Dressuur en naturals (split van Naturals: paard verkopen aan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: Dressuur en naturals (split van Naturals: paard verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:27

Ik dressuur met mijn paard, omdat we het leuk vinden, maar ook omdat het goed voor hem is. Hij wordt er losser en sterker door, en kan mij daardoor beter dragen. We rijden ook wedstrijden, voor de leuk, en om te horen waar we nog aan moeten werken. We rijden in de B (nu 3 wedstrijden gereden), het eerste winstpunt moet nog komen, maar dat maakt niet uit, al blijf ik de komende 3 jaar nog in de B, het gaat om de lol en het commentaar wat ik krijg, niet om het scoren.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:37

Wie zegt dat dressuur negatief is? Ik ken zat naturals die ook dressuren. Dressuur vind ik belangerijk, het houd mijn paard soepel en het is af en toe een leuke afwisseling. De controle die ik er mee win is vaak ook erg handig tijdens een buitenrit.

Wedstrijden vind ik persoonlijk niks. Het brengt alleen maar stress met zich mee, voor zowel ruiter als paard. Het is voor geen één paard goed om elk weekend weer ergens anders naar toe te worden gesleurd, uiteindelijk zullen ze er wel aan wennen, maar lol kun je het niet noemen.

Er word hier gewezen op de zwar-wit visie van sommige mensen. Maar zijn sommige dingen niet gewoon zwartwit? Koe om even een extreem voorbeeld te geven. Denk je dat de nazi's het slecht vonden wat ze deden? Vast niet, maar andere mensen wel. Hadden die mensen dan een zwartwit visie? om nu als voorbeeld ijzers te nemen. Het is algemeen bekend dat een ijzer niet veel goeds doet. Dan kun je gaan schreewen dat het allemaal wel meevalt, en dat er paarden zijn die de 20 ermee hebben gehaald. Maar is dat het bewijs dat ijzers wel goed zijn? Volgens mij is het meer de uitzondering die de regel bevestigd, want 20 is al heeel oud. Mensen lijken te vergeten dan een paard in staat is om 40 te worden, en dat 20 dus eigenlijk een leeftijd van niks is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:09

Visconti schreef:
Er word hier gewezen op de zwar-wit visie van sommige mensen. Maar zijn sommige dingen niet gewoon zwartwit? Koe om even een extreem voorbeeld te geven. Denk je dat de nazi's het slecht vonden wat ze deden? Vast niet, maar andere mensen wel. Hadden die mensen dan een zwartwit visie? om nu als voorbeeld ijzers te nemen. Het is algemeen bekend dat een ijzer niet veel goeds doet. Dan kun je gaan schreewen dat het allemaal wel meevalt, en dat er paarden zijn die de 20 ermee hebben gehaald. Maar is dat het bewijs dat ijzers wel goed zijn? Volgens mij is het meer de uitzondering die de regel bevestigd, want 20 is al heeel oud. Mensen lijken te vergeten dan een paard in staat is om 40 te worden, en dat 20 dus eigenlijk een leeftijd van niks is.

Ehm, mensen kunnen ook 120 worden.........
Sommigen roepen steeds over de negatieve invloeden van ijzers, maar niemand onderbouwd die utspraken met concrete feiten. Paarden die probleemloos 25+ worden met ijzers, worden steevast als uitzondering aan de kant geveegd of er wordt zelfs niet eens op in gegaan.
Nadenken wat je doet en waar je mee bezig bent is een goed begin. Wat daar uit komt, zal voor iedereen verschillend zijn en mede afhankelijk van voortschrijdend inzicht en externe omstandigheden. Daarmee is de hele materie al gelijk behoorlijk grijs.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:12

Visconti schreef:

De daden en acties waartoe de Nazi's werden gezet heeft niet alleen met eigen verantwoordelijkheid te maken maar wordt ook gevoed van uit de achtergrond, politiek, cultuur en samenleving. Hoeveel mensen zijn er niet in mee gegaan dat het goed was wat Duitsland deed omdat ze niet beter wisten en iedereen het deed en je anders als paria werd behandeld? Omdat velen niet verder dachten. Enfin zal er niet te uitgebreid op in gaan, het gaat er om dat men niet altijd weet wat goed is.

