'Natuurlijke' ....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cabcalor

Re: 'Natuurlijke' ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:38

katiavl schreef:
Even off topic succes met plantkunde Knipoog

hehe, jij ook Knipoog heb er nu 3 weken tijd voor gehad - en jawel moet weer eens in die laatste dagen gebeuren! pff maargoed, 't is toch de laatste!

Ontopic:
@arno: je hebt gelijk - in die zin dat er heel wat "minder begaafde mensen" met oogkleppen rondlopen en zeer makkelijk te beinvloeden zijn. En dan is HC's kritiek te moeilijk voor die mensen. Een wel heel toepasselijk voorbeeld vond ik persoonlijk de "hiellanding" zoals op die website staat.. "iedereen" krijgt het idee dat de draver op z'n hiel landt...maar er is toch nergens een plaatje die dat ook toont toch ?? Ik heb alle foto's apart uit het geanimeerde gifje gehaald - en nergens is er een foto waar de hiel al de grond raakt terwijl de teen nog niet... waarmee ik niet wil zeggen dat ik het niet eens ben met het feit dat een paard op z'n hiel hoort te landen, maar het typeert de site wel een beetje... dingen doen overkomen, bepaalde zaken zodanig schrijven, zodat de "stomme mensen" (zoals jij schreef) dat niet zien/begrijpen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 15:54

cabcalor schreef:
@arno: je hebt gelijk - in die zin dat er heel wat "minder begaafde mensen" met oogkleppen rondlopen en zeer makkelijk te beinvloeden zijn. En dan is HC's kritiek te moeilijk voor die mensen.
knip...
, bepaalde zaken zodanig schrijven, zodat de "stomme mensen" (zoals jij schreef) dat niet zien/begrijpen.

Jusit Fred. Ik neem de lezer juist heel serieus.
Als ik een keuze zou maken om alleen over eenvoudige dingen in Jip en Janneke taal te schrijven zou ik een aanmatigende houding aannemen. Dáár zouden lezers zich terecht door beledigd moeten voelen.

Wat ik nu schrijf gaat er van uit dat mensen wél kunnen begrijpen als je ze die kans geeft. Ik geloof juist in níet dom houden Pling Pling Pling Pling

Snap je het niet in één keer, dan kan je er van uit gaan dat ik het niet in één keer bedacht heb Knipoog

HC

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:55

Huertecilla schreef:
Wees je er gewoon bewust van dat erg slimme marketing er op gerícht is bij de consument associaties op te roepen.
HC

Is dat misschien ook jouw trucje? Als jij je boodschap nou maar in zoveel mogelijk moeilijke woorden verpakt, zoveel mogelijk (zelfbedachte)termen en dergelijke dan zullen de mensen haast wel gaan denken dat jouw visie DE waarheid en dat de boodschapper daadwerkelijk weet waar hij het over heeft...

Sommige mensen assosieren dat namelijk met wijsheid, die hebben nog nooit gehoord van 'meneer de haas durft duidelijke taal te vragen'. Maar associeren die mensen die taal dan daadwerkelijk met wijsheid? Of durven ze niet door te vragen of om duidelijkheid te vragen uit angst dom gevonden te worden? De vraag is dan natuurlijk of je boodschap ook echt aankomt...

Andere mensen zien ingewikkeld taalgebruik eerder als onmacht, onzekerheid en onvermogen om op alle niveaus te communiceren...

Huertecilla schreef:
Komen we nu weer op het punt van dat de schrijver zich maar moet aanpassen aan het niveau van de minst ontwikkelde lezer?

Dat ligt er aan hoeveel mensen de schrijver wil bereiken... Als hij een groot publiek wil bereiken, dan zal hij zijn schrijfsels voor een groot publiek toegangelijk en leesbaar moeten maken... En zorgen dat de boodschap daadwerkelijk ergens over gaat, want slimmerds prikken wel door imponerend taalgebruik heen hoor...

Huertecilla schreef:
Wel Arno, heb je wel eens naar de lezertellers gekeken? Er zullen zat muntjes vallen.

Uit het feit dat het grootste deel van die lezers niet reageert zou je ook kunnen concluderen dat ze vinden dat het nergens over gaat...

arno8 schreef:
Maarre... die jas, houdt die de regen tegen? Is hij lekker warm? Ga je er niet van zweten?
Als dat allemaal goed zit, wat is dan het probleem?

