Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cassidy schreef:Het moet idd een reflex worden voor ruiter EN paard.
Waratje schreef:Persoonlijk vind ik het handiger om het paard te leren dat je bij schrik niet meer doet dan een enkele sprong opzij en dan gaat kijken wat er eng is.
Myra1 schreef:Waratje schreef:Persoonlijk vind ik het handiger om het paard te leren dat je bij schrik niet meer doet dan een enkele sprong opzij en dan gaat kijken wat er eng is.
Het domste advies wat ik ooit gehoord heb, sorry.
Wat als er nu net een auto langs je vliegt? Of als je vol de sloot in springt?
Ik heb mijn paard voor de kar lopen door het verkeer. Als ze in blinde paniek is mag ze kijken, of een paar passen versnellen, maar bij opzij springen krijgt ze wel op haar flikker, levensgevaarlijk!
Wat iemand hier zegt over die 200 meter, ik denk wel dat dat klopt. Die van mij stopt in elk geval weer, en omdat ik weet dat ze stopt ga ik dus ook niet als een idioot zitten trekken.
Waratje schreef:Dan heb jij nooit blinde paniek bij je paard meegemaakt en dat bevestig je ook met het volgende stukje. En als jouw paard nog nooit een sprong opzij heeft gedaan van iets waar ze van schrok, dan heb je mazzel gehad. Jij hebt zelf zeker ook nog nooit een gat in de lucht gesprongen als je ergens van schrok?
En dan nog, een stuk wegrennen is zeker net zo gevaarlijk, want wat als er een kruising in dat stuk wegrennen zit en je paard alsnog op die auto terecht komt? Dus mijn advies is en blijft zorgen dat je paard leert bij schrik te stoppen, te kijken en na te denken.
Myra1 schreef:Ik bevestig dat ik nog nooit een paard in blinde paniek heb meegemaakt? Knap dat je dat uit zulke stukjes kan opmaken, je hebt alleen helaas ongelijk.
Myra1 schreef:Een gat in de lucht, je zegt het zelf al... voor mijn part gaat ze recht omhoog, maar welke zijwaartse beweging dan ook wil ik gewoon niet hebben. Ik rijd regelmatig lans een 60 of 80 kilometerweg, met op 20 centimeter afstand auto's en groot verkeer, aan de andere kant op misschien 80 cm, ruim geschat, een sloot. Of over hele drukke wegen met de kar. Ik zeg toch ook niet dat ze dat nog nooit gedaan heeft? Ze doet het alleen totaal niet meer omdat ze hoe dan ook aan die kant een flinke pets krijgt, heeft ze wat om van te schrikken...
En idd, een stuk wegrennen is net zo gevaarlijk, dus binnen enkele passen versnellen is het uit met die onzin. Mijn paard is er inderdaad 1 van het stoppen, kijken, nadenken. Of dus hooguit wat gedribbel op de plek, of enkele snellere passen naar voren (een paard met oogkleppen kan nu eenmaal niet naar achteren kijken).
Maar om mensen het advies te geven hun paard maar op zij te laten springen omdattie dan niet naar voren schiet....
poes schreef:Cassidy schreef:Het moet idd een reflex worden voor ruiter EN paard.
Maar dat bestaat niet want een reflex is per definitie aangeboren. Wel kun je er een heel sterke gewoonte van maken, wat je bedoelt is dat het van intentioneel naar quasi automatisch moet.
Mijn idee is met alles bij paarden: je hebt 3 seconden (of 3 gaklopssprongen) daarna mag je biddenOf ze je nu bijten of er vandoor, in die 3 bepalende seconden zul je moeten ingrijpen en zorgen dat je goed reageert. Klinkt mooi he
Alleen jammer dat je lijf in die drie seconden sneller is dan je brein, je wrs je vastklemt en trekt, je paard wegklettert en blijft gaan, ver na de 200m omdat je beide in paniek bent
PinkiiY schreef:Een reflex hoeft helemaal niet aangeboren te zijn. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan een geconditioneerde reflex (google anders eens op Pavlov)
Maar ik moet er wel bij vermelden dat ik persoonlijk denk dat het vrij onmogelijk is om hiervan een reflex te maken bij een paard. Een paard kan het zeker wel kennen/herkennen maar bij een reflex gaat het toch echt automatisch, dus ik denk dat het toch eerder een reflex bij de ruiter zou moeten zijn, en niet zozeer bij het paard.
ikke schreef:PinkiiY schreef:Een reflex hoeft helemaal niet aangeboren te zijn. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan een geconditioneerde reflex (google anders eens op Pavlov)
Maar ik moet er wel bij vermelden dat ik persoonlijk denk dat het vrij onmogelijk is om hiervan een reflex te maken bij een paard. Een paard kan het zeker wel kennen/herkennen maar bij een reflex gaat het toch echt automatisch, dus ik denk dat het toch eerder een reflex bij de ruiter zou moeten zijn, en niet zozeer bij het paard.
Het lijkt me zinvoller om het paard te leren dat wat er ook gebeurt JE ZET HET NIET OP EEN LOPEN, PUNT UIT!!!
Dat is niet zo moeilijk om ze te leren, maar het vereist een 200% perfecte timing. Heb je die niet, zoek iemand die dat wel heeft.