Ik heb honderd keer liever dat mijn echt goede deskundige smit er een ijzer onder legt dan dat een of andere natuurlijke bekapper hem zonder ijzer bekapt. Het gaat niet altijd om het ijzer zelf maar hoe het er wordt onder gelegd en hoe er bekapt wordt.

In hoeverre zorgt het ijzer voor de slechte omstandigheden?
- Ligt het niet aan de wijze van bekappen voordat het ijzer er onder gaat?
- Ligt het niet aan dat beenstand veranderd wordt?
- Blijft het ijzer er te lang onder liggen?
- Wordt het paard verkeerd gereden en daardoor scheef en ontstaan zo de hoefproblemen?
- Genetisch bepaald, immers bepaalde bloedlijnen hebben meer ocd's en hoefproblemen bijvoorbeeld.

Je kan het niet eenduidig op het ijzer steken!!!!!

Net zoiets als alle natuurlijke bekappers zijn slecht. Dat is ook zwart wit.

Dus het is niet zwart wit ijzers zijn slecht!! Omdat je nooit kan weten of het puur de ijzers zijn of dat het andere randvoorwaarden zijn!

En ik heb het idee dat bij de kreet ijzers zijn slecht ze het alleen daarop steken wat ze willen zien (de ijzers, zo steken ze alles op de ijzers) en dat mensen niet verder kijken dan hun neus lang is en de randvoorwaarden vergeten die een hele grote factor en mede oorzaak zijn!

-edit: weer lekkere kromme grammatica in mijn enthousiasme Clown -

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:16

Moderatoropmerking:
SVP ijzerdiscussie niet hier voeren... Lopen al genoeg topics over.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:23

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:30

Arabesk schreef:
alle offtopic discussies kunnen hier verder gevoerd worden:

viewtopic.php?f=99&t=702768

De ijzers opmerkingen van Visconti, Ikke en Skipper heb ik in het nieuwe topic geplaatst, zodat iedereen daar gemakkelijk kan quoten en verder kan praten.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:41

Visconti schreef:
Wedstrijden vind ik persoonlijk niks. Het brengt alleen maar stress met zich mee, voor zowel ruiter als paard. Het is voor geen één paard goed om elk weekend weer ergens anders naar toe te worden gesleurd, uiteindelijk zullen ze er wel aan wennen, maar lol kun je het niet noemen.

het is een erg foute gedachte @visconti dat wedstrijdruiters elk weekend op concours zijn met hun paard.
En denk je dat recreatief buitenrijden geen stress met zich me brengt?
Wat te denken van het drukke verkeer, honden die ineens naar je paard rennen enz.
En wat te denken van het zadelmak maken van een paard.
Dat is pas spannend voor een paard.
Stress hoeft niet persé slecht te zijn.
Het gaat erom hoe je als ruiter ermee om gaat.

Ik snap niet waarom naturals zich steeds weer druk maken over hoe niet naturals met hun paarden omgaan.
Maak jullie liever echt druk om de paarden die in ontwikkelingslanden hun leven moeten slijten.
Dat is pas schrijnend.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:59

Mijn paard gaat 2 keer in de week een uur heen en terug op de trailer voor les, daarnaast gaan we eens in de 2 a 3 weken op wedstrijd. Hij vind de trailer de normaalste zaak van de wereld. Hij maakt zich totaal niet druk op de trailer, en komt er dan ook nooit bezweet of ook maar iets warmer vanaf. Na de les staat hij altijd nog een a twee uur op de trailer voordat we naar huis gaan, hij staat dan zeer rustig een beetje aan zijn hooi te knabbelen.

Op wedstrijd kijkt hij een keer de bak rond (dat mag ie ook rustig doen van mij) en gaat daarna lekker aan het werk. Geen probleem. Andere paarden vind ie geweldig, daar wordt ie altijd helemaal vrolijk van. Op wedstrijd vind hij dan ook eerder leuk als een stress volle gebeurtenis. Nu rij ik zelf ook niet voor de punten, maar voor de lol, dat scheelt waarschijnlijk heel veel.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:32

Ik heb ook nooit voor punten gereden. Denk als je dat gaat doen gaat het mis. En dan word het wel stressvol.
Ook deels omdat ik een stresskip ben, en dat gaat natuurlijk over op de pony.
Mijn pony had er gewoon plezier aan, hij maakte zich mooi en groot.
En op stal zou je hem zo voorbijlopen. Soms vroegen ze zich af of het dezelfde pony was.

