Waarom rij jij zonder bit verklaar je nader.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: Waarom rij jij zonder bit verklaar je nader.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:22

hé, joviBan, waarom rijd jij eigenlijk bitloos Knipoog Tong uitsteken
is toch veel te gevaarlijk, ik bedoel, dan heb je toch helemaal geen contrôle over je paard Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:54

Marigold schreef:
hé, joviBan, waarom rijd jij eigenlijk bitloos Knipoog Tong uitsteken
is toch veel te gevaarlijk, ik bedoel, dan heb je toch helemaal geen contrôle over je paard Clown

Ja klopt, zonder bit heb ik geen controle, geen stuur, geen rem, geen pijnprikkel en geen zaagvermogen. Clown Clown

Ik ben om diverse redenen bitloos gaan rijden. Allereerst kreeg ik steeds meer een naar gevoel bij dat bit. Dat stuk ijzer in haar mond, die ze iedere keer weer braaf in haar mond nam, paste niet meer in onze relatie. Ik ging steeds vaker ‘voor de fun’ met een halster rijden of met niks. Of deed ik na onze dressuurtraining vanaf haar rug het hoofdstel af (en het bit dus uit) om lekker met een bloot hoofd uit te stappen. Daar merkte, zag en voelde ik al heel duidelijk dat ze dat geweldig vond, die vrijheid in haar mond en om haar hoofd en het vertrouwen dat ik haar daarmee gaf!

Zo’n twee jaar geleden heb ik een cursus “Zitles en communiceren” gedaan en daar deden we – naast theorie – ook veel voeloefeningen. Onder andere met betrekking tot het bit. En hoewel het niet de opzet van de oefening was, voelde ik toen hoe een bit inwerkt (en kan inwerken wanneer je je handen niet exàct in een bepaalde houding en stil houdt, wanneer je je armen verlegt, wanneer je je polsen kantelt, wanneer je bepaalde bewegingen maakt, wanneer je bepaalde druk op de teugels zet etc.) en hoe het bit drukt en knijpt. Vanaf toen heb ik besloten dat ik dat werktuig niet meer in de mond van mijn paard wilde.

Dat is waarom ik bitloos ben gaan rijden. En waarom ik nog steeds bitloos rijd – en absoluut altijd zal blijven doen – is omdat er duidelijk zoveel veranderd is. In haar manier van lopen en bewegen, in mijn manier van rijden, en in onze relatie tijdens het rijden. Er is rust, ontspanning, begrip en elkaar haarfijn aanvoelen en op elkaar inspelen. Ik weet er wel een mooi woord voor: eenheid en harmonie.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:58

Jamezy schreef:
Ik rijd bitloos, omdat:
1) Mijn paard beter en vrolijker loopt zonder bit, buiten helemaal
2) Ik het niet nodig vind een bit te gebruiken
3) Je minder hebt om in te vetten Knipoog

We rijden overigens ook zonder ijzers en binnenkort boomloos. En tegen je stalgenote kun je rustig zeggen dat, als een paard er vandoor wil gaan, hij ook echt wel zal gaan! Bit tussen de kiezen en gaan met die banaan! Maar je kunt er eigenlijk niemand op aankijken… Hebben we immers niet allemaal geleerd ‘hoe het moet’? En ja, daar zit een bit bij… Verder zit het grotendeels tussen je oren. Door het loslaten van het bit geef je je paardje meer vertrouwen en wat je ervoor terug krijgt is onbeschrijfelijk… Laatst kreeg ik de opmerking dat je met bit tenminste nog kunt gaan ‘zagen’ als paardlief op hol is, waarop ik uiteraard antwoordde dat dat niet de manier is waarop ik met mijn paard om wil gaan. Of ik dan liever tegen een boom zit? Ach, als je de one-rein-stop als reflex onder de knie hebt… Haha!

Gelukkig hoef ik me niet te verweren, mensen zijn eerder verwonderd… Als ik het hoe en wat uitleg, vooral dat met op hol daar vallen mensen over (maar even serieus; in verhouding, hoe vaak slaat een paard nou op hol? Een bit veranderd daar niets aan – heb al meermaals gehoord over hoeveel rustiger een paard buiten is ZONDER bit!), begrijpen ze het vaak een stuk beter en staan soms in de rij het ook eens met hun eigen paardje te proberen Tong uitsteken

Je kunt altijd nog aanvoeren dat jij tenminste geen strak ingesnoerd paard nodig hebt, en dat je dat niet nodig vind… Als zij haar paard niet kan houden zonder bit, moet ze misschien eerst haar eigen rijvaardigheid eens onder de loep nemen? Sowieso moet ze het eerst maar eens proberen, alvorens meteen te beginnen gillen over GEVAAR Haha!

