Zelfs in 'De Hoefslag' spreken ze van sektes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: Zelfs in 'De Hoefslag' spreken ze van sektes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:05

Chevax,

Ik zou je vriendelijk willen vragen om op de stelling in te gaan.
Discussies over hoe goed/slecht NB-en is, zijn er al genoeg.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:55

Ik dacht dat het de bedoeling was om uit te leggen waarom je het eens of oneens bent met de stelling of eea sektarisch te noemen is. En die meningheb ik vervolgens onderbouwd. Maar goed, dat zal ik dan wel verkeerd hebben begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:10

Sekte = kleine afgescheiden kerkelijke groep.

1. groep
2. klein
3. afgescheiden
4. kerkelijk

1. De mensen die aan NB doen, vormen geen 'groep'.
2. Wanneer je het aantal mensen die aan NB doen, bij elkaar optelt, en het als een 'groep' betitelt, dan is deze 'groep' niet klein.
3. De mensen die aan NB doen, zijn en leven niet afgescheiden van de maatschappij.
4. NB heeft niks met de kerk te maken en de kerk niet met NB.

Tot zover mijn bijdrage. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:14

Ik vind niet dat je van de hoefslag kan spreken, het is een bepaalde visie van een bepaalde persoon en ik vind dat hij die goed heeft onderbouwd Lachen

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 00:17

JoviBan schreef:

Wees hier voorzichtig mee, straks begint er hier iemand dat NB niet staat voor Natuurlijk Bekappen, Natural Balance of Niet Beslaan, maar gewoon voor Niet Bijbels.....
Heeft in ieder geval 1 voordeel, dan is het zeker niet sektarisch volgens jouw definitie Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 00:24

Iemand Cool...
Haha! Clown

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 00:27

JoviBan schreef:

1. groep
2. klein
3. afgescheiden
4. kerkelijk

1. De mensen die aan NB doen, vormen geen 'groep'.
2. Wanneer je het aantal mensen die aan NB doen, bij elkaar optelt, en het als een 'groep' betitelt, dan is deze 'groep' niet klein.
3. De mensen die aan NB doen, zijn en leven niet afgescheiden van de maatschappij.

Kerk is geloofsovertuiging, NH is ook een overtuiging. Daarbij is de groep 'naturals' nog steeds kleiner dan de groep 'normals'.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 07:40

Dan nog heeft NH niks met geloof te maken...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:00

Ik denk niet dat het daar dan ook om gaat. WEL gaat het erom dat in sommige topics mensen als kippen erop af stormen om mensen ervan te overtuigen dat wat zij doen slecht is en dat het volkomen naturel moet. Ik kan me nog een topic herinneren van een meisje dat haar paard moest in laten slapen, en waar een aantal Naturels het haar nog moeilijker maakten door te zeggen dat het een foute beslissing was.. arm kind. Je kan ook te ver gaan.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:07

Cayenne schreef:
Ik denk niet dat het daar dan ook om gaat. WEL gaat het erom dat in sommige topics mensen als kippen erop af stormen om mensen ervan te overtuigen dat wat zij doen slecht is en dat het volkomen naturel moet. Ik kan me nog een topic herinneren van een meisje dat haar paard moest in laten slapen, en waar een aantal Naturels het haar nog moeilijker maakten door te zeggen dat het een foute beslissing was.. arm kind. Je kan ook te ver gaan.
Dat heeft toch niks met het artikel in de hoefslag te maken?
Die man heeft heus niet hier op Bokt rond gekeken naar het gedrag van de naturals.
Hij is er van te voren al meteen vanuit gegaan dat als je een natural bent,dat je dan bij een sekte hoort,en dat alees wat met NH te maken heeft sektarisch is.
(het is een oud artikel ook nog,uit 2005 geloof ik)

Ik probeer niemand om te praten,ik doe wat ik wil met mijn eigen paarden.
Ik zal niemand proberen te overtuigen het anders te doen.
Wel kan je laten zien dat het ook anders KAN,maar dat wil niet zeggen dat het anders MOET.
Ik heb zat normal mensen om mij heen,die ik met rust laat hoor.
Ze proberen mij juist om te praten om ijzers te nemen,een stal te maken,of met bit te gaan rijden.
(dat is veel opdringeriger dan wat ik doe,en dat is me met mezelf bezighouden en soms anderen opbouwend advies geven)
Laatst bijgewerkt door GeneralFlynn op 10-01-07 08:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:08

In de mate dat men soms op Bokt aan het proberen is te overtuigen vind ik het wel als een sekte lijken (Dit gaat natuurlijk lang niet voor iedereen op Knipoog ) en daar gaat dit artikel over Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:19

Cayenne schreef:
In de mate dat men soms op Bokt aan het proberen is te overtuigen vind ik het wel als een sekte lijken (Dit gaat natuurlijk lang niet voor iedereen op Knipoog ) en daar gaat dit artikel over Lachen
Heb je de topics van de naturals wel eens bekeken dan,als het over dekenloos of ijzerloos gaat?
Dan vliegen de normals er meteen op af,en beginnen allerlei argumenten aan te dragen waarom hun paard wel een deken op moet,en hun paard wel ijzers nodig heeft.
Best,maar daar ging het niet over in dat topic dan,maar ze vliegen er wel met z'n allen op af om de naturals even de grond in te boren,want zonder stal ijzers en dekens ben je niet goed bezig...