Springen was niet zijn ding, dus deden we het niet. Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:40

Dressuur blijft de basis, wat strasser bijvoorbeeld ook mag zeggen. Laat die zich maar met hoeven bezighouden, schoenmaker blijf bij je leest.

Dressuur is ook belangrijk, het zorgt er voor dat je paard in staat is om je te dragen zonder te veel problemen. Dat dressuur een slechte naam heeft omdat er zoveel slechte instructeurs en ruiters rondlopen, maakt nog niet dat dressuur slecht is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:08

Idd, de slechte instructeurs en ruiters maken niet dat dressuur slecht is.

Dat is net als dat er slechte NB-ers zijn, en daarom NB niet in principe slecht is. (maar juist goed, net als dressuur Haha! )

Een paard is er van nature niet opgebouwd om een mens te dragen, dat moet het leren. Het paard moet leren om vanuit zijn achterkant te gaan lopen, en hoe hij met een sterke, losse rug een mens moet dragen. Dat aanleren is dressuur. Dressuur je totaal niet, maar rij je wel vaak, dan is de kans groot dat je je paard vroeg of laat de blessures in rijdt.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:53

raket schreef:
Zoals ik in het andere topic al schreef:
Ik moet van beide extreme uitersten niets hebben.
De waarheid ligt in het midden.
Doe-maar-normaal-dan-doe-je-gek-genoeg

Idd Raket met jou ben ik het in dit geval helemaal eens!!

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:36

Ik ben absoluut geen dressuurruiter, rijd liever buiten m'n rondje en maak af en toe een sprongetje.

Sun is nu 1,5 jaar onder het zadel, en heeft tot nu toe alleen maar een hoop kilometers buiten gemaakt.
Heel fijn, hij is nu bijna 100% verkeersmak en een hoop gewend Ja

In de bak is hij echter nog zo groen als gras, kan nauwelijks een rondje in 1 tempo doordraven.
Hier gaan we nu mee aan de slag, ook al vind ik dressuren niet zo leuk. Het hoort erbij en de eigenaresse en ik willen dat hij ook een normaal B-proefje kan lopen Ja

Sun wordt verder helemaal natural gehouden, maar omdat meneer soms best eigenwijs en dominant kan zijn, krijgt hij tijdens het rijden best wel eens een tikje op z'n hals of zet ik hem even flink aan het werk.
Dat ik als natural werk, wil nog niet zeggen dat alles naar zijn zinnetje moet Knipoog

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:15

ook ik ben geen dressuurruiter, rij veel liever bitloos lekker relaxt buiten. Mn vriendin dressuurt met bit in de bak dus hij krijgt ook de nodige dressuurbeweging. Ik denk dat dressuur wel nodig is voor elk paard, maar het hangt er maar net vanaf hoe ver je erin wilt gaan.. Ik vind het wel belangrijk dat mijn pony soepel blijft door de dressuur maar heb zelf totaal geen behoefte om hem mooi aan de teugel te laten lopen en hem goed de achterhand te laten gebruiken.. Ik heb nou het geluk dat mijn vriendin dat doet maar als ik in mn eentje een paard had, zou ik denk ik hoogstens twee keer in de week in de bak rijden en de rest van de week gewoon buiten.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:29

@dollemina: Heb je een voorbeeld waar stress positief uitpakt?

