Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
jeddah schreef:Ik ga helemaal met jou mee Joviban! Dat is voor mij ook erg belangrijk en daarin voel ik me ook een "natural". Daarintegen wil ik inderdaad graag sportief doen met mijn paarden en rij ik dus met bit en op ijzers wanneer ik dat nodig acht, of wanneer de regels niet anders toestaan. Daarbij heb ik zeer zeker grenzen, maar die zijn heel persoonlijk, gaan echt op "gevoel" en is zelfs per paard verschillend.
joyce B schreef:Het onderslaan van ijzers gebeurd al duizenden jaren, en dat zal niet voor niets zijn geweest dat men het uitgevonden heeft...
Waarschijnlijk doordat de slijtage en gevoeligheid van de hoef het gebruik van het paard en de levensduur belemmerde...
Hoe oud worden die paarden uit de natuur? Hoeveel beengebreken kregen die paarden? denk dat er in de natuur een veel strengere natuurlijke selectie is en was op de paarden. Diegene met hoeven die het niet aankonden die konden niet meer snel genoeg wegrennen en werden prooi...
appelbolfan schreef:Maar op deze site; http://www.hoofcare.nl/website%20nat.%20bek/index.html geven ze juist aan dat natuurlijk bekappen niet goed is en alleen maar slechte gevolgen heeft. Gaat het altijd zoals op deze site? Of gaat het vaak ook goed? Ik weet namelijk niet meer wat ik er precies van moet denkenDe foto's op deze site zien er namelijk niet al te best uit.
Arabesk schreef:Hoezo gaat het prima? Het gaat helemaal niet goed! De hoofdreden waarom paarden vroegtijdig bij de slager terechtkomen is dat ze ernstige hoef- en beenproblemen hebben, zoals hoefkatrolontsteking, rotstraal, pees- en gewrichtsschade veroorzaakt door te weinig schokdemping, etc. Bij paarden die op een natuurlijke manier worden bekapt komen deze aandoeningen minder of geheel niet voor.
Citaat:Een ander nadeel van hoefijzers is dat de hoef verdoofd raakt, deels doordat de hoef niet meer zelf de grond kan aftasten omdat er een ijzer onderzit, deels omdat door de verminderde bloedcirculatie het gevoel sterk afneemt. Een veel gehoorde klacht is dat paarden zo vaak struikelen! Er zijn inderdaad maar weinig dieren die zo vaak struikelen als een paard... Tenminste, als ze gedomesticeerd zijn en op ijzer lopen.
Praktisch alle paarden in Nederland hebben dan ook een doorbloeding van de hoef die verre van optimaal is. Iedere arts kan het je vertellen: Voor de genezing van ziekten en ontstekingen is een goede doorbloeding essentieel. Daarom zie je op deze website keer op keer dezelfde basisregels voor de aanpak van verbetering of genezing van de hoeven: Beweging (liefst over harde ondergrond, Geen hoefijzers, Een goede, natuurlijke, bekapping.