Naturals: paard verkopen aan niet-natural?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chessie

Re: Naturals: paard verkopen aan niet-natural?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:32

Hier ook geen echte natural. Ik rijd mijn paard met zadel, hoofdstel en bit, en hij heeft geen echt weiland, maar overdag vrije uitloop (in de winter 24x30 zand, in de zomer 16x30 gras erbij) samen met z'n vriendinnetje (eh.. eigenlijk z'n baas Knipoog ), zonder ijzers. Toch zou ik als ik hem zou verkopen (bij uiterste noodzaak) hem nooit verkopen aan bij iemand die hem de hele dag op stal zou houden en alleen maar in een (binnen)bak zou rijden (geloof me, die mensen ken ik ook).
Ik denk dat een gulden middenweg voor veel mensen (natural of normal) wel acceptabel zou zijn!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:47

PeruaansePas schreef:
Niezzz schreef:
Dat vroeg ik me vandaag af, zouden jullie je paard aan een niet-natural kunnen verkopen?
Als je ziet dat diegene er wel een klik mee heeft, maar ja het is geen natural.
Of zijn niet naturals als meteen uitgesloten van verkoop?

Een natural probeert zich zo goed mogelijk te verdiepen in het wezen paard, en gebruikt die kennis om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de behoeftes van een paard.

Als ik een paard had dat ik moest verkopen, zou ik inderdaad proberen er achter te komen of de potentiële koper voldoende paardenkennis heeft (lees: de behoeftes van een paard kent en ernaar handelt).

Maar doet een NORMAL (zoals "we" genoemd worden) dat dan niet???
Denk (weet wel zeker eigenlijk) dat ik me meer verdiept heb in het wezen paard dan welke natural dan ook. ECHTER Moeten we wel beseffen dat een gedometiceerd paard niet vergeleken kan worden met een paard op de steppe (vergelijking die nogal vaak gebruikt word) en dat er in sommige gebieden geen ruimte/mogelijkheid is om een paard 24/7 buiten te laten lopen, simpelweg omdat de staleigenaren retezuinig zijn op hun kostbare stukje land. Dan zoek je de beste mogelijkheid uit toch?

Ik rij mijn paard ook bitloos (op wedstrijden niet), rij boomloos, rij zweeploos, reed ijzerloos (wat door een natuurlijk bekapper verziekt is waardoor ze nu noodgedwongen met ijzers door het leven moet (jaja Tinkerloos dat kan natuurlijk ook nog)) maar ze staat wel liever op stal dan buiten (daar doe je dr echt geen plezier mee, maar dat had ze als veulen al dat ze liever in dr schuilstal stond dan in dr paddock) en is geschoren omdat ze tijdens het werk met een enorme wintervacht dr warmte niet kwijt kan en te lang nat blijft. Zo voorkom je oververhitting en longontstekingen.
Ik ben gewoon iemand die het beste voor heeft met zn paard. Maar ik ben GEEN Natural of NORMAL, ik ben gewoon iemand met een paard, net als ieder ander.

Ik veroordeel absoluut niet de mensen die op een "natuurlijke" wijze met hun paard omgaan, dat moet iedereen lekker voor zichzelf weten wat hij/zij met zn 4voeter doet.
Ik veroordeel wel de manier waarop sommige "natural" mensen hier over "andersdenkenden" oordelen en deze etiketjes opplakken en in hokjes stoppen.

De reden waarom ik veel op dit deel van het forum zit is omdat hier simpelweg veel barefootzadel topics staan, en af en toe valt je oog wel eens op een ander topic. Dus welk EIGEN forum hebben we het over, bokt is van en voor iedereen.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:48

Toch is het fijn dat ik ook een keer normal wordt genoemd Clown

En wat mij betreft moet ieder voor zich doen wat ie denkt dat hetbeste is voor zijn paard.
Zolang je maar goed bent voor hem/haar.

Als je je paard verkoopt lijkt mij het belangrijkste dat je weet dat ie goed terecht komt.
Mensen met gevoel voor een paard.
Of dat nou een natural is of niet.
Ook vind ik dat een paard voldoende vrijheid moet hebben.
Ik zou mijn paard dus nooit verkopen aan iemand die mij verteld dat ze de hele dag binnen zou staan.
Voor de rest is het uit jouw handen zodra je je beestje verkoopt.

