Hoe denken "Naturals" over topsport?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

thinkaboutit

Re: Hoe denken "Naturals" over topsport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 16:36

joepie weer deze zinloze discussie en joepie weer deze gave foto's

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 16:43

Ik rij endurance en ben zeker wel van plan het hoogst mogelijke (voor ons) te gaan halen. Tot nu toe gaat alles zeer voorspoedig, dus voor zover ik nu kan zien zit een 160 er wel in.
Anouar vind het leuk om op wedstrijd te gaan. Dat zie je gewoon aan hem.

Dressuurwedstrijden vind hij vrezelijk, dan wilde hij niet meer doorlopen en liep met een chagrijnig kop rond.
Springen vond het al iets leuker, maar z'n hobby was het zeker niet.

thinkaboutit: heb je ook wat zinnigs te melden

thinkaboutit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 16:47

jazeker lenneke, dat lees je toch.
t is gewoon triest dat keer op keer dit onderwerp moet worden aangesneden. hoeveel topics zijn hier inmiddels al wel niet over?
ook deze fotos zijn al in andere topics gebruikt. en wederom is hier maar een ding op te zeggen:
DE BESTE STUURLUI STAAN AAN WAL
nou lenneke, vind je dit niet zinnig?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 18:19

Citaat:
hoeveel topics zijn hier inmiddels al wel niet over?

op naturals is dit de eerste keer, op andere fora kijk ik eigenlijk nooit.....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 18:31

Morrie schreef:
Als ik zelf enige vorm van prestatiedrang zou hebben op sportgebied, zou ik iets met mijn eigen lijf gaan doen (b.v. marathons lopen) of met een mechanisch hulpmiddel (een fiets oid) en niet een levend wezen gebruiken om mijn prestatiedrang te bevredigen.

Ik vind dit niet alleen gelden voor paarden maar voor iedere vorm van "sport" waarin dieren worden betrokken.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 18:46

thinkaboutit schreef:
jazeker lenneke, dat lees je toch.
t is gewoon triest dat keer op keer dit onderwerp moet worden aangesneden. hoeveel topics zijn hier inmiddels al wel niet over?
ook deze fotos zijn al in andere topics gebruikt. en wederom is hier maar een ding op te zeggen:
DE BESTE STUURLUI STAAN AAN WAL
nou lenneke, vind je dit niet zinnig?

Ik heb hier ook nooit eerder een topic over gezien hoor

Anouar vind de endurance wedstrijden echt leuk.
Foto van een paar 100 meter voor de finish van onze eerste klasse 2. Ik zie een blij en vrolijk paard
http://img251.imageshack.us/img251/8387 ... 5289zj.jpg

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 19:17

[b]Als eens bij nagedacht dat iemand misschien wel de paarden uitzoekt die passen bij zijn/haar trainingssysteem? En de paarden die te zeer in protest gaan worden doorverkocht? Je gaat geen parcours winnen puur op dwang. Maar je kunt wel de paarden uitzoeken die het talent hebben en de druk aankunnen die jij ze oplegt. Ongeacht de disciplineb]

Ik ben het met je eens, maar het is dan net zo goed zo dat niet elk paard geschikt is qua karakter om "natural" gehouden te worden. Ik las ergens dat een "natural" paard alles vooral leuk moet vinden en graag moet doen, maar hij zal toch ook af en toe iets MOETEN?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:20

Anouar moet vanalles van mij. Als het aan hem lag deed hij niks anders dan grazen, slapen en misschien een beetje spelen met andere paarden.
Maar ik ben geen echte natural

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:22

een paard smelt over het algemeen niet van werken, wij ook niet trouwens Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:30

Ik denk niet dat natural en topsport samen kunnen gaan. Je verwacht onnatuurlijke dingen van een paard, en dan zul je de natuurlijke omstandigheden aan moeten gaan passen aan de onnatuurlijke vraag, zoals krachtvoer gaan geven en de vacht kort houden om warmte afvoer tijdens training mogelijk te maken.

