Paardentips magazine over dekens (onjuist verhaal)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paardentips magazine over dekens (onjuist verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:41

Yvonnelind schreef:
Ik kan mijn Jazz ook wel op het land houden, dat geloof ik zo; maar dan kan ik haar niet meer trainen op de manier zoals we dat nu doen. Dat is de keuze die je moet maken.

Hier zeg je dus precies waar het om gaat. Jouw "Jazz" kan prima zonder deken op de wei, wanneer je hier in je training en verzorging rekening mee houdt (en je dus aanpast aan het paard). Knipoog
Is géén aanval hoor; gewoon een constatering, zowel van jou als van mij, dat ieder gezond paard zichzelf prima redt met z'n eigen vacht. Het zijn wij mensen die anders willen en dus anders doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:44

Yvonnelind schreef:

Pling Jullie zijn gewoon te lui om de stal te mesten en om je paarden telkens een deken op en af te moeten doen volgens mij! Clown Haha!

En natuurlijk zijn ook niet alle Jazzen gelijk, ik noem gewoon even een voorbeeldje uit mijn omgeving... Dromen

Tja, ik heb vanavond het oude paard van een vriendin wel binnen gezet (die staat altijd binnen 's nachts, heeft overdag een regendeken op in het land), maar die van mij staat lekker buiten zonder deken, hoor. Dus zo lui ben ik helemaal niet Clown
Ik moet er nu ook in weer en wind doorheen elke dag, dus..... Knipoog

Ik zag dat mailtje ook vandaag en dacht meteen 'wat een onzin'. Zo blijven die kleine [ennymeisjes (en dan heb ik het nog niet over de volwassenen met hun opmerkingen) bij me zeuren over dat het zo zielig is dat mijn paardje lekker buiten staat. Het regent en het waait wel, maar koud is het nog steeds niet, hoor. Mijn pony kan prima tegen dit weer..... Kunnen ze dit soort verhalen niet eens anders brengen???

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 23:47

mijn bijdrage

Citaat:
Geachte redactie,

In uw meeste recente editie van het digitale paardenmagazine kwam ik jullie artikel tegen over dekens. Hierin werd gesteldd dat een deken voor een paard écht nodig is, als hem in het werk hebt staan. Ook zou een paard ziek kunnen worden volgens dit artikel wanneer je niet te werk zou gaan met dekens. Even verderop wordt dit samengevat tot 'je paard heeft een deken nodig'

Hier wil ik even wat kritische kanttekeningen bij maken. Om het een en ander te verduidelijken, heb ik hier een citaat uit 'A lifetime of soundness' van Dr. Strasser, veearts.

"Blankets, too, are a thermoregulatory nightmare for horses. As we know, the horse has suffiecient insulation
through the thermoregulatory mechanisms in its skin to withstand virtually any temperatures. The application of a
blanket, however, makes it impossible for the horse to raise its hairs to keep warm. Furthermore, blanketing
prevents the growing of a winter coat, and a horse stripped of its blanket for a ride in winter will not be prepared
for the low temperatures. Also, when the horse moves, the action of muscles causes heat which must be dissipated.
For this, air movement is vital. When the horse is blanketed, no breeze can conduct the heat away from the coat an
thus cool the horse, and it can easily occur that, with even moderate movement (and even in winter!), the horse can
overheat under its blanket. It is also not uncommon for people to blanket sweaty horses. The sweat that should be
dried by air movement is now trapped under the blanket. THe spaces between the haris remain damp because ther is no
airflow to dry them. It takes longer for the horse to dry off than is natural, and the internal temperature of the
horse falls too low. Blanketing when trailering, too, is a problem. It leaves part of the hind legs either side of
the tail (where the sciatic nerves run) wide open. (...) Clipping and shaving also detract from the horse's natural
ability to regulate its body temperature. Removing coat makes it impossible for the horse to increase the insulating
layer of the skin by raising its (now removed) hairs.(...) The human is not capable of judging and therefore should
not interfere with a horse's thermoregulation."