Vergeet een ding niet en dat geldt voor een natural als voor een niet natural.
Je weet nooit of ze het paard ook zo verzorgen als ze zeggen dat ze gaan doen.
Die onzekerheid zul je altijd hebben met een verkoop.

Dus het beste lijkt mij,als je zoveel waarde hecht aan jouw manier van rijden enz.:
niet verkopen Knipoog

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:56

ik persoonlijk sta best open voor veel dingen
en als ik natural zou zijn en ik moest mijn paardje verkopen was voor mij de klik de plaats en het geld het belangrijkste

de klik = dat ze om kan gaan met het diertje ed dat het dier zich prettig voeld bij hem / haar

de plaats = kan het paardje naar buiten, zal hij zijn dagelijkse prakkie krijgen ed

geld = klinkt heel cru maar als een koper een paard moet kopen met een klein buget waar haalt ie de centen vandaan zodra het dier bv: in de trailer terug zijn been breekt door een uitwijk maneuvre.

nee het maak mij niet uit of een persoon natural is of niet zolang de gene het maar het beste voor het dier voor heeft en zijn best doet om het dier te geven wat ie nodig heeft.

en ik denk dat daar meer overeens zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:04

De vraag van TS was of naturals hun paard zounden verkopen aan een niet-natural.

Eigenlijk is dat een suggestieve vraag, want voor zowel naturals als niet-naturals geldt dat àls je je paard moet verkopen, dat je dit het liefste doet aan iemand die er net zo in staat als jij. Omdat wat jij belangrijk vindt voor je paard - qua omgang, leefomstandigheden, voeding, rijden etc - zó belangrijk is dat je dit graag voortgezet wilt zien na verkoop. Omdat dàt het is wat jij voor je paard wilt. Omdat dàt het is wat jij denkt dat het beste voor je paard is.
Dit gaat beide kanten op!

Dus ik snap de hele invasie en het commentaar van niet-naturals niet zo.
Oh ja, het wordt weer geïnterpreteerd alsof naturals de niet-naturals als dierenmishandelaars veroordelen, of dat ze slecht zouden zijn voor hun paard. En naturals hebben bij voorbaat al het etiket van "sekte", dus weerstand is er sowieso al.
En wanneer je weerstand hebt, sta je sowieso niet open voor wat de ander zegt (en denkt, voelt, bedoelt).

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:09

Tinkerloos schreef:
Ik verkoop mijn paarden dus echt voor geen goud,
maar mocht er ooit een tijd komen dat ik dat wel moet doen,dan zorg ik ervoor dat mijn paarden bij mensen komen die er net zo over denken als mij.
Geen bit,geen deken,geen stal,geen ijzers..
Helemaal zeker ben je nooit dat ze ook echt zo zijn als ze zich voordoen,maar je kan wel zeggen dat je zo af en toe wil komen kijken ofzo..

Ik moet er niet aan denken dat mijn schatje opeens een bit inkrijgt,en een ruiter met sporen en zweep op haar rug heeft..
Ik kan daar echt van wakker liggen,en waarschijnlijk droom ik vanacht over een gedwongen verkoop en dat de kopers hoog dressuur rijden,en haar scheren en ijzers onder slaan.
(ik heb er nu al zweet van op mijn hoofd..alleen al bij het idee) Verdrietig

Ik ben geen natural, maar daarom ben ik geen bruut tegen een paard.. mijn verzorgpaard wordt geschoren, deken op, hoefijzers met siliconen en zooltje, bit, zadel met boom, sporen, alleen geen zweep. Maar ik gedraag me tegenover een paard evengoed wel zoals het hoort hoor, zodat ze een paardwaardig bestaan heeft..
Dit is niet aanvallend bedoeld, maar ik ben wel benieuwd wat jullie daar voor ergs in zien.. Lachen

Groetjes Loes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:12

Oliviaatje schreef:
Ik ben geen natural, maar daarom ben ik geen bruut tegen een paard.. mijn verzorgpaard wordt geschoren, deken op, hoefijzers met siliconen en zooltje, bit, zadel met boom, sporen, alleen geen zweep. Maar ik gedraag me tegenover een paard evengoed wel zoals het hoort hoor, zodat ze een paardwaardig bestaan heeft..
Dit is niet aanvallend bedoeld, maar ik ben wel benieuwd wat jullie daar voor ergs in zien.. Lachen

