Beenbescherming?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Beenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 01:04

ik ben ook geen natural maar ik gebruik wel kogelbeschermes geen peesbeschermers die heeft ze niet nodig. maar sommige zeggen ze doen meer kwaad dan goed, maar als ik moet kiezen tussen een gebroken been (omdat ze geen peesbeschermers droeg die ze eigenlijk wel nodig heeft) of een beet mét peesbeschermers en waar het zand wat is gaan schuren kies ik toch voor de laatste optie.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 10:46

Kan een peesbeschermer een gebroken been voorkomen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 10:48

JoviBan schreef:
Goed rijden, goede bekapping, en je hebt imo geen beenbescherming nodig.

Dat zeker. Ik kon vroeger absoluut niet zonder springschoenen rijden. Als ik dat wel deed lagen Anouar z'n voorvoeten na een kwartiertje al open.
Sinds ik hem zelf bekap is dat nooit meer gebeurd

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 11:24

Maartje1990 schreef:
als ik moet kiezen tussen een gebroken been (omdat ze geen peesbeschermers droeg die ze eigenlijk wel nodig heeft) of een beet mét peesbeschermers en waar het zand wat is gaan schuren kies ik toch voor de laatste optie.

Ik kan dit niet volgen..... Maakt ook niet uit.

Een fatsoenlijk beleerd paard wat paardgericht gehouden wordt heeft geen besherming nodig. Als mijn paarden het hier al jaren over tig-duizend kilometer zwaar terrein niet missen, mist een paard in NL het ZEKER niet.

Onder omdtandigheden zoals ganado bravo drijven of stieren scheiden in kleinen ruimtes met een voor beslagen paard is het voor de extreme wendingen wel slim om tijdelijk even harde berschermers niet strak om te doen. Bij een onbeslagen paard is dit zelfs dan niet nodig. Ook in het veld is het bij dit werk met een beslagen paard niet nodig.
In de arena gebruikt men hier
Afbeelding
Maar goed, lijkt mij dat ravottend met 500 kilo scherpgepunt koebeest een aangetikt pootje wel de minste zorg is.....

Nogmaals, IK bescherm mijn eigen pootjes zelf wel tegen kontakt met rotsen wat regelmatig niet te vermijden is. Daar zijn allerlei fraaie producten voor, doch wat WERKT is het motorspul en wil ik de functionaliteit, niet de look Haha!
Daarmee zijn we op het onderwerp van penny-spullen en helaas vallen bandages, kootballen, peesbeschermers, springdingen etc. daar helemaal onder.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:33

Valentinow schreef:
Rijden naturals nou met of zonder (been)bescherming?

Gisteren middag op pad gegeaan voor een lekker ruige terreinrit. Hengstveulen Zorro die los meegaat was nogal... dartel naar aanleiding van een avontur in de morgen (ander verhaal).
Leek me een goed idee wat stevigs aan te trekken Haha! Heup en kniebeschermers in de cordura enduro-broek gestoken en op pad.
18 kilometer zwaar bergterrein in 1½ uur en alles ging model. Vlakbij huis echter was ik blijkbaar ongeconcentreerd een fractie te vroeg met richting aangeven en dook Arabella in galop scherp om een muur rechtsaf VOL met mijn knie, onderbeen en beugel tegen de hoek.
Dat hebben we dus weer gehad en die kniebeschermers hoef ik een jaar niet meer aan Knipoog

HC

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 19:48

Ik rij nooit met beschermers of springschoenen, maar ik heb ze wel. Als er een kans is dat een ander paard mijn paard zijn benen gaat open halen doe ik ze wel eens om. Als hij in de vrachtwagen naast een beslagen paard komt te staan bijvoorbeeld. Dat is tot nu toe op 4 jaar 1 keer voor gekomen Knipoog. Verder zijn peesbeschermers eigenlijk ook niet ideaal ter bescherming op de vrachtwagen, maar dat is een andere discussie.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 23:37

Ik doe ook nooit iets om in de trailer. Hij heeft er wel een keer een beschadigde kroonrand aan over gehouden, maar ik vraag me af hoe beenbeschermers dat hadden kunnen voorkomen.
Transportbeschermers vind ik zowiezo niks. Veel te warm en als die dingen los gaan wil ik niet weten wat er kan gebeuren

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 09:00

mijn paard raakt zo geirriteerd van transport beschermers dat het de kans op verwondingen alleen maar verhoogd Lachen

