probleem bitloos dressuur verder opleiden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Brennie

Re: probleem bitloos dressuur verder opleiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:38

Ik ben iemand die met bit rijdt, maar pak ook weleens het bitloze hoofdstel erbij en kan haar dan net zo rijden als met bit, rij overgangen en oefeningen zoals wijken gaan ook goed. Wel moet ik de eerste 5 minuten even weer wennen, je rijdt met bitloos hoofdstel toch meer met je lichaam dan met bit. Misschien moet je meer overgangen rijden met je paard en hier lang overdoen om hem zo meer op het achterbeen te krijgen, en goed voorwaarts aan je been rijden, dit helpt bij mij in ieder geval wel, die van mij was ook nog wat zwak achter en wat uit balans, maar deze oefeningen hebben mij heel erg geholpen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 12:51

Ik merk nogal wat verschil tussen de bitloze optomingen. Heb er 3 geprobeerd:
touwhalster. Niet precies genoeg. Ongeschikt voor dressuurwerk.
voesthoofdstel: beter dan touwhalster, maar ophoudingen komen net te weinig door. Dit hoofdstel is wel voor de afwisseling tussen bit en bitloos geschikt, maar niet voor dressuurtraining zonder bit.
Cookhoofdstel: halve en hele ophoudingen komen goed door. Dit hoofdstel is het enige hoofdstel dat geschikt is voor dressuurtraining en rechtrichten. Hier kan ik parcoursen mee springen, galopwissels rijden, schouderbinnenwaarts, enz. Dit lukt mij met de andere optomingen dus niet.
ik zou dus gewoon een dr. cook hoofdstel gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:42

germie schreef:
voesthoofdstel: beter dan touwhalster, maar ophoudingen komen net te weinig door. Dit hoofdstel is wel voor de afwisseling tussen bit en bitloos geschikt, maar niet voor dressuurtraining zonder bit.
Cookhoofdstel: halve en hele ophoudingen komen goed door. Dit hoofdstel is het enige hoofdstel dat geschikt is voor dressuurtraining en rechtrichten.

Wellicht handig om erbij te vermelden dat dit jouw persoonlijke ervaring is. Het staat er nu alsof het een feit is.
Mijn ervaring is namelijk anders; ik kan met het Voesthoofdstel namelijk dressuurmatig prima uit de voeten. Knipoog

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:42

Joviban, ik heb het bij 4 paarden geprobeerd. En de cook staat met stip op 1.
Ik denk dat de voorkeur van de ruiter ook meespeelt.
Ik heb sinds kort ook een hackamore (eindelijk eentje met bruin leer en koperkleurige scharen) dus die ga ik ook nog uitproberen. En verder wil ik nog een keer rijden op het Dually halster, gewoon om te zien of dat ook werkt.
Een soort halsring heb ik ook ooit nog een keer geprobeerd: de teugels om de hals. Springen ging best goed, maar scherpe wendingen rijden waren lastig. Je hebt dan echt alleen je gewicht. En het 'aan de teugel' rijden is er niet bij. Ik vind dat de teugel om de hals te weinig doorkomt.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:42

JoviBan schreef:
Morelia: ben je bezig met rechtrichten?
Wanneer een paard niet rechtgericht is, dan loopt het met één achterbeen hoofdzakelijk te stuwen en met het andere achterbeen hoofdzakelijk te dragen. Terwijl beide achterbenen zowel moeten stuwen als dragen. Als dit niet lukt, dan is één been vaak 'zwak' omdat deze niet kan doen wat er gevraagd wordt.
Kijk anders eens op de site van paardenbegrijpen.