Groetjes Loes

Voor mezelf sprekend:
Het is niet "erg" wat jij met je paard doet, het is alleen nièt wat ik wil voor mijn paard.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:15

Tinkerloos schreef:
Cayenne schreef:
Ik ben het wel met Vippie eens, af en toe is het zo erg dat ik al het "oh nee he, daar zijn ze weer" gevoel krijg, en dat vind ik erg jammer. Beetje het sektegevoel idd.
Oh nee hé,daar zijn ze weer???
Kijk eens waar je bent joh..
Op het NATURAL forum.
Tuurlijk zijn we daar weer,waar zouden we anders zijn?? Scheve mond

Ben ik me van bewust, heb ook eerst een bodyprotector aangetrokken en een helm opgezet voordat ik deze donkere uithoek met rillingen heb betreden Cool

Maar even serieus, JA ik schoor mijn paard, en waarom? Het dier had Chronisch bronchitis en was na het rijden niet meer droog te krijgen. Al had ik hem dan op het land gepleurd, dan was het arme beest doodziek geworden. Moet ik dan opeens "Natural" gaan van "alle paarden horen buiten"? Ja buiten zijn graag, maar zonder deken? Ammenooitniet. Deken op en lekker de (evengoed FRISSE) stal in. Maar droog stond hij wel, en dat vond ik toch wel erg belangrijk voor mijn 24 jarige paard. Die ga ik echt niet met een kletsnatte vacht het land op doen. Scheren heeft wel degelijk meer voordelen, daar hoeft niet alleen maar aan vast te zitten dat IK zo graag wou rijden. Ook zonder rijden klonk hij al een stuk beter van binnen toen hij die kilo's winterhaar kwijt was, en DAAR gaat het mij om.

Daarnaast ga ik een doorgewinterd verwend dressuurpaardje als de mijne toen ik hem kocht, echt niet een land op gooien en opeens bitloos rijden. Het beest weet dan niet wat hem overkomt. Desalniettemin reed ik ook met hem buitenritjes, stond hij iedere dag uren op het land, ja OOK in de modder soms, maar wel met een lekker warm dek op voor de stramme spiertjes warm te houden. Hij kreeg ook wortels en ander soort natuurvoer, en hij stond niet tussen 4 muren tralies te staren, maar kon rechtstreeks het stalpad in kijken.

Dus een beetje van beide kanten, want dressuur reed ik wel, en hij had ook een Passier op zijn rug IPV boomloos. Het gaat erom wat het dier gewend is, en wat jij denkt dat het beste is. Maar je kunt ook tever gaan. Een dier niet enten dat gaat mij veel te ver. De gezondheid van het paard moet voorop staan, en niet omdat iemand zo graag "Pro Natural" is. Het paard is hedendaags gedomesticeerd.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 27-12-06 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:19

Cayenne schreef:
Het gaat erom wat het dier gewend is, en wat jij denkt dat het beste is.

Hè hè, hier gaat het dus om. Pling

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:27

Ik ben half natural. Vork Paard staat wel buiten zonder deken en zonder ijzers, leeft op ruwvoer etc. Maar ik rij weer wel gewoon met bit enzo.
Ik zou m'n paard niet aan iemand verkopen waar ze maar een paar uurtjes per dag of helemaal niet naar buiten gaat. Dat wil ik d'r echt niet aandoen. Heb zelf een tijdje op zo'n stal gestaan en m'n paard werd echt doodongelukkig daar. Ook zou ik m'n paard niet aan een fanatieke wedstrijdruiter verkopen. Als ik iemand heb gevonden waar ze veel naar buiten kan en die er lekker recratief mee wil gaan rijden, zou ik het weer niet zo'n probleem vinden als er weer ijzers onder en een deken op komen.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:32

Als ik mijn paard zou verkopen zou ik hem het liefste aan iemand verkopen die er ook zo over denkt als ik.. De kans dat je iemand vind die op zoek naar een paard is die hem op de natural manier wil houden is niet zo heel erg groot, maar ik hoop wel zo iemand dan te vinden.

