet eens aan, toen was een paard er voor het werk. niet voor de gezelligheid. en ook de werkpaarden stonden doordeweeks niet in het land. want het land was hun kostwinning. de meeste boeren hadden een klein stukje land waar de paarden op zondag als ze terug kwamen van de kerk een paar uur op mochten lopen. en vroeger stonden de paarden op stand, niet eens in een box.

Mijn opa had zijn paarden in de winter in een loopstal, en in de zomer in een wei (hoe groot weet ik niet, ik was er niet bij Clown ) maar in iedergeval stonden zijn paarden absoluut niet in een stand. "Dat was niet goed voor ze." Dat heeft mijn opa gezegt. Zelfs de paarden van mijn overgrootvader(hoe noem je dat? Clown ) stonden niet in een stand, die heeft mijn opa namelijk weer 'geleerd' dat dat dus erg slecht is voor een paard.
En zieke paarden, of paarden die niet wilden werken konden ze toen echt niet gebruiken. Ze moesten leven van die paarden, dus zorgden ze er wel voor dat die zeker gezond en 'blij' bleven.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:24

@ HC: Je heb het steeds over naturals, maar het is niet duidelijk wie je bedoelt. Je hebt zelf een definitie bij het woordje natural verzonnen en vervolgens schreeuw je van de hoogste toren dat de mensen die door anderen in het hokje natural gestopt worden, dat niet echt zijn. Moet je dat nou bijven roepen? Dat je zelf hebt ontdekt dat de mensen niet aan de door jouw verzonnen definitie voldoen? Je wordt op die manier een roepende in de woestijn, omdat de rest van de wereld iets heel anders onder het woordje 'natural' verstaat.

Op heel bokt ken ik trouwens maar 1 iemand zichzelf helemaal geweldig vindt en zelfs fototopics opent over hoe goed hij wel niet met zijn paarden om gaat.

Jij blijft maar roepen dat de naturals zichzelf helemaal geweldig vinden. Daar heb ik nooit iets van gemerkt. Ze weten heus wel dat zij ook niet perfect voor hun paarden zijn.

En waar ik nou heel benieuwd naar ben:

Ik vraag me af of jij van jezelf vindt dat je perfect voor je paarden bent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:28

arno, zoalng jij van die kinderachtige dingen post op een ander forum, moeten wij jou nu dan nu ineens eren of zo?

Hier zijn al veel topics over geweest
Dat paarden beweging nodig hebben, is voor mij een feit
Dit omdat het darmenstelsel en de afvoer van rommel dat nodig hebben.

De rest hangt samen met het gebruikers doel en is niet in het hokje zielig of niet zeilig te plaatsen, of slecht of niet slecht

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:32

Kawa, waar lees jij dat ik zeg: "Jullie moeten mij eren?"
Ben je ook in staat inhoudelijk te reageren?

Maar goed, als je mij wilt eren, ga je gang. Tegen een kleine vergoeding wil ik je zelfs het "Doe het zelf Arno vereer pakket" opsturen, inclusief offeraltaar en opblaasbare tempel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:35

Zo doe jij je voor en laat jij je zien op bokt
Arno de geweldige, dat met een paar andere op hol geslagen naturals
Zo is het en alle andere is gruwlijk! fout.

Verder geen interesse in een omhoog gevallen gietenwollensok en zijn zwartkijkerrij buiten zijn eigen wei

En ik heb inhoudelijk gereageerd

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:41

Nou, die korting op het vereer pakket kun je dus op je buik schrijven.

Ik vind mezelf helemaal niet geweldig, ik geef alleen mijn mening en dat anderen daar van over de zeik vliegen en meteen denken dat ik mezelf geweldig vindt, zegt meer iets over hen dan over mij.

Mag je het in dit topic trouwens wel over andere topics hebben?
Even off-topic dan: Ik had een (in mijn ogen) leuke vergelijking gemaakt tussen het houden van een paard en het houden van een kat.

