'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liex

Re: 'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 16:39

MysticTinker schreef:
Ik denk dat de 'manegemensen' (zo zal ik het maar even noemen) hun paarden veel op stal zien staan, af en toe los laten in de bak of wei, waardoor die paarden dan beginnen te springen en rennen en bokken, dat ziet er natuurlijk heel vrolijk en blij uit.. Als ze dan een paard zien wat 24/7 buiten staat, met zn neus op de grond staat te dutten, met modder in de vacht, dan ziet dat er natuurlijk best droevig uit als je alleen maar springende paarden gewend bent..

Laat het even duidelijk zijn dat ik geen manegemens ben. Ik weet ook niet of je mij bedoelde? Doet er niet toe.
Ik ben geen springende paarden gewend, juist niet. Mijn eigen paarden staan in de zomer ook 24/7 buiten en in de winter alleen overdag. Maar die komen gewoon naar het hek toe aan het eind van de dag. Dan willen ze lekker naar hun droge stalletje.
Dan zet ik ze ook binnen, omdat ze het willen. Lachen

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:40

oh, jeetje. dan is één centimeter echt kort ja.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:41

Bertuss schreef:
Laat het even duidelijk zijn dat ik geen manegemens ben. Ik weet ook niet of je mij bedoelde? Doet er niet toe.
Ik ben geen springende paarden gewend, juist niet. Mijn eigen paarden staan in de zomer ook 24/7 buiten en in de winter alleen overdag. Maar die komen gewoon naar het hek toe aan het eind van de dag. Dan willen ze lekker naar hun droge stalletje.

Voer je ze soms ook binnen? Want dan zou die van mij ook wel voor het hek gaan staan... eten eten eten is toch nog het allerleukste wat er is Haha!

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 16:43

Nee, ik voer ze altijd buiten Lachen
Ze krijgen ook alleen maar hooi, daar niet van.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:45

Bij mij komen ze aan het einde van de dag ook weer uit de wei naar de loopstal hoor. Is omdat ze weten dat ze daar eten krijgen Lachen Met slecht weer staan ze ook graag bij de loopstal, af en toe binnen, maar ook veel buiten. Ik laat mijn paarden de hele dag door kiezen, en dat doet ze goed!

AnoliJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:46

Mlies schreef:
[Laat het even duidelijk zijn dat ik dus modderige langharige met vieze plukken paarden heb...]

Nagelbijten / Gniffelen
jepp ik val ook onder die catagorie...

en ze is echt ontzettend vrolijk hoor ondanks dat ze zo sip kan kíjken want zichzelf vies maken kan ze perfect!! hahahaha

nee ik doe mn ijslander geen plezier met een deken... haar vacht is nu met de winter zo dik dat ik mn hand erin kan verstoppen, dus reken maar dat zij het lekkerder heeft buiten dan ik in een jas!!
Laatst bijgewerkt door Anoli op 03-01-07 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:46

Bertuss schreef:

Nee hoor, ik bedoelde het meer in t algemeen Lachen

Die van mij komt ook altijd meteen naar het hek toe, en als ik de deur van t voerhok open maak staat hij al snel binnen, maar als hij zijn brokken op heeft loopt hij ook weer snel naar buiten, dat is natuurlijk het grote voordeel van een uitloopstal Haha!

iris_oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:48

Mijn fjordenbeest staat lekker 24/7 buiten met haar vriendjes.
Vind ze heerlijk hoor lekker vies maken en ik lekker poetsen Vork
Ze hebben een stal staan waar ze altijd inkunnen maar dat doen ze niet.
Ik denk niet dat ik haar gelukkig zal maken door op stal te zetten met een dikke deken (ook omdat ze niet anders gewend is dan dit, is voor iedereen weer anders)

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:49

Bertuss schreef:
MysticTinker schreef:
Ik denk dat de 'manegemensen' (zo zal ik het maar even noemen) hun paarden veel op stal zien staan, af en toe los laten in de bak of wei, waardoor die paarden dan beginnen te springen en rennen en bokken, dat ziet er natuurlijk heel vrolijk en blij uit.. Als ze dan een paard zien wat 24/7 buiten staat, met zn neus op de grond staat te dutten, met modder in de vacht, dan ziet dat er natuurlijk best droevig uit als je alleen maar springende paarden gewend bent..

Dan zet ik ze ook binnen, omdat ze het willen.
Lachen

dat doet die van mij ook Lachen maar die van mij heeft geen deken op Knipoog ik denk dat ze dat gewoon doen omdat ze dan weten dat ze om die tijd hun eten krijgen Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:52

Mijn pony is heel lang echt een stalpaardje geweest, en kwam maar zelden buiten (werd wel 3 uur per dag gereden, en stond een paar uur in de binnenbak met de andere paarden). Ze heeft heel lang niet echt rustig in de stal durven te staan, bang dat de deur naar buiten dicht ging...

Ze nam dan binnen een hap brok, rende! naar buiten, at het daar op, ging snel een nieuwe hap halen om ook die weer buiten op te eten. Pas na een half jaar durfde ze echt binnen te gaan staan.... Nu nog staat ze het liefste buiten, of in de deuropening.