Wat natural mensen nogal eens onderschatten, is het effect van het verhuizen van stalling (een paard heeft ongeveer een half jaar nodig om aan een nieuwe plek te wennen) en het effect van vervoeren. Bij veel veulens worden al maagzweren aangetroffen, waarschijnllijk veroorzaakt door het bezoeken van keuringen - en dat zie ik bij sommige naturals wel voorkomen. Ook het per trailer reizen (voor buitenritten of het bezoeken van (NH)cursussen) veroorzaken veel stress. Dat kan ik dan weer niet rijmen met het zo natuurlijk mogelijk houden. Maar goed, ik ben dan ook totaal niet natural. Maar de effecten van vaak verhuizen en verplaatsen zijn qua stress te vergelijken met het beoefenen van sportwedstrijden.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:22

Ik denk ook niet dat natural en topsport samen kunnen gaan. Je zult toch concessies moeten doen, wil je het 1 of het ander.
Wat wil je verder zeggen promptertje, dat naturals hun paarden vaak verhuizen?

Ik word natural genoemd maar (ik spring) wel wedstrijden, ijzerloos, rij ook wel eens bitloos, boomloos (heeft niks met NH te maken) en dekenloos. Paarden staan hele jaar rond buiten in hun wintervachtjes. In de hele omgang en training pas ik mij aan, aan het paard.

Topsport zal ik nooit bereiken. Ten eerste omdat ik de ambities daar niet voor heb en ten tweede omdat ik bepaalde consessies niet wil maken ten opzichte van mijn paarden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:27

Nee evita_, ik wil zeggen dat niet alleen topsport stressgevend is voor paarden, veel andere zaken die mensen heel gewoon vinden zijn ook stressvol voor paarden. Maar er wordt vaak alleen maar naar de sport gewezen. Bedenk bij alles wat je doet, hoe stressvol dat voor je paard is.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:35

Ik denk dat de 'naturals'over het algemeen juist bezig zijn om de stress zo laag mogelijk te houden , met alles wat we doen. Daarom kunnen we meer met minder....denk ik dan he!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:37

Nammie schreef:
Ik denk dat de 'naturals'over het algemeen juist bezig zijn om de stress zo laag mogelijk te houden , met alles wat we doen. Daarom kunnen we meer met minder....denk ik dan he!

Denk dat alle paardenhouders dat willen hoor.....
Want met stress functioneerd geen enkel dier.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:46

Maar ook voor een 'sportpaard' (stomme naam, alsof het dan geen paard meer is ofzo) kan je de omstandigheden zo natuurlijk mogelijk maken.
De meeste endurancepaarden, ook de top, staat lekker 24/7 buiten.

Ik ben geen natural (dacht ik ooit wel, in een vlaag van verstandsverbeistering) Ik heb het geestelijk welzijn van Anouar bovenaan staan. Daarom staat hij 24/7 buiten. Maar wel met een deken.

Ik zorg op wedstrijd voor zo min mogelijk stress. Ruim de tijd voor het laden, ruim op tijd erheen. Na aankomst lekker wandelen en een beetje longeren, wat grazen, beetje hooi eten...
Na de wedstrijd mag hij in de paddock naast de andere paarden en pony's, weer wat grazen en/of hooi eten.

Op veel (dressuur) wedstrijden zie je een gestress van hier tot ginter. Iets vergeten, lezer kwijt, verkeerde jury, tijden kloppen niet, te kort tijd voor losrijden, vervelende mensen in de losrijbaan.
Niet allemaal dingen waar je direct invloed op heb, maar je kan er wel mee om leren gaan en dat scheeld een hoop stress, ook voor je paard.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:57

Intressante discussie.

Ik merk wel dat er over het algemeen veel last is van hokjes geest. Niet alleen op het forum, maar eigenlijk overal in de paardensport.

