Boomloos en gewicht ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gewicht ruiter bij boomloos rijden?

< 50 kg
28 (9%)
50-60 kg
82 (28%)
60-70 kg
93 (31%)
70-80 kg
42 (14%)
80-90 kg
19 (6%)
> 90 kg
28 (9%)

Totaal aantal stemmen: 292

Ann

Re: Boomloos en gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:44

Ik ben met je eens dat veel boomzadels niet correct aangemeten zijn. En dat veel mensen ook niet regelmatig blijven controleren of ze nog wel goed liggen. Maar HC zijn stukjes kan ik me ook in verplaatsen qua theorie.

Citaat:
Hoe dan ook is het berijden van een paard niet geweldig voor een paardenrug. En daarom moet je het ook met beleid doen, denk ik. Je altijd realiseren dat een paardenrug erg kwetsbaar is.
Helemaal mee eens, om wat voor zadel het ook gaat. Lachen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:21

Momenteel weeg ik helaas net boven de 70 kg.
Ik ben aan het lijnen om er ruim onder te komen.

Ik gebruik de Startrekk, in combi met een HAF pad met extra vilt inlages.

Gelukkig voorzien van royale bovenbenen, die mjn gewicht verdelen. Daarnaast zit ik in balans, ook niet onbelangrijk bij boomloos rijden.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:44

ik weeg ongeveer 52-53 kilo en Banjer en ik rijden met een Torsion.. Lachen
We rijden western, springen en we rijden ook graag en veel buiten... Haha!

Maar het liefst rijden we nog steeds zonder zadel... Haha!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:34

Ik weeg 60 kilo en rij op een boomlooszadel waar wel grote brede kussens de druk verdelen eigenlijk precies zoals bij een boomzadel. Beetje nieuwe generatie boomloos zeg maar. Flexibeler als met een vaste boom, maar druk verdelend als met een boom. Ik ga binnenkort een test laten doen met dit zadel om te kijken hoe de druk verdeeld wordt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:39

morelia schreef:
Ik weeg 60 kilo en rij op een boomlooszadel waar wel grote brede kussens de druk verdelen eigenlijk precies zoals bij een boomzadel. Beetje nieuwe generatie boomloos zeg maar. Flexibeler als met een vaste boom, maar druk verdelend als met een boom. Ik ga binnenkort een test laten doen met dit zadel om te kijken hoe de druk verdeeld wordt.

Welk merk?

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:42

Trekker is de merknaam. De naam van het zadel is dressage/ endurance

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:43

Ik ben net 60 kilo en rij met een Bob Marshall, al weer vanaf 2004 op een o.a. nu 21 jarige merrie.
Zolang die als een dartele 3 jarige over de hei crosst en mooie egale zweetplekken heeft bij terugkomst geloof ik niet zo dat boomloos slecht is.
Ik denk dat er meer slechtpassende boomzadels voor pijn zorgen dan dat er paarden met rugproblemen zijn door boomloos.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:44

even een abbo, wil zelf graag een boomloos zadel aanschaffen volgend jaar om mn paardje mee in te rijden ( en daarna ook nog natuurlijk). ik weeg zo rond de 60 kilo en ben 1.60m. vind het dus wel interessant om te weten hoe het met de drukverdeling en gewicht en alles zit.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:06

Toch handig dit soort topics, ik heb nooit geweten dat je max 70 kilo mag wegen als je een boomloos zadel gebruikt. Ik heb er nog over na zitten denken om misschien toch een boomloos zadel aan te schaffen, maar die kan ik dus zo ongeveer uit m'n hoofd zetten.
Het blijft jammer om te zien dat mensen toch veel te weinig letten op de pasvorm van de zadels, het zadel wat ik bij mijn paard kreeg, past aan alle kanten niet zeg maar. Ben nu dus ook heftig op zoek naar een andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:07

Dan wil ik toch nog even wat extra uitleg over drukverdeling bij stijgbeugel- en singelophanging van boomloos, HC....

Het aansingelen is toch vrijwel altijd dezelfde druk? Ongeacht het gewicht van de ruiter. Het is de druk die nodig is om het zadel op zijn plaats te houden, en verder niets. Of zeg ik nu iets heel raars?

En met stijgbeugels is de druk op de rug (als die beugelophanging over de rug loopt) toch ook afhankelijk van het gebruik ervan door de ruiter.
In mijn geval, ik rijd meestal zónder stijgbeugels, en áls ik ze al gebruik, rijd ik op mijn knielen en bovenbenen, niet op de steun van de beugels (waardoor ik ze regelmatig zelfs verlies onder m'n voetjes).