Ik rij niet bitloos. maar rij zeker niet op kracht, ik vind jouw omschrijving en de rede van bitloos rijden echt top. Heb respect voor mensen die tenminste durven. misschien stap ik ooit nog over op bitloos. maar voorlopig rij ik nog op een bitje. Lachen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:53

Waarom?

Less is more Knipoog

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 00:04

Op een gegeven moment heb ik gewoon zo´n bitloos hoofdstel besteld. Vond het wel bij mijn paard passen. Ze liep er al heel snel super op, en er zit net zo veel "rem" op als met bit. Daarbij kan ze onderweg heerlijk grazen. De teugel kan ik aan een kant losmaken en dan heb ik een lang touw.
Commentaar krijg ik niet veel. Alleen nog van paardenmensen dan en dat is positief. Maar ook wel van "dat zou ik bij de mijne niet durven, die is zo heet", ja ja, hm.

Mijn bekapper ment zijn shires ook zonder bit, het is gewoon een kwestie van je paard(en) aanvoelen en vice versa. En de stap durven nemen. Je paard vaart er wel bij.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 00:08

Citaat:
wel hoor ik vaak ja dat kan alleen met haflingers en fjorden hoor!

mijn kwpn doet het ook prima hoor zelfs momenteel beter zonder bit als met bit! Haha!
wil wel graag bitloos maar rijd nu alleen in de binnenbak bitloos dus ben nog een beetje aan het afwisselen

waarom ik het doe?
ik vind het gewoon super leuk om te doen en me paardje ook! dus een beetje voor de afwisseling he Haha!

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 00:13

ik heb ook nog zo'n heerlijk verhaal: ik had een arabiertje, dat is een super heet dingetje stuiterd altijd in het rond en niet te houden, als ik ging galoperen moest ik letterlijk een anker uit gooien om hem te stoppen, wat ik hiermee bedoel dat ik met mijn gewicht aan de teugels moest hangen en mijn benen naar voren moest steken om hem maar te stoppen(we hebben zelfs een ongeluk gekregen door zo'n aktie want toen was hij niet te stoppen) dit alles met bit. Ik kocht een freestyle halster eigenlijk puur en alleen omdat ik het zo gaaf vond staan bij mijn arabiertje, ik merkte al gauw dat hij meer respect had voor dat halster als voor het bit, dus ik ging rijden met dat halster en dat ging super, ik blij natuurlijk want dan hoefde ik niet in zijn mond te hangen om hem te stoppen. kom ik op een gegeven moment een les tegen buiten met een instructie voorop, roept ie eerst kijk uit mensen een hengst!!!!!!! (knap dat je dat ziet van een afstand er hangen geen ballen onder hem) en daarna zegt ie gevaarlijk hoor dat je met een halster rijdt, dus ik zeg tegen die man joh als je er geen verstand van hebt hou dan lekker je mond!!!!!!!! ik kon hem wel wurgen

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 00:16

Jullie hebben nooit eerder een reactie van mij gezien op naturals maar ik lees graag jullie topics Haha! .

Zelf wil ik ook mijn merrie strakjes bitloos gaan rijden (als het gaat lukken tenminste), als ik dat hier vertel dan snappen ze het helemaal niet en dus heb ik geen enkele hulp.
Krijg alleen maar opmerkingen jij bent gek, levensgevaarlijk en dat kan toch niet.
Persoonlijk ben ik ook van mening dat het inhouden van een paard niet alleen afhankelijk is van het bit.
Nouja voorlopig heb ik mijn handen nog vol aan het grondwerk.

En voor de iedereen die zonder bit rijd ik vind het geweldig.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 09:55

De mensen vragen zich niet af hoe het komt dat wij bitloos kunnen rijden, het begint allemaal bij de basis en het vertrouwen.Er zijn mensen die veel wedstrijden rijden en nog hoog ook,maar die kunnen niet zonder bit rijden. Althans dat durven ze niet aan zeggen ze mij dan,ze vinden het onverantwoord.Als hij er dan van door gaat vragen ze dan,dan ben je toch een gevaar? Ik heb een paard die bij angst 4 benen aan de grond zet en geen stap meer doet,en vervolgens weer rustig verder loopt.Ik heb dus een nieuw hoofstel nodig en heb er 1 gezien, nou zeggen ze dan ik zou er weer een bit in hangen. gggggggggrrrrrrr