De dressuurwedstrijden opzich stelt niks voor, als je kijkt naar de arbeid die geleverd word in een B proef is niks. Wat l*llige voltetjes rijden kan iedereen, maar ik verbaas me er altijd om hoeveel zweet daarbij komt kijken. "Vroeger" was dit doodnormaal, want elk paard zweete, zou wel door hun dikke vacht komen. Mijn paard zweette zelf ook zo veel, ik heb hier nog zat foto's liggen van mijn doorweekte Visco. Maar ik kan je zeggen dat het gemiddelde zweet van een dressuurpaard niet door arbeid maar door stress word geleverd. Ik heb bij mijn paard een hoop dingen veranderd, en plotseling zweette hij nooit meer. (en dat terwijl hij zonder deken staat en een behoorlijke vacht heeft aangemaakt). Nu heb ik vandaag in een ander bos gereden dan normaal, daarvoor moest hij op de trailer en een half uurtje rijden. Het resultaat was dat hij de hele dag heeft lopen stressen. En het oude zweet patroon was plotseling weer terug.

Ik ben van mening dat een paard geen accesoire is dat je over naar toe kan nemen, een paard wil rust in de keet. Visco stresst absoluut niet in de bos dat hij kent, is de rust zelve. Ook kan ik hem een uur lang fanatiek dressuur matig trainen zonder dat daar veel zweet bij komt kijken.

Ik maak me trouwens niet druk om wat normals met hun paarden doen, moeten ze lekker zelf weten. Wel ben ik van mening dat een forum als bokt een informerende functie heeft. Iedereen moet de beschikking hebben op informatie, wat ze er mee gaan doen moeten ze zelf weten. Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:36

Dressuur zie ik als basisvoorwaarde om met je paard om te kunnen gaan als je er op wilt rijden. Gymnastiseren, soepel houden, wat hier in dit topic al eerder veel eerder is uitgelegd.

Welke discipline je ook verder wilt gaan beoefenen, een zekere dressuurmatige basis heb je altijd nodig en zul je altijd moeten blijven onderhouden.

Dat staat geheel los van het wedstrijdjes rijden in pinguinpakjes.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:46

als mijn paarden buiten lopen, dan beginnen ze na een aantal uren onrustig voor de draad te lopen dat ze graag naar binnen willen hoor Knipoog En vooral met koud of nat weer buiten!
Dressuur is de basis, en daarmee maak je een paard soepel en lenig. en mijn paard vind springen helemaal te gek. Ze staan onder een deken, omdat ze geen aanleg hebben om dikke wintervachten te kweken, en dus zonder gaan rillen als het koud is. En als er 1 is die wel een dikke wintervacht heeft, dan scheer ik m, omdat ze dan de warmte beter kwijtkunnen, en ik geen zin heb in een doodziek en verkouden paard dat te lang in het haar is en daardoor niet droog word. Mijn paarden staan overigens niet op ijzers, omdat ze heel goed zonder kunnen, en hun hoeven er gewoon sterker en mooier van zijn zonder ijzer Knipoog Dus wat is nou slecht??!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:57

silverbrumby schreef:
als mijn paarden buiten lopen, dan beginnen ze na een aantal uren onrustig voor de draad te lopen dat ze graag naar binnen willen hoor Knipoog En vooral met koud of nat weer buiten!
Dressuur is de basis, en daarmee maak je een paard soepel en lenig. en mijn paard vind springen helemaal te gek. Ze staan onder een deken, omdat ze geen aanleg hebben om dikke wintervachten te kweken, en dus zonder gaan rillen als het koud is. En als er 1 is die wel een dikke wintervacht heeft, dan scheer ik m, omdat ze dan de warmte beter kwijtkunnen, en ik geen zin heb in een doodziek en verkouden paard dat te lang in het haar is en daardoor niet droog word. Mijn paarden staan overigens niet op ijzers, omdat ze heel goed zonder kunnen, en hun hoeven er gewoon sterker en mooier van zijn zonder ijzer Knipoog Dus wat is nou slecht??!

Die discussie kan gevoerd worden in het topic wat Arabesk een paar topics hierboven genoemd worden, niet hier.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 01:38

Visconti schreef:
@dollemina: Heb je een voorbeeld waar stress positief uitpakt?

