Ik denk dat een gulden middenweg voor veel mensen (natural of normal) wel acceptabel zou zijn!
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
PeruaansePas schreef:Niezzz schreef:Dat vroeg ik me vandaag af, zouden jullie je paard aan een niet-natural kunnen verkopen?
Als je ziet dat diegene er wel een klik mee heeft, maar ja het is geen natural.
Of zijn niet naturals als meteen uitgesloten van verkoop?
Een natural probeert zich zo goed mogelijk te verdiepen in het wezen paard, en gebruikt die kennis om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de behoeftes van een paard.
Als ik een paard had dat ik moest verkopen, zou ik inderdaad proberen er achter te komen of de potentiële koper voldoende paardenkennis heeft (lees: de behoeftes van een paard kent en ernaar handelt).
Tinkerloos schreef:Ik verkoop mijn paarden dus echt voor geen goud,
maar mocht er ooit een tijd komen dat ik dat wel moet doen,dan zorg ik ervoor dat mijn paarden bij mensen komen die er net zo over denken als mij.
Geen bit,geen deken,geen stal,geen ijzers..
Helemaal zeker ben je nooit dat ze ook echt zo zijn als ze zich voordoen,maar je kan wel zeggen dat je zo af en toe wil komen kijken ofzo..
Ik moet er niet aan denken dat mijn schatje opeens een bit inkrijgt,en een ruiter met sporen en zweep op haar rug heeft..
Ik kan daar echt van wakker liggen,en waarschijnlijk droom ik vanacht over een gedwongen verkoop en dat de kopers hoog dressuur rijden,en haar scheren en ijzers onder slaan.
(ik heb er nu al zweet van op mijn hoofd..alleen al bij het idee)
Oliviaatje schreef:Ik ben geen natural, maar daarom ben ik geen bruut tegen een paard.. mijn verzorgpaard wordt geschoren, deken op, hoefijzers met siliconen en zooltje, bit, zadel met boom, sporen, alleen geen zweep. Maar ik gedraag me tegenover een paard evengoed wel zoals het hoort hoor, zodat ze een paardwaardig bestaan heeft..
Dit is niet aanvallend bedoeld, maar ik ben wel benieuwd wat jullie daar voor ergs in zien..
Groetjes Loes
Tinkerloos schreef:Cayenne schreef:Oh nee hé,daar zijn ze weer???Ik ben het wel met Vippie eens, af en toe is het zo erg dat ik al het "oh nee he, daar zijn ze weer" gevoel krijg, en dat vind ik erg jammer. Beetje het sektegevoel idd.
Kijk eens waar je bent joh..
Op het NATURAL forum.
Tuurlijk zijn we daar weer,waar zouden we anders zijn??
Cayenne schreef:Het gaat erom wat het dier gewend is, en wat jij denkt dat het beste is.
Ik zeg toch ook niet dat jij een bruut bent??Citaat:Oliviaatje schreef:Ik ben geen natural, maar daarom ben ik geen bruut tegen een paard.. mijn verzorgpaard wordt geschoren, deken op, hoefijzers met siliconen en zooltje, bit, zadel met boom, sporen, alleen geen zweep. Maar ik gedraag me tegenover een paard evengoed wel zoals het hoort hoor, zodat ze een paardwaardig bestaan heeft..
Dit is niet aanvallend bedoeld, maar ik ben wel benieuwd wat jullie daar voor ergs in zien..
Groetjes Loes
joyce B schreef:Ik ben geen "natural", maar mijn pony staat wel zonder ijzers (duur en hij krijgt er scheuren van in zijn hoeven en dan vallen ze af), dag en nacht, zomer en winter buiten... Met dek op, omdat ik anders wel erg weinig mogelijkheden heb hem lekker te borstelen en te rijden op de spaarzame momenten dat ik daar aan toe kom.
Ik zou voor mijn pony (die dus ook nooit weg gaat, hij is al afgekeurd voor de sport en nog bruikbaar met gebruiksaanwijzing en enige aanpassingen) alleen een plek willen waar hij net als bij mij heel veel buiten komt. Op stal wordt hij ongelukkig en zeer druk en vervelend in de omgang, hij heeft ook chronische bronchitus en zomereczeem, dus dan is een stal ook niet de ideaalste omgeving.