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 10:03

Weet je.. Al reed de hele wereld bitloos en er zou een bit worden uit gevonden, dan zou men dat weer raar en gevaarlijk vinden. Mensen zijn gewoon raar. Bitloos is vreemd en dat kan natuurlijk niet... Ik rij buiten ook lekker bitloos (sinds 2 weken) en hij doet het net zo goed, dus waarom zou ik er een bit in hangen ? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 10:16

Frederika schreef:
kom ik op een gegeven moment een les tegen buiten met een instructie voorop, roept ie eerst kijk uit mensen een hengst!!!!!!! (knap dat je dat ziet van een afstand er hangen geen ballen onder hem) en daarna zegt ie gevaarlijk hoor dat je met een halster rijdt, dus ik zeg tegen die man joh als je er geen verstand van hebt hou dan lekker je mond!!!!!!!! ik kon hem wel wurgen

Dat zei je wel treffend! Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 10:18

marleen_usar schreef:
De mensen vragen zich niet af hoe het komt dat wij bitloos kunnen rijden, het begint allemaal bij de basis en het vertrouwen.Er zijn mensen die veel wedstrijden rijden en nog hoog ook,maar die kunnen niet zonder bit rijden. Althans dat durven ze niet aan zeggen ze mij dan,ze vinden het onverantwoord.Als hij er dan van door gaat vragen ze dan,dan ben je toch een gevaar? Ik heb een paard die bij angst 4 benen aan de grond zet en geen stap meer doet,en vervolgens weer rustig verder loopt.Ik heb dus een nieuw hoofstel nodig en heb er 1 gezien, nou zeggen ze dan ik zou er weer een bit in hangen. gggggggggrrrrrrr

Kwestie van instelling hoor.

Hier op mijn weide ben ik duidelijk "anders". Er wordt weleens wat jaloers gereageerd.
Bit en ijzerloos vind men hier wel mooi (maar niet voorzichzelf Tong uitsteken ) Boomloos krijg ik nog weleens oprecht geinteresseerde vragen over.

Verder doe ik mijn ding en de rest bekijkt het maar hoor.

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:26

zo had ik het nog niet bekeken joviban, hihihihhi wel bijpassend ja

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:39

JoviBan schreef:
Ik ben om diverse redenen bitloos gaan rijden. Allereerst kreeg ik steeds meer een naar gevoel bij dat bit. Dat stuk ijzer in haar mond, die ze iedere keer weer braaf in haar mond nam, paste niet meer in onze relatie.
(...)
Vanaf toen heb ik besloten dat ik dat werktuig niet meer in de mond van mijn paard wilde.
(...)
Dat is waarom ik bitloos ben gaan rijden. En waarom ik nog steeds bitloos rijd – en absoluut altijd zal blijven doen – is omdat er duidelijk zoveel veranderd is. In haar manier van lopen en bewegen, in mijn manier van rijden, en in onze relatie tijdens het rijden. Er is rust, ontspanning, begrip en elkaar haarfijn aanvoelen en op elkaar inspelen. Ik weet er wel een mooi woord voor: eenheid en harmonie.

OK dan! Mooi gesproken!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:04

ik heb zulke reacties nooit gehad eigenlijk... de meeste mensen vinden het ge-wel-dig...zó'n knol en dan bitloos.

toen ik toos kocht vorig jaar, kreeg ik er haar hoofdstel bij. een gigantisch zwaar ding(zeeeer dik leer etc) met een utrechtse stang.
zelf vond ik dat bit doodeng met die hefboomwerking etc, dus ik zat er al niet fijn op, maar toos reageerde totaal niet op dat hoofdstel, het leek wel of ze zich ervoor afsloot ofzo...de andere mogelijkheid was dat ze er dwars tegein ging, bij het omdoen stond ze steeds angstig te kijken en het was een ramp 'm in te krijgen. uiteindelijk baalde ik zo, dat ik dat ding niet eens meer indeed en ik tijdelijk met halster ging rijden, vol goede moed op zoek naar een gebroken bit... helaas! maatje 17,5-18 dubbelgebroken is niet te krijgen...

zo ben ik gaan zoeken en doen en uiteindelijk vel geprobeerd( biothane met kruisteugels onder dr kin, een libby's die wat versteld is en zo wel pastte) maar het fijnst vind en vond ik een touwhalster, dus zo zijn we nu al ruim een half jaar bitloos met touwhalster.
in het begin in de bak geprobeerd en sinds een maand of 4 heb ik geen bak meer, dus ook het bos ermee in. dit gaat geweldig... toos reageerd veeeel ontspannender en is niet meer angstig met het omdoen. verder ben ik van mening dat wat voor bit ( of juist niet)je er ook in hangt, als ze écht willen gaan, gaan ze toch wel dat is er met en zonder bit geen houden aan.

