'Normal' paarden zien er in de winter zielig uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maris89

Re: 'Normal' paarden zien er in de winter zielig uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 04:27

Even een voorbeeld: Als er brand zou uitbreken op stal, waarom zouden dan de meeste paarden in hun stal blijven staan? Omdat ze zich daar het veiligst voelen. Lijkt me dan niet dat ze het niet naar hun zin hebben op stal.

Het is wel een goede vraag maar de meningen zijn gewoon ernstig verdeeld.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 04:39

Maris89 schreef:
Even een voorbeeld: Als er brand zou uitbreken op stal, waarom zouden dan de meeste paarden in hun stal blijven staan? Omdat ze zich daar het veiligst voelen. Lijkt me dan niet dat ze het niet naar hun zin hebben op stal.

Ik heb toch al wel eens gehoord dat een paard dan gewoon het vuur in rent en dat wil dus zeggen dat ze niet in hun box blijven staan.
Gelukkig heb ik hier zelf geen ervaring mee.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 09:07

arno8 schreef:
Men hale het volgende experiment uit: laat de stal open staan, geef buiten EN binnen onbeperkt hooi en turf een week lang het aantal uren dat je paard binnen staat en het aantal uren dat je paard buiten staat.

Het argument: "mijn paard staat te dringen om op stal te mogen" gaat niet op. Ieder paard loopt zijn stal uit als je de deur open doet. Behalve als het paard weet dat hij een enorme dreun op zijn neus krijgt bij een ontsnappingspoging. En zelfs dan zijn er paarden die de dreun maar al te graag riskeren.

Ik kan je garanderen dat mijn paard toch echt kiest voor een warme droge box.
Ik kan de deur wagenwijd openzetten en ze zal er echt niet uit komen (nee en ze heeft nooit een dreun op dr neus gekregen).
Als veulen koos ze al voor dr schuilstal zonder voer ipv dr paddockje waar voer lag. Als jaarling moesten we dr echt terug naar de wei slepen en naar de kudde als ze even op stal geweest was om in handen te zijn.
En nog vind ze buitenstaan echt een crime. Zo depri als ze de paddock in gaat (waar ze volgens de meeste naturals dus compleet uit dr stekker zou moeten gaan omdat ze zo zielug op stal heeft gestaan) en in een hoekje gaat staan sjagarijnen. Zo blij is ze als ze weer lekker naar binnen mag en tevreden over dr onderdeur staat te kijken naar alles en iedereen om haar heen (buitenbox) met de wind in dr gezicht.
Buitenstaan vind ze gewoonweg saai, kan er niks aan doen. Zomer of winter maakt niet uit. Ze moet van mij in de zomer de wei op, maar of ik haar daar nou een plezier mee doe Nors opkijken .

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 09:09

Maris89 schreef:

Ze voelen zich daar het veiligst omdat ze daar de meeste tijd van hun leven doorbrengen.
Het is een bekende veilige plek,maar dat hoeft toch niet te betekenen dat het leuk is daar?
Het paard weet dat er in de stal niks gebeurd,dat is de veilige haven,en buiten zitten vijanden,roofdieren die het paard op willen eten(in de gedachtengang van een paard dan hé,ik weet ook wel dat er geen roofdieren zijn die buiten je paard op staan te wachten) dus als er brand uitbreekt,blijven ze in de stal waar het zeker weten veilig is.(er is immers nog nooit wat gebeurd op stal,dus dan is het veilig)

Een paard dat op de wei staat kan vluchten voor vuur,aanvallers,wat dan ook wat er achter ze aanzit.
Het is hun natuur om te vluchten bij angst,het zijn vluchtdieren.
Op stal kunnen ze niet vluchten,dus hun instinct wordt zwaar onderdrukt.

Mijn idee is dus dat paarden het op stal veilig vinden,maar niet per definitie ook fijn.
Een paard wat op stal staat wordt onderdrukt,kan zich niet uiten op een paardwaardige manier.
Buiten op de wei kan het vluchten,lopen,en spelen,eten en contact maken met soortgenoten,zoals het bedoeld is om paard te zijn.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 09:11

Maris89 schreef:
Even een voorbeeld: Als er brand zou uitbreken op stal, waarom zouden dan de meeste paarden in hun stal blijven staan?

Eeeehh omdat de boxdeur dicht zit? Clown sorry flauw

Nee dat komt omdat datgene waar ze bang voor zijn zich buiten de box bevind, dus ze zullen niet hun box uit rennen richting datgene wat hun angst inboezemt (logisch nadenken is niet zo moeilijk).
Er zijn verhalen van paarden die het vuur in rennen maar die paarden kunnen door angst geestelijk de weg kwijt zijn (net zoals een op hol geslagen paard de snelweg op kan rennen of een kanaal in).

