paarden buiten houden vs rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: 'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 13:50

Cer schreef:
Interessant punt HC Ja Misschien iets voor een nieuw topic? Knipoog

Voor míj niet Cer.

Dat vraagt basisbegrip en veel uitleg. Net als de 'hellingfoto' van Bandida op mijn Capricho voldoende stof voor een hele lesdag zelfs mét de inhoud van (o.a.) Solinski, Nicholson én VWO3-natuurkunde goed begrepen in je hoofd.
Foto groot op de muur projecteren, lijntekeningen maken en krachten analiseren op een whiteboard.
Dit afzetten tegen de consequente cue-systematiek van 'wijken-voor-druk'. Geweldig leerzaam en ik doe het zelf voor mezelf ja, want er is altijd meer, maar onmogelijk op Bokt sorry.

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:57

inderdaad:

Afbeelding
[/quote]

wauw, voor mensen die zo lekker met hun paard buitenrijden heb ik echt veel respect.
[/quote]

Dit is zeker een mooie foto en dan refereer ik naar de kennis die ik in mijn bericht noemde en zeker HC ik weet dat jij ook zo kan rijden. Maar hoevelen zijn dat?

Dan denk ik dat het zeker wel een goed idee is als iedereen zich eens afvroeg waar ze mee bezig zijn. Ik vraag het mij idd bijna dagelijks af. Als ik bij wedstrijden kijk en ook bij het hogere kader, dan heb ik wellicht 1 of 2 ruiters die eerlijk rijden, mét en bit en sporen. Het is maar hoe je het gebruikt.

Ik vind het een hele beste klus als je je paard zo kunt opleiden dat je nooit een bit hebt hoeven te gebruiken om met een ring je paard zo verzameld te laten lopen. Maar verzameld laten stappen vind ik persoonlijk velen malen makkelijker dan verzameld laten draven. Hoevelen onder de naturals hebben dit gepresteerd? Kijk hokjes maak je altijd, dat is iets wat in communicatie vanzelf gaat. We zitten tenslotte niet in een kring elkaar aan te kijken, waardoor we elkaar in de ogen kijkend aan kunnen spreken.

Ik weet dat HC altijd zo bezig is met zijn paarden, we zijn het nooit met elkaar eens, maar mijn mening is wel dat jij zeker wel kunt paardrijden HC als ik de fotoos zo zie voorbij komen. Ik heb alleen een hekel aan uitspraken van mensen die veroordelen maar lekker achter hun schermpje hun eigen onkunde en gepruts verstoppen, zien we toch niet. Je kunt idd een paard volledig verprutsen met een bit, maar laten we even praten met mensen die een liefde voor hun dier voelen en weten dat ze het dier er pijn mee kunnen doen, dus er zachtaardig mee bezig willen zijn. Mijn mening is nog steeds dat je een paard net zo goed kan verprutsen door hem niet verzameld te rijden zonder bit of wat dan ook. We eigenlijk in beide groepen gewoon verkeerd bezig zijn, al bedoelen we het in beide groepen goed met ons paard.

De grieten die alleen voor de prestatie gaan, die zoals HC ze noemde, even buiten beschouwing latende want dat is voor mij ook geen paardrijden.

Gaan we terug naar af, dus als je paard 24 uur buiten loopt en geen bit of andere hulpmiddelen ziet, is hij beter af? Maar als het paard wel op stal gaat en overdag met anderen op een wei loopt en met bit gereden wordt, niet? Dan eigenlijk alleen nog maar als ze beiden correct gereden worden. Weer een hokje Knipoog Stelling: beiden worden correct gereden, welk paard is beter af?
Als we antwoord gaan geven, geven we dus hokjes.

