Naturals krijgen meer commentaar dan reguliere paardenhouder

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

Re: Naturals krijgen meer commentaar dan reguliere paardenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:27

Ik hou niet van de term natural. Ik wil niet in een hokje gestopt worden! Ik wil mijn paard zo goed mogelijk houden/verzorgen wat overeen komt met zijn natuurlijke behoeften. Wedstrijden wel of niet. Grappig, ik rij wedstrijden... zonder ijzers, met lang winterhaar. Er is nog nooit een jury geweest die daar op gewezen heeft. Mijn paard gaat binnenkort naar een andere stal waar men ogen heeft voor de natuurlijke behoeften van een paard. Weidegang in kudde's. Deze man is nuchter, een paard hoort in de wei, heeft frisse lucht nodig en sociale contacten. Heerlijk, deze mensen bestaan nog...........

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 13:03

Het valt me op dat de mensen van "toen" het toch niet zo verkeerd bekeken hadden. Die meneer die me helpt had ook twintig jaar geleden paarden gehad en toen deed hij het ook zo.
Ook hoor ik weleens dat vroeger werden de paarden niet zo iedereen zo jong ingereden, maar nu is het eerder standaard zo.
In Aruba ben je gek als je nadenkt over je paard, de mensen die NH doen zijn op een hand te tellen en die worden voor gek versleten. Het is hier echt niet in. Het stomme is dat de resulaten sneller en beter behaald worden maar dan nog wordt er niet over de gebruikte methodes nagedacht.
Met logisch denken kom je vaak ook al heel ver.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:56

Jennasilver schreef:
Het valt me op dat de mensen van "toen" het toch niet zo verkeerd bekeken hadden.

Inderdaad, in mijn top drie van boeken staat een kleitablet uit 1400 voor X-tus en een boek uit 1438 staat met stip op 1.
Beiden trouwens zo traditioneel als maar kan en tóch paardgericht Haha!

Overigens is het tijdsaspect NIET correct. Traditioneel op ijzers op stal, op 'curb'-bit beleerd rijden is vele malen tijdseffectiever. Het grote verschil zit pas in paarden die werkwíllig zijn en dat bereik je met een touwhalster op zich ook niet.

Toen ik hier kwam sprak men in het dorp dat ik gestoord was en zíj konden rijden.
Een paar jaar terug is er, door mij onbedoeld en zonder dat ik erbij betrokken was, een conflict geweest naar aanleiding van mijn manier van rijden.
Inmiddels is het zo dat men onderling om zichzélf lacht. Let wel, de spaanse paardrijdende archetype machos!

Gelukkig is er hier in de regio maar één die 'natural' bezig is, een engelse dame Tracy Jones. Die staat evenwel vanuit haar Hogere Moraal en zelfgenoegzaam feel-good niet open voor de mogelijkheden en beperkingen van de werkelijke wereld en ondervindt dus bij de spanjaarden alle weerstanden die er kunnen zijn. Predikt dus voor eigen parochie, verder tegen dove oren en bouwt alleen maar weerstand op tegen alles wat NH-achtig is, maakt het alleen maar MOEILIJKER.
Ik vind dat 'natural' erg kortzichtig, hou hier sinds het begin mijn mond en doé. Verder heb ik zelf heel veel geleerd van de iberische manier van rijden.

Ik heb ondertussen de locale smid een spoedkursus 'witte-lijn' gegeven en krijg van paarden-zigeuners!!!! vragen of ik hen en hun paarden kan helpen Haha!

Moraal van mijn verhaal is dat 'natural' niet bestaat en de mensen die deze vlag over hun eigen maniertjes zwaaien terecht weerstand óproepen. Het woord alleen al....
Door mijn (ja, MIJN) argumententatie tegen het verwarrende marketing begrip is door de italiaanse Alex Brollo inmiddels een heel fraai en helder geïllustreerde presentatie gemaakt over Wellfare Oriented Horsemenschip, Money Oriented Horsemenship en Performance Oriented Horsemenship.
Vanuit mijn 'spaanse' site is nu vanuit italië in Koatië een initiatief voor WOHA, een WOH Associatie. Ik ben wel betrokken maar ben pricipieel tegen het loodgieterssyndroom dus trek me terug zodra het daar op gaat lijken want dan wordt het onvermijdelijk weer MOH. Zie 'N'H en het 'Natuurlijk' Bekappen.