'Normale' mensen veroordeel ik niet omdat ze met bit/zweep/sporen rijden en hun paard met een deken op hele dagen in de stal zetten. Dit is gewoon een manier zoals ik mijn paard niet wil houden, maar soms heb ik dan wel medelijden met die paarden, die in de winter hele dagen op stal staan en er alleen worden uitgehaald voor een uurtje rijden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:34

En wat zouden jullie Naturals dan doen wanneer je je paard op stel en sprong moet verkopen? Wat nou als je zoveel haast moet maken met de verkoop door verschillende omstandigheden en je geen tijd hebt om uit te pluizen of iemand een natural is of niet?

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:44

Heb de discussie gelezen, en wat wordt er weer lekker met modder gegooid van beide 'kanten'

Ik verzorg een appaloosaruin van bijna 5, die al z'n hele leven gewend is om 24/7 buiten te staan, dit jaar ook voor het eerst 's winters. Ze hebben de beschikking over een schuilcontainter waar onbeperkt hooi ligt.
Hij wordt gereden met boomloos zadel en over het algemeen altijd bitloos. Hij wordt niet geschoren, heeft geen dekens en geen ijzers.
In alle opzichten ben ik dus een 'natural'

Maar omdat meneer het soms tijdens het buitenrijden ineens omdraaide, heb ik wanneer ik alleen ga een zweepje bij me. Niet om hem lekker af te beulen, maar om hem op het moment dat hij om wilt draaien wakker te 'tikken' op de hals.
Niet natural, wel heel effectief!
Omdat we hem op dit moment wat gerichter willen gaan trainen, hij heeft echt een luizenleventje gehad afgelopen jaar, longeren we hem met elastiekjes. Hij krijg dan ook gewoon een hoofdstel mét bit in.
Niet natural, maar het werkt en hij laat op geen enkele manier merken dat hij het werk niet leuk vindt Lachen

Ik werk met Sun op de manier die in MIJN ogen aansluiten bij de wensen en behoeften van een paard.
Wanneer Sun mijn paard zou zijn en ik zou hem moeten verkopen, zou ik als belangrijkste voorwaarden voor de nieuwe eigenaar hebben dat hij/zij dezelfde leefomstandigheden aan kan bieden, dus sowieso van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat op de wei, het liefst natuurlijk 24/7. Ook contact met andere paarden vind ik belangrijk, dus ik zou alleen kiezen voor eigenaren die Sun in een kleine kudde of groep paarden kunnen laten staan. Omdat Sun gewoon heel goed loopt zonder ijzers, zou ik ze ook zeker overtuigen dit zo te houden.

En wat betreft omgang en rijden: natuurlijk zou het ideaal zijn als ze verder zouden gaan op 'mijn' manier: boomloos, bitloos en op basis van samenwerking.
Maar als de nieuwe eigenaar mét bit rijden prettiger vindt en het bitloos rijden niet meteen uitsluit op de lange termijn, evenals met/zonder boomzadel, zou dat mij niet tegenhouden om Sun aan hen te verkopen.

Want ook het merendeel van de 'niet-naturals' wilt, denk ik, op een vriendelijke en vriendschappelijke manier met zijn paard omgaan en zoveel mogelijk zonder geweld bereiken Ja

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:46

Als ik mijn paard noodgedwongen per direct zou moeten verkopen dan:
Dan zet ik mijn paard zolang bij een andere natural in de wei.
Ik wil voor mijn paard gewoon niet dat het op stal komt,of geschoren wordt.
En desnoods geef ik mijn paard aan een boer,zodat ze tussen de koeien of zijn paarden kan lopen.

Nogmaals,waarom denkt iedereen dat ik normals bruut vind??
Ik heb het hier over wat IK voor mijn paard wil,ik veroordeel niemand,en ik zeg ook niet wat anderen wel of niet moeten doen.
Hou toch eens op met ons dan zo te veroordelen.

Citaat:
Oliviaatje schreef:Ik ben geen natural, maar daarom ben ik geen bruut tegen een paard.. mijn verzorgpaard wordt geschoren, deken op, hoefijzers met siliconen en zooltje, bit, zadel met boom, sporen, alleen geen zweep. Maar ik gedraag me tegenover een paard evengoed wel zoals het hoort hoor, zodat ze een paardwaardig bestaan heeft..
Dit is niet aanvallend bedoeld, maar ik ben wel benieuwd wat jullie daar voor ergs in zien..

