Natural, hoe zit het dan met je hond of kat??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

willeke_x

Re: Natural, hoe zit het dan met je hond of kat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:05

Mijn hond hou'k ook zo natural morgenlijk Lachen 's nachts mag ze binnen in haar bench, overdag is ze constant buiten. Ze loopt gewoon mee buiten rond als 'k met iets bezig ben, als 'k ga rijden gaat ze netjes aan de piste liggen.

Soms doe'k ze wel eens een jasje aan omdat ze maar een dun vachtje heeft... Maar voor 'k dat doe moet ze echt al staan bibberen van de kou. Gelukkig gebeurt dat niet veel... Sinds 'k hier in de Ardennen woon heb 'k haar jasje nog maar 2 keer moeten gebruiken omdat ze het echt te koud had.

AthenaWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:41

De katten doen hier waar ze zin in hebben. De meeste komen in de winter 's nachts wel binnen, in de kelder. Ze krijgen hier droge brokken en komen ook regelmatig thuis met muizen van de buren...

De hond is door de dag samen met ons buiten. Zij is een Border Collie en heeft het drijven in zich en kan zich dus goed vermaken met koeien en varkens te drijven. Maar toch ligt ze 's nachts onder een dekentje te slapen. Toen ze enkele jaren geleden is geopereerd moest ze warm worden gelegd onder een dekentje en dit heeft ze blijkbaar nooit afgeleerd. Ze krijgt droge brokken maar ze heeft dat niet zo graag. Maar 's avonds krijgt ze ook nog restjes van de tafel en vlees.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:43

Citaat:
Mijn hond moet doen wat ik wil. Honden moeten een leider hebben!!

volgens mij heb jij meer behoefte aan de baas spelen als ik je zo hoor Knipoog even een gedachtensprong hoor.... Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:46

Mijn katten (3) komen ook bijna niet buiten, of alleen in de kattenren. Dit omdat ze langs een drukke weg wonen, waar ik bijna 1 van mijn katten aan verloren ben. Ze heeft het maar net overleeft... We hebben wel een erg groot huis (340m2 excl. de mega zolder waar ze ook op kunnen).

Als we gaan verhuizen, gaan we ergens wonen waar de katten weer naar buiten kunnen. 1 van de 3 katten is trouwens nog nooit buiten geweest, en mist dat volgens mij ook niet. een andere kat was buiten heel angstig, en bleef uit zichzelf al binnen, ook met open deur. de andere mist het wel, maar bleef niet bij de weg weg en is dus al eens aangereden. Ze kan niet omgaan met de weg, en dus blijft ze voor haar veiligheid binnen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:30

Citaat:
Ze krijgen het gewoon voorgeschoteld en hoeven niet te jagen.

Mijn paard krijgt zijn voer en water ook zo voorgeschoteld...hij hoeft geen km af te leggen voor een paar grassprietjes of een waterplas.
In de winter is er zelfs ook genoeg te vreten en in de zomer gewoon te veel. Kortom ze zijn altijd vet...terwijl in de natuur een paar s'winters schraal wordt en zich zomers vol eet om de winter door te komen.

Kortom niks natuurlijks aan.

Mijn kat ligt de hele dag te maffen en als ik die buiten zet gaat ie alleen maar bij de deur zitten en ja hij slaapt gewoon lekker bij mij op bed. poekie is te dik en krijgt , als mijn C/D voer op is een ander soort. Baasje houd zich verder keruig aan de aanbevolen hoeveelheid.

Mensen leefden vroeger ook in grotten met een berevelletje om en moesten jagen voor ons eten(in sommige landen is dat nog steeds zo).
tegenwoordig stappen we in onze suv en halen bij de mac drive ons 'jacht' vlees Haha! Tong uitsteken

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:44

Onze kat mag sinds kort naar buiten.
Eerst altijd aan een lijntje (met tuigje). Maar dat lijntje was 5 meter lang, en zat aan een andere lijn van 20 meter vast.. Dus de kat had wel 100m2 om te overbruggen..
Maar nu mag ze los (ze blijft binnenplassen) buiten en vangt echt enorm veel muizen uit de stal.
Haar droge brokken zijn te min (die laat ze altijd staan, behalve als ze geen muis heeft kunnen vangen) en haar blikvoer gaat er wel in 1 keer in.

Onze honden zijn heel verschillend. We hebben er twee. Een boerenfox, maar dat is een beetje een mislukte.. Mara heet ze, en ze snapt nog steeds niet, dat je niet bij alles hoort te grommen. Ook draait haar hele leven om eten, slapen, en aandacht.

