Onbeslagen, zonder ijzers?

Nevzorov was voor iedere geinteresseerde te ontmoeten op de Frankfurter Buchmesse, op Russische persoconferenties en niet zo lang geleden ook op een internationaal Strassertrim congres in Frankrijk. Zo moeilijk is het dus niet om hem in levende lijve te pakken te krijgen.

Ik was ook op de Buchmesse, maar helaas net de volgende dag toen hij al weer naar huis was.
De eerste film (Horse Encyclopaedia) is inderdaad nogal wreed, vooral het eerste hoofdstuk. Daarin wordt namelijk de geschiedenis van het paard op een nogal beeldende manier verteld, van hoe paarden in oorlogen gewond raakten, hoe bitten misbruikt worden op wedstrijden (tot bloedende monden aan toe), hoe mensen reageren als je ze een bit indoet, tot aan het levend verbranden van paarden aan toe omdat ze in de Middeleeuwen verdacht werden als afgezanten van de duivel. En dat dat in full color, bewegende beelden. Natuurlijk allemaal in scene gezet, maar toch, behoorlijk nekharen overeind krijgend. Veel vriendinnen die ik deze dvd heb uitgeleend raad ik dan ook aan om het eerste hoofdstuk te schrappen en meteen naar deel 2 te gaan. Daar wordt namelijk al dit visuele geweld gestaakt en gaat het in op hoe je een paard volgens Nevzorov wel zou moeten trainen. Degenen die dan alsnog eigenwijs zijn en toch het eerste deel eerst keken, stopten halverwege en moeten er eerst een maandje bijkomen voor ze verder durfden te gaan. Ik zat ook ergens achterin het hoekje van mijn stoel toen ik hem voor het eerst zag... Nevzorov is natuurlijk een Rus, en in Rusland zijn de misstanden in de paardenwereld nog groter dan hier. Daar is er niet eens een wet die dieren tegen mishandeling beschermt, dus alles wat je met een paard kunt bedenken, is toegestaan. Vandaar ook dat deze dvd zo schokkend is, en af en toe wel heel erg grof. Ik denk dat Nevzorov gewoon alles uit de kast heeft gehaald om de mensen om hem heen wakker te schudden. En mij een paar nachtjes wakker te houden...