De dressuurwedstrijden opzich stelt niks voor, als je kijkt naar de arbeid die geleverd word in een B proef is niks. Wat l*llige voltetjes rijden kan iedereen, maar ik verbaas me er altijd om hoeveel zweet daarbij komt kijken. "Vroeger" was dit doodnormaal, want elk paard zweete, zou wel door hun dikke vacht komen. Mijn paard zweette zelf ook zo veel, ik heb hier nog zat foto's liggen van mijn doorweekte Visco. Maar ik kan je zeggen dat het gemiddelde zweet van een dressuurpaard niet door arbeid maar door stress word geleverd. Ik heb bij mijn paard een hoop dingen veranderd, en plotseling zweette hij nooit meer. (en dat terwijl hij zonder deken staat en een behoorlijke vacht heeft aangemaakt). Nu heb ik vandaag in een ander bos gereden dan normaal, daarvoor moest hij op de trailer en een half uurtje rijden. Het resultaat was dat hij de hele dag heeft lopen stressen. En het oude zweet patroon was plotseling weer terug.

Ik ben van mening dat een paard geen accesoire is dat je over naar toe kan nemen, een paard wil rust in de keet. Visco stresst absoluut niet in de bos dat hij kent, is de rust zelve. Ook kan ik hem een uur lang fanatiek dressuur matig trainen zonder dat daar veel zweet bij komt kijken.

@Visconti, Ik heb niet gezegt dat stress positief uit pakt, ik heb gezegd dat het niet persé slecht hoeft te zijn.
Als je kijkt hoe het natuurlijke paard en dan bedoel ik wilde paarden, in een stressvolle situatie belanden na bijvoorbeeld wanneer er gevaar dreigt door een roofdier, dan kan ik me zo voorstellen dat stress bij paarden in hun leven thuis hoorde en het paard van stress niet slecht wordt.
Ik bedoel dus niet een leven lang stress maar een enkele keer spanning op westrijd o.i.d. kan helemaal geen kwaad.
En van dat zweten tegenwoordig komt mij onbekend voor.
Of je moet de paarden van Anky als voorbeeld nemen.
Dat is een uiterste wat niet als voorbeeld kan staan voor de gemiddelde dressuurruiter.
Mijn paarden zweten niet overmatig, ook niet op concours. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit met een bezweet paard de ring binnen ben gegaan. Meestal ben ik diegene die het hardste zweet.
En als ik naar mijn deugnietpaard kijk dan neem ik haar nog 10 keer liever mee naar concours dan 1 keer naar het bos.
Ik heb dat een aantal keer geprobeerd maar dat is zeker geen succes. Als ik wil verongelukken moet ik dat doen.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:11

Visconti, er zijn inderdaad dingen waarin ik me kan vinden zoals het zweten van stress. Echter dat heeft echt niet elk paard dat op concours is

Een aantal zeer zeker wel, maar die stress is niet altijd afkomstig van een vreemde omgeving etc maar meer van de stress van de ruiter!
Net als het ritje met de trailer ook soms het stresspunt van ruiter is. "Oh als hij er maar op gaat" 'Oh hij zweette de vorige keer ook zo en vond het zo eng als het dit keer maar niet is" "Oh we gaan naar andere plaats om te rijden dat vind ik eng" (ruiter dan Haha! )

Het bos kenden je paard de eerste paar keer ook nog niet, net als een andere route, dan heeft dat toch ook stress opgeleverd? En wat dan als ik elke keer op zelfde manege zou gaan starten zou het toch ook zijn bekend omgeving zijn na paar keer net als het bos Knipoog

Maar als je dressuurrijdt betekend dat niet altijd dat je meteen fanatiek je paard mee naar wedstrijden neemt.

En verder blijf ik wat ik in mijn eerste post heb gezegd, dressuur is basis voor alles.

Vippie

Re: Naturals: paard verkopen aan niet-natural?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:18

arno8 schreef:
[Waarom ijzers en dekens slecht zijn kun je lezen in de boeken van strasser.
Dat ga ik niet nog eens uitleggen.
.

De methode van mevrouw (thanx Wen) strasser is helaas wel de reden warom die van mij nu MET ijzers door het leven moet. Terwijl ze 6 jaar traditioneel bekapt ijzerloos heeft gelopen. Tis jammer dat ik mijn kosten niet bij meneer strasser kan claimen Boos!
Laatst bijgewerkt door Vippie op 30-12-06 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Vippie

Re: Naturals: paard verkopen aan niet-natural?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:31

arno8 schreef:
Toch raar dat we sporen, zwepen en bitten nodig hebben om een paard in die enorm gezonde houding te dwingen. Houdt een paard dan niet uit zichzelf van een gezonde houding?