Mijn pony was duidelijk niet blij met het leven op stal.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:00

@dollemina, denk dat ze toch wel vaak voer kregen als ze op stal gingen. Waarschijnlijk als je ze op dat moment een pluk hooi in de wei geeft ze niet zo hard naar stal willen.
Maar het ging om dek op in de wei toch, niet of het goed of slecht is je paard 24/7 buiten te hebben staan.

Ben het met Seraja eens, veel is projectie. Paarden zijn geen mensen. Las ergens dat paarden zich het prettigste voelen tussen tempraturen tussen 10 en de -5 graden. Dus het is prima weer buiten!

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:07

Het is inderdaad projectie.

paarden zijn dieren en eigenljk moeten wij ze ook dieren laten zijn.

(Zegt het meisje wat haar paard onder een deken stopt omdat ze adners te lang droog moet stappen, maar hij staat wel de hele dag buiten)

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:09

Zo he, ben ik nou ineens een natural Nagelbijten / Gniffelen Nooit geweten Clown

Tsja, die van mij zit ook onder de modder. Dat krijg je er van als ze een vacht van 10 cm hebben, en dan het natste en vieste plekje van de wei opzoeken om te rollen, terwijl er ook droge plekken zijn....En triest is ze echt niet hoor, juist heel blij omdat ze lekker met vriendjes buiten staat. Als ik haar op stal zet wordt ze juist heel chagerijnig. Als ik er een deken op zou willen doen, moet ik denk ik eerst scheren omdat het anders te warm wordt Haha! Dat lijkt me toch een beetje de omgekeerde wereld. Een deken gaat er pas op als ze zo oud is dat ze zich niet meer warm kan houden of haar vacht niet meer goed waterdicht is. Die modder moet ik tot die tijd maar accepteren!

Overigens is die van mij er zo een die alleen als het heel warm is in een schuilstal gaat staan Nagelbijten / Gniffelen Bij regen e.d. blijft ze liever buiten.

In sommige gevallen snap ik trouwens best dat je een deken op doet, bij oude paarden, of bij rassen die gewoon een minder dikke vacht krijgen, maar dat betekent niet dat het voor álle paarden beter is.
Laatst bijgewerkt door Nienke op 03-01-07 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:13

Iedereen die zijn paard moddervrij wilt maken (als het droge modder is):

Neem zo'n hondenkam met van die ijzeren pinnetjes, mijn pony vind het heerlijk, en het haalt de modder goed los! en met de ander kant de laatste restjes!

Afbeelding

edit: vindt ze alleen fijn in de winter, als ze een lekker lange vacht heeft!

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:14

Als ik naar mijn paard ga en zie hoe tevreden hij erbij staat, met modder, vogelstront en haren van zeker 5 cm, word ik elke keer weer blij! Hij kan de hele dag spelen met zijn grote vriend en zijn ritme zelf bepalen! Haha! Dus slapen wanneer hij wil, rennen wanneer hij wil... gezonder kan in mijn ogen niet! Knipoog

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:16

Mijn pony's staan altijd het liefste buiten.
Mijn welsh stond altijd buiten als ik eraan kwam; weer of geen weer (dus ook bij regen, hagel, sneeuw, vorst, storm, need I say more? Haha! )
Hij ging alleen naar binnen omdat ik daar voerde.
Mijn 2,5 jarige haflinger glipt de schuilstal steeds even in om wat hooi te eten en gaat daarna weer lekker buiten staan.
We hebben naast de schuilstal een overkapping gebouwd waar hij dus wel buiten kan staan maar toch droog. Waar gaat hij staan? Juist ja, net onder de rand van de overkapping (waar nog geen goot onder hangt, dus precies onder de dikste straal regen!) Hij komt er altijd blij aanrennen, hoe wel wij hem dus niet voeren want hij heeft een hele grote wei voor hem alleen en een onbeperkte berg hooi in de schuilstal.

'Buitenpony's' zijn altijd verschrikkelijk vies en zodra je ze hebt gepoetst gaan ze weer lekker rollen (uiteraard eerst ff zoeken naar de meest vieze plek in de hele wei!
Liefst graven ze eerst een gat in de grond zodat het lekker verse modder is!)
Hier wat foto's van mijn wollige schatjes:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZH8COPO7
http://www.mijnalbum.nl/Foto=38K3YBG7
http://www.mijnalbum.nl/Foto=3466IXMY
http://www.mijnalbum.nl/Foto=AM73QUN8
http://www.mijnalbum.nl/Foto=OPEEK4C3

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:55

Ik ben het wel met de TS eens dat paarden er in de winter die buiten staan droevig uitzien. Vooral als het regent vind ik het zielig. Ik rij zelf meestal bitloos, doe grondwerk af en toe en de paarden hebben geen dekens, maar onze paarden ga ik in de winter echt niet 24/7 buiten zetten. Als ze een middagje in de wei hebben gestaan dan komen ze er al keihard aangerend om weer naar binnen te gaan, dus ik denk dat ze er echt niet gelukkiger van zouden worden. Knipoog

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:00

Santos_ schreef:
Vooral als het regent vind ik het zielig.