Ik rijd sgw's met mijn paard en kan ook tig foto's van en blij paard in de cross laten zien. Aan de ander kant probeer ik mijn paard wel zo veel als mogelijk paard te laten. Dit deed ik al voor ik van het bestaan van "naturals" afwist.
Mijn paard staat vanaf ca 1 mei tot 1 oktober 24/7 buiten. Als het hard regent wel onder dek.
In de ogen van een aantal mensen hier absoluut not done, terwijl ook een hoop ander "wedstrijdmensen" mij voor gek verklaren dat mijn paarden zomers 24/7 buiten lopen en in de winter van 6.30 tot 17.00.

Van de hier getoonde foto's wordt ik ook niet vrolijk, toch denk ik niet dat het op een zo natuurlijk mogelijke manier van paarden houden een belemmering moet zijn.
Zeker niet voor de basis en dat is ongeacht welke disipline imo tm ZZ nivo.

Bedoel natuurlijk de dressuurfoto's en niet die van de endurance Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:06

Ik heb twee keer een oefencross gereden en Anouar vond het geweldig. Van te voren bepaalde ik welke sprongen ik wel en niet wilde nemen (lang niet allemaal, want zo'n held ben ik niet) Maar tijdens de rit besloot Anouar regelmatig dat hindernissen die ik niet wilde toch echt wel gesprongen moesten worden Clown

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:35

Arabesk schreef:
Bitloos mag ook gewoon en boomloos ook, ijzerloos is lastiger omdat sommige veearsten die keuren zo verschrikkelijk bevooroordeeld zijn over ijzerloos dat ze je bijna bij voorbaat al afkeuren als je je paard ijzerloos aanbiedt.

Dat laatste is niet waar hoor. Ik heb het afgelopen seizoen ook gewoon gestart zonder ijzers en ze is nooit afgekeurd. Wel zijn er veeartsen die ijzers sterk aanraden bij de keuring. Bovendien zijn bij de grotere afstanden de slijtage en groei van de hoeven niet meer in evenwicht. De hoeven slijten dus te snel en dan zijn ijzers/ kunststofbeslag of eventueel hoefschoen (want die zijn ook toegestaan) toch wel handig.

Maar nu weer on-topic. Ik denk dat je voor de echte topsport vaak toch te veel concessies moet doen om echt natural te blijven. Bij endurance gaat het inderdaad een heel eind maar bitloos topdressuur gaat hem niet worden. Of dat slecht is?

Maar ja dan nog: wat is precies natural? Ik ben nog steeds van mening dat je voor alles een overwogen keuze moet maken. Iets waarbij jij maar zeker ook je paard zich prettig bij voelen. Dus niet klakkeloos alles doen omdat het zo "hoort" of omdat iedereen het zo doet. Vraag je gewoon af waarom en je bent al een heel eind op de goede weg.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:15

Ik denk ook niet dat 100% natural en sport samen gaan. Om te beginnen is het op je paard zitten al niet natural, laat staan als je dan ook nog iets van hem gaat vragen.

Of sport past met natural houden? Soms wel, soms niet. Mijn paard was er helaas niet geschikt voor. Ik heb hem laten scheren, en een deken opgelegd. Hij is weer helemaal de oude, graag aan het werk, vrolijk, en niet meer kortademig door zijn wintervacht. Bij andere (vaak endurance) paarden gaat het wel super.

Het is dus zoeken naar wat met je paard mogelijk is. Soms betekend dat dat topsport en natural wel samen gaan, soms niet. Kijk naar het paard.

Ik ben niet tegen sport met dieren, zolang het dier het leuk vind, en het niet alleen de prestatiedwang van de ruiter is, die ten koste van het paard gaat.