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:04

Ik wilde eerst even zeggen dat ik het bitloze rijden en jullie opvattingen erover geweldig vind (dus daar geen discussie over Tong uitsteken)
Maar wat ik me dan wel afvroeg is waarom we (de mens) dan ooit een stuk ijzer in de mnd van het paard zijn gaan doen..
Als deze vraag hier niet past.. negeer m dan gewoon maar Tong uitsteken Haha!

Ik heb zelf nog nooit bitloos gereden (behalve rondje op het erg Tong uitsteken) maar oeh.. als ik een eigen paardje had, dan zouk t wel weten.. buiten dat me het fijner lijkt voor het paard, vind ik het ook heel mooi (jaja.. het oog wil ook wat Tong uitsteken)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:13

Mijn paard is nogal een zenuwpees en loopt t liefst (& zo hard mogelijk! Knipoog )

Ik heb al allerlei 'hulp'-middelen geprobeerd en diverse manieren getest, adviezen aan moeten horen ("laat maar lopen, wordt vanzelf moe!" -Yeah right! )

En omdat ik met wat voor bit ook dan toch steeds maar in de ankers moet 'hangen' heb ik hem er maar uitgehaald.
En eerlijk gezegd gaat t dan net zo goed, zo niet beter!

Ik rij ook nog wel eens met een bit, op sommige (western-) wedstrijden omdat het verplicht is. Maar ook thuis.
Maar endurance wedstrijden en buitenritten gaan het meest ontspannen zonder bit. Cool

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:17

Voor degene die nog niet bitloos durven of erover nadenken. Mijn kinderen van 8 en 6 rijden ook bitloos ze weten niet beter en zonder problemen. Het is geen fase van overgang gewoon doen. Als je je veiliger voelt in een bak probeer het daar je zal verbaast zijn van het resultaat. Ik denk dat de mensen die fel tegen bitloos rijden geen vertrouwen hebben in hun paard en zichzelf.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:25

k heb heel blij dat k dit topic heb gevonden..
als ik bitloos rijdt in de manege zitten ze me allenmaal aan te staren van wat doe jij nouw...
ik wordt er helemaal gek van... ik weet ook nooit goed wat
ik moet zeggen als mensen me vragen, waarom ik bitloos rijdt.
ik rijdt bitloos omdat mijn pony er beter op reageert..
en waarom zou je een bit gebruiken als het ook zo kan.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:26

Jennasilver schreef:
Voor degene die nog niet bitloos durven of erover nadenken. Mijn kinderen van 8 en 6 rijden ook bitloos ze weten niet beter en zonder problemen. Het is geen fase van overgang gewoon doen. Als je je veiliger voelt in een bak probeer het daar je zal verbaast zijn van het resultaat. Ik denk dat de mensen die fel tegen bitloos rijden geen vertrouwen hebben in hun paard en zichzelf.

helemaal mee eens

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:43

misschien is dat nog wel de slimste reactie..ik rijd bitloos omdat m'n paard dan veel beter reageert Lachen

ikzelf rij bitloos omdat ik nog maar een beginner ben met rijden en dus vind dat ik haar pijn doe of het tenminste zeer onprettig zou laten voelen. Bovendien zie ik de toegevoegde waarde van zo'n stuk ijzer niet en laten we eerlijk zijn...uiteraard zal het gewoon het prettigst voelen zonder zo'n ding in de mond.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 16:15

als ze vragen waarom ik zonder bit rij zeg ik ook vaak, ik heb geen bit nodig.Nee dan moet je die gezichten zien,hun rijden uit gewoonte met een bit.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:34

Waarom? Ik heb het pas 1x gedaan en ga volgende week verder!! Mijn paard heeft eigenlijk nooit lekker op bit gelopen, het was wellens een dag of twee ontspannen en dan begon het "gevecht" weer. Heb verschillende bitten geprobeerd en zelfs door een pelham loopt ze dwars heen. Misschien door de pijn heen lopen??
Ik probeer het en echte ervaringen kan ik nog niet benoemen, alleen dat de eesrte keer mij erg meeviel!! En dat mijn paard eiegenlijk hel goed reageerde!!
En wie weet als het bevalt ga ik ook nog boomloos proberen!!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:37

Waarom rijden mensen eigelijk met bit als ze nog nooit zonder geprobeerd hebben Verward

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:46

omdat het de omgekeerde wereld is Knipoog
waarom rijden mensen met ijzers als ze nog nooit zonder geprobeerd hebben Lachen