HC

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:23

muy bueno HC
usted es extraño y notable

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:03

Ik noem mezelf absoluut geen natural en ook geen normal.
Normal ben ik volgens sommige mensen al niet omdat ik boomloos rijd, terwijl ik toen ik dat zadel kocht nog niet eens wist wat natural was Clown .
Winston staat wel 24/7 buiten, en ik doe ook grondwerk met hem, maar zodra het erg slecht weer word gaat winston gewoon weer naar binnen. Ik rij met bit, maar ook zonder, net waar we zelf zin in hebben. Tegen boomzadels heb ik ook niets, zolang ze maar passen zijn ze prima.
Ik vind dat je niet 'natural' of 'normal' moet willen zijn. Ik denk dat je je gewoon in heel veel methodes en dingen écht moet gaan verdiepen en daaruit je eigen mening/methode halen waarvan jij denkt dat het goed is voor je paard.
(het paard van een vriendin van me staat alleen voor op ijzers, waarom wist ze niet: "zoveel paarden staan voor op ijzers". Dat vind ik dan dus gewoon weer dom, verdiep je dan tenminste in iets voordat je iets zomaar doet.)

HC: Waarom heb jij het nou telkens over parelli + touwhalster, als je het over natural hebt, Ik ben namelijk van mening dat wanneer je dingen doet die zo dicht mogelijk bij de natuur staan je dat 'natural' kan noemen en dat is niet per defenitie Parelli.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 23:28

Hier noemen ze me gewoon gek ach ja. Ik vind het heel belangrijk dat mijn paardje een paardwaardig leven heeft op een manier die me aanspreekt. Ik zit dan ook weer met een groot probleem, want de castratie kon niet doorgaan de assistent van de dierenarts moet naar het buiteland. En de rancho waar hij nu staat doet vanalles waar ik het niet mee eens ben. Dus morgen haal ik mijn nog henst weg en breng ik hem bij drie merries.
Maar nu zit ik dus met een heel lieve hengst en drie merries en er is niemand op dit eiland die me kan vertellen hoe ik dit het beste kan oplossen zodat ik niet met een gevaarlijk sexueeel gefrustreerd paardje zit. Ja, opsluiten, maar dat is niet de oplossing die ik wil.
Iemand die ideeen of ervaringen heeft brand maar los.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 02:42

wou je wel of geen veulens Haha!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 03:07

De eigenaar van de merries is allang blij bij andere mensen moet hij betalen voor dekking. Bij mij niet, maar ik wil niet iets los maken in mijn "mannetje" van wat hij niet de hoogte was dat het bestond. Zijn vader schijnt een rustig en lief karakter te hebben is nog steeds hengst heeft ook al best wel wat prijzen gewonnen.
Ze hadden een zadel op hem gezet en daar ben ik het totaal niet mee eens dus vandaar dat ik hem zo snel mogelijk weg haal. Straks gaan ze op hem zitten, want als veulen van twee jaar is het daar volgens de norm tijd voor. Er wordt ook gezegd zie je niet dat hij eerder volwassen is. Ik zie alleen een grote baby.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 04:13

hier had ik alles doorelkaar lopen , hengst veulens merries ruin , maar de hengst was wel een goed opgevoede hengst ..sommige hengsten hebben met 3 nog niet door dat ze hengst zijn sommige al veel eerder
als die niet langer daar kan blijven er gewoon bij zettten , in het begin zal die waarschijnlijk flink op zijn donder krijgen door de leider maar uiteindelijk zal er toch wel gedekt gaan worden

heb je de mogelijkheid er een lijntje tussen te zetten tot dat het zover is ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 09:10

HC, ben het meer dan met je eens...............

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 09:57

Nee er kan geen draadje tussen. Ik heb hem 3 weken geleden gekocht en toen was hij zeer verwaarloosd weggekocht bij de eerste eigenaars. Nooit aangeraakt door mensen of andere paarden van dichtbij gezien en geroken.
In de drie weken heb ik het voor elkaar gekregen dat ik hem bijna overal kan aanraken en een paar keer een halster kon zetten. Dat lukt niet meer omdat de mensen op de rancho hem vangen met een touw en hem helemaal in de war hebben gebracht. Maar dan begin ik gewoon overnieuw. Er kan geen draadje tussen het is een groot terrein. Er staan wel stallen
( worden alleen bij speciale gelegenheden gebruikt) ik denk dat ik hem vandaag daar in zet en dan de merries dan aan hem kunnen ruiken en dan probeer een dag hem los te gooien en de merries in stal en na een paar dagen allemaal los.
Ik wil gewoon dat hij happy is lekker met andere paarden contact kan hebben, waar hij nu staat is geen goede plek voor castratie. Als hij verder het zelfde blijft ( rustig)als hij dekt heb ik er geen problemen mee. Je hoort zoveel verhalen over hengsten op een gegeven moment weet je niet meer wat je moet geloven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:11

_Emm_ schreef:
Ik ben namelijk van mening dat wanneer je dingen doet die zo dicht mogelijk bij de natuur staan je dat 'natural' kan noemen en dat is niet per defenitie Parelli.