(eerlijk gezegd vind ik de ruiter er wel als een houten klaas op zitten, zo stijf als een plank, maar dan rechtop, maar goed, ook ik weet niet waar ik mee bezig ben, beoordeel alleen de foto op mijn gevoel, die benen als stijve stokken naar beneden gericht, lijkt mij niet echt lekker voelen voor dit paard, maar wie ben ik, een leuke foto om eens uit te pluizen.....)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-01-07 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:12

russel,dank je wel voor het uitleggen van je eerdere post.
Ik voel me wel aangesproken,want ik rijdt geen dressuur,en in je uitleg quote je een uitspraak van mij.(als mijn schatje een bit blablabla..)
Ik gymnastiseer mijn paard op een andere manier dan de normale ruiter.
Ik rij lange afstanden,en ga in het bos (wat bij mij wel om de hoek ligt) over heuvels en paden,door bochten en bermen.
Als ik mijn paard uitsluitend recreatief rijdt,betekend dat dat ze dan niet de juiste bespiering heeft om mij te dragen?
Misschien niet de juiste bespiering om dressuur manouvres uit te voeren ,maar wel om door het bos te hobbelen met mij op haar rug.
(dat is immers waar we steeds op trainen,op ritten door het bos)
Het is maar net wat je met je paard wil bereiken,dus je kan niet per definitie zeggen dat een door naturals gereden paard onjuist bespierd is,want die paarden worden voor andere doeleinden gebruikt dan voor de dressuursport.(dan heb ik het even over mijn paard,ik spreek niet voor alle naturals)

En mijn paarden staan niet op een ieniemienie weide,maar op een enorme wei,ik schat 3 voetbalvelden bij elkaar.(verdeeld in tweeen,en daarnaast nog een derde wei)
Ik ben niet goed in hectares,maar iedereen weet wel hoe groot ongeveer een voetbalveld is.

Cer

Re: paarden buiten houden vs rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:36

Iemand die een betere topictitel heeft, graag.
De posts van 'gast' kan ik even niet aanpassen, sorry.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:37

Dank je cer OK dan!

De titel is goed Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:00

Tinkerloos, dan snap je niet de bedoeling van gymnastiseren en als je je dan aangesproken voelt, dan denk ik dat dat terecht is. Maar een mens is nooit te oud om te leren, dus wellicht raak je overtuigt door diverse andersdenkende posts die informatie geven over overigens wel onderzochte materie.

Om je een idee te geven. Ik ben ook recreatie ruiter en ik reed mijn paard dus niet goed over de rug, na een tijd en dat kan best wel een paar jaar duren, kreeg mijn paard last van zijn rug, ben er zelfs mee in de kliniek geweest, fotoos en fysio. Ik moest mijn paard leren beter te gymnastiseren met het gevaar op kissing spines als ik zo door zou gaan. Het is maar een idee en ik was geen uitzondering.

Dat je mijn hele post op jouwzelf betrekt is iets wat je jezelf aan doet en daarom lopen dit soort discussies altijd zo stroef, altijd maar weer die teentjes die uitgestoken worden. Mensen moeten eens leren als algemeen te lezen. En ja over dat bit was een quote van jouw, heb je naam niet genoemd, doe je nu zelf. Gaf nl wel aan hoe je over andersdenkende denkt, dus hokjesgeest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:07

Er is een split gemaakt, maar ik heb helemaal geen zin in een eenzijdige discussie en mij te moeten gaan verdedingen tegen een stoet naturals die niet algemeen kunnen lezen en alles onder die loep leggen. Heb helaas nu nog tal van zaken te doen, wacht wel tot er wat meer in de discussie mengen.

Dit soort topics komen altijd onder Naturals te staan en dan krijg je gewoon een zwaartepunt van steeds dezelfde naturals en voor mij is het al een uitgekauwd gegeven geworden op die manier.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:11

Plaatje van wonderkind Nevzorov plaatsen is té makkelijk, ik ben meer benieuwd naar foto's van mensen hier zelf.

Ik ben het verder erg met Russel en HC eens. Wij voegen iets onnatuurlijks aan ons paard toe, nl ons gewicht. Dat brengt IMO de verplichting met zich mee om het paard te leren daar correct mee om te gaan, nl hem zó te rijden dat het paard ons ook op de voor hem prettigste wijze kan dragen. Ik vind dat je je ervan bewust moet zijn dat een paard ook op een bosritje of op een drafbaan correct moet lopen, zodat hij zijn lijf goed gebruikt en geen lichamelijke schade aan het dragen over houdt.

