Helemaal mee eens, om wat voor zadel het ook gaat.Citaat:Hoe dan ook is het berijden van een paard niet geweldig voor een paardenrug. En daarom moet je het ook met beleid doen, denk ik. Je altijd realiseren dat een paardenrug erg kwetsbaar is.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Helemaal mee eens, om wat voor zadel het ook gaat.Citaat:Hoe dan ook is het berijden van een paard niet geweldig voor een paardenrug. En daarom moet je het ook met beleid doen, denk ik. Je altijd realiseren dat een paardenrug erg kwetsbaar is.
morelia schreef:Ik weeg 60 kilo en rij op een boomlooszadel waar wel grote brede kussens de druk verdelen eigenlijk precies zoals bij een boomzadel. Beetje nieuwe generatie boomloos zeg maar. Flexibeler als met een vaste boom, maar druk verdelend als met een boom. Ik ga binnenkort een test laten doen met dit zadel om te kijken hoe de druk verdeeld wordt.
Citaat:Vaak krijgen wij de vraag of je ook op een boomloos zadel mag rijden als je wat zwaarder bent. Het is zo,
dat een paard slechts een bepaald maximaal gewicht mag dragen, inclusief kleding, schoenen en zadel!!!
Dit is afhankelijk van zijn eigen gewicht en bouw, ongeacht het zadel dat je gebruikt.
Bij dit overzicht (even naar beneden scrollen) is men uitgegaan van een correct gebouwd en gezond paard.
Indien je slechts enkele malen per week een wandelritje van een uur maakt, mag je een paard wat meer
belasten. (Bron tabel: Freizeit Im Sattel)
Ook al is het ruitergewicht optimaal verdeeld, dan nog kan het weefsel beschadigen wanneer men te lang
op zijn paard zit. Aan te bevelen is dan ook om na twee uur rijden een poosje af te stappen, zodat de
doorbloeding weer goed op gang komt.
Buitenzinnig schreef:Doe met deze informatie wat je wil....
Citaat:Ook al is het ruitergewicht optimaal verdeeld, dan nog kan het weefsel beschadigen wanneer men te lang
op zijn paard zit. Aan te bevelen is dan ook om na twee uur rijden een poosje af te stappen, zodat de
doorbloeding weer goed op gang komt.
mirgino schreef:een grens van 70 kg is erg vreemd in mijn ogen,want een beetje volwassene weegt al meer
en zeker de mannen onder ons,dan zouden deze nooit kunnen rijden?
sinESappel schreef:Ik rij op een Barefoot Cheyenne en ik ga hier binnenkort endurancewedstrijden mee rijden (tussen de 30 en de 60 km).
Antheman schreef:mirgino schreef:een grens van 70 kg is erg vreemd in mijn ogen,want een beetje volwassene weegt al meer
Mijn man mocht niet meer op mijn Haflinger. Hij was echt veel te zwaar.
Antheman schreef:Laten we het zó zeggen, vet boven de grens die BZ hanteert.
mirgino schreef:een grens van 70 kg is erg vreemd in mijn ogen,want een beetje volwassene weegt al meer