Maar wat nou als je een paard hebt met een open schuilstal, waar ze dus altijd in kunnen gaan, dat in een flinke regenbui evengoed buiten blijft? Is het dan nog steeds zielig? (Overigens heeft mijn paard nu geen schuilstal, maar toen ze die wel had ging ze er ook met regen níet in staan. En nee, het regende niet naar binnen in de schuilstal, hij was goed water en winddicht Knipoog )

Ik denk dat veel mensen paarden in de regen er zielig uit vinden zien vanwege de manier waarop ze gaan staan: kont in de wind en hoofd naar beneden. Maar dat is natuurlijk niet omdat ze verdrietig zijn, alleen maar omdat ze dan het minste last hebben van de regen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:21

merrylegsje schreef:
nou ik vind het niet zielig hoor 24/7 zonder deken buiten...doen wilde paarden tog ook??? naja ik vind paarden met zo'n dikke wintervacht er juist verschikkelijk lief uitzien...zo teddybeer knuffel achtig:P

Haha, jij hebt echt een avatar die bij je "teddybeer knuffelachtig" past. Paard met een roze deken Cool
Verder zijn er inderdaad paarden die 24/7 buiten staan en er sneuiig uitzien. Paarden hebben met kou meer ruwvoer nodig, zeker oudere paarden. Je ziet nog wel eens paarden ergens achteraf staan die 's-winters aan de schrale kant zijn.
Die van mij staat ook 24/7 buiten maar wel met een deken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:30

Paarden die dag en nacht in hun stalletje zijn opgesloten, geschoren en wel, zonder tastharen en met uitgeschoren oren. Die een uurtje per dag in de binnenbak mogen lopen, maar vooral niet gek mogen doen. Zijn die gelukkiger dan paarden die dag en nacht in de wei mogen lopen, een dikke vacht hebben, in de modder kunnen liggen en uit hun dak kunnen gaan wanneer ze willen?

Paarden zijn geen mensen.

Daarnaast zijn de meeste paarden in Nederland te dik. Ik wil Anouar niet te dik hebben. Door het werk dat hij doet is hij ook geen gespierd paard (vooral lange dunne spieren en geen korte dikke), daarom lijkt hij in vergelijking met dikke of gespierde paarden (met vooral korte dikke spieren) dun. Maar dat is hij zeker niet. Ik kan hem wel vet gaan mesten zodat hij er ook wat voller uit ziet, maar daar schieten we niks mee op.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:42

sluit me bij lenneke aan betreft haar eerste tekst.(de 2e niet, want de mijne zijn dus wel degelijk te dik Knipoog )

mijn knollen hebben een weiland tot hun beschikking met schuilstal en onbeperkt hooi.. zij beslissen dus zelf waar ze staan, de enige plek waar ik ze terug vind is in de stromende regen, in de modder of in het zonnetje búiten.
heel zielig...zeker wanneer ze zelf kunnen kiezen;)
ik durf wel te beweren dat de vacht van mijn beestjes vele malen beter beschermd dan de beste regendeken, het regelt zichzelf allemaal wel

ik draai het liever om.. ik vind een paard wat geen paard kan zijn( geen eigen vacht, maar een deken/ glasgeschoren/ veel op stal en ga zo maar door) zielig. een paard is een paard, geen mens.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:48

roossie22 schreef:
ik draai het liever om.. ik vind een paard wat geen paard kan zijn( geen eigen vacht, maar een deken/ glasgeschoren/ veel op stal en ga zo maar door) zielig. een paard is een paard, geen mens.

Dat vind ik geen goede vergelijking, op het op stal staan na. Een paard kan heerlijk paard zijn, de hele dag buiten staan met soortgenootjes, lekker spelen, zoveel hooi eten als het wilt, maar toch geschoren onder een dek staan.. (dat heeft mijn paard dus, scheren was nodig omdat hij kortademig werd tijdens het werk doordat de warmte niet weg kon)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:49

_angela_ schreef:

Dat vind ik geen goede vergelijking, op het op stal staan na. Een paard kan heerlijk paard zijn, de hele dag buiten staan met soortgenootjes, lekker spelen, zoveel hooi eten als het wilt, maar toch geschoren onder een dek staan.. (dat heeft mijn paard dus, scheren was nodig omdat hij kortademig werd tijdens het werk doordat de warmte niet weg kon)

zullen we het dan houden op een zeer enkele uitzondering daar gelaten Knipoog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:53

ohhh...die van mij is ook zooooo zielig Knipoog
en dan moet dat arme dier ook nog in de sneeuw staan, straks krijgt ze nog koude voeten Lachen Iemand enig idee of Divoza ook beenwarmers heeft??? Knipoog Ze ziet er ook heel ongelukkig uit...
Afbeelding

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:54

ik zou eerder voor oorwarmers kiezen, die zijn het hoogst aan het paard, dus vangen de meeste sneeuw Haha!