En ja, ik kan me ook de foto's en filmpjes voor de geest halen waarop mensen in gigantische stoelzit achter de beweging van hun paard mee zitten te hobbelen, en zelf geen idee hebben dat dat niet goed is voor een paard. Maar je bent vind ik verplicht om dat te veranderen als dat voor jou geldt, om je paard te sparen. Ongeacht of je natural, niet natural, wedstrijdruiter of draverhobbelaar bent Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:17

Ik snap idd. niks van dressuur.
Ik train mijn paard op mijn manier,en dat zal wel een verkeerde zijn dan,maar mijn paard heeft nog nergens last van.
Dat zal uiteindelijk wel komen nog dan,omdat ik het verkeerd doe.
Ik rij ook rondingen en probeer haar achterhand eronder te rijden,maar dan op het bospad.
Ik maak overgangen en kan zelfs wijken.
Is dat anders dan wat jij doet?
Ik gymnastiseer mijn paard dan toch ook?
Of denk je dat ik alleen over de hei cross..

Ik zal me wel terugtrekken uit het topic,ik wil niemand aanvallen of wat dan ook.
Ik had alleen een vraag.
Exuse me for asking...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:23

ik denk dat het ook wel moeilijk is om nh te combineren met dressuurles. Daarom is wim vonck ook zo populair, hij is een van de weinige die het combineert. Ik heb uberhaupt al moeite met les, alleen centered riding vind ik heel goed te combineren.
Voor een recreatie paard is verzameling echt niet belangrijk, alleen ontspanning (mentaal en lichamelijk -> lage hoofhouding en dus geen holle rug) en een gelijke belasting van links en rechts. Verder vind ik dat elke ruiter verplicht is aandacht aan de eigen zit te besteden, ik moet eerlijk zeggen dat ik ook vaak die stoelzit langs zie komen Scheve mond aan de andere kant zie je bij "dressuurmensen" heel vaak de holle rug, is ook niet echt goed voor je paard. Ik vind een slechte zit niet heel specifiek voor naturals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:25

promptertje schreef:
Plaatje van wonderkind Nevzorov plaatsen is té makkelijk, ik ben meer benieuwd naar foto's van mensen hier zelf.

Ik ben het verder erg met Russel en HC eens. Wij voegen iets onnatuurlijks aan ons paard toe, nl ons gewicht. Dat brengt IMO de verplichting met zich mee om het paard te leren daar correct mee om te gaan, nl hem zó te rijden dat het paard ons ook op de voor hem prettigste wijze kan dragen. Ik vind dat je je ervan bewust moet zijn dat een paard ook op een bosritje of op een drafbaan correct moet lopen, zodat hij zijn lijf goed gebruikt en geen lichamelijke schade aan het dragen over houdt.

En ja, ik kan me ook de foto's en filmpjes voor de geest halen waarop mensen in gigantische stoelzit achter de beweging van hun paard mee zitten te hobbelen, en zelf geen idee hebben dat dat niet goed is voor een paard. Maar je bent vind ik verplicht om dat te veranderen als dat voor jou geldt, om je paard te sparen. Ongeacht of je natural, niet natural, wedstrijdruiter of draverhobbelaar bent Knipoog

Hier ben ik het dus ook mee eens. En velen met mij, dat weet ik zeker.
Vandaar ook mijn vorige reacties op HC en russel, die beweerden dat mensen met een natural insteek, hier geen benul van hebben, het niet interesseren of zich er tegen afzetten. Dàt wilde ik toch wel even uit de wereld hebben. Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:26

Tinkerloos chill niemand valt je aan hoor Ach gut het is een discussie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:26

Het is dus zaak dat hij zich rond maakt, mijn ervaring is dat tinkers dat gemakkelijk doen, makkelijker dan kwpn-ers. Je kunt van alles doen, maar als ze op de voorhand blijven lopen doen ze eigenlijk niks, die hals buigen en voor de helft buigen dus een nepbuiging kunnen ze ook.

Als hij zijn kont eronder zet, dan wordt hij heel licht van voren en dan maakt hij zich vanzelf ronder, je voelt dan ook de rug bol worden. Het is wel iets wat je met alleen oefening voor elkaar krijgt. Met been geven mag hij niet sneller lopen en als hij zwaarder wordt van voren, weet niet of je dat kunt voelen zonder bit, maar dat zakt hij weer op zijn voorhand. Ze zullen het steeds gaan doen omdat ze van nature zo lopen. Nou zijn tinkers van nature bij hun achterhand sterk bespierd en die bespiering krijgen ze ook snel, dus ik denk dat jouw klus hem zo ver te krijgen niet zo moeilijk is, maar wel degelijk van belang om je paard goed te houden. Het verschil dat ze op de voorhand lopen voel je op een gegeven moment heel goed.