Ook een plekje met een baasje met humor die hem aan kan, maar hem ook respecteert met zijn eigenaardigheden.
Maar zo'n plekje is moeilijk te vinden, en kan hem nu lekker aan huis houden dus hoop dat hij zo zijn leven uit mag leven.
Als ik een paard zou kopen zou ik naar het paard kijken, waar het paard het het beste mee doet.
IJzers? Kun je lekker lange buitenritten maken zonder zere voeten? Dan niet, kost het alleen maar geld en is het overbodige luxe. Loopt het paard gevoelig of is het voor wedstrijden nodig? Dan tijdelijk wel.
Loopt het paard graag buiten? En kan de gezondheid het aan? (mok, kou e.d.) dan dag en nacht buiten, in de winter met dek omdat ik wel wil sporten met het paard...
Is het meer een stalpaard? dan overdag buiten en 's nachts op stal.
Kun je zonder bit/sporen en zweep rijden? Mooi zo! Leuk voor de afwisseling. Maar mét moet ook kunnen ivm wedstrijden.
Je hoeft jezelf geeen natural te noemen om de behoeften van je paard te kunnen zien en aanvoelen en ook niet om het houden van het paard aan te willen passen aan die behoeften...
Met verkoop wil ik graag zien hoe iemand paarden houd, er mee omgaat en rijd en wat voor instelling diegene heeft tegenover de eigen behoeften en eigenaardigheden van een paard... Zodat je er een goed gevoel over hebt.
Maar ik zal ook niet zo snel verkopen...
Ben wel om me heen aan het kijken voor een alleskunnend sportpaardje dat lekker buiten kan lopen
Citaat:Maar doet een NORMAL (zoals "we" genoemd worden) dat dan niet???
Denk (weet wel zeker eigenlijk) dat ik me meer verdiept heb in het wezen paard dan welke natural dan ook.
Vippie schreef:Sorry maar je doet nu net of je hem aan een of andere paardenmishandelaar verkoopt. Belangrijkste lijkt mij of die klik er is of niet. Het zal het paard werkelijk geen biet interesseren of zn nieuwe baas een natural is of niet, alssie zn natje, zn droogje en zn beweging maar krijgt.
Mij als koper zou het geen bal interesseren wat de vorige eigenaar er als geloof op nahoudt, ik ga toch met het paard om zoals mij goeddunkt, daar heeft de vorige eigenaar toch geen invloed meer op.
Keurt de oude eigenaar mij af op mijn "geloof" dan is dat zijn verlies en mijn gewin. Mij kost het geen cent om het paard niet te kopen.
Sorry dat ik het zeg, heb niks tegen mensen die hun paard op de natuurlijke manier willen houden maar het begint steeds meer en meer op een gehersenspoelde sekte te lijken. Dat jullie je paard op een bepaalde manier willen houden prima (er is zelfs een "natuurlijke" stal waar je paard gechipt moet worden zodattie eten uit zn automatische voerbak kan krijgen, maarja hij kan dan wel lekker de hele dag "natuurlijk" rondlopen, t moet niet gekker worden), moet je zelf weten, maar de manier hoe jullie praten en denken over mensen die dit niet zo doen (zoals uit dit topic maar weer blijkt), mijn hemel......
Een niet natuaral rijdt niet per definitie met sporen, zweep en met bit in hoor, tis maar even dat je het weet.
ECHTER, wil je de westerijden in dan zul je MET BIT moeten rijden of je nu wilt of niet, bitloos is niet toegestaan. Zweep en sporen is maar net hoe de rijkunst van de ruiter is.
Sorry moest het even kwijt toen ik de reacties las.
Citaat:Even voor de duidelijkheid...
Uit de regels voor dit forum....
4) Hoewel VNA het forum voor de ‘alternatieve’ benadering is, zijn alle bokkers hier welkom, mits zij zich uiteraard aan de regels houden. Respecteer ieders keuze voor zijn of haar wijze van omgang met paarden; we verwachten dan ook dat discussies op een correcte en opbouwende manier plaats vinden.
1) Respecteer de mening van anderen. Als je het niet met je voorganger in een topic eens bent, onderbouw dat dan goed, en doe dat beleefd.
viewtopic.php?f=99&t=563968