Je bent overgestapt op nh en dan...?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: Je bent overgestapt op nh en dan...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:23

tja en wiens "schuld" is het dat ik geworden ben zoals ik nu ben???? Clown

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:29

Ik ben ook als een blad omgeslagen eigenlijk.
Voorheen met sporen zweep en pessoabit..nu zonder die poespas.
Het gaat veel beter zonder dan met die spullen.
(minder = meer) Pling

De hele omgang is eigenlijk veranderd.
De reden waarom ik ooit een paard kocht was om veel te rijden,
maar nu is dat niet het belangrijkste meer voor me.
Ik kan ook gewoon genieten als ik in de wei naar haar ga kijken,en hoe ze samen met haar dochter graast en loopt.

Ik rij nu trouwens al bijna een jaar niet.
Ik heb er wel 1 á 2 keer opgezeten en een rondje gehobbeld,maar echt gereden heb ik al niet meer vanaf maart. 2006.
Ze was drachtig, (uitgerekend half April) en te dik om nog redelijk te lopen,dus ik heb de laatste maand van haar drachtigheid alleen gewandeld met haar,aan de hand.
Ze beviel uiteindelijk een maand te laat,dus ik heb nogal wat gewandeld. Cool

Ik heb moeder en veulen sinds deze maand uit elkaar om af te spenen,en ik denk dat ik het rijden volgende maand weer rustig aan ga oppakken.
Even kijken hoe ze reageerd,of ze er zin in heeft,en dan gaan we weer.
Ik mis onze ritjes samen echt wel hoor,heerlijk op de Lage Vuurse,heeeel vroeg als er nog herten voor je uitspringen,en er geen mens te bekennen is.
Heerlijk. Pling

PS: Ik woon zelfs in NH. Clown

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 12:41

Cer schreef:
Vraag voor TS:
Wil je weten hoe het 'natural' gebeuren de mensen bevalt, of hoe het 'Natural Horsemanship' de mensen bevalt?

(even om in te schatten of dit topic juist geplaatst staat)

Beide, want het is niet los te zien. Knipoog Maar dit topic mag ook wel naar NH toe.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:52

Waarom is het niet los te zien? Waarom zou ik, om mijn paard op een (P)NH manier te kunnen benaderen, hem ook 24/7 buiten moeten zetten en van de ijzers af moeten halen? Wordt onze gezamenlijke taal daardoor anders? Begrijp ik mijn paard niet meer als ze een deken op heeft? De taal die ik spreek, heeft niets met mijn kleren of mijn huis te maken Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:53

Tinkerloos schreef:
Morrie en JoviBan hebben idd. wat mij betreft gelijk.

Het verder gaan dan alleen een methode uitoefenen,dus ook het natural zijn is voor MIJ iets wat ik niet los kan zien.

Ja het wordt tegenwoordig steeds gevaarlijker om iets stellig te zeggen. We worden erg voorzichtig.

Op een meer natuurlijke wijze je paard houden ís gewoon gezonder voor je paard.

Pling we kunnen het natuurlijk houden wel afkorten tot NA Haha!

Natural = NB + NH + NA

Ik hou van formules Clown

Onderling is dat ook onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ik zou het niet in mijn hoofd halen om bitloos op een paard te gaan rijden dat 24.7 op stal staat en kilo's krachtvoer krijgt Nagelbijten / Gniffelen. Dáár heb je idd een bit voor nodig om zo'n paard nog te kunnen berijden.

Een paard natuurlijk bekappen heeft ook weinig zit als het 23/7 op stal staat.

In NH heb je weer verschillende 'leermeesters' of 'goeroe's' Clown maar dat heb je ook in de dressuur wereld. De bekendste methodes zijn: Voest, Parelli, Hempfling etc

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:59

Ik ben ongeveer een jaar geleden begonnen met me erin te verdiepen. Door de verschillende methoden die je leest, vorm je een eigen mening over het hele gebeuren..

Ik merk heel erg aan mezelf dat mijn mening onwijs is veranderd en dat ik nu alles als een 'natural' bekijk.. Ik rij nog wel met een bit en een zadel enzo, maar ik probeer nu vooral alles te doen zonder dwang. Ik ben ook op een hele andere manier naar paarden gaan kijken en ik ga ook anders met ze om.