En daar heb je een heel sterk punt! Whats in a name? De iets slimmere paardenconsument zal zich echt niet enkel laten leiden door een productnaam, maar ook letten op functionaliteit, doeltreffendheid, nut etc. bij het aanschaffen van een product of dienst.

Huertecilla schreef:
Opa komt hier net de keuken binnen. Echt een léuk jack aan. Praktisch, fisse kleur en waterdicht. Merk 'human nature' van de ANWB.
Ik heb me gierend van de lach nog net aan de tafelrand vast kunnen grijpen. Volledig kunststof, met Gore-tex (Teflon!!!), van de wéggebruikersbond = 'natuurlijk'.

Ik denk dat het voor de hedendaagse mens heel natuurlijk is om zich met kleding te beschermen tegen de weersinvloeden. Dat doet men al sinds de prehistorie. Eerst met berenvellen en nu duizenden jaren later met ander materiaal. Het is dus maar van welke kant je 'natuurlijk' bekijkt...

Grappig dat je door je druk te maken over een naam van een jas de focus in de discussie weer weet te verplaatsen naar het feit dat je in een andere discussie geen gelijk krijgt over jou visie m.b.t. hoefonderhoud. Je kunt ook gewoon een topic openen met de vraag:
Huertecilla schreef:
Ik heb het op het moment helmáál gedaan omdat ik er op gewezen heb dat het streven naar Niet Bekappen door zo ethologisch verantwoord mogelijk management niet in het belang is van de professionele Niet Beslaanders. Dat het advies van beroepsmatige hoefonderhouders in één stroming niet per definitie het beste voor een bepaalde ruiter of een bepaals paard hoeft te zijn omdat er een verstrengeld belang, een verborgen agenda is bij de adviseur. Niet anders dan bij de veearts, de boomloos zadel verkoper, een hoefsmid of een franchise automerkdealer.

En dan gevolgd door: wie is het daarmee eens?

Dat is nu simpel, doeltreffend en helder communiceren en maakt het hele gezever over die jas totaal overbodig.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:58

Apart toch altijd, die kritiek op HC. Niet dat ik het altijd met hem eens ben, maar wel heel heel vaak. HC bezit de gave om dingen zonder vooraf ingesteld filter te bekijken, en die waarnemingen in taal om te zetten. Dat die taal niet voor iedereen te volgen is, maakt zijn bijdragen niet minder de moeite waard.

Zo, genoeg complimenten uitgedeeld Tong uitsteken

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:06

Hoe kan het dan dat ik met mijn hoogbegaafde hoofd de post van HC totaal verkeerd lees en de post van Jasmijn78 helemaal begrijp? Is dat een manier van praten?

Ik vind HC's verwoordingen altijd zo 'kijk mij eens op mijn perfecte roze wolk'. Mooi praat is 1 ding maar mij bereik je er helaas niet mee.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 16:08

@Jasmijn.
'Gelijk'... waarom denk je dat mij dat interesseert?
Ik ga er van uit dat ruiters meer hersens hebben dan hun rijdier. Dat ze op basis van brede informatie heel goed in staat zijn zélf te denken. Niet door een marketing-genie of door een vermeend hogere moraal gepiepelde informatie dus Knipoog
Ik hoop de grijze cellen te prikkelen, dénk.
Ik ben ik en mijn ervaringen. Jij bent een ander met andere ervaringen, dus denk gerust wat anders.

HC

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:08

Ik weet niet hoe dat kan Evita_. Ik lees HC's bijdragen onbevooroordeeld, en kan ze waarderen. Ik geloof niet dat het iets met hoogbegaafdheid te maken heeft...

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:19

Huertecilla schreef:
sofje schreef:
Wat er met die begrippen wordt bedoeld is dat het meer met de natuur meegaat dan producten waar die begrippen niet voor worden gebruikt....

Nee. Het is vaak écht niet meer dan feel-good marketing en de jas van opa helemaal het perfecte voorbeeld. Daarom hadden reclame-man opa en ik er zoveel lol om.

Klopt.. Ik had het ook meer over het natuurlijke bekappen en biologisch vlees enzo..

Maar dat is op alle producten van toepassing. De fabrikant maakt het artikel zo aantrekkelijk mogelijk op alle mogelijke manieren.
En dat is gewoon zoals het altijd is geweest. Producenten misleiden en consumenten laten zich misleiden..