Jazeker Joviban, mijn instructeur en ik zijn hier mee bezig en ik bestudeer ook al een tijd das gymnasium des pferders van Gustav Steinbrecht. Het is echter niet eenvoudig en ik denk dat tegen de tijd dat het ergens op gaat lijken ik toch wel 3 kwart jaar tot een jaar verder ben hoor Knipoog Ik vind het belang van rechtrichten overduidelijk of je nu met bit of zonder rijd. Ik denk zelfs dat als je dit goed onder de knie hebt je paard langer te berijden is. Ik vraag me wel eens af of je dit nu makkelijker met of zonder bit kunt realiseren.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:58

Ik keek trouwens net even op de site van the naturalhorse welke jij eerder in dit topic genoemd heb, en tot mijn grote verbazing zie ik me zelf op de foto tijdens een poging tot vliegen Knipoog

Afbeelding

Ik heb best wel een tijd les van Bianca gehad en ze kan je inderdaad goed helpen met bitloos rijden.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:58

Citaat:
Klinkt allemaal heel mooi en je hoofdstel lijkt me zeker iets.
Maar toch wat bedenkingen, als ik naar de foto's van Pablo kijk van toen je hem net had en later is het inderdaad een enorm verschil.
Maar ga je niet wat te snel met hem? De spaanse pas vb wordt voor erg goed uitgevoerd maar achter komt hij echt niet mee en hij buigt zijn hoofd er wel bij in maar maakt zijn rug terug hol.
Die hoofdhouding maakt me nu nog niks uit, die rug wil ik omhoog.

Maar toch enkele nuttige tips voor me.
-dat hoofdstel ga ik zeker eens proberen
-terug naar grondwerk op zijn Hempflings als hij dat al aankan (wat die in feite doet is achter drijven (wijs-zweepje in zijn hand) en vooraal afremmen door zijn centrum voor het paard te brengen), tot enkele maanden geleden blokkeerde mijn paard hierop, wat te weinig voorwaarts en stond dus stil. Ik heb vooral op het meer voorwaarts zijn gewerkt, misschien is het nu inderdaad tijd om dit eens terug op te pakken.
-inderdaad meer gymnastiseren op de grond voor ik er terug op kruip
Klinkt allemaal heel mooi en je hoofdstel lijkt me zeker iets.
Maar toch wat bedenkingen, als ik naar de foto's van Pablo kijk van toen je hem net had en later is het inderdaad een enorm verschil.
Maar ga je niet wat te snel met hem? De spaanse pas vb wordt voor erg goed uitgevoerd maar achter komt hij echt niet mee en hij buigt zijn hoofd er wel bij in maar maakt zijn rug terug hol.
Die hoofdhouding maakt me nu nog niks uit, die rug wil ik omhoog.

Maar toch enkele nuttige tips voor me.
-dat hoofdstel ga ik zeker eens proberen
-terug naar grondwerk op zijn Hempflings als hij dat al aankan (wat die in feite doet is achter drijven (wijs-zweepje in zijn hand) en vooraal afremmen door zijn centrum voor het paard te brengen), tot enkele maanden geleden blokkeerde mijn paard hierop, wat te weinig voorwaarts en stond dus stil. Ik heb vooral op het meer voorwaarts zijn gewerkt, misschien is het nu inderdaad tijd om dit eens terug op te pakken.
-inderdaad meer gymnastiseren op de grond voor ik er terug op kruip

Pablo was door zijn slechte lichamelijke conditie heel onzeker. Doormiddel van b.v. de Spaansepas heeft hij meer zelfvertrouwen gekregen waardoor zijn lichaamsgebruik ook weer verbeterd is.
Hij maakt hier niet zijn rug hol zoals je denkt te zien. Toen ik hem kreeg had hij een zeer zwakke en holle rug. Hier is de rug niet zoals hij nu is en is dus nog week en zwak. Natuurlijk zou ik kunnen vragen de achterhand toen beter onder te treden, maar dan legde ik er te veel druk op wat hij nog niet aan kon.

Hij is nu in staat geheel vrij een mooie levade uit te voeren. Alles op zijn tijd en enkel als hij het zelf aangeeft.