Myra1 schreef:Je geeft net het advies om tot een sprong ZIJWAARTS te beperken. Dat er een reactie komt zal gewoon gebeuren, bij gewoon schrikken gaat het bij mijn paard om kijken, bij een aanval van blinde paniek dus om enkele sprongen vooruit, maar nooit zijwaarts.
Myra1 schreef:Mijn paard is inderdaad heel nuchter (op zijn tijd), maar laatst hoorde ze een winkelwagentje van een stoep af rijden en wist ze ook het ook even niet meer (eigenlijk iets heel achterlijks om van te schrikken, als je bedenkt dat ik er mee tussen vuurwerk door kan lopen). Doodsangsten uitstaan betekent niet per definitie dat je meteen als een debiel er vandoor spurt. Dat kan je vaak nog (nipt?) voorkomen. Lukt dat in die enkele seconde die je hebt niet, dan heb je dus een groter probleem, en volgens sommige mensen kan dan een one rein stop een uitkomst bieden.
Myra1 schreef:Die 'cursus nadenken' helpt dus weldegelijk, die enkele seconde dat zij nadenkt kan ik nog het een en ander doen, en als ze niet nadenkt maar vooruit springt denkt ze daarna wel van ow ja, eerst even nadenken voordat ik hard doorhol! Nou denkt de mijne van nature al veel na (kan bij wijze van spreken zelf oversteken...).
Ik probeer je gewoon duidelijk te maken dat ik totaal geen fan ben van een zijwaartse beweging met schrikken. Naar voren heb je (vrijwel) altijd nog enkele sprongen ruimte, op zij niet.
Waratje schreef:Myra1 schreef:Je geeft net het advies om tot een sprong ZIJWAARTS te beperken. Dat er een reactie komt zal gewoon gebeuren, bij gewoon schrikken gaat het bij mijn paard om kijken, bij een aanval van blinde paniek dus om enkele sprongen vooruit, maar nooit zijwaarts.
Dit klinkt mij nog steeds niet in de oren als "blinde paniek", maar meer als "flinke en echte schrik". Blinde paniek is een plaat gewapend beton voor de kop en gaan, dan kom je als ruiter niet meer door, ook niet met je ORS. Dan stopt het paard wanneer hij stopt, als je geluk hebt met die 200 meter, als je pech hebt niet. En blinde paniek in een afgesloten ruimte is ook heel interessant, hij kan dan niet vluchten, maar je kunt hem ook niet bereiken....... Echt niet handig, hoor. Geloof me, er is een groot verschil tussen flink schrikken en blinde paniek.
PinkiiY schreef:Een reflex hoeft helemaal niet aangeboren te zijn. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan een geconditioneerde reflex (google anders eens op Pavlov)
Cassidy schreef:Het moet idd een reflex worden voor ruiter EN paard.
PinkiiY schreef:ikke schreef:Het lijkt me zinvoller om het paard te leren dat wat er ook gebeurt JE ZET HET NIET OP EEN LOPEN, PUNT UIT!!!
Dat is niet zo moeilijk om ze te leren, maar het vereist een 200% perfecte timing. Heb je die niet, zoek iemand die dat wel heeft.
Die 200% perfecte timing moet dan een reflex zijn eigenlijk, anders ben je al te laat denk ik
ikke schreef:PinkiiY schreef:
Maar dat is te leren hoor. Kwestie van een goede leermeester. Kost effe zoeken, maar ze zijn er in NL, al moet je dan niet bij de "bekende" namen zijn........
@Manon88: als reflexen niet aan te leren zijn; hoe verklaar je dan dat mijn paard halverwege een schrikreactie stopt en zich duidelijk bedenkt dat wegsprinten een onaangenaam gevolg heeft (knalhard tegen het bit oplopen)? Vervolgens stopt hij in zijn actie en kijkt wat er nu aanleiding voor het schrikken was.
ikke schreef:@Manon88: als reflexen niet aan te leren zijn; hoe verklaar je dan dat mijn paard halverwege een schrikreactie stopt en zich duidelijk bedenkt dat wegsprinten een onaangenaam gevolg heeft (knalhard tegen het bit oplopen)? Vervolgens stopt hij in zijn actie en kijkt wat er nu aanleiding voor het schrikken was.
Manon88 schreef:ikke schreef:@Manon88: als reflexen niet aan te leren zijn; hoe verklaar je dan dat mijn paard halverwege een schrikreactie stopt en zich duidelijk bedenkt dat wegsprinten een onaangenaam gevolg heeft (knalhard tegen het bit oplopen)? Vervolgens stopt hij in zijn actie en kijkt wat er nu aanleiding voor het schrikken was.
Lees het maar ergens na ofzo. Een reflex is aangeboren.
poes schreef:Je kunt geen reflex aanleren, hoe hard je het ook zou willen.
ikke schreef:
Als ik autorijdt, dan kan ik schakelen, richting aangeven, de radio bedienen en daarbij ook nog de snelheid van mijn auto regelen. Als ik bij al die handelingen na zou moeten denken, dan ga ik ergens wat missen en zou ik dus zeer waarschijnlijk geen 1.000.000km op de klok gezet hebben. Hoe heet dit dan, als dit geen reflexen zijn????