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:21

Ik lees ook altijd graag HC's topics en ze zijn mijnsinziens goed te lezen. Maar waar dit topic over ging: de jas van de ANWB. Hierin staat naar mijn idee "nature" niet voor natuur als in "natuurlijk" maar voor natuur als in "de aard van het beestje". Human nature: de menselijke natuur, ofwel de mens draagt graag warme comfy kleding. En natuurlijk kan de ANWB ons die leveren. Daar hoeft toch niet over gebekvecht (of bekgevochten Haha! ) te worden?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:44

Iedereen kan HC taal volgen, alleen het is onnodig ingewikkeld, het kan een stuk simpeler zonder dat het nou Jip en Janneke taal hoeft te zijn:

een voorbeeld:

Huertecilla schreef:
Arno positioneert bewust een verminking van wat hij denkt dat ik denk.

HC

HC vertaalmachine schreef:
Arno legt mij woorden in de mond.

HCvtmc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 17:03

arno8 schreef:
Iedereen kan HC taal volgen,....

Fijn, dan is dat ook opgelost.

HC

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:11

het irritante vind ik dat je tussen de regels door laat merken dat je eigenlijk vindt dat jij alles allang had uitgevonden voordat het een 'rage' werd

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 17:56

Arabesk schreef:
het irritante vind ik dat je tussen de regels door laat merken dat je eigenlijk vindt dat jij alles allang had uitgevonden voordat het een 'rage' werd

Interessant. Jij ergert je er aan wat jij denkt tussen de regels te lezen over wat ik eigenlijk vind.

Ik weet zelf, en uit dat ín de regels (en ook onder kritisch vuur Haha! ), dat ik erg veel te danken heb aan wat andere mensen over hun ervaringen op papier hebben gezet.
Met toen nog ook in de winter een korte broek aan verslónd ik de boeken van Gerald Durell. Ik heb ze nóg op een ereplaats in de bibliotheek staan. Híj is de schuldige. Maak je er niet al te druk over want hij is al dood Knipoog

Ja, ik was daardoor inderdaad al diergericht bezig toen jij nog niet in aanbouw was.
Ik ben later, in 1981, uit paardgerichte interesse gaan kijken bij het loslaten van de eerste Przewalskis van Artis op een omheind weiland achter een elzenbosje in de Flevopolders. Dat was nog een hele onderneming met mijn oude MZ-met-zijspanbak vol honden tegen de door de wind striemende regen in Haha!
Jammer dat jij dat ergerlijk vindt.
Maarreh, alles is relatief hoor, want Kikkuli was 33 eeuwen geleden al paardgericht Knipoog Dat koning Suppiluliami hem het in klei liet zetten was voor zijn collegae vast ook heel irritant want hij was evenmin de enige noch de eerste.

@all, net als de boeken van Henry Blake zijn het aanraders. Gewoon léuk om te lezen.

HC

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:05

HC zegt soms best nuttige dingen, maar het is soms best irritant om hele lappen tekst te lezen en om dan aan het eind van de tekst de conclusie te trekken dat iemand anders de zelfde informatie in twee korte zinnen had kunnen verwoorden.

maar het nut van dit topic ontgaat mij een beetje.. Ben je tegen de term "natural" ? Als het je echt heel erg dwars zit bedenken we toch gewoon een andere naam? Of nog beter, we schaffen gewoon dat hele hokjes gedoe af. Pling

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:20

Citaat:
HC zegt soms best nuttige dingen, maar het is soms best irritant om hele lappen tekst te lezen en om dan aan het eind van de tekst de conclusie te trekken dat iemand anders de zelfde informatie in twee korte zinnen had kunnen verwoorden.

Helemaal mee eens!
Waarom moeilijk doen als je iets ook makkelijk kunt zeggen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:46

Goed, kunnen we nu weer On Topic gaan?

Nl. het "Natuurlijke"...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:19

Het natuurlijke dat helemaal niet natuurlijk is Knipoog. Wat we hier natuurlijk noemen (of "natural"), ís dat wel natuurlijk? Inderdaad, het ANWB-jasje zegt human nature en dat betekent eerder de aard van de mens, maar wat is die aard? Van oorsprong een rondtrekkend, rovend en vechtend volkje? Wat dat betreft is er nog niet veel veranderd, al gaat het nu High tech. En de natuur van het paard? Een vrij, rondtrekkend kuddedier. Van die natuur is veel minder over, door ons ingeperkt, wíj beslissen wat er gebeurt, waar het paard woont, wat hij eet en hoe hij zijn beweging krijgt. Ook de aard van de mens, bepalen voor het dier hoe hij mag leven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:24

Huertecilla schreef:
Opa komt hier net de keuken binnen. Echt een léuk jack aan. Praktisch, fisse kleur en waterdicht. Merk 'human nature' van de ANWB.
Ik heb me gierend van de lach nog net aan de tafelrand vast kunnen grijpen. Volledig kunststof, met Gore-tex (Teflon!!!), van de wéggebruikersbond = 'natuurlijk'.
Opa is gepensioneerd reclameman en zegt 'dat natuurlijk is feel-good marketing, meer niet'.

