De hele dag kuil/hooi??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: De hele dag kuil/hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:48

JoviBan schreef:
Met goede kwaliteit kuil bedoel ik niet die zure en natte troep.

Dan bedoelen we dezelfde kuil, hoor. Knipoog

JoviBan schreef:
Diarree zie ik ook wel bij paarden bij (abrupt) wisseling in ruwvoer (hoewel dit na een paar dagen vaak weer over is). Omdat paarden een gevoelig spijsverteringskanaal hebben, is het ook af te raden om abrupt van ruwvoer te wisselen; het is beter om de overgang geleidelijk aan te doen.

Het is niet altijd mogelijk om die overgang in ruwvoer gelijdelijk te maken. En dan geldt meestal dat hooi gemakkelijker werkt dan voordroog voor de spijsvertering. En ja, ook daar zijn uitzonderingen op. Voeren blijft een lastig iets, waarbij je nooit kunt zeggen dat iets goed werkt voor ALLE paarden, er zijn altijd uitzonderingen.....
Maar er zijn genoeg paarden die in meer of mindere mate problemen hebben met voordroog en toch minder (is mijn indruk) die last hebben van hooi. Daarom is mijn voorkeur toch om hooi te voeren, tenzij blijkt dat dat niet goed werkt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:52

bijkomend probleem is dat bij mij in de buurt alles wat gemaaid wordt in grote pakken wordt verpakt en dus voordroog wordt, baaltjes hooi worden niet meer geperst, de loonwerker heeft er geen machine meer voor.

Ik heb nu een baaltje Duits kruidenhooi gekregen ergens (kerstpakket voor Morrie van een fan) maar Morrie peutert liever voordroog uit het dichtgebonden pak voordroog dan dat ie het heerlijk ruikende, droge Duitese kruidenhooi eet.

Onze voordroog is overigens zo droog dat het gewoonweg stuift als ik het uit elkaar trek voor de shet

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:08

Morrie, als het lang genoeg heeft gedroogd voor het wordt ingepakt heb je hooi in plastic. Moet je wel je boer en/of loonwerker even op wijzen, maar het kan wel. Het moet feitelijk droger zijn bij inpakken dan wanneer je er geen plastic omheen doet, want het kan niet meer nawasemen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:15

de boer van wie ik een wei huur, komt op verzoek een pak brengen en het ene pak is dorger dan het andere pak, maar tot nu toe is het allemaal superdroog spul. Het pak dat ik nu heb staan vind ik zelfs stoffig.......

Op de boerderij waar Morrie voorheen stond, hadden ze wel eens een fout pak, dat was dan zeiknat en kon gelukkig aan de koeien worden opgevoerd,maar dat lijkt dan op dat spul wat vroeger in zo'n kuil zat met plastic erover en rook ook zo zurig

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:20

ik heb met kuil geen ervaring, wel met hooi. Mijn paarden kunnen ook 24/7 hooi eten, alleen doen ze dat niet. Tussendoor slapen of spelen ze.Ze stoppen bij mij althans dus wel als ze vol zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:23

Auky schreef:
Ja, mijn paard krijgt onbeperkt hooi. We hebben een grote ruif in het land staan die we dagelijks volgooien met hooi, zodat ze altijd wat te knabbelen hebben, zeker nu het land weer wat schraler wordt met de winter. Bevalt prima!

Zelfde hier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:45

Bedoelen we nu met alles hetzelfde? Lachen
Wat is hooi, wat is voordroog, wat is hooi in plastic en wat is kuil? Vork

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 00:07

wij voeren onbeperkt kuil in het land, dmv één grote baal in een rek, en weer een nieuwe als de oude bijna op is. één paard krijgt alleen hooi, die is te dik, en de mijne staat daar 's nachts bij (omdat het weidemaatje van de dikke 's nachts binnen gaat), dus die krijgt 's nachts hooi en overdag kuil. en ze doen het er prima op. de kwaliteit is goed, ik heb nog nooit zulk mooi kuil gehad!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 11:30

JoviBan schreef:
Bedoelen we nu met alles hetzelfde? Lachen
Wat is hooi, wat is voordroog, wat is hooi in plastic en wat is kuil? Vork

Zal een poging doen:

Hooi en hooi in plastic is hetzelfde: Heel droog en lang houdbaar, ruikt lekker!

Voordroog: Zit in plastic balen, is beetje nat en ruikt licht zurig, geschikt voor paarden en niet al te lang houdbaar.

Kuil: Ligt ergens bij de boer op zijn land met een laag plastic en zand eroverheen, je ruikt het van een kilometer afstand, heel zure lucht, heel nat en eigenlijk niet zo geschikt voor paarden (alleen voor koeien), als het van de kuil af is is het volgens mij maar een paar dagen houdbaar.

Correct me if i`m wrong Haha!

Onbeperkt hooi kan imo geen kwaad, met voordroog moet je al wat voorzichtiger zijn, en kuil is gewoon niet goed!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 11:41

Dan krijgen mijn paarden dus voordroog. Pling
(ik noemde het altijd gewoon kuil..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 11:48

Thanks asjemenou. Knipoog

Nu zie ik dat voordroog in de volksmond (althans hier) idd vaak kuil wordt genoemd.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 11:51

Ik weet niet zeker of ik het goed heb hoor, maar dit is wat ik er van denk. Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 12:33

kuil kan ook in pak zitten, dat is de pest, je ziet het aan de buitenkant niet.
Kuil is gemaaid gras dat meteen is ingekuild of meteen in pak is gegaan, voordroog heeft een aantal dagen op het land liggen drogen, is gekeerd (geschud) en dan pas in pak gegaan.