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:09

nou ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd met bescherming rijd gewoon ter voor koming van blesures enz.... Clown

voorkomen beter dan genezen.... denk ik maar

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:22

Voorkomen is idd beter dan genezen, daarom rij ik zonder, omdat beenbeschermers wel degelijk kwaad kunnen

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:59

Lenneke_ schreef:
Ik rij altijd zonder. Nergens voor nodig die dingen en in 9 van de 10 gevallen doen ze meer kwaad dan goed

Ben ik het niet helemaal mee eens... een paard wat zichzelf constant aantikt heeft m.i. bescherming nodig. Zelf rijd ik zonder bescherming maar mijn paard heeft het gewoon ook niet nodig. Als je geen bescherming nodig hebt dan doen ze inderdaad meer "kwaad" dan goed.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:05

V.w.b. het trailerverhaal... je paard zal zijn been maar eens flink openhalen als hij per ongeluk aan de zijkant van de klep afstapt en er steekt iets uit (sloten van de klep bijv. in sommige gevallen). Op zich zijn transportbeschermers/bandages helemaal niet slecht... behalve als ze losraken. Dan zijn ze weer levensgevaarlijk. Het blijft soms kiezen tussen 2 kwaden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:35

Dan kies ik voor de kans op een wond(je) ipv een levensgevaarlijke stress situatie.
Anouar heeft geleerd heel rustig recht achteruit de klep af te lopen. Niet in paniek raken als er iets met een los geraakte beschermer gebeurd kan ik hem niet leren

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:40

Mijn paard ging vroeger 'regelmatig' met zn been langs de klep. En ja, soms raakte hij daarbij een streep haren kwijt, of liep hij een schaafwond op. Allemaal oppervlakkige verwondingen, die hij in de wei ook zelf kan oplopen en waar hij zonder problemen van kan herstellen.

Onveilige, uitstekende sluitingen moet je gewoon zelf op letten vind ik. Evenals dat ik mijn paard geoefend heb met trailerladen, tot hij rustig en recht naar buiten kon stappen.

De meeste bescherming (vooral bandages!) werkt imo alleen tegen beschadigingen die totaal niet levensbedreigend zijn. Een schrammetje of sneetje gaat je paard echt niet dood aan en een gebroken been voorkom je er niet mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:28

Bacannie schreef:
Ben ik het niet helemaal mee eens... een paard wat zichzelf constant aantikt heeft m.i. bescherming nodig. Zelf rijd ik zonder bescherming maar mijn paard heeft het gewoon ook niet nodig. Als je geen bescherming nodig hebt dan doen ze inderdaad meer "kwaad" dan goed.

Een paard dat zichzelf constant aantikt, dient beter gereden en/of correcter bekapt te worden. Pling

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:35

Ik rij zonder, vind het ook niet nodig,
naar mijn mening word een paard er alleen maar zwakker van.

Als jij altijd hoge/ stevige schoenen aan doet krijg je ook zwakke enkels, simpelweg omdat je spieren en pezen geholpen worden.

AthenaWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:05

Ik probeer zoveel mogelijk alles natuurlijk te doen maar ik doe toch beenbescherming om tijdens transport en tijdens het werken (rijden in de bak, grondwerk, buiten rijden...). Ik denk dat het meer psychologisch van mij is. 2 van mijn pony's hebben een peesontsteking gehad zonder te werken en zijn volgens mij zijn ze dan ook kwetsbaarder.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:14

rick_erika schreef:
Als jij altijd hoge/ stevige schoenen aan doet krijg je ook zwakke enkels, simpelweg omdat je spieren en pezen geholpen worden.

...en zonder hoge laarzen krijg ik gebroken benen Knipoog

HC

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:57

Peesbeschermers geven echt geen steun hoor. Bandages overigens ook niet, maar dat is een andere discussie Lachen Ik gebruik ook geen bescherming. Het voorkomt inderdaad oppervlakkige wondjes door aantikken of langschuren en zeker geen gebroken benen. Mijn paard heeft allemaal lange witte strepen op haar benen van de vorige eigenaar die te strakke been bescherming heeft gebruikt.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 00:29

ja maar je moet beenbeschreming ook nie aansnoeren zo als sommige doen... Verward
maar wat doen ze dan meer kwaad volgens jullie dan goed. want jullie doen net of het heel slecht is maar hoeveel paarden lopen er wel niet met bescherming. en ze wegen heus geen 3 kilo.......
dus beetje onzin vinden jullie niet Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 01:42

lovelucydan schreef:
ja maar je moet beenbeschreming ook nie aansnoeren zo als sommige doen... Verward
maar wat doen ze dan meer kwaad volgens jullie dan goed. want jullie doen net of het heel slecht is maar hoeveel paarden lopen er wel niet met bescherming. en ze wegen heus geen 3 kilo.......
dus beetje onzin vinden jullie niet Knipoog

Nee. Heb jij het effect van extra gewicht al doorgerekend of met de HSM gemeten? Ik wel.