Ik doe paardenhouderij en ik zit in een klas met allemaal mensen die een andere kijk op paarden hebben, maar opmerkingen als: 'dan geef je hem toch een knal met de zweep', of 'als hij de trailer niet in wil sla ik met een bezem op zijn kont', daar kan ik niet meer tegen. Dan denk ik bij mezelf: Stelletje oppervlakkige domme mensen, denk eens even na!

Ik volg niet 1 bepaalde richting van NH en ik ben er ook niet fulltime mee bezig, maar mijn paarden staan dit jaar voor het eerst zonder deken en het bevalt me heel goed (en mn paarden ook Knipoog ).
En mn ene paard was soms nogal dominant (eigenlijk is dit niet het juiste woord) tegenover mij, hij nam een loopje met me, hij zag me als een mindere van hem en beet me soms.. Onze 'relatie' is nu zoveel verbeterd vergeleken met een half jaar terug.

Ik denk, dat als je eenmaal een 'natural' bent, dus dingen op een andere manier bekijkt, dat je dat ook niet meer los kunt laten. Eenmaal een natural, altijd een natural Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 13:15

Ik wil nog wel even opmerken dat zonder zadel of boomloos niets met NA of NH te maken heeft.
Wanneer je paardgericht bezig bent, kijk je naar wat het beste is voor een paard. Dan zorg je dus ook voor een goed en passend zadel dat zorgt voor een goede drukverdeling van je gewicht, en bewegingsvrijheid van schouders, schoft en wervels, etc.. Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:42

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:18

promptertje schreef:
Begrijp ik mijn paard niet meer als ze een deken op heeft? De taal die ik spreek, heeft niets met mijn kleren of mijn huis te maken Knipoog

Je hebt gelijk. Het toverwoord Promptertje, is 'begrip'. Dit topic staat bol van níet-begrip en het N-woord is een grote verwarrende factor. Dat de H eigenlijk de N uitsluit is helemáál een paar bruggen te ver Knipoog
Dit is allemaal net zo humoristisch als Niet Beslaanders die zich Natuurlijk bekappers noemen en boos op mij worden over het begrip Natuurcompenseren omdat ze niet (willen) begrijpen dat Niet Bekappen het enige Natuurlijk Hoefonderhoud is Haha!

Zonder begrip is ijzerloos, bitloos, boomloos eigenlijk gewoon hersenloos Tong uitsteken en feelgood voor de ruíter.
Op zich kan het allemaal niet zoveel kwaad want doorgaans wordt er toch nauwelijks serieus gereden en is dát nu net weer een stap richting N....

HC

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:24

Het is wel zo dat het niet natuurlijk kán zijn, omdat op paarden rijden en ze in gevangenschap houden niet natuurlijk ís.
Maar als je ze dan toch hebt en er op rijdt, is NH wel de meest natuurlijke manier voor het paard..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:45

Sap schreef:
Het is wel zo dat het niet natuurlijk kán zijn, omdat op paarden rijden en ze in gevangenschap houden niet natuurlijk ís.
Maar als je ze dan toch hebt en er op rijdt, is NH wel de meest natuurlijke manier voor het paard..

Het punt wat ik probeer te maken is, is dat NH een interne tegenstelling is.
Horsemanship is een engelstalige term voor ruiterschap en gaat over gedomesticeerde paarden. Gedomesticeerd = tot huisdier gemaakt = gedenaturaliseerd. Daar komt dan het er op gaan zitten en mee gaan hannesen nog bíj.
Je kan dit doen op een manier die rekening houdt met de ethologie van de diersoort en dat noem je dan paardgericht. Natuurlijk is het niet en dat is simpelweg een marketingterm die lekker ligt omdat deze een positieve assocatie oproept.
Noem boomloos natuurlijk en er hangt een vriendelijk imago aan waarbij volkomen voorbij wordt gegaan aan het fundamentele feit dat een paardenrug niet bedoeld is om gewicht te dragen en de natuur niet vriendelijk is. 'Green Peace', Groene Vrede..... ammehoela. Eten of gegeten worden!

HC

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:46

Huertecilla schreef:
promptertje schreef:
Begrijp ik mijn paard niet meer als ze een deken op heeft? De taal die ik spreek, heeft niets met mijn kleren of mijn huis te maken Knipoog

Je hebt gelijk. Het toverwoord Promptertje, is 'begrip'. Dit topic staat bol van níet-begrip en het N-woord is een grote verwarrende factor. Dat de H eigenlijk de N uitsluit is helemáál een paar bruggen te ver Knipoog
Dit is allemaal net zo humoristisch als Niet Beslaanders die zich Natuurlijk bekappers noemen en boos op mij worden over het begrip Natuurcompenseren omdat ze niet (willen) begrijpen dat Niet Bekappen het enige Natuurlijk Hoefonderhoud is Haha!

