bitloos rijden maar hulpteugel nodig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: bitloos rijden maar hulpteugel nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:15

Hoezo krijgt hij genoeg beweging?
In welke vorm bedoel je dat?

Mortischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:17

Misschien heeft hij last van zijn rug?
Past je zadel nog helemaal goed?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 18:19

Hij had last van zijn rug maar dat is over en zijn zadel zit goed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:25

Is hij misschien gaan bokken sinds de Hackamore stuk is? Dan neemt ie je waarschijnlijk gewoon in de maling. Met een hackamore heb je namelijk vreselijk veel te vertellen en met het halster vrij weinig. Een HM is trouwens een stuk 'scherper' en kan een stuk pijnlijker inkomen dan een simpel bustrensje, dus dat zou ik momenteel de meest logische tussenweg vinden. (Off topic: ik vind een HM sowieso al niet erg natural maar dat doet er hier nier zoveel toe)

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:32

Volgens mij doet het er op dit moment niet toe of het natural of normal is, het is vrij logisch dat ze het hier neer heeft gezet omdat over het algemeen naturals wat meer ervaring met bitloos rijden hebben Knipoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:38

Visconti schreef:
Volgens mij doet het er op dit moment niet toe of het natural of normal is

Dat zei ik zelf al.

Ik weet trouwens weinig van dingen als Bosal en touwhalsters enzo, en ik heb ook nog niemand een dergelijk iets zien aanbevelen aan TS. Zou dat niet een redelijke oplossing zijn als ze niet aan de trens wil beginnen? Ik denk namelijk echt dat het bokken is gekomen omdat je met een halster amper een trekbeweging van je paard kunt corrigeren. Als hij zijn hoofd omlaag wil brengen om te bokken, kan hij je simpelweg meetrekken. Met een HM kon je dat wel corrigeren (al is het maar onbewust) omdat het zeer doet op zijn neus als hij gaat trekken.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:56

Bosal is alleen voor engels rijden en niet geschikt voor teugelcontact, ik zou in dit geval een touwhalster aanbevelen, lekker goedkoop en werkt super Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 19:55

Vis, bedoel je niet alleen voor western rijden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:00

marleen_usar schreef:
Hij krijgt genoeg beweging daar ligt het niet aan, het gaat er om dat hij oppeens is gaan bokken.Ik heb nu iemand gevonden die er ook op gaat rijden.

Vertel eens? Er is geen wei en je doet hem niet in de losgooibak. Dus ik ben erg benieuwd wat jij onder "genoeg beweging" verstaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:05

Sizzle schreef:
Ik denk namelijk echt dat het bokken is gekomen omdat je met een halster amper een trekbeweging van je paard kunt corrigeren. Als hij zijn hoofd omlaag wil brengen om te bokken, kan hij je simpelweg meetrekken. Met een HM kon je dat wel corrigeren (al is het maar onbewust) omdat het zeer doet op zijn neus als hij gaat trekken.

Stèl dat je gelijk hebt, dat het paard nu kàn bokken, omdat er geen strenge optoming meer om z'n hoofd zit maar een halster (ik geloof er niet in, maar goed).
Dat betekent dus nog steeds dat het paard een réden heeft om te bokken. Die reden ga je toch niet 'corrigeren' zoals je dat noemt?
Eén van de meest voor de hand liggende redenen waarom dit specifieke paard bokt, is omdat ie 24 u/d op stal staat, stil staat, opgesloten staat. Daarnaast kunnen er nog 101 redenen zijn om te bokken. LUISTER daarnaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:20

Een reden om te bokken kan zijn omdat je niet consquent genoeg bent en om dus onder het werk uit te komen, maar ik hebgeen zin om die discussie aan te gaan, dat is off topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:28

Daar ben ik het met je eens Joviban. Je paard staat de hele dag in een stal, komt er misschien een uurtje uit om te rijden. Gevolg is zeker met dit weer, dat hij hartstikke veel energie heeft en bokt. Jij en je dochter schrikken daarvan, en je paard komt gefrusteerd op stal. Gevolg: de chirkel herhaalt zich en mogelijk erger omdat hij gefrustreed op sta komt.
Hij word namelijk waarschijnlijk niet beloont, en mag niet even lekker uit lopen. De meeste paarden kunnen daar behoorlijk gefrusteerd van worden.
Er is maar éen manier om dit probleem op te lossen, en dat is geen hulpteugel maar beweging. En dan heb je nog maar een mogelijke oorzaak gehad namelijk geen beweging.

Maar wat ook een oorzaak kan zijn is toch zijn rug, mijn paard heeft ook rug problemen gehad. Als hij een paar daagjes alleen al alleen maar buiten staat en niet word gereden is hij stijf in zijn rug. Dit kan ook het geval zijn bij jouw paard niet. Ook dan is de oplossing voldoende beweging, massage eventueel en desnoods een fysio er bij.
Mijn paard bokt ook als hij vast in zijn rug is, hij heeft daar twee bokken voor. Met de ene maakt hij zelf zijn rug wat losser, wat ik ook kan doen door een heel laag sprongetje. De andere bok moet ik als teken op vatten dat we een stapje terug moeten. Zijn rug is nog te stijf om wendingen te maken of zelfs om mij te dragen.