En ik denk dat de vergelijking die je maakt met de maximale 70kg en boomloosrijden ook niet helemaal volledig is.
Je zou daar óf bij moeten zetten dat je met 70kg helemaal niet moet rijden (dus ook niet mét boom) óf dat je met 70kg niet meer moet rijden zonder een zadel dat geen boom heeft (en dus ook niet zadelloos) Knipoog

Ik ben zelf ook een dikke Koe van ruim meer dan 90kg.
En toch komt mijn paardje iedere keer weer bij de weide vrolijk uit zichzelf naar me toe om te gaan rijden.
Ik heb er regelmatig een fysio therapeute, ostiopaat én cranio sacraal therapeut bij, ter controle, nooit iets aan de hand.

En zo lang mijn paardje nog steeds zo gezond & vrolijk is en blijft onder zadel (of zonder zadel), en zo lekker rond en ontspannen loopt als nu, laat ik me door niemand van m'n paard afjagen. Ik ben trouwens ook niet iemand die dagelijks 1,5 uur rijdt ofzo hoor... ik rij slechts een paar keer per week, puur recreatief.
We hebben beiden plezier, paard en ik.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-07 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:11

En gelijk heb je, Hypofocus!!! Haha!
Ik kan er niets aan doen, maar vind het allemaal een klein beetje blabla......

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:12

@hyppolyte: een zwart/witte stelling (70 kilo) is een grens die ergens gelegd moet worden. Ze hadden ook 60 of 80 kunnen nemen.
Ik zal niet tegenspreken dat er een grotere druk op beperkte plekken is met boomloos, maar dan nog is dat IMO beter als een slechtpassend boomzadel.
Verder is het belangrijk hoe vaak je rijdt, wat de gezondheidsstaat van het paard is, hóe je rijdt (sloffend of mét ruggebruik). Al die dingen hebben te maken met hoe een paard boomloos ervaart.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:16

Citaat:
Vaak krijgen wij de vraag of je ook op een boomloos zadel mag rijden als je wat zwaarder bent. Het is zo,
dat een paard slechts een bepaald maximaal gewicht mag dragen, inclusief kleding, schoenen en zadel!!!
Dit is afhankelijk van zijn eigen gewicht en bouw, ongeacht het zadel dat je gebruikt.

Bij dit overzicht (even naar beneden scrollen) is men uitgegaan van een correct gebouwd en gezond paard.
Indien je slechts enkele malen per week een wandelritje van een uur maakt, mag je een paard wat meer
belasten. (Bron tabel: Freizeit Im Sattel)

Ook al is het ruitergewicht optimaal verdeeld, dan nog kan het weefsel beschadigen wanneer men te lang
op zijn paard zit. Aan te bevelen is dan ook om na twee uur rijden een poosje af te stappen, zodat de
doorbloeding weer goed op gang komt.

Doe met deze informatie wat je wil.... Bloos

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:47

Ik rij op een Barefoot Cheyenne en ik ga hier binnenkort endurancewedstrijden mee rijden (tussen de 30 en de 60 km).

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:56

Buitenzinnig schreef:
Doe met deze informatie wat je wil.... Bloos

BZ, wat nu als je paard nergens mee vergeleken kan worden in deze tabel? De schofthoogte van een Haflinger en de bouw van een xxl koudbloed? Tong uitsteken Duivel

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:00

Citaat:
Ook al is het ruitergewicht optimaal verdeeld, dan nog kan het weefsel beschadigen wanneer men te lang
op zijn paard zit. Aan te bevelen is dan ook om na twee uur rijden een poosje af te stappen, zodat de
doorbloeding weer goed op gang komt.

Die info had je al van járen terug ergens uit een citaat van mij kunen halen Buitenzinnig, maar ja. Beter laat dan nooit zeg maar.
Het staat verder onderbouwd uitgelegd op mijn site. De makkelijkste rekeneenheid is kilogramuur.

Weefselschade is een FUNCTIE van de druk x tijd. Als de druk laag is, kan de duur langer zijn. Blijft de druk onder de grenswaarde, dan blijft het weefsel ook bij langere tijd onder druk functioneren. Dat is namelijk de grens van die waarde!!!!

Ik leg ook uit dat je daarom, wat dát betreft, 40 kilomer beter in twee stukken met een HOOG tempo en een pause kan doen dan in stap.
Dat lijkt echter ook 'hogere wetenschap' voor trektochten maar wie weet....

De belasting van de wervels (vía de ribben!) echter is met name door de gevoeligheid van materiaalmoeheid van de kraakbeen-schijven direct van de grootte van de last afhankelijk en dus ALTIJD van de hoeveelheid kilos per wervelverbinding. Daar is geen grenswaarde bij en elke kilo een kilo die telt.

Blijft dat voor de wervels elke kilo meer een kilo meer belasting is.
Blijft dat verdeling van een last over een groter aantal ribbenparen per wervel minder belasting oplevert.
Blijft dat gewicht gedeeld door oppervlak = druk = de belasting van het weefsel

Maar goeg, ERG fijn dat OOK het belang van het begrip stuwkracht voor de grootte van de belasting van de rug nu eens begint door te dringen.
Jammer als het de aandacht van het belang van het prodúct van tijd en druk afleidt.