Zonder begrip is ijzerloos, bitloos, boomloos eigenlijk gewoon hersenloos Tong uitsteken en feelgood voor de ruíter.
Op zich kan het allemaal niet zoveel kwaad want doorgaans wordt er toch nauwelijks serieus gereden en is dát nu net weer een stap richting N....

HC

Wat wil je hier nu mee zeggen?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 22:27

Het gaat erg off topic.

@HC: vertel eens hoe jij bent overgestapt op NH en of het bevalt.

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:48

Eigenlijk ben ik per toeval in aanraking gekomen met NH. Ik had wat problemen met mijn paard dat ik toen net gekocht had. Ze kwam vaak in opstand en deed niet wat ik wilde, bovendien was het grote probleem dat ik niet met haar alleen op buitenrit kon. Mijn moeder heeft toen een boek van de bieb van Hempfling meegenomen, en ik kan je zeggen dat dat mijn ogen wel geopend heeft. Ik ben toen aan de slag gegaan met de oefeningen zoals die beschreven stonden in dat boek, maar liep uiteindelijk toch vast. Mijn interesse in NH was echter al gewekt en ben ik dus op zoek gegaan naar andere methodes en instructeurs. De methode van Emiel Voest sprak mij het meest aan. Ook hierbij ben ik eerst met boeken aan de slag gegaan en ik heb vorig jaar een cursus Freestyle gedaan.
Ik kan wel zeggen dat ik het idee heb dat mijn band tussen mij en mijn paard beter is geworden door NH. Ik begrijp haar beter en kan haar naar mijn idee beter vertellen wat ik wil. Vanaf de grond dan in ieder geval. Qua rijden loop ik toch nog steeds vast helaas. Ik merk dat het freestyle rijden mij en mijn paard geen goed doet (waarschijnljik doordat ik het niet goed doe, maar goed) Doordat je veel loslaat heb ik snel het idee dat ik geen controle heb en doe ik alles wat rustiger aan, waardoor mijn paard zich gaat vervelen en dus in opstand komt. Ik heb niet het idee dat ik haar met freestyle goed aan eht werk kan zetten, vandaar dat ik met het rijden de klassieke dressuur volg, met wel hier en daar een nh insteek.

Ik had verwacht dat nh ervoor zou zorgen dat mijn band met mijn paard zo goed werd dat ze graag met mij op buitenrit zou gaan en dat we samen plezier konden hebben, maar het buitenrijden is nog steeds een groot gevecht. Een paar weken geleden heb ik qua buitenrijden zo'n dieptepunt gehad dat ik op het punt sta haar te verkopen, omdat het gewoon niet wil...

Dus conclusie van dit lange verhaal Knipoog Nh is voor mij heel goed om een basis op te bouwen vanaf de grond. Het kan paard en ruiter vertrouwen geven. Maar vanaf de rug ben ik er nog steeds niet achter hoe ik het zelfde kan bereiken als op de grond...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 08:44

foute post,ik kan het niet meer verwijderen,sorry daarvoor..

spokie79Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 09:58

Ik ben nog niet zo lnag bezig met PNH, maar ik ben er zelf ook wel van veranderd. Eigenlijk is het allemaal logisch dat je het op zo'n manier aanpakt. Nou moet ik eerlijk zeggen dat mijn instructeur op die basis ook wel les geeft (klassieke dressuur). Dus ik had wat dat betreft al veel van hem geleerd. Ook kwa gedrag van paarden leerde ik veel van hem.
Omdat ik nu met een jong dier bezig ben en ik door rugproblemen (ik ben van haar afgevallen) even niet mocht rijden, ben ik PNH gaan doen. Ik merk in haar wel veel verschillen. Ze heeft wel hetzelfde karakter, ik kan er alleen veel meer mee. En zij snapt mij meer en kan dus ook meer ontspannen. Ze is af en toe wat onzeker en durfde mij niet te vertrouwen. Ze was dan helemaal niet met haar koppie bij het werk. Door mij op te stellen als haar leider, kan zij nu wel ontspannen. En ik moet zeggen dat ik daar best trots op ben, maar bovenal heel erg blij mee ben. Je leert niet alleen heel veel over communicatei met het paard, maar ook heel veel over jezelf. Ze heeft me echt aan alle kanten uitgeprobeerd, maar met wat hulp van een mede-PNH-er, geburt dit bijna niet meer.
We zijn nu bijna zover dat ik weer haar rug opga. Ik ben benieuwd of ze daarin ook erg veranderd is. Ook dat ga ik rustig aan aanpakken, zodat ik haar niet overdonder.

