Al ervaring met boomloze zadel soft balance ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toad

Re: Al ervaring met boomloze zadel soft balance ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:42

skessa schreef:
Simone, zou je het zadel eens willen meten?
ben ook erg benieuwd hoelang het is!

Heb er gister eens naar gekeken, gewoon 18 inch volgens mij...

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 16:44

18 inch is de zitmaat.
ik wil graag weten hoeveel cm lang het zadel is Knipoog

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 17:02

ik kan het zondag pas opmeten, dan ben ik weer in Nijkerk

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 17:38

dat is prima Knipoog

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:21

Ik gaf laatst iemand les met een SB gangenpaarden zadel. Na afloop haalde ze het zadel eraf en ik was heel erg onder de indruk van het zadel. De ruggengraat was geheel vrij gebleven. Dat was heel goed te zien. Er was zeker 5 cm ruimte om de ruggengraat vrij te houden. Bij mn barefoot is dat maar zo'n 2,5 cm.

ik heb een testzadel aangevraagd, nadat ik dit zadel zag.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:24

wat vond je van de beugelriemophanging?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:32

*Roos* schreef:
Ik gaf laatst iemand les met een SB gangenpaarden zadel. Na afloop haalde ze het zadel eraf en ik was heel erg onder de indruk van het zadel. De ruggengraat was geheel vrij gebleven. Dat was heel goed te zien. Er was zeker 5 cm ruimte om de ruggengraat vrij te houden. Bij mn barefoot is dat maar zo'n 2,5 cm.

ik heb een testzadel aangevraagd, nadat ik dit zadel zag.

Is ruggengraat vrij blijven het enige waar je naar kijkt? Verward

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:56

dat zegt ze toch niet, ze zegt alleen dat dat haar zo opviel ivt de Barefoot.....

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 17:17

@Roos fijn dat je dit even post, want bij een boomlooszadel is dit zeer belangrijk.

Reed je klant zonder dekje met inlage?

Heb je nog kunnen kijken hoe de druk zich verder op de rug verdeelde, met name of er veel druk was onder de plaats van de beugelophanging. Dat is mi nml het tweede punt wat veel aandacht verdient bij boomloze zadels.

Wel leuk die positieve verhalen ik wordt steeds ongeduldiger. Bloos

O ja nog een vraag kon de ruiter mooi recht zitten omdat de beugelriemen vrij ver naar voren lijken te liggen??

Heleboel vragen alweer....bedankt!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:28

whoopie schreef:
@Roos fijn dat je dit even post, want bij een boomlooszadel is dit zeer belangrijk.

Reed je klant zonder dekje met inlage?

Heb je nog kunnen kijken hoe de druk zich verder op de rug verdeelde, met name of er veel druk was onder de plaats van de beugelophanging. Dat is mi nml het tweede punt wat veel aandacht verdient bij boomloze zadels.

Wel leuk die positieve verhalen ik wordt steeds ongeduldiger. Bloos

O ja nog een vraag kon de ruiter mooi recht zitten omdat de beugelriemen vrij ver naar voren lijken te liggen??

Heleboel vragen alweer....bedankt!!

Ruggengraat vrij is niet alleen bij een boomlooszadel belangrijk, maar altijd! Daarnaast zijn er nog veel meer punten van belang of een zadel geschikt lijkt om te gebruiken. Zoals een aantal mensen ook al (terecht) vraagt naar die beugelophanging, verder of de kussens netjes aansluiten aan de rug en eventueel in vorm aanpasbaar zijn, of je een egaal zweetpatroon krijgt of juist niet, etc.
En ik zou nog steeds graag horen of die beugelophanging aan te passen is of niet. Als dat niet kan, heb je helemaal zeker een stoelzit en zul je dus ook altijd achter de beweging van je paard blijven. Zou mijn keuze dus niet zijn, maar ja, ik heb ook al een voorkeur voor een passende boom in een zadel Tong uitsteken

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 17:54

@ Waratje

Goh al die dingen had ik nog noooooooooooooooooooooooit van gehoord!!!!