Groetjes Loes
Ik zeg toch ook niet dat jij een bruut bent??
Ben ik in jou ogen soms wel een bruut dan??
En het gaat in dit topic niet over het wel of niet natural zijn,en het wel of niet dragen van dekens of ijzers enz..
Lees toch eens!!!
Er zijn zat andere topics waar het wel of niet natural zijn betwitst wordt,en waar er daarover gediscussieerd kan worden.
Daar gaat het hier dus NIET om.
(ik praat tegen een enorme muur heb ik zo het idee)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:47

Ik ben geen "natural", maar mijn pony staat wel zonder ijzers (duur en hij krijgt er scheuren van in zijn hoeven en dan vallen ze af), dag en nacht, zomer en winter buiten... Met dek op, omdat ik anders wel erg weinig mogelijkheden heb hem lekker te borstelen en te rijden op de spaarzame momenten dat ik daar aan toe kom.

Ik zou voor mijn pony (die dus ook nooit weg gaat, hij is al afgekeurd voor de sport en nog bruikbaar met gebruiksaanwijzing en enige aanpassingen) alleen een plek willen waar hij net als bij mij heel veel buiten komt. Op stal wordt hij ongelukkig en zeer druk en vervelend in de omgang, hij heeft ook chronische bronchitus en zomereczeem, dus dan is een stal ook niet de ideaalste omgeving.
Ook een plekje met een baasje met humor die hem aan kan, maar hem ook respecteert met zijn eigenaardigheden.
Maar zo'n plekje is moeilijk te vinden, en kan hem nu lekker aan huis houden dus hoop dat hij zo zijn leven uit mag leven.

Als ik een paard zou kopen zou ik naar het paard kijken, waar het paard het het beste mee doet.

IJzers? Kun je lekker lange buitenritten maken zonder zere voeten? Dan niet, kost het alleen maar geld en is het overbodige luxe. Loopt het paard gevoelig of is het voor wedstrijden nodig? Dan tijdelijk wel.
Loopt het paard graag buiten? En kan de gezondheid het aan? (mok, kou e.d.) dan dag en nacht buiten, in de winter met dek omdat ik wel wil sporten met het paard...
Is het meer een stalpaard? dan overdag buiten en 's nachts op stal.
Kun je zonder bit/sporen en zweep rijden? Mooi zo! Leuk voor de afwisseling. Maar mét moet ook kunnen ivm wedstrijden.

Je hoeft jezelf geeen natural te noemen om de behoeften van je paard te kunnen zien en aanvoelen en ook niet om het houden van het paard aan te willen passen aan die behoeften...
Met verkoop wil ik graag zien hoe iemand paarden houd, er mee omgaat en rijd en wat voor instelling diegene heeft tegenover de eigen behoeften en eigenaardigheden van een paard... Zodat je er een goed gevoel over hebt.

Maar ik zal ook niet zo snel verkopen...
Ben wel om me heen aan het kijken voor een alleskunnend sportpaardje dat lekker buiten kan lopen Knipoog

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:48

Haha, nou da's een goeie vraag want in die situatie zit ik dus...
Ik heb een oplossing gevonden door hem aan mijn hoefverzorger (ook natrual) te geven. Want bij mij staat inderdaad het welzijn van het paard voorop.
En hij geeft mij een jaar de tijd om op "orde" te komen en dan zien we weer verder.
Jaja uiteraard worden en contracten gemaakt.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:48

joyce B schreef:
Ik ben geen "natural", maar mijn pony staat wel zonder ijzers (duur en hij krijgt er scheuren van in zijn hoeven en dan vallen ze af), dag en nacht, zomer en winter buiten... Met dek op, omdat ik anders wel erg weinig mogelijkheden heb hem lekker te borstelen en te rijden op de spaarzame momenten dat ik daar aan toe kom.

Ik zou voor mijn pony (die dus ook nooit weg gaat, hij is al afgekeurd voor de sport en nog bruikbaar met gebruiksaanwijzing en enige aanpassingen) alleen een plek willen waar hij net als bij mij heel veel buiten komt. Op stal wordt hij ongelukkig en zeer druk en vervelend in de omgang, hij heeft ook chronische bronchitus en zomereczeem, dus dan is een stal ook niet de ideaalste omgeving.
Ook een plekje met een baasje met humor die hem aan kan, maar hem ook respecteert met zijn eigenaardigheden.
Maar zo'n plekje is moeilijk te vinden, en kan hem nu lekker aan huis houden dus hoop dat hij zo zijn leven uit mag leven.

