Laten naturals een hengst castreren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Laten naturals een hengst castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:09

arno8 schreef:
En dat bedoelde ik ook. Kunnen ze nog steeds een lolletje hebben zonder dat ik ieder jaar een hectare land er bij moet kopen.

Volgens mij was er dan iets met gevaar voor tumorale vorming. Door de hormonale inwerking.
Heb dat denk ik twee jaar geleden geleerd. Maar Bloos weet er het fijne niet meer van.

Iemand die meer weet over dit onderwerp?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:12

Misschien typerend voor een man dat hij bij dergelijk infectiegevaar als eerst aan de ruin/hengst denkt Lips are sealed

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:15

Omdat ik bij de ruin vaak plakken zie hangen, bij de merrie maak ik me idd niet druk. Die redt zich wel.

Misschien typerend voor een normal, dat ze bij anderen gaat zeuren over een eventueel mogelijk infectiegevaar zonder het daadwerkelijke risico te kennen, terwijl haar paarden vaak op stal staan en terwijl de risico's daarvan wel bekend zijn?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:17

katiavl schreef:
Volgens mij was er dan iets met gevaar voor tumorale vorming. Door de hormonale inwerking.Heb dat denk ik twee jaar geleden geleerd. Maar Bloos weet er het fijne niet meer van.

Ik heb gehoord dat een verhoogde kans op tumoren bij klophengsten voorkomt waarbij een of beide teelballen niet ingedaalt zijn, en die daardoor verminderd vruchtbaar/steriel zijn. Gewoon gesteriliseerde hengsten met normaal ingezakte teelballen waar alleen de zaadleider is doorgehaald en waar verder hormoneel alles nog volwaardige hengst is zouden daar geen last van moeten ondervinden (maar daar zijn er niet zoveel van).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:19

Tja, ik werd verliefd op mijn paard en toen was hij al een ruin. Wel zo handig ook, als je weidegang wilt vinden. Mag ik nu niet meer in het hokje 'natural'? Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:20

Ja klophengsten wist ik ook, Nuja goed mischien binnen drie jaar leer ik er op nieuw over Haha! Als ik door deze examens geraak
Sigaar

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:21

arno8 schreef:
Omdat ik bij de ruin vaak plakken zie hangen, bij de merrie maak ik me idd niet druk. Die redt zich wel.

Misschien typerend voor een normal, dat ze bij anderen gaat zeuren over een eventueel mogelijk infectiegevaar zonder het daadwerkelijke risico te kennen, terwijl haar paarden vaak op stal staan en terwijl de risico's daarvan wel bekend zijn?

Typerend voor een normal die twee merries heeft en om zich heen ziet wat er bij komt kijken als je een veulen wilt fokken bij een merrie die niet schoon is en gespoeld moet worden. De merrie redt zich niet altijd, en als ik met een vuile merrie bij een hengstenhouder kom waar natuurlijk gedekt wordt zal hij daar ook niet blij mee zijn.

Enne, die plakken hangen er ook bij een hengst die niet voor de dekdienst gebruikt wordt, daar maakt het feit dat een paard geruind is helemaal geen verschil in.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 18:26

Dat zeg ik ook niet, waar heb jij gelezen dat ik zeg dat hengsten nooit plakken hebben? Ik wil alleen maar aangeven dat een hengst misschien wel meer kans loopt op infectie als hij NIET dekt. Maar ik heb geen niet-dekkende hengst op de wei rondlopen, maar wel een niet dekkende ruin. Dus haalde ik hem als voorbeeld aan.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 18:45

Overigens zou ik hem wel castreren als hij de merrie tegen haar zin in zou proberen te dekken. Dat probeerde hij in het begin nog (hij had nog nooit in een kudde gestaan en was dus niet opgevoed) en toen heb ik ze uit elkaar gezet. Toen heb ik ze iedere dag even bij elkaar gelaten en nu gaat het dus goed. Maar als dat niet zo was gegaan had ik hem zeker geruind. Anders had hij zijn hele leven alleen moeten zijn en dat kan natuurlijk niet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 18:47