Ik dacht: dat is grappig. Maar op het forum van paardnatuurlijk kun je geen foto's in je bericht plaatsen, daarom heb ik daar het linkje naar het topic op bokt gegeven.
Is dat nou zo'n drama?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:44

ja, want er was niks grappigs aan, dat zegt ook wat over jou kijk en soort van humor
Het was gewoon laag bij de grond drammen.
Ik hou ook niet van 24/7 op stal, ben daar ook op tegen, maar zie in dat topic alleen een
dolle natural die op een kinderachtige manier zijn gelijk wil krijgen

En op bokt is het niet toegestaan linken van andere sites te zetten om er over te roddelen
Maar PN is misschien niet zo wijs en laat roddelen toe, zonder dat andere er weet van hebben
best achterbaks, vind je niet?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:47

Poepoepoe wat een geroddel daar.... ze zeggen alleen dat ze het grappig vinden. (Smaken verschillen dus).
Zelfs ALS er geroddeld werd, dan was dat niet mijn bedoeling geweest. Je moet het meer zien als een link naar een leuk youtube filmpje.

Maar goed, als je het niet wil zien, dan lekker niet toch? Het is een vrij land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:49

youtube is heel wat anders als een forum
dat je dat niet ziet, dan lekker toch niet...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:55

Tja, het is niet exact hetzelfde, maar ik had een stripje in elkaar gezet en wilde dat laten zien.
Dat heb ik op deze manier gedaan.
En nu ga ik iets nuttigs doen, daag

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:10

Tinkerloos schreef:
Moirsa schreef:
Denk je dat het goed is om je paard 24/7 buiten te zetten?
"jaa in het wild leven ze ook zo" Maar ze leven al 100den jaren niet meer in het wild,, dit zijn ze ook niet meer gewent...
Mijn paard staat 24/7 buiten,zonder deken,zonder ijzers,zonder biks.
Ben ik nu slecht voor mijn paard?
Ze staat op een droge met gras begroeide wei,dag en nacht,heeft onbeperkt ruwvoer en water,een liksteen,en een dikke wintervacht.
Waarom zou dat slecht zijn voor een paard denk je Moirsa?

Omdat dat in de natuur zo is ja,,
Maar paarden zijn al zo lang dieren door mensen gehouden dat ze dit gewoon niet meer gewent zijn,, 'het er uitgefokt is'

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:14

dat is onzin moirsa, als je een paard nu zonder deken buiten gooit (nouja, vanaf het begin van het seizoen natuurlijk) krijgt ie gewoon een wintervacht. Of het nou een fjord, shet, arabier of KWPNner is.
En nee, ik ben geen natural, mijn paarden staan gewoon geschoren onder deken op stal

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 18:14

Nee hoor Lachen
Het is er helemaal niet uitgefokt.
Het zit alleen een beetje verscholen bij sommige.
Paarden zijn niet van suiker!

Als ik mijn paard in het 'wild' los zou laten, zou hij zich waarschijnlijk prima redden, opdat het een ruin is na.

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:20

Mijn paarden gaan s'morgens 3 uurtjes het land op, en s'middags rijd ik. Derest van de tijd staan ze idd op stal, en de een met een deken op.

Je spreekt nu voor jezelf, en niet voor de paarden. De ene vind het lekker om buiten te staan maar de ander wilt binnen staan. Dus wie ben jij om te zeggen dat het neit goed is om ze binnen te houden?

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:39

stef schreef:
dat is onzin moirsa, als je een paard nu zonder deken buiten gooit (nouja, vanaf het begin van het seizoen natuurlijk) krijgt ie gewoon een wintervacht. Of het nou een fjord, shet, arabier of KWPNner is.
En nee, ik ben geen natural, mijn paarden staan gewoon geschoren onder deken op stal

Waarom zou dat onzin zijn?
niet elk paard krijgt een winter vacht

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:46

De mijne heeft ook een achtelijk dun huidje