Ik ben geen "natural", maar mijn pony staat wel zonder ijzers (duur en hij krijgt er scheuren van in zijn hoeven en dan vallen ze af), dag en nacht, zomer en winter buiten... Met dek op, omdat ik anders wel erg weinig mogelijkheden heb hem lekker te borstelen en te rijden op de spaarzame momenten dat ik daar aan toe kom.
Ik zou voor mijn pony (die dus ook nooit weg gaat, hij is al afgekeurd voor de sport en nog bruikbaar met gebruiksaanwijzing en enige aanpassingen) alleen een plek willen waar hij net als bij mij heel veel buiten komt. Op stal wordt hij ongelukkig en zeer druk en vervelend in de omgang, hij heeft ook chronische bronchitus en zomereczeem, dus dan is een stal ook niet de ideaalste omgeving.
Ook een plekje met een baasje met humor die hem aan kan, maar hem ook respecteert met zijn eigenaardigheden.
Maar zo'n plekje is moeilijk te vinden, en kan hem nu lekker aan huis houden dus hoop dat hij zo zijn leven uit mag leven.
Als ik een paard zou kopen zou ik naar het paard kijken, waar het paard het het beste mee doet.
IJzers? Kun je lekker lange buitenritten maken zonder zere voeten? Dan niet, kost het alleen maar geld en is het overbodige luxe. Loopt het paard gevoelig of is het voor wedstrijden nodig? Dan tijdelijk wel.
Loopt het paard graag buiten? En kan de gezondheid het aan? (mok, kou e.d.) dan dag en nacht buiten, in de winter met dek omdat ik wel wil sporten met het paard...
Is het meer een stalpaard? dan overdag buiten en 's nachts op stal.
Kun je zonder bit/sporen en zweep rijden? Mooi zo! Leuk voor de afwisseling. Maar mét moet ook kunnen ivm wedstrijden.
Je hoeft jezelf geeen natural te noemen om de behoeften van je paard te kunnen zien en aanvoelen en ook niet om het houden van het paard aan te willen passen aan die behoeften...
Met verkoop wil ik graag zien hoe iemand paarden houd, er mee omgaat en rijd en wat voor instelling diegene heeft tegenover de eigen behoeften en eigenaardigheden van een paard... Zodat je er een goed gevoel over hebt.
Maar ik zal ook niet zo snel verkopen...
Ben wel om me heen aan het kijken voor een alleskunnend sportpaardje dat lekker buiten kan lopen