Touwhalster: Goed of juist niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Re: Touwhalster: Goed of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 16:18

Mijn paard maakt het werkelijk geen hol uit wat voor halster hij aan heeft.
En daarbij, als er druk op komt te staan, dan is hij meestal degene die het veroorzaakt.. Dus ja..
Maar voor het grondwerken etc. gebruik ik altijd een touwhalster, omdat een gewoon halster gewoon geen inwerking heeft. Dus dan kan hij mij zo meesleuren (doet hij ondertussen allang niet meer, gelukkig Knipoog )

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 16:28

Maar zou je wel aan de teugel kunnen lopen met touwhalster? Dat beeld kan ik me namelijk niet voorstellen, hoewel het qua ontspanning natuurlijk makkelijk hoort te lukkken.. Ervaring mee?

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:51

Er is zo'n site op internet, van zo'n meneer die zijn paarden in piaffe en alles laat lopen, op zo'n lijntje (halsring ofzo?)
Ziet er echt prachtig uit.. Ik zal eens kijken of ik het nog ergens kan vinden.. Lachen

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:54

aan de teugel heeft inderdaad met ontspanning te maken

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 19:07

geluksvogel schreef:
tjitseee schreef:
ik rij met dit touwhalster:
http://usera.imagecave.com/rinske/tjisekleineversie.jpg
iets luxere versie van een gewoon touwhalster door het stukje leer op de neus..

Deze heb ik ook van Emiel Voest. vind het een prettiger idee dat zo'n kaal stukje op de neus Scheve mond

ja ik heb hem ook van emiel voest. en hij lijkt mij inderdaad ook minder pijnlijk voor de neus door dat stukje leer Lachen weet niet of dat egt zo is xD

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 19:15

het is en blijft scherp lijkt mij...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 19:57

promptertje schreef:
De grote aangezichtszenuw ligt volgens mij veel te diep onder de huid...

Sterker nog, voor het grootste deel in het been van de schedel.

De crux is,
- gebruik je het hulpmiddel voor R- (negantief bekrachtigen)/P+ (positief ontmoedigen) of
- communiceer je op basis van R+ (positief bekrachtigen) en is het hulpmiddel het gereedschap waarmee je een cue geeft?

In het laatste geval is het niet van belang of het scherp is of dat er wel/geen drukpunten zijn.

HC

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:20

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:26

rijden met touw halster heb ik geen ervaring mee
wat ik wel weet, is dat ik mijn nu twenter altijd zonder problemen van en naar het land kon doen, vorige week voor 1 keer een gewoon halster, en ik heb gelijk skiles gehad.....
het zal dus wel degelijk inwerking hebben Ja
ik heb trouwens niet zo''n halster met allemaal knopen
mijn halster bestaat uit 1 touw, dat op 2 plaatsen dmv lussen geknoopt is....

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:39

Ik heb geen ervaring met rijden met touwhalster, wel met een gewoon stalhalster, met de "teugels" aan de onderste ring vastgemaakt. Onze merrie is zo ook prima te rijden, ze kan ook nageven als ik dat vraag (bumpen met mijn benen en tegelijk een ophouding maken), is goed te sturen (met vnl mijn benen) en houdt prima stil als ik whoa zeg en iets druk geef! Dat komt mede omdat ze western gereden is en met name op beenhulpen. Sturen doe ik dus sowieso met mijn benen en neckreining. Ik voel me ook niet veiliger met bit dan met halster. Wel lijkt mij een touwhalster gewoon harder, het is dunner dus als je onverhoopt toch een keer aan je teugels trekt, bijv. als je paard wegspringt of heel ondeugend is, dan trek je toch scherper. Als je van bit naar touwhalster wilt gaan kun je misschien eerst eens met een gewoon halster rijden voor het gevoel.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 12:05

ik heb mijn touwhalster zelf geknoopt, hij is dikker dan een 'normaal' touwhalster (één centimeter dik) en werkt daarom waarschijnlijk iets minder scherp in. Het is ook niet de bedoeling om aan een touwhalster te gaan trekken ofzoiets, het is om signaaltjes door te geven. Ik rij ook vaak met een bitloos hoofdstel, en het touwhalster gebruik ik vooral voor het grondwerk en ook wel voor af en toe rijden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 02:03