HC

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:01

Mij is altijd geleerd dat het gewicht wat een paard kan tillen per paard verschild, een belg kan meer tillen dan een arabiertje. Dus dan kun je toch nooit een zwart/wit lijn trekken van 70 kilo?

Ik heb trouwens het zelfde zadel als morelia en daar word de druk echt super verdeeld, super zadeltje Haha!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:09

een grens van 70 kg is erg vreemd in mijn ogen,want een beetje volwassene weegt al meer
en zeker de mannen onder ons,dan zouden deze nooit kunnen rijden?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:11

mirgino schreef:
een grens van 70 kg is erg vreemd in mijn ogen,want een beetje volwassene weegt al meer

Mijn man mocht niet meer op mijn Haflinger. Hij was echt veel te zwaar. Bloos

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:12

sinESappel schreef:
Ik rij op een Barefoot Cheyenne en ik ga hier binnenkort endurancewedstrijden mee rijden (tussen de 30 en de 60 km).

Ja, en? Het is jouw paard hoor.
Zoals ik schreef en BZ herhaalt, doe met de info wat jij wil. Daar heeft verder niemand anders de verantwoordelijkheid voor.

@visconti
de spierkracht van een paard heeft NIETS van doen met de belasting door kilos op de wervelschijven of door druk op weefsel.
Kraakbeen en zacht weefsel blijven volledig hetzelfde met dezelfde eigenschappen ongeacht ras, type of grootte van het paard.
Wat dát betreft is het plaatje dus supersimpel en de valkuil bij zwaardere ruiters op 'sterkere' paarden. Er IS geen ergheidsgrens in de last van 1 tot zeg 100 kilo. Die grens ligt tussen 0 en 1. Van 1 tot 100 is simpel lineair rekenwerk en elke kilo meer een kilo meer belasting op wervels en weefsel.

HC
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 09-02-07 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:13

Antheman schreef:
mirgino schreef:

Mijn man mocht niet meer op mijn Haflinger. Hij was echt veel te zwaar. Bloos

en hoeveel kg was dat dan?

ik rij met een boom westernzadel van ong 13 kg en weeg er zelf zo`n 85kg en ik maak er lange buiten op/mee
en volgens mij heb ik een blije vrolijke pony die graag loopt Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:14

Laten we het zó zeggen, vet boven de grens die BZ hanteert.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:17

Antheman schreef:
Laten we het zó zeggen, vet boven de grens die BZ hanteert.

haha Haha! okee!

maar als ik dat lees ,voel ik me ook opeens erg dik Clown
het is nl al heel lang geleden dat ik 70kg woog Vork en daar zal ik nu ook niet snel meer op terug komen ben ik bang Sigaar

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:21

mirgino schreef:

Hoezo vreemd?
Verdeel de last zo goed mogelijk, dus over zoveel mogelijk wervels en een zo groot mogelijk oppervlak en kijk wat er uit komt.

Ik weeg rijklaar met zadel en alles (afhankelijk van het weer en dus kleding) van ruim 90 tot bijna 100 kilo. Dát is wat mijn paarden moeten rondzeulen en ja dat IS een potentieel probleem.
Dat is nu net waarom ik mijn paarden train en beleer VOOR ik erop stap, waarom ik zo investeer in een zo gelijkmatig mogelijke belasting door vaardigheid en me drie slagen in de rondte heb getest-gemeten met TIG types zadel van boomloos, fexibel et al in tig uitvoeringen, en waarom ik met de CorrecTOR het effectief dragende oppervlak zo groot mogelijk wil hebben, met de hartslagmeter letterlijk strees blijf meten, de fysio preventief laat komen, Esther Groen preventief laat komen....

Als onder een zadel de waardes te hoog zijn en dat alleen door het gewicht komt ja dan is die persoon gewoon te zwaar. Jammer dan. Heeft hij dan geen récht op paardrijden?
Dat is een ethische beslissing. Ík vind dat het paard meer recht heeft, maar dat is míjn keuze voor míjn paarden.

HC

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:57

ik woog een half jaar geleden rond de 60 kg... zal nu wat meer zijn.. denk rond de 65 kg.

voor boomloos had ik gekozen omdat ik met mijn budget geen goed passend boomzadel kon vinden. Dan lijkt mij een boomlooszadel het minst belastend van de 'twee kwaden'. Daarbij is het niet mijn eigen paard, dus ben ik ook niet gaan sparen voor een 'duur' zadel, want wie weet wordt het paard zo weer verkocht >> dat is niet aan mij.
En daarbij wordt het paard jaarlijks gedekt waardoor het zadel twee keer per jaar anders zou moeten.
Daarom mijn keus voor boomloos Lachen

Edit: en ik vind het ook nog 100x zo lekker zitten dan een boomzadel Clown