HC

Op heel veel artikelen zie je nu staan 'met natuurlijke extracten

Zelfs onder de condooms is nu een 'natural' versie verkrijgbaar Clown
Afbeelding

Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:29

Gemaakt van varkensdarm soms Tong uitsteken ?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 20:30

promptertje schreef:
Het natuurlijke dat helemaal niet natuurlijk is Knipoog. Wat we hier natuurlijk noemen (of "natural"), ís dat wel natuurlijk? Inderdaad, het ANWB-jasje zegt human nature en dat betekent eerder de aard van de mens, maar wat is die aard? Van oorsprong een rondtrekkend, rovend en vechtend volkje? Wat dat betreft is er nog niet veel veranderd, al gaat het nu High tech. En de natuur van het paard? Een vrij, rondtrekkend kuddedier. Van die natuur is veel minder over, door ons ingeperkt, wíj beslissen wat er gebeurt, waar het paard woont, wat hij eet en hoe hij zijn beweging krijgt. Ook de aard van de mens, bepalen voor het dier hoe hij mag leven.

Human nature mbt paarden is bejagen tot de uitsterving. In de Amerikas is dat gelukt. In Eurazië eígenlijk ook. De enige overlevende echte paardachtige is gehérintroduceerd en bovendien geen voorouder van ons gedomesticeerde paard.
De bekendste archeologische sites mbt pre-historische paarden zijn slachtplaatsen waar honderdduizenden paarden zijn uitgebeend.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 20:32

Arabesk schreef:
Zelfs onder de condooms is nu een 'natural' versie verkrijgbaar Clown

euhm.... die stinkdingen gebruikte ik al voor jij geboren was, sorry Knipoog

HC

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:00

Ik weet nog zo'n prima "natuurlijk" voorbeeld:

Groene stroom

Mensen betalen meer voor groene stroom, maar begrijpen niet dat deze 'groene stroom' uit het zelfde kabeltje komt als het oude vertrouwde vieze stroom.
En over het taalgebruik van HC: ik vind het een uitdaging voor mezelf..... begrijp ik meteen wat de boodschap is? Of moet ik het nog een keer lezen om het tot me door te laten dringen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:33

Groene stroom is wel duurzaam opgewekt, dat is toch echt een heel verschil. Uiteraard komt het uit hetzelfde stopcontact, maar het is gegarandeerd "groen" opgewekt (jaren in de energiehandel gewerkt Knipoog )

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:51

promptertje schreef:
Groene stroom is wel duurzaam opgewekt, dat is toch echt een heel verschil. Uiteraard komt het uit hetzelfde stopcontact, maar het is gegarandeerd "groen" opgewekt (jaren in de energiehandel gewerkt Knipoog )

Maar ik heb bij mensen in mijn werk (de bouw) geïnformeerd, en die beweren toch echt allemaal hetzelfde als jij alleen met het volgende verschil: de nuts-bedrijven ( Nuon, Essent etc.) leggen heus geen 2e voedingskabel aan waar de groene stroom uitkomt...... Dit is alleen mogelijk als de hele omgeving van dat zelfde groene stroom afnemen, dat zijn dus een paar honderd huishoudens tegelijk.
In Heemskerk op het 'nieuwe' bedrijven terrein staat een windmolen die energie voor alle bedrijven op dat bewuste terrein staan.
Deze bedrijven hebben mee betaald aan het plaatsen ervan en profiteren er van.
Wat ik alleen bedoelde is dat, indien ik groene stroom betaal, en mijn buren niet, er 1 van de 2 huishoudens bedrogen wordt!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:57

Je wordt niet bedrogen. De door jouw aangeschafte elektriciteit komt als groene stroom het net op. Dat het niet toevallig in jouw stopcontactje terecht komt klopt - maar jouw hoeveelheid is echt het hoogspanningsnet op gegaan, en voor die hoeveelheid hoeft er geen vieze grijze stroom opgewekt te worden. Je moet het dus even in een groter geheel zien, en niet als je eigen stopcontactje Lachen. Maar het helpt echt!