Maar goed ik kan het alleen uitleggen met een bit, want als ik mijn handen naar voren doe en hij valt meteen met zijn hoofd naar beneden dan leunt hij dus op mij, maar als hij zo blijft lopen dan weet ik dat hij op zijn eigen benen loopt, maar ik oefen in een bak en ik kijk dus in elke spiegel om bevestiging te krijgen, maar zonder les kan ik het ook niet. Ik longeer veel om hem te leren zijn rug te gebruiken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:46

dit vind ik wel een interessant topic.
ik denk en doe eigenlijk net zoals tinkerloos.
en misschien weet ik (IK, niet tinkerloos, voordat mensen het verkeerd lezen ofzo Knipoog )wel helemaal niet waar ik mee bezig ben.
ik heb nog nooit eerder een pony gehad waar ik op kon rijden/ zitten.
mijn theorie is dat mijn paard de hele dagen graast en loopt, en op die manier haar rugspieren sterk zijn, op een natuurlijke manier.
ik train verder niet veel, ik loop wel eens een eind met haar, maar dat is meer voor de conditie.
en ik rijd soms, als ze droog is en het niet hard waait (want daar wordt ze te druk van), ik rijd dan op een hackamore, en zonder zadel of met barebackpad.
ik snap helemaal niks van dressuur, dat heb ik gewoon nooit geleerd, ik weet dus ook echt niet hoe je de achterhand er onder krijgt of dat soort dingen.
ik probeer mn pony naar de ontspanning te praten/leiden, dat is voor mijn idee dat ze haar hoofd laag houd, en briest.
ik ga gewoon mee met de bewegingen, en naja dat was het wel.
doe ik nu iets stelselmatig fout?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:51

Marigold, dat kunnen we hier vandaan toch niet zien Haha!. Mijn paard kan ook heerlijk met het hoofd laag lopen, ziet er fijn ontspannen uit - dat ze daarbij haar achterhand onvoldoende gebruikt en maar wat loopt te sloffen, haar ene achtervoet onder de massa en de andere achtervoet buiten de massa plaatst als ik niet ingrijp moet je leren zien en voelen. Als ik daar niks aan doe, dan slijt ze haar gewrichten onevenredig en is ze eerder "op" - terwijl het er toch ontspannen uit ziet. Moeilijk hoor! Goede les is eigenlijk onontbeerlijk.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:53

ik ben ook van plan met haar op les te gaan.
verder is de pony al 14, en nog weinig bereden.
ze is sterk en ik ben relatief licht..
ze zet als ze gewoon loopt altijd haar achterhoef in de afdruk van de voorhoef.
maar toch, ik wil het niet verkeerd doen, en als ik dit allemaal zo lees..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:54

Het grote punt is gewoon dat het paard anders belast wordt omdat jij er op gaat zitten. Omdat een paard nu eenmaal niet gemaakt is om er op te gaan zitten, is het wel zo netjes voor je paard om te zorgen dat hij je zo makkelijk mogelijk kan dragen. En dat doe je door op de juiste manier te trainen. Niet alleen dressuuroefeningetjes (die helemaal niet inhouden dat je per se in de bak moet rijden) maar ook werken aan je eigen houding en zit.

Neem inderdaad goede les (goede lesgevers zijn ook nog niet altijd makkelijk te vinden trouwens).

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:55

Wendy schreef:
Het grote punt is gewoon dat het paard anders belast wordt omdat jij er op gaat zitten. Omdat een paard nu eenmaal niet gemaakt is om er op te gaan zitten, is het wel zo netjes voor je paard om te zorgen dat hij je zo makkelijk mogelijk kan dragen. En dat doe je door op de juiste manier te trainen. Niet alleen dressuuroefeningetjes (die helemaal niet inhouden dat je per se in de bak moet rijden) maar ook werken aan je eigen houding en zit.

Neem inderdaad goede les (goede lesgevers zijn ook nog niet altijd makkelijk te vinden trouwens).