ik gebruik touwhalsters nu enkel voor het grondwerk, of voor een wandeling. voor het rijden heb ik o.a. een bitloos hoofdstel. ik knoop ze ook zelf, ik gebruik 6 mm touw, vrij dun dus. momenteel gebruik ik stalhalsters, de paarden zijn met dit weer nogal fris, en dan heb ik liever wat meer oppervlak. alleen bij werk in de paddock pak ik het touwhalster erbij. verder gebruik ik alleen touwhalsters bij paarden die de regels kennen. de haf van mijn zusje bijvoorbeeld, is helemaal nog niet gevoelig voor zulke verfijnde communicatie met mensen, ze kan echt hard trekken. mijn zusje heeft haar nog niet lang, en gebruikt nu een gewoon halster. naar mijn mening moet ze eerst lichter worden op de hulpen, anders heeft een touwhalster nog geen zin, en wordt ze straks helemaal ongevoelig voor een stalhalster.
ik gebruik het wel voor mijn eigen beessies, die trekken zelden aan het touw en weten wat wel en niet mag. voor hen werkt het dan ook prima, niks aan de hand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:27

Bij een paard dat gaat trekken gebruik ik juist een touwhalster. Doorgaans hoeft het paard dan maar een keer te proberen zijn kracht tegen me te willen gebruiken om te merken dat het halster onaangename druk veroorzaakt, en dan is het vaak sneller over dan dat je te voorzichtig doet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:04

Cassidy schreef:
Bij een paard dat gaat trekken gebruik ik juist een touwhalster. Doorgaans hoeft het paard dan maar een keer te proberen zijn kracht tegen me te willen gebruiken om te merken dat het halster onaangename druk veroorzaakt, en dan is het vaak sneller over dan dat je te voorzichtig doet.

pffffffffffff, het komt op 'naturals' wel steeds verder van paardrichtheid af te staan zeg.

Misschien de eerste paginas van een oud topic over bitloos eens lezen

viewtopic.php?f=34&t=431004&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=bitlloos

HC

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 01:02

ik gebruik een touwhalster juist niet als correctiemiddel, alleen voor de verfijnde communicatie aan de hand. dat is ook de reden dat de haf van mijn zusje haar kersverse, gloednieuwe touwhalster nog niet heeft omgehad, ze is er niet gevoelig voor, en dan kan je net zo goed aan een stalhalster gaan trekken. mijn negen maanden jong veulen heeft hem al wel gedragen, die is al mooi gevoelig op 'halsterhulpen' en lichaamstaal, dus die kan het hebben. hetzelfde geldt voor mijn twee andere paarden.
zelf ben ik er niet voor om een paard dat trekt met hardere middelen aan te pakken, zo hadden wij een paard in de buurt, een fries, en mijn zusje verzorgde die haf daar toen. als ze naar de wei moesten, nam ik de fries mee, maar van de eigenaar moest ik een slag om de neus of een hengstenketting gebruiken. heb ik niet gedaan ( eigenwijs Haha! ), maar elke keer dat ze vooruit wilde lopen, heb ik haar laten halthouden. al na drie keer gelopen te hebben naar de wei zat het woordje 'ho' erin, dus de ketting en slag waren eigenlijk niet nodig. jammer genoeg oefenen die mensen dit zelf niet (ouderwetse boeren om het maar even grof te zeggen), en zijn zij weer terug bij af, en lopen ze compleet met zweepje, slag om de neus en hangend aan de lijn naar de wei.

de haf van mijn zusje heeft eenzelfde opvoeding gehad, is lomp, onoplettend en heeft nooit netjes met mensen leren omgaan. dat moeten we eerst oefenen, ze heeft ook de nodige dominantieproblemen, en dat moet eerst recht, voordat we met verfijnde communicatie aan de slag kunnen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:05

merrieveulen schreef:
mijn negen maanden jong veulen heeft hem al wel gedragen, die is al mooi gevoelig op 'halsterhulpen' en lichaamstaal.