Op www.paardnatuurlijk.nl onder natuurlijke verzorging, is eenzelfde betoog te lezen:

"Een hardnekkig misverstand is dat paarden kou vatten als ze bezweet de wei op gaan. Waarom is dat een misverstand
en hoe is dit misverstand de wereld in gekomen?
Om dit goed te kunnen uitleggen is het nodig om stil te staan bij enkele natuurkundige feiten:
Iets dat nat is is nog niet per definitie koud. Kou ontstaat pas wanneer een vloeistof overgaat in een gas;
verdamping dus.
Verdamping gaat sneller wanneer er een luchtstroom is. Denk aan wasgoed dat sneller droogt wanneer er een windje
staat.
Iets dat nat is maar niet kan verdampen koelt niet af. Hierop berusten de zogenaamde natpakken die surfers en
duikers dragen; die pakken lopen vol water maar omdat het water niet verdampt koelt het ook niet af.
Drogen kan op verschillende manieren: Dit kan door verdamping maar ook door het afvoeren van het water. Wanneer je
een handdoek gebruikt droog je ook, maar zonder de afkoeling die je zou krijgen wanneer je droogt door verdamping.
Vocht heeft de neiging zich te verplaatsen naar nauwe ruimten. Zo drogen handdoeken omdat het vocht tussen de
draadjes van de stof kruipt. We noemen dit de capillaire werking. Vacht heeft ook een capillaire werking: De nauwe
ruimten tussen de haartjes zuigen vocht op.
Ok, wat heeft dit met paarden te maken? Nee, wacht nou even, laten we eerst eens kijken wat er gebeurt als wij
mensen bezweet buiten gaan rondlopen:
Onze huid is nat en door de wind wordt onze huid gedroogd. De drogende factor is hier dus verdamping, en verdamping
zorgt voor afkoeling. Als wij mensen nat buiten staan koelen we in een rap tempo af. Die afkoeling gaat zo snel dat
we kou kunnen vatten.

Nu eindelijk naar de paarden. Wat gebeurt er als een paard zweet?
Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse
verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar
buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.
Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad;
mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.
Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal
verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de
capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en
het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk
wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!
Alle voorzorgen om paarden te beschermen tegen te snelle afkoeling zijn dan ook gebaseerd op antropomorfisme: Omdat
wij mensen ziek worden als we bezweet in de wind gaan staan denken we dat dit dus ook wel voor paarden zal gelden.
Maar niets is minder waar!"

Kort samengevat in onderstaande nadelen van dekens:

-Dekens zijn doorgaans niet iets "extra's" ten opzichte van de wintervacht maar komen in plaats van de dikte van de
wintervacht. Het paard alculeert de deken gewoon in tijdens het aanmaken van de wintervacht, en heeft dus niets
"extra's" aan de deken.
-De vacht van het paard heeft een warmteregulerend vermogen en wordt zowel voor de langere termijn (wintervacht) als
op de kortere termijn (haren overeind zetten) aangepast aan de weersomstandigheden. Een deken is echter niet
zelfaanpassend; je berooft het paard van zijn warmteregulatie als je een deken gebruikt.
-Het paard kan zijn vacht niet meer opzetten als hij het koud krijgt omdat de deken de vacht platgedrukt houdt. Het
paard kan het dus koud krijgen DOOR de deken!
-Het paard kan niet meer rollen. Rollen heeft een functie: zand e.d. verwijderen eventuele parasieten van de huid.
-Met een deken om kan het paard wel rollen maar het beoogde doel wordt niet gerealiseerd omdat de huid is
afgeschermd.
-Het is aangetoond dat dekens het immuunsysteem van het paard verzwakken. Paarden met dekens krijgen vaker ziekten
dan paarden zonder dekens.

Dat paarden bereden worden en bezweet raken en daarom dekens nodig hebben is ook een achterhaald idee. Wanneer een wild paard moet rennen voor zijn leven midden in de winter vatten zij ook geen koude.

Op www.paardnatuurlijk.nl is de volledige tekst te lezen en op www.horsemanship.org staat ook een hoop nuttige info.

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het werken zonder deken prima gaat. Ik rij met mijn paarden vrijwel dagelijks in een overdekte rijhal, waar de temperatuur hoger ligt dan buiten. Mijn paard gaat daar erg van zweten. Ik stap ze tien minuten uit en dan gaan ze nat, maar niet meer warm, gewoon de weide op. Ook als het regent en ze worden NIET ziek. Ook zet ik ze gerust na een zware intensieve duinrit (mul zand) uitgestapt maar nog bezweet op de trailer zonder deken. Sinds ik geen dekens meer gebruik voor mijn paarden zijn ze nooit meer ziek geweest.Ik hoop dat u in komende edities van paardenmagazine ook aandacht zult besteden aan deze visie en hopelijk in de nabije toekomst ook nog andere aspecten van 'natuurlijk paardenhouden'.