Als ik een paard zou kopen zou ik naar het paard kijken, waar het paard het het beste mee doet.

IJzers? Kun je lekker lange buitenritten maken zonder zere voeten? Dan niet, kost het alleen maar geld en is het overbodige luxe. Loopt het paard gevoelig of is het voor wedstrijden nodig? Dan tijdelijk wel.
Loopt het paard graag buiten? En kan de gezondheid het aan? (mok, kou e.d.) dan dag en nacht buiten, in de winter met dek omdat ik wel wil sporten met het paard...
Is het meer een stalpaard? dan overdag buiten en 's nachts op stal.
Kun je zonder bit/sporen en zweep rijden? Mooi zo! Leuk voor de afwisseling. Maar mét moet ook kunnen ivm wedstrijden.

Je hoeft jezelf geeen natural te noemen om de behoeften van je paard te kunnen zien en aanvoelen en ook niet om het houden van het paard aan te willen passen aan die behoeften...
Met verkoop wil ik graag zien hoe iemand paarden houd, er mee omgaat en rijd en wat voor instelling diegene heeft tegenover de eigen behoeften en eigenaardigheden van een paard... Zodat je er een goed gevoel over hebt.

Maar ik zal ook niet zo snel verkopen...
Ben wel om me heen aan het kijken voor een alleskunnend sportpaardje dat lekker buiten kan lopen Knipoog

Ik geef het bij deze op. Verdrietig
Waar gaat het nu nog over..

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:49

Volgens mij is de vraag hier echt gericht aan de naturals en niet aan de niet-naturals. En volgens mij is dit geen topic waar de voors en tegens van natural besproken moeten worden..Moet je voor de grap eens tellen hoeveel geplaatste berichten niet ingaan op de vraag! Waarom bespreek je dat dan niet gewoon in een ander topic waar dat wel de bedoeling is? Zou het dus niet handiger zijn om gewoon antwoord op de vraag te geven en niet steeds op andere onderwerpen over te stappen? (@tinkerloos: dit is inderdaad een Natural forum. Ik snap het commentaar van de niet-naturals hier dus ook niet helemaal...Want als je op dit forum komt kun je verwachten dat er Naturals komen met HUN opvattingen en HUN ideeen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:49

Citaat:
Maar doet een NORMAL (zoals "we" genoemd worden) dat dan niet???
Denk (weet wel zeker eigenlijk) dat ik me meer verdiept heb in het wezen paard dan welke natural dan ook.

Zozo, gewaagde uitspraak!

Goed, net het topic doorgelezen en bij de eerste post van de TS wist ik al dat dit topic zo ging doorlopen. Een discussie tussen normals en naturals hier op Bokt is over het algemeen doelloos. Naturals vinden de manier waarop 'normals' bepaalde dingen doen etc. (paarden opstallen, ijzers eronder timmeren, etc. etc.) niet het pad die we verder zelf willen betreden. Ik heb me onderhand in veel materie verdiept en kwam er onderhand op neer dat dekens, ijzers, hulpteugels en dergelijke allemaal zo goed nog niet zijn. Daarover ga ik absoluut niet in discussie, dat is mijn mening en zoals ik mijn paard nu hou (24/7 buiten, onbeperkt ruwvoer, geen dekens, geen ijzers) is hetgeen waar ik me goed bij voel en hetgeen waaraan ik merk dat mijn paard zich er ook goed bij voelt. Ik moet er dan ook niet aandenken dat ze doorverkocht wordt naar iemand die haar in een box gaat zetten en het hele verhaal eromheen, ook al heeft diegene nog z'n beste bedoelingen. Het idee dat je zelf altijd alles zelf hebt kunnen bepalen en regelen rondom je paard en daar op gegeven moment een compleet andere draai aan wordt gegeven, ja.. dat werkt verontrustend. En dan lig ik dus ook echt nachten wakker en kan ik me compleet inleven in de post van Tinkerloos, die daar ook niet aan moet denken. En dús zou het antwoord zijn op de vraag van de TS, dat ik dan bewust naar iemand zou gaan zoeken met dezelfde gedachtengang rondom het wezen paard en hoe alles erom heen.