Die van ons gaat al maanden los mee op buitenritten en hij doet gewoon wat ik zeg. Omdat het voor de nieuwe eigenaar wel zo makkelijk is, heb ik hem ook aan halster, touwhalster en aan leiden aan een touw gewend. Een noodzakelijk 'kwaad', maar hij zit er niet mee omdat het, doordat hij die ervaring niet heeft, geen correctie-, R- of P+ -inhoud heeft voor hem. Het is simpelweg een inerte begrenzing, de 'Tai-Chi muur'.

HC

margot123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:30

mijn haflinger is soms erg vervelend met ernaast lopen, hij draait dat naar rechts en maakt zich sterk, zou een touwhalster uitkomst bieden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:31

margot123 schreef:
mijn haflinger is soms erg vervelend met ernaast lopen, hij draait dat naar rechts en maakt zich sterk, zou een touwhalster uitkomst bieden?

Ga eerst aan de basis werken, ga aan grondwerk doen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 23:21

Cassidy schreef:
margot123 schreef:

Ga eerst aan de basis werken, ga aan grondwerk doen.

inderdaad, eerst is het een touwhalster, dan een hengtstenketting, dan een bitje erbij... op een gegeven moment zijn de scherpere middelen op, en dan zit je ermee. hij moet respect voor je hebben, dat is het belangrijkste. ook aan een normaal stalhalster moet hij gewoon willen luisteren.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 01:08

aleida_thijs schreef:
En dat van die zenuwbanen? Drukken de knoopjes daarop of is dat onzin?

Nee, dat doen ze niet Lachen !
Ik heb ooit een artikel in de Cavallo (duits paarden tijdschrift) gelezen, waarin dit uitgelegd werd.

*Edit: heb het artikel opgezocht:
Reine Nervensache
Knotenhalfter sind bei der Ausbildung besonders effektiv, weil sie angeblich auf Nervenknoten oder Akupunkturpunkte drücken. Diese einleuchtende Erklärung hat nur einen Haken: Sie stimmt nicht. Zwar liegen tatsächlich Nerven dort, wo auch (jedes) Halfter liegt _ doch gibt es weder spezielle Nervenknoten noch Akupunkturpunkte, erst recht nicht unter den Knoten. Da sich Knotenhalfter außerdem locker am Pferdekopf hin- und herziehen lassen, ist eine präzise Wirkung auf ein und dieselben Punkte gar nicht möglich. Das schlichte Rezept der dünnen Stricke: sie wirken schärfer als Stallhalfter, weil sie extrem dünn sind. Sie wurden von Reitern auf der ganzen Welt immer dann geknüpft, wenn es kein Metall für Halfterschnallen gab - nur Knoten konnten dann garantieren, daß das Halfter Form und Halt bekam.

bron: http://www.cavallo.de/index.php?aktion= ... id_nummer= (nr. 1, 2001)

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 09:46

oke dankjewel!! Lachen ben alleen niet zo sterk in duits....ik vraag wel of mijn vader het wil vertalen Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 13:36

Vertaling:

Touwhalsters hebben de naam bij de opleiding extra efficient te zijn, omdat ze zogenaamd op Zenuwknopen of Acupunctuurpunten drukken. Deze duidelijke uitleg heeft echter een minpuntje: hij klopt niet.
Er lopen idd Zenuwen daar waar ook (ieder) halster ligt - maar er liggen geen specifieke zenuwknopen of acupunctuurpunten, en al helemaal niet onder de knopen. En aangezien zich touwhalsters ook nog los aan het paardenhoofd kunnen laten bewegen, is een precieze uitwerking op iedere keer hetzelfde punt helemaal niet mogelijk.

Het eenvoudige recept van de dunne touwen: ze zijn scherper dan een gewoon halster, omdat ze ze extreem dun zijn. Ze werden door ruiters op de hele wereld altijd geknoopt als er geen metaal voor gespen aanwezig was. Alleen knopen konden dan garanderen, dat het Halster vorm en stabiliteit kreeg.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:06

Ben ik met je eens dat dat verhaal over acupunctuur punten en touwhalsters onzin is Haha!

Een touwhalster is wel scherp, maar altijd nog minder scherp dan een bit gelukkig Knipoog

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:52

Cas, bedankt voor de vertaling OK dan! !
Had ik gisteravond geen zin meer in Bloos !

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 20:22

danjewel cassidy!! Haha!