Door NH kan ik beter met haar communiceren. Zij weet dan ook wat ik van haar verwacht en ik kan het haar op een goede manier duidelijk maken. Ik ben nog niet heel lang bezig, maar voor mij is het een verademing. Door mijn instructeur was ik al meer van het Engels rijden af en meer richting klassieke dressuur, wat ook paardvriendelijker is.

Paardje staat bij de eigenaar al dagelijks op het land. Ik zou ook NOOIT een paard op een manege willen hebben. Vroeger wel, maar toen wist ik niet beter. Maar dat is echter mijn mening. Het liefst een stal waar ze iedere dag lekker het land op kunnen. In de zomer staat ze ook 24/7 op het land en ze draagt geen deken. En ik moet zeggen dat dat mij ook wel erg bevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:26

Citaat:
Waarom is het niet los te zien? Waarom zou ik, om mijn paard op een (P)NH manier te kunnen benaderen, hem ook 24/7 buiten moeten zetten en van de ijzers af moeten halen? Wordt onze gezamenlijke taal daardoor anders? Begrijp ik mijn paard niet meer als ze een deken op heeft? De taal die ik spreek, heeft niets met mijn kleren of mijn huis te maken

Jawel, wel als het om je paard gaat. Lachen

Paarden communiceren door middel van hun lichaam. Als je dat lichaam 24 uur per dag in een hokje van 3 bij 3 stopt, gaat het heel anders reageren wanneer dat lichaam 24/7 de ruimte heeft om rond te lopen en zich te uiten. Een paard kan heel braaf of juist heel gestresst zijn op ijzers, en volledig het tegenovergestelde wanneer je die ijzers erafhaalt. Niet omdat hij opeens 'lichaamstaal' heeft geleerd, maar omdat zijn lichaam nu andere bewegingen krijgt, hem niet meer tot bepaalde reacties dwingt. [***] en [***] zijn lange tijd verkeerd bekapt, [***] te steil en [***] met te lange tenen. [***] was erg snel en snel gestresst, [***] langzaam en sloom. Dat lijken dan hun karakters te zijn als je niet naar de hoeven kijkt, en dus zou je ze in een Parelli-wereld bijpassende fases geven om ze tot de juiste reacties te dwingen, en hetzelfde geldt voor Voest, Roberts, Hempfling en wie dan ook. Terwijl het paard helemaal niet hoef te reageren uit zijn karakter of dominantie, maar ook puur en alleen door zijn lichaam op een bepaalde manier kan reageren. Toen ze beiden goed bekapt werden, werd [***] een stuk vlotter, energieker en speelser, en [***] kalmer.

Paarden communiceren met hun lichaam, en je kunt pas echt eerlijke antwoorden van hen krijgen als dat lichaam zich 100% goed voelt. Dus methodes en vorm van paarden houden hebben in mijn ogen ontzettend veel met elkaar te maken; ze hebben namelijk een directe invloed op elkaar. Dat veel mensen dat niet zo zien en kalmte bij hun paard afdwingen met bijvoorbeeld Parelli-fases terwijl het paard helemaal high is omdat hij eindelijk weer uit zijn box mag komen, is denk ik niet alleen jammer en een gemiste kans tot eerlijke communicatie, maar ook oneerlijk tegenover het paard.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:33

xyzutu2 schreef:
Dat lijken dan hun karakters te zijn als je niet naar de hoeven kijkt, en dus zou je ze in een Parelli-wereld bijpassende fases geven om ze tot de juiste reacties te dwingen, en hetzelfde geldt voor Voest, Roberts, Hempfling en wie dan ook.