Over het sekte gebeuren:
Ik denk dat de meeste naturals eenlingen zijn,en de normals juist graag een kliekje vormen.(groepjes)
Ik doe alles alleen,bemoei me met niemand,en die normal mensen die ik ken hebben (net als vroeger op school) van die groepjes,en praten elkaar bijv.b. een slof of een ander bit aan.
Ze staan met z'n allen aan de bakrand te besturderen hoe iemand rijd,en meteen hebben ze een beeld van die persoon.
Het paard wordt soms vergeten,het gaat om hoe ze er zelf bij lopen,en welk zadel er op het paard ligt,(qua prijs) of je bandages wel matchen bij de rest van de groep,en natuurlijk heeft iedereen hetzelfde merk laarzen en cap.

Ik heb dat natuurlijk iets overdreven,en niet op elke stal gaat het er zo aantoe,maar het is wel wat ik steeds zie gebeuren.
Die groepjes op stallen,dat komt dichter in de buurt van een sekte dan die enkele natural die ergens alleen bij een boer in de wei staat.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:24

chevax schreef:
Angela, ik denk dat je niet mag stellen dat men zich niet in iets anders kan/mag verdiepen. Maar feit is natuurlijk wel dat er al een boel schade is toegediend door mensen die zich om uiteenlopende redenen zich zelf met de hoeven van hun paarden hebben bemoeid. Wat mijn probleem is met veel van de natuurlijke bekappers/natuurlijke methoden, is dat ze geen ruimte laten voor andere meningen en zelfs feiten. Als een paard het blootvoets goed doet, perfect. En als een paard op ijzers het goed doet, ook perfect. Maar er wordt al vanuit gegaan dat een paard op ijzers per definitie niet goed is en dat je je paard daarmee "mishandeld". En dan gaan mijn haren overeind staan. Ik heb 5 paarden, waarvan er 4 blootvoets door het leven huppelen en ééntje speciaal beslag nodig heeft. Maaarrr.. door een aantal natuurlijk bekappers die de situatie van mijn paard niet kennen en zelf geen enkele medische opleiding hebben genoten, wordt gezegd dat het niet goed is voor mijn paard. En wanneer je willens en wetens een bepaald iets aanhangt en blindelings gelooft wat er wordt gezegd, dan ben je volgens mij inderdaad deels sektarisch bezig.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Mortischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:27

Tinkerloos schreef:
Over het sekte gebeuren:
Die groepjes op stallen,dat komt dichter in de buurt van een sekte dan die enkele natural die ergens alleen bij een boer in de wei staat.
Nagelbijten / Gniffelen Daar sla je de spijker op z'n kop!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:34

Tinkerloos schreef:
Over het sekte gebeuren:
Ik denk dat de meeste naturals eenlingen zijn,en de normals juist graag een kliekje vormen.(groepjes)
Ik doe alles alleen,bemoei me met niemand,en die normal mensen die ik ken hebben (net als vroeger op school) van die groepjes,en praten elkaar bijv.b. een slof of een ander bit aan.
Ze staan met z'n allen aan de bakrand te besturderen hoe iemand rijd,en meteen hebben ze een beeld van die persoon.
Het paard wordt soms vergeten,het gaat om hoe ze er zelf bij lopen,en welk zadel er op het paard ligt,(qua prijs) of je bandages wel matchen bij de rest van de groep,en natuurlijk heeft iedereen hetzelfde merk laarzen en cap.

Ik heb dat natuurlijk iets overdreven,en niet op elke stal gaat het er zo aantoe,maar het is wel wat ik steeds zie gebeuren.

En dan zeg jij dat de zogeheten "normals" een verkeerd beeld hebben Verward Lees eens even terug wat je opschrijft!!
Ik ben een "normal", maar een goed passend zadel en een fijn gereden paard is voor mij super belangrijk.
Ik trek gerust roze sokken aan bij m'n rode jas en oranje truitje. Kan mij het schelen.
Jullie willen niet over 1 kam geschoren worden, nou, ik ook niet!!
Wat mij het ergst stoort aan "naturals" is dat ze zeggen dat wij niet open staan voor alternatieven, terwijl ze dat zelf ook niet staan!!!!!!!!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 08:36

Tinkerloos schreef:
Cayenne schreef:
Heb je de topics van de naturals wel eens bekeken dan,als het over dekenloos of ijzerloos gaat?
Dan vliegen de normals er meteen op af,en beginnen allerlei argumenten aan te dragen waarom hun paard wel een deken op moet,en hun paard wel ijzers nodig heeft.
Best,maar daar ging het niet over in dat topic dan,maar ze vliegen er wel met z'n allen op af om de naturals even de grond in te boren,want zonder stal ijzers en dekens ben je niet goed bezig...