Ik denk dat het weer zoals veel dingen situatie afhankelijk is.
Maar zoals arno als je plaats hebt en toevallig een onvruchtbare merrie. En ik zou met hengsten kunnen omgaan. Zou ik hem ook niet castreren.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:10

Ik ben helemaal voor castreren. Een hengst hengst laten in zijn natuurlijke kudde, dus met minimaal 5-7 merries die hij ook mag dekken is leuk.
Maar wanneer dat niet kan (of wanneer je een top hengst hebt die als "dekhengst" door het leven zal gaan) ben ik helemaal voor ruinen.

De meeste hengsten (vooral ook dekhengsten) sterven uiteindelijk aan de gevolgen van een hartaanval. Dat komt door de "stress" van het hengst zijn. Hengst zijn is niet niks voor een paard. Hij moet continue uitdagen, altijd proberen hogerop te komen, in de hoop dat hij ooit mag dekken en zijn genen kan voortzetten. Das zijn doel in het leven. Elk voorjaar gieren de hormonen weer door zijn lijf, veel heftiger dan bij merries. En als hij dan niet of amper aan zijn "trekken" kan komen zie ik niet in waarom je hem dat moet "aandoen".

Natuurlijk zijn er zat hengsten die de uitzondering bevestigen, die braaf zijn, haast geen last van hun hormonen hebben. De hengsten die dat wel hebben kom je niet veel tegen want die zijn al lang lastig verklaard en gecastreerd en brave, goed bruikbare ruinen geworden.

Ik heb 2 ruinen op stal staan, beide afgelopen voorjaar gecastreerd, 1 was klophengst en het zijn zulke heerlijke, sociale, speelse, maar vooral stabiele paardjes dat ik blij ben dat ik gecastreerd heb. Zo kunnen ze altijd bij de meries staan, lekker sociaal doen en spelen zondat het het voor het "echie" is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 23:04

En hoeveel hengsten mogen in het wild gaan dekken?? De meeste mogen alleen kijken, en niks proberen hoor.. De ene hengst heeft last van zijn hormonen, de andere geeft er helemaal niks om..

Maar ik vind wel dat hengsten in een kudde moet lopen, zij het met andere hengsten, zij het met ruinen...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:05

Precies, mogen alleen maar kijken en kunnen hun frustraties kwijt op de andere hengsten. Hengsten in gevangenschap kunnen hun frustraties vaak niet kwijt.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 00:10

Cassidy schreef:
arno8 schreef:

Typerend voor een normal die twee merries heeft en om zich heen ziet wat er bij komt kijken als je een veulen wilt fokken bij een merrie die niet schoon is en gespoeld moet worden. De merrie redt zich niet altijd, en als ik met een vuile merrie bij een hengstenhouder kom waar natuurlijk gedekt wordt zal hij daar ook niet blij mee zijn.

Enne, die plakken hangen er ook bij een hengst die niet voor de dekdienst gebruikt wordt, daar maakt het feit dat een paard geruind is helemaal geen verschil in.

ik ben het helemaal met je eens. behalve wat de "plakken" betreft. het zaakje van een hengst is over het algemeen stukken schoner dan dat van een ruin. ik spreek hier uit ervaring. en daar hoeft geen merrie aan te pas te komen. het ding ziet gewoon regelmatiger daglicht.