Even reageren op bovenstaande: in mijn Parelli wereld wordt er niet gedwongen met fases, er wordt gevraagd. Misschien dat anderen de technieken zo toe passen, ik niet. Ik heb juist in de Parelli wereld geleerd mijn paard te "lezen", en overeenkomstig adequaat te reageren. En bij dat lezen hoort een totaalplaatje, dus ook het hele welzijn wordt daarin meegenomen.

En "kalmte afdwingen", hoe wil je dat in hemelsnaam doen Verward kalmte laat zich oproepen door vertrouwen. Je hebt volgens mij een wat vreemde kijk op het op de juiste wijze toepassen van Parelli technieken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:34

Over onze weg door natural horsemanship-land: Ik heb een aantal methodes bestudeerd, gevolgd of geprobeerd en combineerde dat met clickertraining en vrijheidsdressuur. Die laatste twee bevielen me uitstekend, maar in de nh-methodes miste ik steeds meer het goede gebruik van het lichaam door het paard, verzameling in volledige vrijheid en vooral eigen initiatief van het paard en een natuurlijke speelsheid die paarden onderling wel hebben, alleen vaak niet met hun mensen. Dus bleef ik zoeken, en kwam ik uiteindelijk bij Nevzorov Haute Ecole terecht. Geestelijk vooral voor de mens heel zwaar omdat het een volledig omdenken vereist, weg van alle mogelijke correcties en ook van het geven van opdrachten of zelfs het stellen van vragen, het draait in het begin puur en alleen om het spelen met je paard zoals paarden dat onderling zouden doen, zonder dat je hem daartoe dwingt of stimuleert met zwepen, fases of touwen. En vandaaruit ga je langzaam - en heel beleefd - oefeningen introduceren die het paard verzameling in vrijheid leren. Dit is voor het eerst dat ik me echt voor 100% in een methode kan vinden, gewoon omdat deze methode voor 100% over de geestelijke ontwikkeling van de mens gaat, en het paard daar geen enkel moment onder lijdt omdat iedere vorm van correctie of dwang is afgeschaft. Pas dan is je paard namelijk volledig vrij om zich te uiten, en pas dan kan hij de leraar zijn die je nodig hebt om paarden te kunnen begrijpen.

Dat is in elk geval ruwweg het idee achter NHE, en dat is waarom ik me er zo in thuis voel. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:40

promptertje schreef:
Je hebt volgens mij een wat vreemde kijk op het op de juiste wijze toepassen van Parelli technieken.

Dat zou kunnen. Maar waarschijnlijk komt dat gedeeltelijk doordat ik me gewoon helemaal niet in de Parelli technieken kan vinden, ook niet als ze wel goed toegepast worden.

Parelli leert mensen heel correct en consequent te zijn in het oefeningen vragen, belonen en corrigeren van hun paarden. En dat is lovenswaardig, omdat veel mensen inconsequent en gewelddadig hun paarden trainen en straffen.

Mijn probleem met Parelli (en 99% van de andere nh-stromingen) is dat ik het niet eens eens ben met het corrigeren van paarden - op welke manier dan ook, correct of niet. En ook niet met het vragen van oefeningen aan paarden, als dit vragen inhoudt dat er op een 'verkeerd' antwoord sancties, herhalingen, correcties, fases of straffen staan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:34

Sancties, correcties en straffen komen in mijn woordenboek niet voor. Zaken afdwingen ook niet. Bij mijn hypersensitieve merrie kun je dat niet doen, zonder haar vertrouwen keihard de bodem in te slaan. En tóch kan ik prima met haar overweg met alle Parelli-technieken.

Dat wil niet zeggen dat ik nooit iets tegen zal komen dat me beter zal bevallen, maar voorlopig heb ik dat nog niet gevonden. Meneer Nevzorov wil mij niet op zijn school hebben gezien de dingen die ik met mijn paarden doe, dus mij zal hij helaas niet bereiken - maar misschien komt er nog eens een minder elitaire goeroe op mijn pad die beter is dan Parelli. Voorlopig red ik me daar prima mee, ondanks de ijzers en de deken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:50

Als jij zegt dat je geen correcties of sancties gebruikt, dan geloof ik dat. Maar wat ik me dan afvraag, is of je dan wel recht in de leer bent qua Parelli? Want Parelli gebruikt het fase-systeem om een vraag die niet correct beantwoord wordt te benadrukken of kracht bij te zetten, tot en met fase vier. Ben je dan tegen het gebruik van fase 2 tm 4? Of, als je deze fases wel gebruikt, hoe zou je deze dan willen omschrijven als correctie of sanctie niet het goede woord is?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:00

Dat strikte fase-gebruik is puur iets uit level 1. In het nieuwe level 2, en in het pakket Liberty and horse behaviour laat je dat strikte concept los, je "leest" je paard en past je handelen daaraan aan. Een paard zoals ik heb een fase 4 toedienen is zinloos, tenzij ze dreigt over je heen te lopen en je jezelf moet beschermen. Dat doet ze gelukkig niet Lachen.

