hoe vraag ik traditionele hoefsmid natuurlijk te bekappen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: hoe vraag ik traditionele hoefsmid natuurlijk te bekappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:06

precies: ernaast lopen en opstappen als het wel kan, of, waar ik destijds voor gekozen heb, je paard de tijd geven om te "genezen"en gewoon een (paar) jaar niet belasten

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 11:27

Heb ik 2 jaar geleden al gedaan. Paardje heeft 1,5 jaar niets gedaan omdat ik te ziek was om te rijden. Heeft helaas niet geholpen.
Is dit niet 1 van die gevallen is die het gewoon niet zonder ijzers redt op de steentjes??.
Ik moet ik erbij zeggen dat het om een ijslander gaat die HEEL erg hard voor zichzelf is, dus niet zómaar AU piept! Ach gut

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:03

Er is altijd een vluchtmogelijkheid! Ook al denk je dat je daar NIET overheen kunt, dat kan best. Dan maar tussen de bomen door, of vlak langs dat stroomdraadje.
Schoenen aandoen voor dat korte stukkie? Desnoods alleen voor?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 13:08

ik heb zelfs al stowawaytasjes voor mijn easyboots aangeschaft, ben dus redelijk voorbereid. Knipoog

tis een pad met steenslag over de volledige breedte, een kilometer lang, met aan weerszijden een sloot. Vluchten wordt lastig hoor! (paard op mijn nek?)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:48

rolschaatsen onder??

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 14:53

Slim Haha!

als die dan maar wel blijven zitten, anders is de cirkel weer rond.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 12:04

Zo, de beste man is geweest.
Hij stond open voor mijn vragen en wensen en we hebben er heel openhartig over gesproken.
Voor hem is de klant koning en als ik wensen heb moet ik die gewoon doorgeven en zal hij zijn best doen, voorzover hem dat redelijk lijkt en het paard niet schaadt.
Dat maakt hem natuurlijk niet direct een natuurlijk bekapper, maar hij zal zijn best doen!!

Thyrla is nu dus van de ijzers. Er is niet in de straal en in de zool gesneden.De draagrand is netjes bijgeknipt en alles is mooi rond gevijld.

tijd dat ik voor de zekerheid de Gaiters aan mijn Easyboots ga monteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:08

Wat goed skessa! En een geweldige smid dat hij hierin met je meegaat!

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 12:16

Ja he!? Haha!

en dat voor een hoefsmid van tegen de 60!
Dat was ook de reden dat ik hem niet zomaar aan de kant wilde zetten, ik had goede hoop dat hij een heel eind met mij hierin mee wilde gaan.
Hij vertelde mij ook trots dat hij nog regelmatig op cursus gaat, dus wie weet gaat hij zich ook nog eens écht in het NB verdiepen! Dan zijn tenslotte ook anderen hierrbij gebaat, toch?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:52

skessa schreef:
Zo, de beste man is geweest.
Hij stond open voor mijn vragen en wensen en we hebben er heel openhartig over gesproken.
Voor hem is de klant koning en als ik wensen heb moet ik die gewoon doorgeven en zal hij zijn best doen, voorzover hem dat redelijk lijkt en het paard niet schaadt.
Dat maakt hem natuurlijk niet direct een natuurlijk bekapper, maar hij zal zijn best doen!!

Thyrla is nu dus van de ijzers. Er is niet in de straal en in de zool gesneden.De draagrand is netjes bijgeknipt en alles is mooi rond gevijld.

tijd dat ik voor de zekerheid de Gaiters aan mijn Easyboots ga monteren.

Top!
Nu hopen dat Thyrla wel kan blijven lopen.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 14:24

Ben niet direct benauwd. Het gaat al jaaaren zo, dat ze van december tot juni prima op blote voeten loopt.
Dus hopelijk houdt ze het nu met een natuurlijker manier van bekappen (en hopelijk schoentjes voor nood) nog langer vol!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:31

skessa schreef:
Ben niet direct benauwd. Het gaat al jaaaren zo, dat ze van december tot juni prima op blote voeten loopt.
Dus hopelijk houdt ze het nu met een natuurlijker manier van bekappen (en hopelijk schoentjes voor nood) nog langer vol!

Dat is wel interessant om eens nader naar te kijken.
Op zich kàn het zijn dat er het eerste half jaar "niks gebeurt" omdat de hoeven nog ongevoelig en enigszins "doof" zijn na de ijzers. En dat na een half jaar volop hoefmechanisme het gevoel volledig terug is en daarom dus ook die gevoeligheid optreedt. Dan is het belangrijk dat je dàt proces door gaat, moet je paard daar ook echt even doorheen (m.b.v. schoenen) om volledig te kunnen herstellen.

Verder kun je kijken naar de leefomstandigheden en het voer. Komt je paard in juni/juli op rijk gras bijv.? Voer je hem anders? Wat is er nog meer anders?
Kan allemaal van invloed zijn.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 14:51

Dank je, JoviBan.
Mocht je nog tips hebben, dan hoor ik het graag.

Zo gaat het tot nu toe:
Mijn paardje loopt al jaren - uit nood geboren- 3 maanden per jaar op ijzers, de rest op blote voeten.
Omdat ze een ijslander is plus licht exceemgevoelig is, staan zij en mijn 2 shetten zeer schraal.
Ze staan het hele jaar buiten in een behoorlijk kale wei, krijgen het hele jaar door gras (2 keer daags een strookje erbij) én hooi, plus sumier melassevrije muesli met vitaminenbrok. Mijn startpagina op internet is die van het fructaan, daar let ik dus ook goed op én ik probeer er naar te voeren.
In lente tot herfst hebben de paarden een andere wei, waarschijnlijk voedzamer, in elk geval heel ánder gras . Plus dus dat rotpad met die steentjes dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:00

skessa schreef:
In lente tot herfst hebben de paarden een andere wei, waarschijnlijk voedzamer, in elk geval heel ánder gras . Plus dus dat rotpad met die steentjes dus.

Dat zou de boosdoener kùnnen zijn.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 15:08

beide weiden heb ik al langere tijd in eigen beheer. Er komt eigenlijk alleen oude paardenmest op en kalk.
Mijn winterwei ligt midden in het bos, daar staat dus echt waardeloos gras. De andere wei heeft beter gras, is veel smakelijker.
Maar voorzichtiger voeren dan nu kan niet (dan vallen de paarden dood neer van de honger Bloos )