Dit waren nog maar twee oorzaken. Er zijn nog veel meer mogelijke oorzaken en combinaties van oorzaken.

dicdee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:39

JoviBan schreef:
marleen_usar schreef:
Hij krijgt genoeg beweging daar ligt het niet aan, het gaat er om dat hij oppeens is gaan bokken.Ik heb nu iemand gevonden die er ook op gaat rijden.

Vertel eens? Er is geen wei en je doet hem niet in de losgooibak. Dus ik ben erg benieuwd wat jij onder "genoeg beweging" verstaat.

Dat vraag ik mij ook af..Je moet je realiseren dat een paard een bewegingsdier is. In de vrije natuur houden paarden zich ca 16 uur per dag bezig met bewegen. Nu snap ik wel dat dit moeilijk te realiseren is in ons Nederland met gebrek aan ruimte en tijd..
Maar het grootste probleem van jouw'n paard wordt naar mijn mening puur veroorzaakt door stress. Geef je paard de ruimte!Bij voorkeur weidegang , liefst hele dag, en anders op een paddock met voldoende hooi. En je zult zien dat je alle hulpteugels, bijzet ,whatever..overboord kunt gooien...!!!Geef je paard 2 weken, en je kent m niet weer! Bokken? Weet zeker dat dat dan verleden tijd is...

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:03

runningkawa schreef:
Hulpteugel weg
Dat arme dier wil alleen maar ff zijn energie kwijt en dan knoop jij hem als straf nog ff vast ook.

Ga aub met spoed een andere stal zoeken waar je paard zijn energie wel kwijt kan.

Idd! Ja

Mortischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 08:00

Ik zou gaan kijken naar een ander zadel,niet naar een andere optoming.
(en een andere stal)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 09:04

Ik zoek een vrij huis dus andere stal komt er wel, en het longeren gaat oppeens super dus dat scheelt al een heleboel.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 16:31

Bokte het paard toen hij rugproblemen had? Zo ja dan is hij nu gewoon geconditioneerd op bokken. Dwz dat hij toen pijn had en om dat te laten zien bokte hij, voor een paard is het niet vanzelfsprekend met dat bokken te stoppen zodra de pijn weg is. maw het is een gewoonte geworden die hij ook na de pijn doorzet. Ik weet er van mee te spreken ik heb het hier ook voorgehad. Ik dacht net als jij aan hulpteugels, het hielp echt niet het werd alleen erger omdat ze hulpteugels niet kende en er zich tegen verzette dus nog meer bokte.
Nu zijn we een jaar verder en ze bokt niet meer. Wat ik gedaan heb is wat grondwerk a la parelli en rustig blijven rijden.
Geduld het komt wel goed gewoon zeker niks forceren.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:07

''Hulpteugels beginen, waar de rijkunst van de ruiter ophoudt''

Citaat uit Mens en Paard. Dat is gebaseerd op de Iberische rijkunst. De beste ruiters kunnen daar rijden (verzameld rijden) op hun zit, dus zonder druk op de teugels. Die zijn dan ook niet gespannen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 22:11

Ik rij nu weer met bit, en dat gaat erg goed.Zonder bit was eigenlijk niet meer te doen, ik heb nu 2 teugels en kan het ene moment op het bit rijden en het andere moment met de neusriem.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:48

Mag ik vragen waarom het niet (meer) ging zonder bit?

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:58

ik vind het een beetje vreemd dat je wel de mogelijkheid hebt om te rijden en niet de mogelijkheid om los te gooien? Verward

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:38

cindysponys schreef:
Mag ik vragen waarom het niet (meer) ging zonder bit?

Ik denk dat ik dat wel kan invullen. Ze reed op een Hackamore, daarbij zit dan wel niets in de mond, maar het is vreselijk scherp en dwingend, veel meer dan een eenvoudig trensje. Gewoon dat ding weglaten en op een halstertje rijden (zonder gedegen voorbereideing en training) is dan bepaald geen goede overstap, je hebt dan totaal niets in te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:53

Het kan bijna niet anders dat wanneer bitloos 'niet gaat', dat dan de voorbereiding niet voldoende is geweest.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 21:14

Ik zal uitleg geven, mijn paard is erg ziek geweest en ik denk zelf dat dat al die is geweest dat ik hem heb.Hij was daar door super braaf(zware boedarmoede), en zonder bit rijden ging meteen erg goed.Nu is het zo dat hij erg goed in zijn vel zit en steeds meer energie krijgt.Hij gedraagd zich zoals een jong paard zich zou moeten gedragen, omdat ik fibromyalgie heb kan het niet steeds riskeren om te vallen.Ik kan dan daarna een paar dagen niet rijden, en dat zorgd weer voor veel energie.