Onze andere hond gaat liever mee naar buiten, spelen! Altijd als ik naar het paard ga, staat hij erbij. Het is een Heidewachtel, hij is ook nog niet zo oud. (Hij heet Useless, btw Haha! )
Ik verdenk Use ook van ADHD, want hij kan echt nooit ophouden met spelen etc..
Maar Use gaat ook weleens mee naar de jager, en dan schiet de jager wat, en mag Use het halen Haha! En dat vind hij helemaal geweldig.
De honden krijgen 's ochtends brokken, 's middags een boterham, en 's avonds blikvoer.
Ik heb ook niet het idee, dat ze graag zouden willen jagen voor hun eten Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:56

Zijn er mensen die BARFEN?

Ik denk daar weleens over....Maar t lijkt me zo´n gedoe.

Heeft iemand ervaringen voor me?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:00

Antheman schreef:

Wat is barfen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:01

rauw vlees geven

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:05

nèh je moet daar idd zin in hebben. ik geef d'r zo wel een bot tussendoor, ik ga voor mezelf amper hannessen in de keuken. Nagelbijten / Gniffelen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:07

Pellie schreef:
nèh je moet daar idd zin in hebben. ik geef d'r zo wel een bot tussendoor, ik ga voor mezelf amper hannessen in de keuken. Nagelbijten / Gniffelen

ik kook heel graag. Je hoeft het vlees ook niet te ontleden, je geeft het hele spul, incl de botten.
Gedoe in de zin van: waar haal ik het? En hoe zorg ik dat het op voorraad is.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:10

Antheman schreef:
rauw vlees geven

Ik zeg het let op met parasieten, door dat meer mensen dit zijn beginnen doen, plus de verminderde hygiene van de laatste tijd.....

Waarschuwing komt niet van mij, maar van hoofdprof nematology unief gent.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:12

katiavl schreef:
En dat telt spijtig genoeg niet alleen voor huisdieren.

Tja, hoeveel mensen ken je waar na je een vliegtuigramp in een afgelegen streek om te overleven wat aan zou hebben?

HC

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:25

katiavl schreef:
Antheman schreef:
rauw vlees geven

Ik zeg het let op met parasieten, door dat meer mensen dit zijn beginnen doen, plus de verminderde hygiene van de laatste tijd.....

Waarschuwing komt niet van mij, maar van hoofdprof nematology unief gent.

Eh, kun je dit misschien iets nader verklaren? Het is mij niet duidelijk wat je nu precies bedoelt. Opletten met parasieten i.v.m. de gezondheid van de hond? Of voor jezelf? En waarom neemt het risico toe als meer mensen op deze manier gaan voeren? En is volgens jou de hygiëne op de slachthuizen verminderd dan? Waarop baseer je die uitspraak?

schaaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:32

Antheman schreef:

Ja een kennis van me doet het, PB Olifant even hij heeft er goede ervaringen mee Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:48

Huertecilla schreef:
katiavl schreef:
En dat telt spijtig genoeg niet alleen voor huisdieren.

Tja, hoeveel mensen ken je waar na je een vliegtuigramp in een afgelegen streek om te overleven wat aan zou hebben?

HC

één ray mears maar die ken ik via tv. De rest zou niet lang overblijven

Ik zal vanavond het artikkel hier plaatsen, ben beetje te moe om het uit te leggen Gaaaap
En in mijn woorden komt het toch minder goed over.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:58

Antheman schreef:

Eh, ik barf niet Haha! Knipoog , maar mijn 4 honden en 3 katten wel.
Ik voer nu al ruim 4 1/2 jaar volgens deze methode en het heeft de gezondheidstoestand van mijn dieren enorm
verbeterd. Sinds de overschakeling naar vers heeft er hier bijvoorbeeld nooit meer ook maar één hond of kat last gehad van wormen (terwijl ik alleen maar ontworm als ze pup of kitten zijn en op volwassen leeftijd niet meer) of zaken zoals maag/darmontsteking e.d. En dit terwijl zowel de honden als de katten dat daarvoor regelmatig hadden. Vachten zijn ook verbeterd, mijn voorheen te magere hond is nu prima op gewicht omdat hij nu eindelijk goed eet en mijn ex-kater is van zijn blaasontstekingen af.
Mijn ervaringen staan dus haaks op de waarschuwingen van die prof uit Gent, maar daar kijk ik eerlijk gezegd niet meer van op. Binnen de veterinaire wetenschap zijn de meningen over vers/barf verdeeld en je moet niet vergeten dat de barfmethode is verzonnen door mensen die ook wel degelijk over de nodige veterinaire kennis beschikken. En helaas spelen ook commerciële belangen vaak een rol. Dierenartsen verdienen geld aan de verkoop van brokken. Niet alleen als de brokken op de praktijk worden aangekocht, maar ook als er middels zaken als puppypakketjes e.d. op de praktijk reclame wordt gemaakt voor een bepaald merk. En die 'wetenschap' krijgen de aankomende dierenartsen tijdens hun opleiding ook al voorgeschoteld.
Gelukkig sta ik ook niet alleen in mijn ervaringen, want via diverse fora op internet sta ik in contact met honderden andere barfers die dezelfde ervaring hebben als ik.
En ja, of het een gedoe is? Tja, een zak brokken kopen en daar een maatbekertje uitscheppen is natuurlijk gemakkelijker, maar ik heb dat beetje extra werk er wel voor over. Een grote vriezer is wel een must, zeker als je 4 honden van een flink formaat hebt. Ongeveer 1 x per 6 weken doe ik boodschappen voor de honden en katten en dan ben ik vaak daarna nog wel ca. 1 1/2 uur bezig met het maken van porties. Zit echter alles eenmaal in de vriezer, dan is het niet echt meer werk dan brokken voeren. Je moet dan alleen even in de gaten houden dat je de porties tijdig uit de vriezer haalt om te ontdooien.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:12

