Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Visconti schreef:Er word hier gewezen op de zwar-wit visie van sommige mensen. Maar zijn sommige dingen niet gewoon zwartwit?om even een extreem voorbeeld te geven. Denk je dat de nazi's het slecht vonden wat ze deden? Vast niet, maar andere mensen wel. Hadden die mensen dan een zwartwit visie? om nu als voorbeeld ijzers te nemen. Het is algemeen bekend dat een ijzer niet veel goeds doet. Dan kun je gaan schreewen dat het allemaal wel meevalt, en dat er paarden zijn die de 20 ermee hebben gehaald. Maar is dat het bewijs dat ijzers wel goed zijn? Volgens mij is het meer de uitzondering die de regel bevestigd, want 20 is al heeel oud. Mensen lijken te vergeten dan een paard in staat is om 40 te worden, en dat 20 dus eigenlijk een leeftijd van niks is.
Visconti schreef:
Er word hier gewezen op de zwar-wit visie van sommige mensen. Maar zijn sommige dingen niet gewoon zwartwit?om even een extreem voorbeeld te geven. Denk je dat de nazi's het slecht vonden wat ze deden? Vast niet, maar andere mensen wel. Hadden die mensen dan een zwartwit visie? om nu als voorbeeld ijzers te nemen. Het is algemeen bekend dat een ijzer niet veel goeds doet. Dan kun je gaan schreewen dat het allemaal wel meevalt, en dat er paarden zijn die de 20 ermee hebben gehaald. Maar is dat het bewijs dat ijzers wel goed zijn? Volgens mij is het meer de uitzondering die de regel bevestigd, want 20 is al heeel oud. Mensen lijken te vergeten dan een paard in staat is om 40 te worden, en dat 20 dus eigenlijk een leeftijd van niks is.
Arabesk schreef:
Visconti schreef:Wedstrijden vind ik persoonlijk niks. Het brengt alleen maar stress met zich mee, voor zowel ruiter als paard. Het is voor geen één paard goed om elk weekend weer ergens anders naar toe te worden gesleurd, uiteindelijk zullen ze er wel aan wennen, maar lol kun je het niet noemen.
raket schreef:Zoals ik in het andere topic al schreef:
Ik moet van beide extreme uitersten niets hebben.
De waarheid ligt in het midden.
Doe-maar-normaal-dan-doe-je-gek-genoeg
silverbrumby schreef:als mijn paarden buiten lopen, dan beginnen ze na een aantal uren onrustig voor de draad te lopen dat ze graag naar binnen willen hoorEn vooral met koud of nat weer buiten!
Dressuur is de basis, en daarmee maak je een paard soepel en lenig. en mijn paard vind springen helemaal te gek. Ze staan onder een deken, omdat ze geen aanleg hebben om dikke wintervachten te kweken, en dus zonder gaan rillen als het koud is. En als er 1 is die wel een dikke wintervacht heeft, dan scheer ik m, omdat ze dan de warmte beter kwijtkunnen, en ik geen zin heb in een doodziek en verkouden paard dat te lang in het haar is en daardoor niet droog word. Mijn paarden staan overigens niet op ijzers, omdat ze heel goed zonder kunnen, en hun hoeven er gewoon sterker en mooier van zijn zonder ijzerDus wat is nou slecht??!
Visconti schreef:@dollemina: Heb je een voorbeeld waar stress positief uitpakt?
De dressuurwedstrijden opzich stelt niks voor, als je kijkt naar de arbeid die geleverd word in een B proef is niks. Wat l*llige voltetjes rijden kan iedereen, maar ik verbaas me er altijd om hoeveel zweet daarbij komt kijken. "Vroeger" was dit doodnormaal, want elk paard zweete, zou wel door hun dikke vacht komen. Mijn paard zweette zelf ook zo veel, ik heb hier nog zat foto's liggen van mijn doorweekte Visco. Maar ik kan je zeggen dat het gemiddelde zweet van een dressuurpaard niet door arbeid maar door stress word geleverd. Ik heb bij mijn paard een hoop dingen veranderd, en plotseling zweette hij nooit meer. (en dat terwijl hij zonder deken staat en een behoorlijke vacht heeft aangemaakt). Nu heb ik vandaag in een ander bos gereden dan normaal, daarvoor moest hij op de trailer en een half uurtje rijden. Het resultaat was dat hij de hele dag heeft lopen stressen. En het oude zweet patroon was plotseling weer terug.
Ik ben van mening dat een paard geen accesoire is dat je over naar toe kan nemen, een paard wil rust in de keet. Visco stresst absoluut niet in de bos dat hij kent, is de rust zelve. Ook kan ik hem een uur lang fanatiek dressuur matig trainen zonder dat daar veel zweet bij komt kijken.
arno8 schreef:[Waarom ijzers en dekens slecht zijn kun je lezen in de boeken van strasser.
Dat ga ik niet nog eens uitleggen.
.
arno8 schreef:Toch raar dat we sporen, zwepen en bitten nodig hebben om een paard in die enorm gezonde houding te dwingen. Houdt een paard dan niet uit zichzelf van een gezonde houding?
Wedstrijden zijn eigenlijk altijd slecht. Ik ken wel enkele mensen op het forum van wie ik weet dat ze nooit in zullen leveren op het welzijn van hun paard om beter te presteren op wedstrijden, maar het is duidelijk dat 99% van de mensen dat wel doet.
Arabesk schreef:als je voor ijzers kiest, weet dan ook dat de levensduur van een paard wel bekort wordt en dat hoef en beenproblemen wel degelijk in het verschiet liggen
Citaat:Jemig wat denk jij negatief zeg. Als je beetje kunt rijden heb je helemaal geen sporen, zweep of bit nodig om een paard in een bepaalde houding te rijden.