een hengst die in het wild met een aantal merries samen leeft wipt zich ook niet het hele jaar het lazerus. hij dekt zijn merries en als die drachtig zijn is de kous af. ik vind er niks natuurlijks aan om een gesteriliseerde hengst met een merrie samen te laten lopen. of een hengst met een gesteriliseerde merrie. en niet iedereen kan met een hengst omgaan. niet iedere hengst heeft een gemakkelijk karakter en ga zo maar door.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 01:15

toevallig dat hier nou net een topic over loopt. ik ben van mening dat ruinen vaak beter is voor het dier zelf. een ruin loopt gewoon met zijn stalgenootjes in de wei, maar hoe vaak zie je niet een hengst die minstens halve dagen op stal staat, en er alleen uit komt in een goed beveiligd stukje land of paddock, waarbij hij alleen de anderen kan zien en van een afstand ook kan ruiken? dat vind ik triest. in mijn ogen hoort ieder paard met minstens één soortgenoot dagelijks meerdere uren (toch wel minstens 12 uur) buiten te lopen, en gewoon paard te zijn zonder iets te moeten.

dat is zowiezo raar imo, mensen willen van alles van hun dieren, 'het paard moet doen wat ik wil'. en de paarden lijden daar vaak onder. 'ik zet mijn paard niet buiten, want dan kan hij zich bezeren', of 'ik zet alle paarden apart in een eigen stukje land, anders trappen ze elkaar misschien wel'. echt de grootste onzin in bijna alle gevallen. wij ontnemen onze paarden teveel. gelukkig zijn er ook mensen die het paard voorop stellen, en ze niet nodeloos opsluiten etc. helaas is het voor veel hengsten wel zo. als je ziet wat het gros van de hengsten in ons land moet inleveren tov wanneer hij ruin zou zijn geweest, vind ik gewoon niet kunnen. dan liever ruinen.

ik zie mijn dieren het liefst 24 uur per dag buiten, in de groep. mijn ruin dekt de merries nog wel, maar hij dringt zich hier niet toe op. soms staat hij eventjes binnen, maar met de verhuizing van een ander paard van stal kan hij nu 24 uur per dag lekker buiten lopen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 08:35

jackie schreef:
[ik ben het helemaal met je eens. behalve wat de "plakken" betreft. het zaakje van een hengst is over het algemeen stukken schoner dan dat van een ruin. ik spreek hier uit ervaring. en daar hoeft geen merrie aan te pas te komen. het ding ziet gewoon regelmatiger daglicht.

Dat een penis van een dekkende hengst schoner is komt omdat deze door de HH (hengstenhouder) vaker wordt schoongemaakt ivm het dekken. Althans een goede HH doet dat.
Eigenaren van ruinen vinden het vaak maar vies en gek dat ze dat ding schoon moeten maken en doen het daarom maar gewoon niet. Als je ze dan uitlegt dat dat toch echt wel eens moet staan ze je aan te kijken of je gek bent.
Ik geef toe dat ik ook ff niet wist wat te doen toen ik mn eerste hengst voor de dekking moest wassen hoor. Maar als je eenmaal over die drempel bent kun je je diertje goed schoon houden, hengst of ruin dat maakt niet uit.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 08:43

arno8 schreef:
De grote meerderheid stopt toch met dekken als ze eenmaal geruind zijn.

Gevaar voor infecties? Kom nou toch. Een paard dat op stal staat loopt een veel groter risico op infecties dan paarden die buiten staan en elkaar de hele dag kunnen dekken.
.
[/quote]

Klopt maar je zal er maar net een treffen (en geloof me ik kan ze op 1 hand niet meer tellen die gewoon doordekken) die niet zo goed schoon gehouden wordt. Dan zit je als merriehouder wel met gigakosten om de inwendige ontstekingen te lijf te gaan met alle gevolgen van dien (onvruchtbaar, hoefbevangen om er maar even 2 te noemen).
Dat een paard dat op stal staat een groter risico op infecties heeft dan paarden die elkaar de hele dag door kunnen dekken is klinklare onzin.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 08:46

arno8 schreef:

Hup en daar gaan we weer met stickertjes plakken, TOP OK dan!
Maar waarschijnlijk bedoel je: typerend voor een merriehouder die wel degelijk het risico kent en ook de rekening van de VA, waar de ruinen/hengstenhouder zich niet voor aansprakelijk voelt in veel gevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:13

Vippie schreef:

Dat een penis van een dekkende hengst schoner is komt omdat deze door de HH (hengstenhouder) vaker wordt schoongemaakt ivm het dekken. Althans een goede HH doet dat.