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:06

zat er eigenlijk al op te wachten wanneer er een 'tegentopic' zou komen Haha! hihi

ik sluit me bij arabesk aan.... mijn paard heb ik vorig jaar snachts op stal gehad, weliswaar voor een paar uurtjes ( tussen de 6 en 7 uur hóóguit) maar ze vond het totaal niet leuk. ik voerde haar dan wel zéér veel hooi wat al behoorlijk hielp tegen de verveling.
maar er stonden paarden zat die van smiddags 4 tot de volgende dag 11 of 12 op stal stonde, paarden die de stal sloopten, luchtzuigen, weven, bijten met langslopen etc etc...
mijn mening mag duidelijk zijn Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:14

bij ons gaan de meeste dieren naar binnen zodra het donker word,behalve de tinkers en de shetten.
we hebben stallen die aan de zijkant open zijn dus ze hebben onderling contact met elkaar.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=A3YE6TOJ
http://www.mijnalbum.nl/Foto=V8OHZBKV
als ze op stal staan krijgen ze hooi,is dit op dan krijgen ze nieuwe dus ze hebben gelukkig altijd wel wat te doen.ja okee behalve s'nachts dus Knipoog
ik vind het prettig dat ze snachts op stal staan,zeker met rotweer denk ik dat ze toch liever droog staan.

ik merk dat de tinkers het ook fijn vinden om af en toe even op stal te staan,ze hebben geen schuilstal buiten en staan ze binnen dan lijken ze tevreden.ik denkd at t ook er aan ligt wat je je dier hebt aangeleerd.
bij ons staan ze allen te wachten dat ze naar binnen mogen,maar denk dat dat komt omdat ze weten dat ze dan brok krijgen Haha!

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:17

Mijn paard staat veel op stal... tot mijn grote verdriet... Als het echt keihard regent kan ze niet in de wei, want die zou je dan net zo goed een zeepbaan kunnen noemen, bovendien staan alle andere paarden dan binnen en kan ze niet alleen staan. Ik doe mijn uiterste best mijn paard zo lang en vaak mogelijk buiten ze laten staan, maar soms gaat dat gewoon niet...

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:26

Zucht weer een topic tussen NH en de rest.....

Mijn paard staat overdag in een paddock en gaat savonds naar binnen. In de zomer is dit ook zo, alleen dan gehele dag op de wei. Ik vindt het best, toen ik mijn merrie kreeg was ze doodsbang buiten. Was het niet gewend en kon niet ontspannen, constant met omgeving bezig, na paar uur buitenstaan was ze helemaal moe (geestelijk). In haar stal heeft ze lekker een hoekje waar ze in kan gaan staan.

Niet elk paard kan ertegen,

Je moet je verzorging op je paard afstemmen! Als je echt paardenmens bent en je paard kent, weet je wel wat hij wil.

Okeej hele dag en nacht op stal vindt ik ook niet kunnen, maarja je hebt paarden die na 2uur helemaal gek worden of gaan lopen weven bij de uitgang ondanks het hooi.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:28

idd kan niet elk paard er tegen... maar dat is wel te danken aan de mens, die ervoor heeft gezorgd dat zo'n beest niet gewent is aan buiten zijn.
een paard zal er van nature voor kiezen de hele dag door te lopen en buiten te zijn, niet om in een afgesloten hok te gaan staan.

een echt paardenmens zorgt er imo voor dat een dier gewent is aan buiten zijn, zoals zij dat horen te zijn. welk paard dan ook

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:30

Op mijn weiland hebben nu bij elkaar 10 verschillende paarden (kwpn x connemara kruising, draver, 2 shetlanders, volbloed arabier, fjord, 2 New Forest pony's en 2 onbekende kruisingen) gestaan, allemaal hadden ze de beschikking over een inloopstal.

Geen van deze paarden heb ik ooit uren per dag binnen zien staan. Altijd als ik bij de stalllen aan kwam, stonden ze buiten.