Hier een actief NRV{Natuurlijk Rauw Voeren} Er zijn diverse fora over waar heel veel info opstaat!!! Ik en mijn honden willen neits anders meer, hier komt geen brok meer in!!!!!

Ge eens kijken op www.voernatuurlijk.nl of op www.barfplaats.nl

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:15

Onze hond, een Duitse herder, heeft heel zijn leven enkel gemalen slachtafval gehad (te koop in porties, diepgevroren, bij Colruyt) en die heeft altijd een prima conditie gehad. Je moet inderdaad gewoon op tijd het eten uit de diepvries halen, want in de microgolf wil je het niet hebben Tong uitsteken

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:19

katiavl schreef:
Prof nematology universiteit gent beweert toch anders, maar heb het dan ook niet over nu maar over het toekomstbeeld. Beetje in vergelijking met probleem hondelintworm in griekeland.
Ook zijn er in drie jaar opvallend meer ziekenhuisopnames van mensen met hondelintworm wat geen pretje is..

Het is gewoon ook heel afhankelijk waar je het vlees haalt denk ik, Geen vers dood schaap voeren in ieder geval *LOL*

Nuja er word altijd wel geroepen over de gevaren, we zullen wel zien wat de toekomst brengt. Ja

Ik zie de link niet tussen de problemen met hondenlintworm en vers voeren? De besmetting met de hondenlintworm, oftewel de Dipylidium caninum, vindt plaats d.m.v. een tussengastheer. M.a.w. honden worden besmet met hondenlintworm d.m.v. het oplikken van een daarmee besmette vlo. Besmetting vindt dus niet plaats via de voeding.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:26

How how, niet met verkeerde informatie komen aandraven.

Ik heb het over Echinococcus granulosus Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:50

katiavl schreef:
één ray mears maar die ken ik via tv.

Des Higgins is zijn australische en ietwat charismatischer TV-voorloper.

In het werkelijke leven zijn er ook aardig wat hoor, doch procentueel moet je dat in procenten van promillen uitdrukken ben ik bang.

HC

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:00

mijn honden lopen buiten wanneer ze willen. we hebben een groot erf en ze kunnen gaan en staan waar ze willen. net als de poezen. de een jaagt zelf op muizen, mollen en vogels en die geeft ze aan mij als kado Vork alleen meestal is het niet meer een geheel *LOL* de poezen kunnen ook gaan en staan waar ze willen. de honden en poezen krijgen droogvoer en soms wat van dat uit blik. Lachen

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:07

Antheman schreef:

Al jaren eten mijn honden (nu 9 stuks) op basis van KVV (kompleet vers vlees). Daarnaast voer ik verse onderdelen zoals kipkarkassen, nekken, vleugels etc. (poelier), lappen pens en kuikens, diverse botten. De adresjes sprokkel je bij stukjes en beetjes bij elkaar via de Gouden Gids en de fora die al genoemd zijn. Al naar gelang de tijd die je hebt om adresjes af te lopen en het formaat van je vriezer wordt de variatie groter.

Maar het is een leuke en gezonde manier van voeren, zeker weten!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:21

Met natuurlijk heeft dit uiteraard níets van doen, of het industrie-afval voor fikkie nu uit de vriezer komt of bewerkt uit een pak.

Wil je het 'natuurlijk' doen, dan krijg je én gelijk gedonder met de opzichters van reguliere 'jacht' én zit je met de ethische vraag of het voedselbelang van fikkie boven het levensbelang van andere dieren gaat.

De meeste mensen staan er helemaal niet bij stil dat ze een huisdier voor hun eigen lol met andere dieren voeren.
Soms zelfs zijn ze zelf vegetarier en krijgt hun fikkie of poekie afval van de bio-industrie.....

Onder de streep is er bij een bevolking van 15 miljoen mensen in een land als Nederland níets meer 'natuurlijk'. Het meeste geneuzel is een 'feel'-good' pleister.

HC