Wat te doen bij weerspannige jonge hengstjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Wat te doen bij weerspannige jonge hengstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:37

He hij lijkt op zijn vader *proest* die is ook wel eens zonder mij geeindigd bij het wandelen.

Ik ben voor complete duidelijkheid, hij moet weten waar hij aan toe is. Paniekhaken vind ik ondingen omdat ze ook op de verkeerde momenten losraken. Zorg dat je wat er ook gebeurt vasthoudt. Wees duidelijk in wat je van hem wilt en bij elke kleine storing begin je opnieuw, laat hem zijn aandacht bij jou houden. Doet hij dat niet dan eis je zijn aandacht, door hem iets te laten doen (achterwaarts, zijwaarts, hoofd omlaag/hoog). Denk je dat je daar zelf niet zeker genoeg voor bent vraag dan hulp aan iemand anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:24

Jihaaaa, gelukt. Nou het lijkt maar een klein iets, maar ik vond het geweldig! De bridge en de handtarget! Zowel achter de staldeur als los. Geweldig als je ziet wanneer hij het door heeft. Ook aan de lijn was hij een stuk kalmer, ff afkloppen! De kreupelheid is verbetert, maar nog niet over. Nog een week en dan anders toch maar op de foto

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 01:37

Afgezien van het feit dat ik een veulen met een probleem sowieso apart zou houden, hoort een veulen de basis te kennen: meelopen aan een touwtje, voetjes geven en vaststaan. Als een blessure betekend dat er alleen gestapt mag worden, hoort er met dat paard gewandeld te kunnen worden. En als de basis er in zit, en het echt niet anders kan, mag je gerust iets geven dat de scherpe kantjes er van af gaan (lees: rustgevende middelen)....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 09:07

Cassidy schreef:
Afgezien van het feit dat ik een veulen met een probleem sowieso apart zou houden, hoort een veulen de basis te kennen: meelopen aan een touwtje, voetjes geven en vaststaan. Als een blessure betekend dat er alleen gestapt mag worden, hoort er met dat paard gewandeld te kunnen worden. En als de basis er in zit, en het echt niet anders kan, mag je gerust iets geven dat de scherpe kantjes er van af gaan (lees: rustgevende middelen)....

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb ook nog nooit problemen met hem gehad. Hij liep altijd braaf mee, nooit een probleem. Maar zo ineens doet ie weerspannig en vervelend, van de een op de andere dag. Ik heb het idee dat een paard zijn gedrag niet zonder reden zomaar in een keer 180 graden kan omslaan zonder aanwijsbare reden. Er was anders niets veranderd, dus dfat zet je aan het denken. Het enige was dat ik hem veulenbrok was gaan voeren, ik vond hem wat aan de magere kant. Maar ja goed veulenbrok en je energie niet kwijt kunnen en misschien wat testosteron, geef een soort van tijdbom zeg maar.
Dus veulenbrok er uit en meer ruwvoer er in Knipoog Hij liep al een stuk kalmer mee. Hopelijk was dat het probleem. De kreupelheid is helaas nog niet helemaal verdwenen, het is al wel een stuk verbetert. Hij ontziet het been niet. Na 3 weken moest ik de DA weer bellen als het niet zienderogen verbetert was, dus ik bezie het nog een weekje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:48

berk schreef:
Ik heb het idee dat een paard zijn gedrag niet zonder reden zomaar in een keer 180 graden kan omslaan zonder aanwijsbare reden. Er was anders niets veranderd, dus dfat zet je aan het denken.

Welkom in de wereld van de hengstenhouders. Van de een op de andere dag kan dat gedrag zeer zeker omslaan, al is het maar omdat bij een hengstveulen de hormoontjes mee gaan spelen.

Veulens gaan puberen en hun grenzen verkennen, en hengsten helemaal. Als je een hengst niet zo aan kunt pakken als hij dat nodig heeft ivm die blessure, kun je ook op die leeftijd naar een touwhalster grijpen, desnoods met zijn tweeen en ieder aan een halstertouw nemen, en hem ook alvast even laten kennismaken met de zweep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:11

Cassidy schreef:
en hem ook alvast even laten kennismaken met de zweep.

Huh? Gestoord

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:25

JoviBan schreef:
Cassidy schreef:
en hem ook alvast even laten kennismaken met de zweep.

Huh? Gestoord

Jonge hengsten zijn 10x makkelijker dan merries. Ik snap niet dat mensen er zo tegenaan blijven kijken

Ik weet een hele leuke fokkerij waar je ervaring met beide op kan doen Sigaar

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:50

Hopelijk blijft het beter gaan.

Enneh, hij is niet zolang hengst meer, heh. Knipoog
Met zijn tweeen met een touw aan een dier sleuren vind ik toch niet zo...handig.
En handigheid is wel wat je nodig hebt om met een jong, energiek en vlug dier om te gaan.
Met zijn tweeen eraan hangen is meer brute kracht inzetten.
Wij tweeen tegen de tinker, zoiets... lijkt me wel grappig om te zien, dat wel. Clown Haha!

Wat niet wegneemt dat hij respect moet hebben.