Met vriendelijke groet,

Ing. *******

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:50

Mijn paarden willen altijd graag weer naar binnen met dit weer, ik geloof niet dat zij er problemen mee hebben hoe ik ze houd...
Met een dekje op lekker elke dag buiten en verder lekker droog kunnen liggen in een ruime box.
Wij hebben een compromis gesloten wat ook mijn paarden tevreden mee lijken te zijn. Lachen
De veulens (paarden t/m 3 jaar) staan niet onder dek, maar wel binnen, omdat ik niet genoeg land heb om ze dag en nacht op te laten lopen. Het land dat ik heb ligt helaas heel laag en is te nat, anders zou ik het zeker doen.

Flinke bijdrage Arabesk! Zijn ze wel even zoet mee! Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 23:55

ja niet alleen met mijn email Knipoog

er zijn er een stuk of tien verzonden door verschillende mensen Cool

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:57

Had al gereageerd vanmiddag via de mail. Ben benieuwd naar reactie.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:01

Ik ook.
Ben benieuwd of ze uberhoubt reageren op onze mails..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 00:05

ik heb een leesbevestiging aan mijn mail gehangen Extreme duivel

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:18

Dekens zijn er voor de ruiter, die vinden een wolle beren vacht niet mooi. Een heel enkel paard heeft echt last van z'n vacht, maar dat is meer bij (endurance)paarden die echt lang moeten werken.

Een paard wordt niet ziek van nat de wei in. Als je denkt van wel moet je de vacht maar eens goed bestuderen. Mensen denken teveel als mensen, maar paarden zijn geen mensen. Mensen hebben geen vacht.

Ik ben vorige week op rondje educatie van de KNHS geweest en zelfs daar zeiden ze dat je je paard geen deken op moet doen voor hij afgekoeld is. Daar worden ze juist ziek van.
Verder was hij niet tegen dekens, maar hij zei er bij dat dekens voor het gemak zijn en niet noodzakelijk.
Horen jullie het eens van een niet natural (een aantal mensen weten dat ik dit niet tegen hun bedoel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:23

Het is ook maar net wat je paard gewend is natuurlijk. De paarden van degene die dit schreef staan duidelijk onder dek, tsja, die zet je dan ook inderdaad niet zomaar bezweet en zonder deken buiten. Logisch dat zo'n dier het dan koud heeft. Ik ga in de winter ook niet plotseling naakt over straat lopen terwijl ik normaal warm aangekleed ben. Krijg ik het ook koud.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:23

Hahahaha, ik kreeg die mail ook binnen van paardentips.... en heb even gelachen, en een kort mailtje gestuurd..... en zie nu dit topic Haha!
Heb (nog) niks terug, en een leesbevestiging heb ik nog nooit van hun gekregen. Ook niet toen ik een keer een vraag had en wel antwoord kreeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:25

JoviBan schreef:
Hier zeg je dus precies waar het om gaat. Jouw "Jazz" kan prima zonder deken op de wei, wanneer je hier in je training en verzorging rekening mee houdt (en je dus aanpast aan het paard). Knipoog

Wat een onzin. Je gaat echt niet stoppen met je paard trainen omdat hij anders onder een deken moet na het rijden of vanwege het trainen.
Ik heb geen paard om het dag en nacht, zomer en winter in de wei te laten rotten omdat ik er geen dek op wil gooien of hoefijzers onder wil laten slaan omdat ik dat op een site gelezen zou hebben dat het niet natuurlijk is.

Dat staat me tegen van dat natural gedoe en dit topic over een onschuldige tip in een paardenmagazine. Dekens, hoefijzers of stallen gebruiken als het niet hoeft is vind ik geen goede manier van paarden houden, maar ze zonder enige bescherming in een stukje omgeploegde wei als waren het nog 'wilde' paarden vind ik het belachelijke andere uiterste.

De reden waarom je een paard scheert of onder dek houd is simpelweg omdat ze anders veel te veel zweten als je er serieus mee werkt. Zeker de paarden die van nature een dikke vacht hebben.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:28

Bloos! Ik heb er geen antwoord op..
Sprakeloos..
(werk jij soms bij dat paarden magazine??)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:32

Nee helemaal niet. Bekijk je eigen avatar eens goed. Dan snap ik wel waarom je geen antwoord hebt en jullie een eigen subforum hebben.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:34

Waarom post je dan bij Naturals,als je er zo op tegen bent?
Je ziet mij ook niet posten in een dressuur of deken topic..
Pff..ik wil er niet eens posten.
Jij ruijt nu de boel op,terwijl dit niet zo bedoeld was.
We vallen niemand aan die dekens gebruikt,maar dat magazine zegt dat je dekens NODIG hebt,en dat is niet waar.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:36

Waarom heeft deken gebruik nu weer met 'natural' te maken [***]?