Mag ik vragen waarom je HH typt als je vervolgens je eigen afkorting gaat toelichten met het volledige woord, maar dan tussen haakjes? Verward

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:31

Vippie schreef:
Eigenaren van ruinen vinden het vaak maar vies en gek dat ze dat ding schoon moeten maken en doen het daarom maar gewoon niet. Als je ze dan uitlegt dat dat toch echt wel eens moet staan ze je aan te kijken of je gek bent.

Als eigenaar van een ruin krijg je ook tegenstrijdige informatie als je informeert of en hoe je de penis van een hengst/ruin schoon moet maken. Ik bijvoorbeeld heb gehoord dat je er helemaal niet aan moet zitten, omdat je anders het risico loopt dat er infecties ontstaan (helemaal als je aan die vellen zit). En niet iedere hengst/ruin laat het schoonmaken zonder meer toe.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:48

Nouks schreef:
Vippie schreef:

Mag ik vragen waarom je HH typt als je vervolgens je eigen afkorting gaat toelichten met het volledige woord, maar dan tussen haakjes? Verward

Omdat voor mij HH een hele duidelijke afkorting is maar voor de rest van paardenminnend NL niet. En ik had geen zin om HH telkens voluit te gaan schrijven. Haha!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:51

Cassidy schreef:
Vippie schreef:

Als eigenaar van een ruin krijg je ook tegenstrijdige informatie als je informeert of en hoe je de penis van een hengst/ruin schoon moet maken. Ik bijvoorbeeld heb gehoord dat je er helemaal niet aan moet zitten, omdat je anders het risico loopt dat er infecties ontstaan (helemaal als je aan die vellen zit). En niet iedere hengst/ruin laat het schoonmaken zonder meer toe.

Onzin, die vellen ontstaan juist door het niet goed schoon houden Haha!. En als je dat gewoon met hele zachte zeep doet (ongeparfumeerde beebiezeep of driekoek groene zeep) dan geeft dat echt geen infecties hoor als je ze goed schoon spoelt met lauw water.
Het niet toelaten is een kwestie van wennen en niet met je koude jatten aan zn dingesje zitten, dat laat geen enkele vent toe hahahahaa. gewoon je handen lauwwarm maken, en lauwwarm water gebruiken en rustig te werk gaan, dan wennen ze er het snelste aan.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:24

Vippie schreef:
Ik geef toe dat ik ook ff niet wist wat te doen toen ik mn eerste hengst voor de dekking moest wassen hoor. Maar als je eenmaal over die drempel bent kun je je diertje goed schoon houden, hengst of ruin dat maakt niet uit.

Oh? Ik heb de zaak van mijn vent nooit gewassen maar toch zie ik geen vellen.
Misschien dat het per paard verschilt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:46

Cassidy schreef:
Vippie schreef:

Inderdaad, en zelfs kwa da verschilt wat die adviseerd. En dan mag jij beslissen war juist is Ja

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 09:36

Vippie schreef:

ik had het in mijn post niet over een dekkende hengst. het hengstveulen van mijn merrie is met twee jaar gecastreerd. tot die tijd was zijn snikkel altijd brandschoon. hij liep er regelmatig mee te slingeren. de 7jarige hengst die ik dit voorjaar had gekocht had nog nooit gedekt. ook zijn piemel was altijd schoon, omdat het ding ook regelmatig buiten gelaten werd. hengsten doen namelijk aan zelfbevrediging. na de castratie werd dat minder en ook zijn piemel minder schoon.

persoonlijk vind ik het niet vies om de edele delen van ruinen schoon te maken en doe het dan ook regelmatig.