Echte topsport en natural, dat lijkt me onwaarschijnlijk dat dat samen gaat. Waarschijnlijk moet je zoveel concessies doen, dat er maar weinig natural over blijft.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:02

Ik denk eigelijk dat het begrip "natural" niet bestaat. Als je een echte natural was dan had je geen paard, omdat je hem alle vrijheid niet kan geven Knipoog

Een bijna "natural" zoekt voor problemen geen dwingende hulpmiddelen, maar vragende hulpmiddelen. Die denkt aan wat zij samen het fijnst vinden. Niet alleen de ruiter. Knipoog En die wilt gewoon het beste voor zijn paard. Wat dat dan ook mag zijn. Iemand die wilt 1 wilt zijn met zijn paard. Met en zonder alle nodige hulpmiddelen. Die wilt zijn paard zo goed mogelijk begrijpen, zodat er geen comminucatie fouten ontstaan. En toch wilt een "Natural" steeds nieuwe uitdagingen aan gaan.
Puur vertrouwen dus.

Dat is denk ik een echte "natural".
Als dat in de topsport mogelijk is, -wat denk ik niet zo is vanwege allemaal mensen die niet denken zo als jij- dan zou ook een echte Natural in de topsport kunnen zitten.

Waarom Anky geen natural is? Omdat zij meer denkt dan aan presteren en haar naam boven houden, dan aan haar paarden Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:27

misschien moeten we onze eigen wedstrijden maar organiseren, aangezien KNHS bitloos niet toestaat bij dressuur

en voor endurance onze eigen categorie om te zien hoever je blootsvoets kan komen

Anky is wat dat betreft gewoon een muts die nog niet zo ver is. Bartels werkt allang samen met Emiel Voest en past NH toe en ook grondwerk.

En in Duitsland zijn al topsport dressuur amazones die hun paarden blootsvoets uitbrengen. Het is meer de vraag wánneer de rest van de wereld over stapt op meer natuurlijkere manieren dan óf dat ooit gaat gebeuren. NB is gezonder dan je paard beslaan en je paard veel bewegingsvrijheid is gezonder dan hem een deel van het etmaal op te sluiten.

Babskonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:51

Citaat:
misschien moeten we onze eigen wedstrijden maar organiseren, aangezien KNHS bitloos niet toestaat bij dressuur

en voor endurance onze eigen categorie om te zien hoever je blootsvoets kan komen

dan moet je ook weer regels gaan bedenken, moet je paard dan bitloos zijn en ijzerloos enzo, of mag alles als je het dier maar geen pijn zit te doen?

ik zou graag voor mezelf goed dressuur willen rijden, en op mijn gemak zo ver mogelijk geraken, moest dat nu plots heel goed gaan, misschien probeer ik dan wel is wedstrijden, wie weet wordt ik nog beroemd Knipoog ik denk namelijk ook wel dat er paarden zijn die dolgraag springen en dressuurlopen, alleen echt de top halen, das zwaar werken, en daar blijven nog zwaarder, dus dan is de vraag als je er wil blijven of je dan nog probeert het beste uit je paard te halen of gewoon zelf de beste te zijn

trouwens moest mijn paard het niet zien zitten die dressuur dan stop ik ermee, maar ik geloof er wel in dat lenigheid, souplesse enzo goed zijn voor je paard, volgens mij kunnen ze daar veel baat bij hebben!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 17:01

Je moet nooit stoppen met dressuur, hoogstens met het voornamelijk bezig zijn met dressuur en het rijden van dressuurwedstrijden. Je hebt dressuur toch in alle paardensport takken nodig.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:09

sorry, foutje, verkeerd topic Haha!

Babskonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:20

oh maar zo bedoelde ik het ook niet, bedoelde gewoon dat ik hem niet ga blijven irriteren met al maar moeilijkere oefeningen, gewoon wel soepel houden en licht aan de hulpen maar niet competitief ( zelfs niet om het beter te doen voor mezelf) enkel voor mijn paard
of ben ik nog steeds niet duidelijk Lachen zinnen vormen is moeilijk