Mee eens,

Verder moet het toch verschrikkelijk raar zijn voor een paard om iemand op zijn rug te dragen.
Een roofdier valt ook in de natuur een paard op zijn rug aan.
Moet toch wel raar zijn

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:03

Ik ben van mening dat rijden het meest onnatuurlijke voor een paard is Knipoog. Gelukkig kunnen ze er wel aan wennen, wat zouden wij anders een hoop plezier missen Lachen. En sommigen wensen er niet aan te wennen, daar moet je gewoon respect voor hebben (zeg ik uit ervaring).

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:03

haha ja mijn paard reageerd ook altijd echt alsof ze wordt aangevallen, als ik er op spring!
wegdraaien, dan even een rondje draven, en dan is het goed.
maar het is inderdaad tegen natuurlijk, maar ondertussen worden paarden nu al zoveel generaties lang als rijdier gebruikt en gefokt dat je zou denken dat 'het paard' zich daar wel wat aan aanpast, of zou dat niet kunnen.. ?

(beetje off topic is dit denk ik)

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:11

promptertje schreef:

komt ie Knipoog :
Afbeelding
nog absoluut geen perfecte verzameling, maar mijn paardje was hier net 4 dus opzich hebben we nog wel even de tijd ...

Ik ben ook van mening dat verzameling belangerijk is, maar daar zijn imo geen bit, sporen of zweep voor nodig..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:19

Fijn dat er een splitsing is gemaakt!

Een paard hoeft naar mijn mening niet persee verzamelt te zijn om een ruiter gezond te kunnen dragen. Maar, een horizontale halshouding, waarbij het paard loopt vanuit zijn achterhand, is wel een must. Dat zie je idd vaak niet gebeuren.

Zelf vind ik dit een mooi plaatje:

Afbeelding
(van de site van Akasha rijkunst)

Je ziet in de ballen de kant waarop dat deel van het paard heen zou moeten gaan. (dus een achterhand die onder de massa komt, een buikspier die wordt aangetrokken, waarbij de rug als een brug omhoog komt, een schoftgebied dat open gaat, en een hals hoofd dat de neiging heeft om steeds naar beneden te komen)

Op het plaatje zie je een verzamelt paard, maar dit zelfde plaatje kun je maken met een hoofd/hals dat horizontaal met de rest van het paard komt. dan nog steeds blijven de ballen dezelfde kant opgaan (de beweging wordt van achter naar voren doorgegeven). Als 1 van de ballen niet de juiste kant op kan draaien (bijvoorbeeld doordat het schoftgebied niet opengaat door een verkeerd rondgereden (ehh getrokken) paard, dan krijg je daar steeds een blokkade. De beweging kan niet doorstromen, maar komt steeds in botsing. Zo ook als de ruiter tegen de beweging in zit . De "buikbal" wordt dan steeds geblokkeert, en dus het paard!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:09

Waarom moet er bij rondrijden altijd zogezegd getrokken worden?
Heb ik nooit getrokken, maar toch zat hij mooi net iets voor de loodlijn.
Ik heb persoonlijk nog maar weinig mensen in de dressuur zien trekken, ja slechte ruiters.. en beginnende ruiters. Maar toch niet het overgrote deel

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 12:54

_angela_ schreef:
Zelf vind ik dit een mooi plaatje:

..en ik, net als de foto van Nevzorov, een goed voorbeeld van fout.

Trek eens een loodlijn (voor inzicht in de krachtlijnen) vanuit het centrum van de schoudercirkel....

Pling

Het origineel van dit plaatje is van Leonardo da Vinci en gaat niet over vermeend juist maar over de constante van verhoudingen in de natuur.
De achtergond en uitwerking hiervan kun je in verschillende bronnen wetenschappelijk verantwoord uitgeplozen vinden.

Een betere aanpassing van Da Vinci's weergave is van ..... jep, Solinksi en deze is overgenomen door Mens&Paard.

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:43

Angela, hoezo is dat paard niet verzameld? Hij buigt zijn schenkels, zijn bovenlijn is wel aangespannen. Volgens mij is dit ook de zit van centered riding, idd van achteren naar voren. Er zijn ruiters die hun paard aansporen en dan een beweging met hun lichaam van voren naar achteren maken, waardoor het paard dus wordt afgeremd door de houding van de ruiter en tegelijk aangespoort om aktie te moeten geven, heel verwarrend voor het dier.