In sommige topics kom je steeds dezelfde mensen tegen die het wéér niet kunnen laten om ons tussen de regels door in te wrijven dat we een sekte zijn oid Slapen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:44

Nee, die proberen jullie in te laten zien dat er meer wegen zijn naar Rome Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:46

Needje schreef:
Tinkerloos schreef:

En dan zeg jij dat de zogeheten "normals" een verkeerd beeld hebben Verward Lees eens even terug wat je opschrijft!!
Ik ben een "normal", maar een goed passend zadel en een fijn gereden paard is voor mij super belangrijk.
Ik trek gerust roze sokken aan bij m'n rode jas en oranje truitje. Kan mij het schelen.
Jullie willen niet over 1 kam geschoren worden, nou, ik ook niet!!
Wat mij het ergst stoort aan "naturals" is dat ze zeggen dat wij niet open staan voor alternatieven, terwijl ze dat zelf ook niet staan!!!!!!!!!
Ik heb het terug gelezen,en ik zie dat ik zeg dat het niet overal voorkomt zo.
Op de stallen waar ik gestaan heb,en bij de maneges waar ik gereden heb is het wel zo.
Dat het bij jou niet zo is is fijn,maar dat betekend niet dat het niet gebeurd.

Ik sta wel open voor alternatieven,dus wie verwijt hier nu wie??
Als mijn touwhalster niet werkt probeer ik een sidepull,of als mijn boomloze zadel niet zou passen zou ik een zadel met panelen proberen,en ik bekap ook niet NB,maar traditioneel.(zonder ijzers welliswaar)
Mocht mijn paard rillen van de kou,en als een hoopje zielig in een hoekje zou staan krijgt ze een deken op.

Het gaat om het artikel,dat naturals sektes zijn,nou,dat is niet zo.
Een sekte bestaat ook niet uit een paar personen,maar uit een hele groep,die allemaal de leider aanbidden.
Ik aanbid niemand,ik heb misschien bewondering voor bepaalde personen,maar dat zal jij ook vast hebben.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:51

naturals die hun mening opdringen? *LOL* Sorry maar imo is dat anders om. Als het op het Van Nature gedeelte gevraagd word naar iets (bijvoorbeeld over NB) dan is die vraag gericht naar naturals. Toch ontstaan in deze topics vaak een discussie tussen normals en naturals, terwijl eigenlijk de vraag helemaal niet gericht is op normals... Wie dringt er dan zijn mening op?

Ik heb daar persoonlijk geen moeite mee, want bokt is er om paardenmensen te informeren, en er is niks mis met een gezonde discussie. Maar Ik word er een beetje zat van dat steeds weer de naturals ervan worden beschuldigd van sekte achtig gedrag...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:57

ik denk dat het sekte idee vooral komt door het hoge Halelua gehalte en de enorme zendingsdrang Lachen Lachen

Ik voor een stoor me aan geen enkele manier van paarden houden zolang de paarden maar happy zijn, wel of geen deken, wel of geen ijzers, wel of geen sport, wel of geen stal........ intresseert me niks Lachen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:58

Visconti schreef:
naturals die hun mening opdringen? *LOL* Sorry maar imo is dat anders om. Als het op het Van Nature gedeelte gevraagd word naar iets (bijvoorbeeld over NB) dan is die vraag gericht naar naturals. Toch ontstaan in deze topics vaak een discussie tussen normals en naturals, terwijl eigenlijk de vraag helemaal niet gericht is op normals... Wie dringt er dan zijn mening op?

Dit gebeurd ook heel veel andersom, beetje makkelijk om dat voor het gemak maar even niet op te noemen Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:58

Visconti, ik kom alleen bij zulke topics als ze op de hoofdpagina staan. Ik zie een titel en klik daar op. Ga niet eerst kijken of het wel in een gedeelte staat "waar ik thuis hoor".....
En ja, als ik daar iets lees wat mij enorm stoort reageer ik daar op. Maar ik zal nooit zeggen dat jullie alles fout doen. Iets wat helaas nog wel eens over "normals" gezegd wordt in jullie topics Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:01

ik kijk ook nooit onder welk hoofdstuk een titel staat Lachen Lachen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:03

Ik ook niet, een topic is een topic, en als ik daar in wil reageren dan doe ik dat ook gewoon. En dan maakt het niet uit of hij hier staat of bij Paardenpraat. Het is niet besloten en dat is het risico van een topic openen Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:06

Tuurlijk gebeurd het anders om. Dat heb ik niet ontkend toch? Knipoog Ik kan alleen maar concluderen dat beide groepen het doen, en persoonlijk vind ik daar niks ergs aan. Zo kunnen bokkers alleen maar meer informatie tot zich nemen, wat ze er uiteindelijk mee doen moeten ze dan maar zelf weten...

Maar waarom worden naturals dan toch uitgemaakt als opdringerig, als normals het zelf ook doen?