Er zullen vast geesteszieke paarden bestaan die door vreemde omstandigheden liever binnen staan. Misschien zijn ze bang dat ze buiten in elkaar geslagen worden oid. Maar het gaat mij niet om rare uitzonderingen. Ik vind het gewoon heel bizar dat het 'normaal' is, dat de dierenbescherming niet ingrijpt, dat je geen excuus nodig hebt om je paard 23 uur per dag op stal te hebben staan.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:33

Ik vind het zeker zielig.. Maar hier in de buurt vind je geen goede accomodatie waar je paard ook nog eens naar buiten kan. Die van mij staat overdag een aantal uren in de paddock, maar dat wordt hij ook na een tijdje zat, en gaat dan staan klieren.
NH'ers jullie zouden eens bij ons in de buurt op de maneges moeten kijken.. Dan schrik je pas!! Sommige paarden komen er maar een 1 a 2 uurtjes uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:39

Wanneer een paard doodsbang is buiten, of na twee uur helemaal gek wordt, dan is er toch iets niet in orde?! Dat is gewoon abnormaal gedrag.
Ik vind dat je dan als eigenaar moet kijken hoe het komt dat het dier zich zo voelt en gedraagt. Het paard 'dan maar opsluiten, omdat ie zich daar veilig voelt', vind ik geen oplossing.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:44

Sommige paarden hier komen er maar 10 minuten per dag uit Nagelbijten / Gniffelen Scheve mond

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:44

Mijn eigen paard heeft wel een hekel aan de stal, maar daar zorgen we voor dat ie genoeg kuilgras heeft. Denk aan 's avonds 5 uur op stal, voer, kuilgras, krijgt ie om 's ochtes 9 uur weer kuilgras, en dan gaat ie de wei op. mijn verzorgpony, die staan ook snachts op stal, en als ze een keer buiten moeten blijven, nou dan heb je bonje, dan staan ze te schoppen tegen het hek en te doen. maar als je 's ochtens komt dan willen ze er ook uit. hun benen strekken.

Ik snap eigenlijk niet waar deze discussie over gaat. heel veel mensen willen al weidegang, heel veel mensen willen al dat hun paard overdag op de wei staat. wat ik nog veel gruwelijker vind, is dat de paarden van nu VEEL minder aandacht krijgen, bij ons staan 60 paarden op stal maar zaterdag 's ochtens om 12 uur is er niemand. ik heb daar vaak zat 's avonds gezeten, dat er niemand was. dat vind ik persoonlijk nog veel erger.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:50

Mijn paard staat ook graag binnen met slecht weer. Als ik dan hooi binnen en buiten heb liggen, dan gaat ie binnen staan. Maarrrr... hij wordt echt chagerijnig als ie op stal moet blijven. Hij houdt van de keuze, loopt ook geregeld even een rondje buiten. En met mooi weer staat ie wel altijd buiten. Mijn pony daarintegen gaat wel altijd buiten staan, en loopt af en toe naar binnen. Het is altijd mooi als je met slecht weer gaat kijken. De pony staat buiten, met de kop naar binnen gericht, en mijn paard staat binnen, met zijn kop naar buiten gericht Lachen

Ik heb aan mijn pony gezien dat ze van een oude zeur op stal is veranderd naar een levendige, vrolijke pony buiten. Ik zou mijn paarden dus nooit meer zo lang op stal willen hebben.

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:55

Nu in de winter staat Jel de ochtenden op de paddock, ik zou hem liever de hele dag buiten hebben maar ik geloof niet dat hij eronder lijdt. De hele ochtend loop hij lekker te etteren met zijn maatjes, en rond een uur of 1 gaat het hek open en wandelt hij zelf naar zijn eigen box. Dan is hij een uur of 3 bezig met zijn ruwvoer, en gaat er eens uitgebreid bij liggen slapen. Hij staat naast de zadelkamer dus tegen een uur of 4 als het wat drukker wordt krijgt hij van iedereen knuffels en aandacht, en staat nog wat te soezen over zijn boxdeur. Tegen 5 uur weer ruwvoer, 6 uur krachtvoer erbij en dan kom ik. Gaan we aan het werk en mag hij meestal nog een uurtje spelen met zijn maatje. Nee, ik geloof toch dat het slechter zou kunnen Lachen

btw, je moet hem eens zien druilen bij het hek als het regent.. Clown

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:55

Arabesk schreef:
Normal paarden zien er zielig uit in de winter, ze staan vaak uren op stal. Wat is slecht, misschien niet slecht maar droevig, maar lang niet altijd. Onder normal versta ik paarden die langer dan 8 uur per etmaal op stal staan.

Ze staan op stal, kunnen amper bewegen en hebben weinig contact met soortgenoten. Ik heb het idee dat ze dat niet fijn vinden, mijn paarden igg niet. Dat is ook de reden dat ik ze buiten heb staan. Hoe denken jullie erover of paarden het fijn vinden om op stal te staan?

Wat een hokjesgeest weer!!!