Wel,
1. Parelli heeft de marketing-term wettelijk beschermd
2. natuurlijk = geen hek erom en er niet op gaan zitten om het te sturen waar het zelf niet zou gaan

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:28

KiWiKo schreef:
HC, ben het meer dan met je eens...............

Tja, Kim, als je er een belang bij zou hebben zou je er haast uitslag van kunnen krijgen van die vreemde associaties in de paardenwereld.
Interessant voer voor psychologen dat, het 'feel-good' en de gehechtheid daaraan Knipoog
Net als het 'mijn omgeving bekritiseert mij' = 'wat ben ík toch goed' Tong uitsteken
Duh.... Slapen

Heb je mijn waterpistoolhouders gezien op het Bokt-froebeldeel? Je begrijpt dat het regende Knipoog

HC

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:43

Huertecilla schreef:
_Emm_ schreef:
Ik ben namelijk van mening dat wanneer je dingen doet die zo dicht mogelijk bij de natuur staan je dat 'natural' kan noemen en dat is niet per defenitie Parelli.

Wel,
1. Parelli heeft de marketing-term wettelijk beschermd
2. natuurlijk = geen hek erom en er niet op gaan zitten om het te sturen waar het zelf niet zou gaan

HC

Een paard écht natural houden kan niemand, dat snap ik ook wel. 'natural' is ook maar gewoon een naam wat mensen eraan gegeven hebben, een andere naam zou idd beter zijn. Maar de naam 'natural' word dus gebruikt als je zoveel mogelijk natuurlijk met je paard omgaat(tot hoever dat dan 'kan' ) en is ook maar een benaming voor iets.
Van jou punt 1. snap ik niet zoveel (ben blond en nog niet zo oud Tong uitsteken ), wil je dat even uitleggen?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:52

Naturals krijgen inderdaad meer commentaar dan reguliere paardenhouders. Je geeft het antwoord eigelijk zelf al aan in je titel. Natural is anders dan regulier en alles wat anders is krijgt commentaar.

Ga nu eens naar de jaren 70/80 en pak het voorbeeld homo/hetero. Homo's kregen van alle kanten commentaar omdat het niet hoorde en anders was. Hetero's waren regulier en dus gewoon.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 13:57

Net als het 'mijn omgeving bekritiseert mij' = 'wat ben ík toch goed' Tong uitsteken
Ik heb dit even van jou gequote HC
Ik heb echt niet het idee dat ik het per se beter doe dan andere mensen. Het is meer van laat me toch met rust iedereen zit aan mijn kop te zeiken. Respecteer elkaars mening wat je ook denkt en sta open voor andere ideeen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 14:58

_Emm_ schreef:
Van jou punt 1. snap ik niet zoveel (ben blond en nog niet zo oud Tong uitsteken ), wil je dat even uitleggen?

Een echt correcte definitie is NH = wat Parelli doet.

Dat in de 30 jaar sindsdien de ruiterij door associaties een vervormde beleving heeft gekregen maar die nog niet correct. Ik heb zelfs al gelezen dat vermeende 'naturals' menen dat Parelli geen NH kan zijn want hij schakelt op >L 3 over naar bit en spoor. Dat geeft echter alleen blijk van het bedroevende niveau van kennis en begrip van die persoon. Dat die vermeend 'natural' geen benul heeft wat de kern is van het wíllend wijken en het niet negatieve gebruik van bit-spoor nóch van dat Parelli (en collegas) het begrip NH hebben UITGEVONDEN als etiket op hún product.
Het is als het bijna algemene spraakgebrek betreffende pilon en pion. Dat nagenoeg iedereen dit verkeerd doet maakt het nog niet juist, het is alleen heel triest.

HC

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 03:53

Cars schreef:
[Reageer hier even op....omdat ik denk dat je het verkeerd opvat.
Ik noem mezelf geen natural maar toevallig schijnt mijn manier van omgang nu ineens Natural te zijn.
Sterker nog....vind het een vreselijk woord.

Leven en laten leven we willen allemaal het beste voor ons paard(de meeste van ons dan toch Knipoog )

Ik bedoelde ook niet dat jij een natural bent!
Ik wilde alleen duidelijk maken dat we allemaal het beste voor ons paard willen en de een vind iets anders beter voor zijn of haar paard dan de ander!
Maar we hebben beide het beste met ons paardje voort..
Een natural een reguliere of iemand daar tussen...
Wat jij bent bepaal jij zelf!