Ik moet juist veel terug trekken, veel op het gemak stellen, veel vragen en niks eisen. Daarom ben ik ook bij Parelli blijven "hangen", er wordt nu veel beter op het individuele paard ingespeeld. Level 1 is voor de veiligheid van de mens en niet zozeer "leuk" voor het paard - dat wordt het pas daarna Lachen

Wat ik ook knap vindt van de Parelli's: ze hebben ingezien en geven dat ook toe, dat de manier waarop de methode eerst in de wereld werd gezet mensen veel te taakgericht konden worden, en de belangen van het paard daarbij volkomen over het hoofd konden zien Scheve mond. Vandaar de aanpassingen Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:43

Ik heb alle oude en nieuwe pakketten (gehad), en inderdaad ook gezien dat je in het nieuwe level 2 eigenlijk niets nieuws meer introduceert, naast liberty werk, rijden en flitsender reacties vragen. Toch wordt ook daar nog met fases gewerkt - ik denk nu even aan bijvoorbeeld de nogal trage bruine tijdens het liberty werk met Linda. En inderdaad, het is geen overbodige luxe om de fase vier te schrappen - ik werd toch wel een beetje naar toen ik het oefenen van de leve 4 met de bullsnap op het hout zag in level 1, met als doel om een zo hard mogelijk knal-geluid te produceren. Scheve mond Ik juich het dus alleen maar toe als dat inderdaad geschrapt wordt!

Goed om te weten dat we met fase 4 dus op een lijn zitten. Maar gebruik je zelf ook fase 2 en 3 niet meer met je paard? En hoe doe je dat als je een nieuw paard met Parelli start? Ligt het dan aan het karakter, en is het dan zo dat een stugger of lomper paard hogere fases te verduren krijgt dan een overgevoelig paard zoals de jouwe?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:04

Ik ben toevallig net met een nieuw paard gestart: een hengst van nu 20 maanden oud. Ook een draver, maar veel zelfverzekerder en een stuk onstuimiger Lachen. Ik heb tot op heden geen fase 4 gelanceerd. Ik merk dat ik zoveel handiger ben geworden, dat ik daar helemaal niet heen hoef te gaan, hij begrijpt me zo ook wel. Ik ben het "beginnersgestuntel" kwijt, zeg maar.

Maar let op: fase 4 staat niet gelijk aan kracht. Fase 4 betekent niet "zo hard mogelijk", al wordt het vaak wel zo toegepast (en IMO onterecht). Fase 4 is díe fase die effectief is - en bij mijn merrie is dat vaak wat fase 1 voor een minder gevoelig paard zal zijn. Je moet eigenlijk jezelf leren beheersen, voordat je denkt dat je dat bij een paard kunt Lachen.

Dat wat jij in het pakket hebt gezien (knal de snap tegen de rail, oftewel tegen de kaak van het paard) is alleen bedoeld voor noodgevallen, op het moment dat je RB volkomen in paniek geraakte paard jou dreigt te overlopen. In dat geval zou ik hem toepassen hoor, maar gelukkig is dat nog nooit nodig geweest.

Ik heb natuurlijk geen ervaring met oudere, afgestompte, ongevoelige of wellicht hondsbrutale paarden. Ik heb het makkelijk met aan de ene kant een zeer gevoelige merrie, en aan de andere kant een jonge hengst die nog onbedorven is en blijmoedig op mijn kleine signalen reageert. Dus voor mijn situatie is Parelli nu een hele fijne methode die niet tegen mijn principes indruist en het voor de paarden een feestje maakt. Wat nogmaals, niet wil zeggen dat er niets beters is of bij een ander paard net zo leuk zou werken. Altijd op zoek naar verbetering staat er in mijn profiel - en dat is niet alleen in mijn werk zo (ik ben kwaliteitsmanager) maar ook in mijn paardenleven Lachen.