En normals vinden naturals een gehersenspoelde sekte, terwijl het mij opvalt dat 'jullie' altijd over hersenspoelen beginnen, jullie achterlijke begrippen erbij halen. Zo ook 'paardenmishandelaars' . Nou al sla je me dood, ik heb dat nog NOOIT ergens zien staan uit de mond van een natural. Maar omdat wij intussen een totaal andere mening hebben over datgeen bij paarden dat 'normaal' is, voelen jullie je blijkbaar zo aangevallen dat wij de gehersenspoelde sekte zijn. Dat wij lopen te rellen, met puntmutsen thuislopen en zelfs zo erg dat jullie moeilijk doen omdat iemand haar paard 'kindje' noemt. Ik vraag me dan ook af, kijken jullie ook wel eens naar jullie eigen houding tov naturals? Zonee, zal ik maar eens doen dan. En als je toch zo fel erop tegen bent, kijk dan nog eens goed op welk forum je zit. Ik meen dat dit een naturalforum is, ik kan me vergissen hoor. Rolleyes

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:50

Vippie schreef:
Sorry maar je doet nu net of je hem aan een of andere paardenmishandelaar verkoopt. Belangrijkste lijkt mij of die klik er is of niet. Het zal het paard werkelijk geen biet interesseren of zn nieuwe baas een natural is of niet, alssie zn natje, zn droogje en zn beweging maar krijgt.

Mij als koper zou het geen bal interesseren wat de vorige eigenaar er als geloof op nahoudt, ik ga toch met het paard om zoals mij goeddunkt, daar heeft de vorige eigenaar toch geen invloed meer op.
Keurt de oude eigenaar mij af op mijn "geloof" dan is dat zijn verlies en mijn gewin. Mij kost het geen cent om het paard niet te kopen.

Sorry dat ik het zeg, heb niks tegen mensen die hun paard op de natuurlijke manier willen houden maar het begint steeds meer en meer op een gehersenspoelde sekte te lijken. Dat jullie je paard op een bepaalde manier willen houden prima (er is zelfs een "natuurlijke" stal waar je paard gechipt moet worden zodattie eten uit zn automatische voerbak kan krijgen, maarja hij kan dan wel lekker de hele dag "natuurlijk" rondlopen, t moet niet gekker worden), moet je zelf weten, maar de manier hoe jullie praten en denken over mensen die dit niet zo doen (zoals uit dit topic maar weer blijkt), mijn hemel......

Een niet natuaral rijdt niet per definitie met sporen, zweep en met bit in hoor, tis maar even dat je het weet.
ECHTER, wil je de westerijden in dan zul je MET BIT moeten rijden of je nu wilt of niet, bitloos is niet toegestaan. Zweep en sporen is maar net hoe de rijkunst van de ruiter is Knipoog .

Sorry moest het even kwijt toen ik de reacties las.

hier ben ik het helemaal mee eens...
en over dat komen kijken als het paard verkocht is: verkocht is verkocht en als de vorige eigenaar op die manier een oogje in het zeil wil houden, had hij/zij het paard maar niet weg moeten doen.
Als ik een paard koop zit ik niet te wachten op iemand die me in de gaten houdt en mij verteld wat ik wel en niet met mijn paard mag doen!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:53

Ik herhaal mezelf nog maar een keer....

Citaat:
Even voor de duidelijkheid...

Uit de regels voor dit forum....

4) Hoewel VNA het forum voor de ‘alternatieve’ benadering is, zijn alle bokkers hier welkom, mits zij zich uiteraard aan de regels houden. Respecteer ieders keuze voor zijn of haar wijze van omgang met paarden; we verwachten dan ook dat discussies op een correcte en opbouwende manier plaats vinden.

1) Respecteer de mening van anderen. Als je het niet met je voorganger in een topic eens bent, onderbouw dat dan goed, en doe dat beleefd.

viewtopic.php?f=99&t=563968

Dus mensen... ga gewoon in op de vraag en probeer ontopic te blijven!

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:58

even ter verduidelijking: ik bedoel echt niet dat niet-naturals hier niet welkom zijn hoor! Alleen wordt hier niet gevraagd om je mening te geven over naturals op zich. En ook niet of het al dan niet belachelijk is of naturals hun paard wel of niet aan een niet-natural willen verkopen. Dat is namelijk hun mening en daar gaat het in dit topic om. Maar nogmaals, ik bedoel dus helemaal niet dat de niet-naturals hier weg moeten blijven!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:02

Moet toch echt ff reageren ....