Enneh, hoeveel mensen rijden er met een Opel Astra? Is het daarom de beste auto?

HC

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 01:46

maare je geeft nie echt antwoord op me vragen Huertecilla .... Knipoog

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 02:00

Ik ben geen natural en ik rij wel met neopreen beenbeschermers en springschoenen. De beenbeschermers omdat hij zichzelf nog wel eens voorbij rent met zijn achterbenen en de springschoenen sinds deze zomer omdat hij tijdens het buitenrijden zich behoorlijk had opengehaald boven zijn kroonrand aan een ijzer iets dat toen in het gras verstopt zat. Dat heb ik laatst gezien toen het gras weg was en kan zeggen dat we puur geluk hebben gehad, het had ook een slagader kunnen raken! Het was een roestige hoeklijn die zo'n 20 centimeter boven de grond vlak naast het ruiterpad uitstak. Hij heeft daar nu een litteken zitten met iets wild vlees en met die springschoenen bescherm ik die plek!
Afbeelding
Maar ik vind dat je ieder in zijn of haar waarde moet laten en dat de beslissing toch uiteindelijk bij de berijder blijft!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 03:42

IJp schreef:
Ik ben geen natural en ik rij wel met neopreen beenbeschermers en springschoenen. De beenbeschermers omdat hij zichzelf nog wel eens voorbij rent met zijn achterbenen en de springschoenen sinds deze zomer omdat hij tijdens het buitenrijden zich behoorlijk had opengehaald boven zijn kroonrand aan een ijzer iets dat toen in het gras verstopt zat. Dat heb ik laatst gezien toen het gras weg was en kan zeggen dat we puur geluk hebben gehad, het had ook een slagader kunnen raken! Het was een roestige hoeklijn die zo'n 20 centimeter boven de grond vlak naast het ruiterpad uitstak. Hij heeft daar nu een litteken zitten met iets wild vlees en met die springschoenen bescherm ik die plek!
Afbeelding
Maar ik vind dat je ieder in zijn of haar waarde moet laten en dat de beslissing toch uiteindelijk bij de berijder blijft!

Hmm. Dus eigenlijk zijn RUITERpaden gevaarlijk en kun je beter daar niet rijden, want denken dat rubber of neopreen ook maar enige bescherming tegen een hoeklijn biedt is een illusie.

Als je ieder in diens waarde moet laten kan de db ook wel weg toch?!

HC

p.s. Bedankt voor een hilarisch moment. Ik zie het al helemaal voor me. Jouw geschoren paard met beschermers in western-outfit, reflectie-gadgets en poepzak onder een in dayglow gestoken ruiter met een klapzak in haar bodypantser, full-face valhelm, mobiel, GPS, voldoende drinkwater in de zadeltassen inclusief de survival- en ehbo-kit voor de oversteek van de Hilversumse Heide. Uiteraard de benodigde ruiterbewijzen en toegangsvergunningen in een zichtmap op de linkermouw.
Oh, ik vergeet de medi-kit voor het geval je het gif-groene mannetje van de zandhagedis tegenkomt Vork

Ik ga de jacuzzi in, mijn botten nog even opwarmen. Mogen weer vroeg op want ik heb bijna 90 bergkilometers gepland dit weekeinde.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:45

Kijk ik ga er niet van uit dat er overal naast het ruiterpad ellende is. Maar als je goed hebt gelezen Knipoog
dan heb je gezien dat ik die springschoenen alleen om heb gedaan voor bescherming van het litteken, deze zit nl aan de binnenkant van zijn rechtervoorbeen zo'n 3 cm boven de kroonrand. Om nou te voorkomen dat hij onverhoopt daarop gaat staan en we weer met een open wond lopen heb ik dus die springschoen.
En de rest van de hulpmiddelen Haha! ik heb altijd mijn GSM mee en als ik het maar ook een beetje grauw weer vind, dan gaat de lichtgevend gele jas aan, dan kunnen ze nooit zeggen dat ze me niet gezien hebben! Tong uitsteken