Kuil wordt aan koeien gevoerd bij ons, voordroog aan paarden.

Ik heb nu dus blijkbaar hooi in pak, want het is zelfs stoffig zo droog is het, maar de boer noemt het voordroog omdat het in pak zit.

De plaatselijke loonwerker maakt geen losse baaltjes meer, daar heeft ie geen machines meer voor, alles gaat in 300 kilo balen en in plastic.

Ik weet nog wel een boer waar ik losse baaltjes hooi kan kopen, die liggen al een aantal jaren in zijn hooiberg, doe ik ook af en toe wel..... als het pak voordroog te hard op gaat Clown

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 13:35

Morrie schreef:
kuil kan ook in pak zitten, dat is de pest, je ziet het aan de buitenkant niet.
Kuil is gemaaid gras dat meteen is ingekuild of meteen in pak is gegaan, voordroog heeft een aantal dagen op het land liggen drogen, is gekeerd (geschud) en dan pas in pak gegaan.

Kuil kan inderdaad ook in die kleine pakjes zitten. Maar dat kuil geen veldperiode heeft is dan weer niet waar. Kuil voor de koeien heeft een kortere veldperiode dan kuil (of voordroog, net hoe je het het liefste wilt noemen) voor paarden. Ook kuil voor koeien wordt geschud etc. Het risico van een te natte kuil is namelijk dat er boterzuur ontstaat en dat is dus echt niet goed.

Goede voordroogkuil voor paarden ligt 1 dag korter op het land als hooi. Het is dan dus al redelijk droog.

De officieele naam voor gras dat langer houdbaar gemaakt is door dat fermentatie proces is voordroogkuil. De een noemt het dus kuil en de ander voordroog maar feitelijk is het hetzelfde product. Het drogestofgehalte, snede en kunstmestgift maakt uit of het wel of niet geschikt is voor paarden.

Onbeperkt goede kuil aan paarden geven kan wel maar omdat de voerderwaarde (ook per kg droge stof) hoger is dan in hooi moet je een beetje oppassen voor vervetting. Bij een stenge winter zal dat wel meevallen dan hebben ze meer nodig om zich warm te houden. Met de temperaturen van nu hebben ze minder nodig.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:03

fransje23 schreef:

Kuil kan inderdaad ook in die kleine pakjes zitten. Maar dat kuil geen veldperiode heeft is dan weer niet waar. Kuil voor de koeien heeft een kortere veldperiode dan kuil (of voordroog, net hoe je het het liefste wilt noemen) voor paarden. Ook kuil voor koeien wordt geschud etc. Het risico van een te natte kuil is namelijk dat er boterzuur ontstaat en dat is dus echt niet goed.

Goede voordroogkuil voor paarden ligt 1 dag korter op het land als hooi. Het is dan dus al redelijk droog.

De officieele naam voor gras dat langer houdbaar gemaakt is door dat fermentatie proces is voordroogkuil. De een noemt het dus kuil en de ander voordroog maar feitelijk is het hetzelfde product. Het drogestofgehalte, snede en kunstmestgift maakt uit of het wel of niet geschikt is voor paarden.

Onbeperkt goede kuil aan paarden geven kan wel maar omdat de voerderwaarde (ook per kg droge stof) hoger is dan in hooi moet je een beetje oppassen voor vervetting. Bij een stenge winter zal dat wel meevallen dan hebben ze meer nodig om zich warm te houden. Met de temperaturen van nu hebben ze minder nodig.

Kijk, daar hebben we wat aan!!!
bedankt voor de uitleg, nu weet iedereen teminste wat ie zijn paarden voert!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:07

asjemenou schreef:
Ik weet niet zeker of ik het goed heb hoor, maar dit is wat ik er van denk. Knipoog

Ja hoor, klopte heel behoorlijk. Het grote verschil tussen de verschillende soorten "geconserveerd gras" is hoe droog het wordt (in-)gepakt.
Hooi en die hele mooie voordroog (om het maar zo te noemen voor het onderscheid) kan zelfs even droog het pak ingaan als het hooi in open baaltjes gaat en de voordroog in plastic. Als er bijvoorbeeld wat dauw inzit bij het inpakken, terwijl het verder echt droog hooi is, dan wordt het in plastic voordroog en in open pakjes is het goed hooi. Dus als je hooi-in-plastic wilt hebben moet je zorgen dat het nog droger is dan hooi en dus niet te vroeg of te laat op de dag persen. Best lastig dus Knipoog
Enne, koeienkuil (1 dag op het land meestal) kan ook in grote pakken worden verpakt, niet alleen in kleintjes.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:30

Goed voordroog eten de paarden volgens mij het liefst. Bij ons kregen ze tot 3 dagen geleden hooi op het land en nu voordroog. Het is gelukkig grof voordroog en ruikt heerlijk. Er zitten een paar enorme vreters bij maar toch hebben ze op een gegeven moment genoeg en gaan de wei in. Ik heb met de stalhouder afgesproken dat ik ze 's-middags voer (kan ik er tenminste een oog op houden) en alles gaat schoon op. De paarden zien er ook goed uit.