Maar goed dat mensen zoals jij ons (blondjes) daar even op wijzen....... Duivel

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:09

Gut, nou ben ik helemaal blij dat ik iemand (n)iets nieuws heb kunnen vertellen. Tong uitsteken

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 09:10

Dit topic gaat toch over verschillende ervaringen met het soft balance zadel. Roos vertelt gewoon 1 van haar ervaringen. Niet elke ervaring hoeft toch volledig te zijn. Ze weet heus wel waar je allemaal op moet letten bij een boomloos zadel. Maar het vrij laten van de ruggengraat is wel een probleempunt bij veel boomloze zadels dus ik vind het goed dat ze dat punt even aanstipt. Dan kun je ook vragen wat ze verder voor ervaringen heeft, ipv gelijk zo hard te reageren alsof ze nergens iets vanaf weet...... Dit is gewoon een informerend topic....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:36

Het is je misschien niet opgevallen, maar ik heb op pagina 1 al een vraag gesteld over het zadel, die tot nu toe door niemand beantwoord is.
En mijn reactie naar *Roos* was niet hard, maar gewoon een vraag, inclusief smiley.
Dat mijn volgende reactie (niet naar *Roos*) wat harder was, volgt uit het nog altijd genegeerd worden van die vraag, die overigens ook nog eens door Skessa gesteld wordt.

Dus aan degenen die dit zadel in handen hebben gehad: hoe zit het nou met die beugelophanging???

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:47

Misschien wordt de vraag niet genegeerd, maar weet men het antwoord niet. Zoals het zadel nu is kan de beugelophanging niet naar achter verplaatst worden. Wellicht dat dit wel kan met een simpele aanpassing door een zadelmaker, dat weet ik niet. Er zit net zo'n grote haak als bij een normaal boomzadel, waar je de beugel inschuift. Het is geen veiligheidshaak, onder andere daarom gebruik ik wel veiligheidsbeugels, je weet nooit met zo'n jong paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:00

Dankje, dan is het me nu duidelijk. Verplaatsen van beugelophanging is niet een simpele handeling, dat moet voorbereid zijn door de fabrikant, dus wat mij betreft valt dit zadel hiermee (voorlopig) buiten de categorie "bruikbaar".

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:46

als het goed is krijg ik hem nog steeds als testzadel, ik sta al weken bovenaan (niet de schuld van singlefooter overigens).
Maar wanneer inderdaad de beugelophanging zover naar voren zit en in de toekomst niet wordt verplaatst is het voor mij ook geen geschikt zadel, hoe mooi en fijn hij verder ook is.

Even ter vergelijking mijn huidige boomloze zadel, de Sensation. Daar kan ik zelf de beugelriemophanging verplaatsen en ik heb hem nu hier:
Afbeelding

(liever geen commentaar over de dikte van mijn paardje Haha! , de foto is uit een verkeerde hoek genomen Haha! )

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:54

Daar zou ik 'em ook graag willen hebben. Zal eens een mail sturen naar Sietske of het mogelijk is om de beugelophanging te verplaatsen...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:55

wil jij van de Sensation af (en zo ja, waarom), of ben je gewoon benieuwd naar andere zadels?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:02

ik wil niet van de Sensation af, tenzij ik ooit nog eens een superzadel vind dat nóg beter zit. Knipoog

Mijn paardje en ik hebben al zo ontzettend veel boomloze zadels getest, dat ik toch erg benieuwd ben naar het gangenpaardenzadel, om het plaatje compleet te maken. Wie weet vinden we iets nog fijners Knipoog

Mocht iemand een Sensation zoeken ,ik weet er wel eentje te koop.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:48

Oh, ok, dan begrijp ik het weer. Wat vind jij van de Barefoot in vergelijking tot de Sensation?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:27

skessa schreef:
als het goed is krijg ik hem nog steeds als testzadel, ik sta al weken bovenaan (niet de schuld van singlefooter overigens).
Maar wanneer inderdaad de beugelophanging zover naar voren zit en in de toekomst niet wordt verplaatst is het voor mij ook geen geschikt zadel, hoe mooi en fijn hij verder ook is.

Even ter vergelijking mijn huidige boomloze zadel, de Sensation. Daar kan ik zelf de beugelriemophanging verplaatsen en ik heb hem nu hier:

Die beugelophanging ziet er inderdaad een stuk beter uit. Die Sensation ken ik trouwens niet, waar komt die vandaan?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:40

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 14:59

Ik ben ook heel erg benieuwd of het mischien mogelijk is om een extra oog voor de beugelriemen te laten plaatsen. De Startrek heeft dat bv ook.
Zou wel fijn zijn.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:34

De Sensation wordt gemaakt in Canada.
In Nederland is ie op 2 plaatsen te koop, bij Elma Middel en bij http://www.trekkingsaddles.com. Die laatste heeft ook een testzadel.

De Sensation heeft volgens mij niet echt verwisselbare kussens, hoor! Alleen kan de onderkant open en kan er steviger vulling in voor bijvoorbeeld zwaardere ruiters.