Wedstrijden zijn eigenlijk altijd slecht. Ik ken wel enkele mensen op het forum van wie ik weet dat ze nooit in zullen leveren op het welzijn van hun paard om beter te presteren op wedstrijden, maar het is duidelijk dat 99% van de mensen dat wel doet.

Jemig wat denk jij negatief zeg. Als je beetje kunt rijden heb je helemaal geen sporen, zweep of bit nodig om een pard in een bepaalde houding te rijden. En niet iedere paard wordt ala Salinero gereden of getraind, sterker nog 99,9% van NL zal dat niveau nooit halen en heeft geen paard wat die houding ooit aan zal nemen. Dus niet alles over 1 kam scheren.

Wedstrijden zijn zeker niet slecht (wat kan er slecht aan zijn, het enige verschil is dat er iemand kijkt of je goed bezig bent met je paard qua rijden. Niks anders dan thuis dus), immers je wordt op je fouten gewezen en te wordt onderwezen door de juryleden om te voorkomen dat je je paard kapot rijdt. Daar hoef je niks voor in te leveren qua welzijn van je paard hoor, die kun je gewoon houden zoals jij het wilt.
Enige wat wel verplicht is is een bit (dat staat mij dus tegen) en vanaf de M zijn sporen verplicht (ook al zo'n maffe regel, maarja omhebben wil niet zeggen gebruiken).

Overigens rij je pirelli ook met een stick (zweep imo), als je echt natural wil gaan moet je gaan freestylen Haha!, of beter nog, helemaal niet op je paard gaan zitten want in de natuur hebben ze ook geen ruiter op hun rug toch? Ben je meteen van je bit, zweep en sporenprobleem af. Haha!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:40

Arabesk schreef:
als je voor ijzers kiest, weet dan ook dat de levensduur van een paard wel bekort wordt en dat hoef en beenproblemen wel degelijk in het verschiet liggen

Wat een onzin zeg, mijn vorige paarden zijn 28 en 27 geworden MET ijzers (of beter dankzij de ijzers anders hadden we hun leven veel eerder moeten beeindigen). Hoef en beenproblemen liggen altijd in het verschiet, dat is al zolang het paard bestaat. Slechte beenkwaliteit komt niet door ijzers maar door het fokkerij programma van de diverse stamboeken, paarden moeten allemaal maar hoger en ranker, dit gaat meestal ten koste van de beenkwaliteit. Hoe sneller en hoger een paard groeit hoe brozer de botstructuur met alle gevolgen vandien. Een jong paard tot zijn 3e in het land laten lopen is ook debet ana de slechte kwaliteit van de pezen, immers een jong paard moet getraind worden (aan de hand lange stukken wandelen, worden ze ook meteen lekker handtam en verkeersmak van) op diverse ondergronden zodat pezen en spieren niet eenzijdig gehard worden.
Dus kijk verder dan je neus lang is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:18

wedstrijden rijd je toch ook voor de lol.

Het is een hobby en dan doe je dingen die je leuk vind. De een rijd wedtsrijden en de ander doet aan parelli.

En zo heilig is dat parelli niet...er zijn al discussies geweest over de manier van Linda op dvd 3(pin me er niet op vast) in level 1 een paard 'aanpakt'.
Ga daar zelf niet op in omdat ik daar (nog)te weinig kennis over heb.

En ik vind die touwhalsters ook behoorlijk scherp.

Citaat:
Jemig wat denk jij negatief zeg. Als je beetje kunt rijden heb je helemaal geen sporen, zweep of bit nodig om een paard in een bepaalde houding te rijden.

Zoals je zegt '''een beetje kunt rijden" en dat is nou net het probleem ...dat kunnen we bijna niet meer.
Intructie is gedaalt tot nivo nul en divoza loopt binnen op de verkoop van slof teugels en martingaals.

Het komt voor jullie misschien erg zwart wit over....vind ik ook en ik vraag me dan ook af WAAROM ik het zo zwart wit zie. Misschien zie ik toch gewoon de keiharde waarheid.