Mijn (normal paarden, geschoren met dek) gaan sóchtensvroeg gewoon elke dag naar buiten. Weer of geen weer, vorst of geen vorst. Ze blijven de hele dag buiten en om een uur of vijf gaan ze weer naar binnen. Ze kunnen de hele dag kuil eten in het land. Afhankelijk van het weer staan ze wel of niet te wachten bij het hek of ze naar binnen mogen. Bij mooi droog weer hebben ze niet zo'n haast om naar binnen te gaan. Maar zodra het donker wordt of bij kou+harde wind+regen staan ze vaak vroeg in de middag al te dringen bij het hek of ze aub weer naar binnen mogen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 10:57

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:59

jasmijn78,je hebt denk ik de post van de TS niet goed gelezen,want ze bedoeld met normal paarden,.paarden die langer dan 8 uur per etmaal op stal staan.
Jou paarden gaan toch s'nachts op stal?
Dus hoezo hokjesgeest,jij bevestigt het juist met je post. Cool

Matthanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:08

Citaat:
Hoe denken jullie erover of paarden het fijn vinden om op stal te staan?

Ik kan toch wel zeggen dat mijn paarden het fijn vinden op stal. Mits de deur open blijft. Ze staan heel veel op stal, maar dit is dan wel een keuze die ze zelf maken, want ik sluit ze niet op.

Iedere ochtend en avond komen ze van stal als ik kom, 's middags staan ze wel altijd buiten. Ik sta er zelf ook vaak van te kijken, want ik heb geen grote stallen maar een oude melk-weidestal omgebouwd tot (schuil)stal, en ze hebben volop contact met elkaar.

Ook kan ik zien aan de mest dat ze veel op stal staan, 9 v/d 10 drollen belanden allemaal in de stal.

Maar dit geldt wel voor een schuilstal, want als ik de deur achter hun dicht doen, is de stal ineens niet zo fijn meer, en willen ze er zo snel mogelijk uit, dit uit zich ook om tegen de deur aan te trappen, de sluiting proberen te openen, enz.
Laatst bijgewerkt door Matthanja op 04-01-07 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:08

Dat een paard het niet fijn vindt op stal ben ik het aan de ene kant wel mee eens en aan de andere kant niet.
Mijn paarden staan de hele dag in de buitenbak, en kunnen zelfstandig bepalen of ze binnen, in hun (geisoleerd!!!)loopstal gaan staan. Wat ik met geisoleerd wil zeggen, dat ze stal altijd aangenaam is, in de zomer namelijk koel, en in de winter warm.
Mijn zwarte shet heeft echt de hele zomer op stal gestaan omdat hij het buiten te warm vond.
In de winter staan ze ook veel op stal, bijvoorbeeld als het hard waait of regent.
Ik vind het altijd nogal dom als mensen zeggen, ja ik heb paarden die de hele dag buiten staan, en ze kunnen in hun schuilstal of inloopstal gaan staan als ze willen, maar ze doen het nooit. Vind je het gek! Als je geen geisoleerde stal hebt is het op stal in de zomer heter en in de winter kouder. Dan zou jij ook buiten blijven staan!

Maar een paard 24 uur per dag op stal houden, vind ik een heel ander verhaal. Die paarden hebben weinig tot geen contact met soortgenoten, kunnen zich amper bewegen, en ja natuurlijk lopen ze gewillig hun stal in, want daar krijgen ze altijd hun eten.

Ik vind de situatie zoals ik het thuis heb ideaal, en zo denken de paarden er ook over. Ze zijn altijd vrolijk, en dat zie ik bij stalpaarden nog wel eens anders.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:35

tessyke schreef:
uiteindelijk doe je als eigenaar met je paarden wat je zelf wil en wat je het beste lijkt Lachen

Maar wat de eigenaar het beste lijkt, hoeft niet per definitie het beste voor het paard te zijn Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:35

Tinkerloos schreef:
paarden die langer dan 8 uur per etmaal op stal staan.

Mijn paarden staan toch langer dan 8 uur per etmaal op stal? Ze gaan van 9 tot 5 naar buiten. Dat zijn 8 uurtjes. De overige 16 uur van het etmaal staan ze dus op stal.

Misschien moeten jullie je vraag eerst eens goed definieren voordat je mensen direct allerlei etiketjes opplakt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:37

Arabesk schreef:
en dít is geen hokjes geest zeker??????????????

viewtopic.php?f=99&t=705302

Ook ja. Ik vind paarden die 24/7 buiten staan niet per definitie zielig. Het is maar wat voor doel je met je paard hebt.