Met dit soort stellingen wordt er alleen maar een grotere kloof tussen naturals en niet-naturals gemaakt. Alsof je alleen een goede paardeneigenaar bent als je hem op natural wijze houdt! Da vind ik dus echt klinkklare onzin en waarom ... omdat je moet kijken naar wat je paard nodig heeft, daar gaat het om. En niet om de methode die je zelf wilt aanhangen!!!!

Je moet zo goed mogelijk voor je paard zorgen en zoveel mogelijk op natuurlijke wijze, dus als ie zonder ijzers kan, prima. Als ie ook zonder deken kan, prima. Maar een paard dat het gewoon hartstikke koud heeft zonder deken (bijv. door hoge leeftijd) of die voetproblemen heeft die alleen (tijdelijk) met ijzers opgelost kunnen worden, daar kies je dan gewoon voor niet-natural. Dan ben je nl goed voor je paard, zijn welzijn staat voorop. En niet je eigen ideeen van hoe het zou moeten! je kunt best een bepaald uitgangspunt als goed waarderen en daar naar proberen te leven, maar dat is niet zaligmakend.

En terug naar je vraag: het lijkt me veel belangrijker dat je paard terecht komt bij iemand met paardengevoel en veel liefde en aandacht, ook als die misschien wel een deken op doet, maar waar je paard zich prettig voelt. Bedenk dat je paard comfort zoekt en daarin is niet maar een manier de juiste ....
Bovendien zijn er zat goeie baasjes die dingen van zowel naturals als niet-naturals combineren! Knipoog

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:08

Ik ga niet eens vertellen hou ik mijn paarden hou, want dat is de discussie niet.

Als ik mjin paard zou verkopen, dan wil ik dat 'ie naar iemand gaat waar het mee klikt, en die van 'm gaat houden. Die genoeg verstand van paarden heeft om goed voor 'm te zorgen. Ervoor zorgt dat 'ie altijd genoeg te eten heeft, niet te warm of te koud, en als 'ie ziek is een VA voor 'm belt. Gewoon ervoor zorgt dat 'ie gelukkig is. En hoe die dat dan doet, zal me worst wezen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:12

Kijk, ik reageer hier wel vanuit de vraag...
moet iemand zich "natural" noemen en compleet alles volgens bepaalde "natural"standaards doen voor jullie je paard aan diegene willen verkopen? Je kunt toch in verschillende gradaties op een natuurlijke manier, die past bij je paard met je paard omgaan? Is de manier die ik met mijn paarden omga dan zoveel slechter terwijl ik niet bevlogen natural ben?

In mijn ogen houd ik paarden op een paard vriendelijke manier en hebben ze veel vrijheid en ruimte en worden ze gerespecteerd...
Is die deken dan de reden waarom je aan mij niet wilt verkopen? Of de mogelijkheid dat het paard ijzers krijgt als blijkt dat zonder het paard zere voeten krijgt of uitglijdt?
Of dat ik het paard ook mee wil hebben naar dressuurtrainingen en wedstrijden naast lange buitenritten met een boomloos/western of endurancezadel? Wat maar lekker zit en past bij ruiter en paard?

Lijkt me belangrijker dat je ziet waar je paard terecht komt, dan hoe diegene het noemt... En ook dat diegene oog heeft voor de behoeftes van je paard...

Je zou dus ook de vraag concreter kunnen maken:
Zou je je paard willen verkopen aan iemand die het paard 22 uur per dag op stal laat staan?
Of aan iemand waarbij het paard 's nachts op stal staat?
Of alleen 's winters op stal staat?
Of het hele jaar in een paddock met schuilstal staat?
Of 's winters op paddock met schuilstal en zomers op de wei?

En aan iemand die met bit rijd?
Of alleen aan iemand die er nooit een bit in gooit?

Aan iemand die met zweep of sporen rijdt als een paard niet voorwaarts genoeg reageert?
Of iemand die het paard een flinke schop geeft als het niet luistert of steeds blijft drijven of juist het paard zo in de waarde laat dat het gewoon niets hoeft te doen als het geen zin heeft?

niet-natural is voor mij een erg ruim begrip en "natural" is ook in verschillende gradaties met verschillende speerpunten mogelijk...

Dat probeerde ik duidelijk te maken...