Ik rijd ook wedstrijden en gebruik geen dekens. De redenen die dit artikel aanvoert voor dekengebruik kloppen gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:38

Tinkerloos: jij leest het paardentips magazine toch ook al ben je natural?! Is dit een besloten forum soms, dat wist ik niet.
Ik zie geen kwaad in het stukje. Het is een algemeen informatief stukje, ik snap niet waar jullie je druk om maken, volgens mij is er wel erger dierenleed dan een sportpaard een deken op doen.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:38

Dit gaat weer leuk worden Tong uitsteken
Laten we het gezellig houden.
@ janne: Wat jij onder 24/7 op het land wegr*tten noemt, kun je het woord land ook vervangen voor stal....

nu heb ik eigenlijk al weer teveel gezegd, dus ik zal maar meteen niet meer verder reageren Clown

groetjes van een niet natural en niet normal maar een kruising hierin Tong uitsteken die het ermee eens is dat een deken NIET noodzakelijk is (waar dit topic dus om draait...)
Laatst bijgewerkt door whissie op 06-12-06 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:40

Ja en dat is dus het probleem; het artikel heeft het helemaal niet over wat voor je paard je hebt en waarvoor je die gebruikt. Het is idd erg algemeen. Een sportpaard een deken op doen is niet een voorbeeld die ze hier in dit artikel gebruiken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:42

[***] schreef:
Wat een onzin. Je gaat echt niet stoppen met je paard trainen omdat hij anders onder een deken moet na het rijden of vanwege het trainen.
Ik heb geen paard om het dag en nacht, zomer en winter in de wei te laten rotten omdat ik er geen dek op wil gooien of hoefijzers onder wil laten slaan omdat ik dat op een site gelezen zou hebben dat het niet natuurlijk is.

Het zou fijn zijn als je op je taalgebruik let. Wegrotten zal op dit forum niet als plezierig lezen worden beschouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:43

Ik ben erg benieuwd naar de reactie van paardentipsmagazine. Plaatsen jullie ze hier? Eens zien of die de mails als plezierig beschouwen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:51

Nou, persoonlijk vind ik er niets mis met het verhaal over de dekens. Ik lees ze wel eens erger, over dat ijzers dierenmishandeling zou zijn. Of verhalen over NA bekappen dat dat dierenmishandeling zou zijn.

Of te wel, laat toch lekker iedereen dat doen wat hij/zij nodig vind voor zijn/haar paard. En of het nou op deze site is, of bv het BIT, vaak zijn verhalen geschreven vanuit een ooghoek.

Hebben jullie dan ook al gereageerd op de laatste artikel in de hoefslag over goede vakmanschap van smeden?

O, was trouwens wel nieuwsgierig naar die wetenschappelijk onderzoek dat paarden onder dekens sneller ziek zijn dan zonder deken. Heb mijn paard al 5 jaar, nog nooit ziek geweest en altijd onder een deken in de winter en deze winter zelfs al geschoren. Dus tja, hoeveel risico loopt mijn paard nu Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 01:22

Wendy schreef:
maar ten tweede wil ik jullie wijzen op het feit dat men vroeger met paarden werkte, bijvoorbeeld op het land, zonder deken. Als ik jullie moet geloven hadden deze paarden bij bosjes moeten neervallen?

Hoeveel land denk jij dat er bewerkt wordt in NL in de winter......
en in welk tempo denk jij dat land bewerkt wordt.... Rolleyes
Misschien zou je ook eens wat meer moeten verdiepen in het werken op het land met paarden voordat je zulke onzin uitkraamt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 09:22

Lia_ schreef:
Hoeveel land denk jij dat er bewerkt wordt in NL in de winter......
en in welk tempo denk jij dat land bewerkt wordt.... Rolleyes
Misschien zou je ook eens wat meer moeten verdiepen in het werken op het land met paarden voordat je zulke onzin uitkraamt.

Misschien zouden jij en [***] eens in willen gaan op het feit waarom dekens dan zo hard nodig zouden zijn als je met een paard werkt, want dat is waar het hier om gaat.

Maar goed, als jij denkt dat die paarden destijds alleen gebruikt werden om het land te bewerken valt er inderdaad weinig discussie met je aan te gaan Slapen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 09:24

Tinkerloos schreef:
We vallen niemand aan die dekens gebruikt,maar dat magazine zegt dat je dekens NODIG hebt,en dat is niet waar.

en dát is ons probleem met dat artikel van het magazine, niet of jullie wel of geen dekens gebruiken

laten we ontopic blijven

De discussie wel of geen deken en waarom kan elders gevoerd worden. Boos!