Dually halster

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Re: Dually halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 15:22

????

Ik wil ook niet zomaar ergens mee gaan beginnen en maar zien hoe het loopt, omdat het er op de MR filmpjes goed uitziet. Vandaar dat ik ook hier rondvraag.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:24

En als je rondvraagt zul je verschillende antwoorden krijgen. Uiteindelijk zal het er toch op uitdraaien dat je het zelf moet gebruiken om te kijken of het wat voor je is.
Ik heb er overigens zelf geen ervaring mee. Ben blij het touwhalster blijven steken, en ben daar tevreden over. Haha!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 15:29

Uiteraard krijg ik verschillende antwoorden, dat wil ik ook zodat ik "theoretisch" voor mezelf de voors- en na's tegenover elkaar kan plaatsen, voordat ik iets ga uitproberen.

Hoe weet je trouwens dat de dually snijdt etc., als je er zelf geen ervaring mee hebt?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:31

Het Dually halster is niet gemeen!

het is ee hulpmiddel om een paard goede grondmanieren aan te leren.

Ik kan nu met mijn gewone halster doen wat ik haar heb aangeleeerd met het Dualluy halster. Hij respecteert mijn ruimte, als ik zijn ruinte instap gaat hij zonder trekken of duwen een stap naar achteren. Hij doet het zelf zonder halster, als hij los staat.

Voor mijn werkte het fantastish, hij kon niet aan de hand lopen en leip mij gewoon omver en trok dan net zo hard tot ik los moest laten of tot er mijn touw of halster kapot ging. Door de druk op de neus van het halster deed het haar zeer als ze ging trekken en heeft ze het afgeleerd.

Behalve het halster moet je ook consequent zijn.

Je moet het halster zien als hulpmiddel en niet als wondermiddel.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:32

iedereen heeft er natuurlijk wel wat over te zeggen.. de ene is positief en de andere negatief....
Ik denk dat je zelf het beste weet of je het wil gaan proberen met een dually of niet... aanschaf is prijzig mischien kan je er een lenen om uit te proberen... overigens een touwhalster lijkt mij ook fijn.. daar heb ik dan weer geen ervaringen mee

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:33

GamblersCup schreef:
Hoe weet je trouwens dat de dually snijdt etc., als je er zelf geen ervaring mee hebt?

Omdat een sidepull ongeveer hetzelfde werkt. En ik paarden met wondjes op de neus heb gezien door die sidepull...

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:36

Nou inderdaad. Mijn ervaring met het Dually halster is ook alles, behalve dat het een gemene inwerking heeft. Ben het volledig met Sinelia en Escardo eens.

En Cassidy, met een gewoon halster kun je ook wondjes krijgen, net zo goed of slecht als met de Dually. Ongeveer hetzelfde is niet exact hetzelfde.

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:59

Een sidepull werkt niet hetzelfde als een Dually. Alleen het materiaal al is verschillend.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:00

Ligt aan de sidepull Haha!

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:05

Precies, dus niet zo generaliseren...

KwpnLovea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:05

oke

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:02

Cassidy schreef:
En als je rondvraagt zul je verschillende antwoorden krijgen. Uiteindelijk zal het er toch op uitdraaien dat je het zelf moet gebruiken om te kijken of het wat voor je is.
Ik heb er overigens zelf geen ervaring mee. Ben blij het touwhalster blijven steken, en ben daar tevreden over. Haha!

Het zou je sieren als je wat minder van de toren blaast. Je zegt zelf al dat je er geen ervaring ermee hebt. En dus ook niet met de sidepull.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:21

Ik heb ruime ervaring met een touwhalster, laad heel regelmatig paarden voor andere mensen met dat touwhalster en ben er uiterst tevreden over. Ik heb een NH ondergrond van Parelli.

Gisteren voor het eerst kennis gemaakt met het dually halster in actie, oud stalgenoot had trailerprobleempaard en heeft er een paardenfluisteraar bijgehaald en ik uiteraard met mn neus erbovenop om deze ervaring te delen. Knipoog

Ik moet zeggen dat ik het met Cassidy eens ben, het dually halster gaf niet de snelle release die een touwhalster wel geeft.
Regelmatig bleef de druk op de neus bestaan terwijl de persoon aan het touw de druk er allang af had, het neusstuk van het halster bleef simpelweg 'steken'. Ik weet niet of ie versleten was of nieuw maar prettig gezicht was het niet. Lijkt mij behoorlijk verwarrend voor het paard. Overigens is het paard wel geladen en kon ik me verder prima vinden in zijn methode.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:22

cissy schreef:
Regelmatig bleef de druk op de neus bestaan terwijl de persoon aan het touw de druk er allang af had, het neusstuk van het halster bleef simpelweg 'steken'. Ik weet niet of ie versleten was of nieuw maar prettig gezicht was het niet. Lijkt mij behoorlijk verwarrend voor het paard.

In mijn ervaring gebeurd dit alleen als je hem niet op de juiste hoogte/lengte hebt ingesteld.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:26

Elzepelze schreef:
cissy schreef:
Regelmatig bleef de druk op de neus bestaan terwijl de persoon aan het touw de druk er allang af had, het neusstuk van het halster bleef simpelweg 'steken'. Ik weet niet of ie versleten was of nieuw maar prettig gezicht was het niet. Lijkt mij behoorlijk verwarrend voor het paard.

In mijn ervaring gebeurd dit alleen als je hem niet op de juiste hoogte/lengte hebt ingesteld.

volgens mij ook... het halster moet natuurlijk wel goed passen

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:29

Even offtopic: Heeft er misschien iemand zo'n halster te koop? Voor een D-pony, zeg maar te vergelijken met maat cob. Volgens mij is dat rood of zwart, dacht rood.
En ontopic: ik heb er wel goede ervaringen mee. Ligt eraan hoe je hem gebruikt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:45

ik neem aan dat hij wel wist hoe hij het halster om moest doen, Annemarie is zn baas.... Lachen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:06

Zelf heb ik alleen maar goede ervaringen met het Dually halster. Volgens mij vat Monty het zelf allemaal redelijk overzichtelijk samen: het gaat niet om het halster zelf, maar om de handen die met het halster werken..

KwpnLovea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:38

ja ik ben het met joy 76 eens

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:38

Ik heb het dually halster. Ik gebruik hem om mee buiten te rijden, en af en toe voor grondwerk. Het is een fijn halster om mee te werken en te rijden. Dat monty steeds weer het halster echt los maakt is een extra beloning. Als het paard naar voren komt als je dat vraagt (met druk op het halster), dan komt de meeste druk er op precies dat moment vanaf.

Het is ook een beetje hoe het paard is, die van mij reageert er super op, maar dat komt ook doordat ik hem al goede grondmanieren heb aangeleert (met een touwhalster).

Zeker voor het rijden vind ik het dually halster erg fijn, het ligt stabieler en kan veel duidelijker zijn als nodig.

Voor het trailerladen zou ik het niet weten, ik laad mijn paard a la parelli, hij loopt dus voor mij uit de trailer op terwijl ik op/naast de klep blijf staan

KwpnLovea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:52

oke

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:04

joy76 schreef:
Zelf heb ik alleen maar goede ervaringen met het Dually halster. Volgens mij vat Monty het zelf allemaal redelijk overzichtelijk samen: het gaat niet om het halster zelf, maar om de handen die met het halster werken..

Niet helemaal mee eens. Als de handen loslaten en het halster niet de onmiddelijke release geeft, ligt het wel degelijk aan het - niet naar behoren functioneren - van dat halster. D