Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Tinkerloos schreef:Ik heb het filmpje net ook gezien,maar ik zie geen rukken aan de lijn?
Ik heb 2 keer gekeken,en mijn 9 jarige dochter heb ik ook laten kijken,(en niet gezegt dat ze op dat rukken wat jullie zien moest letten) en die vond het na afloop ook niet op rukken lijken hoor.
Wat ik wel zag,is dat Monty stil is met zijn handen,en het paard druk loopt te kijken met zijn hoofd zwaait,en daardoor zelf aan het touw rukt.
Dus niet Monty,maar het paard rukt.
Maar dat is denk ik maar net wat je wil zien,en hoe je over Monty denkt..
hns schreef:Roane schreef:
Misschien moet je er eens in verdiepen voordat je een mening klaar hebt? En luisteren naar wat hij zegt?
Ik heb bij de film me soms echt in een deuk gelachen over wat hij zei!!
`He wants to charge on me´ terwijl het paard helemaal met iets anders bezig is.
´They fed him to much´ Ja tuurlijk het paard is overduidelijk gespannen en de meeste paarden beginnen zich dan te ontlasten.
´No exhaustion´ zorg er eerst voor dat dat paard rustig is dan heb je werkelijk geen exhaustion.
mentjuh schreef:als je weet hoeveel geld die stal er voor over heeft gaat hij mischien toch wel is nadenken..
sanne83 schreef:heb trouwens wel eens dat dually halster in handen gehad. Ik dacht toen wat is die release slecht, als je het aantrekt, komt het niet vanzelf weer los... maar ik zie monty op dat filmpje ook constant het halster losser maken
Lise81 schreef:Monty roberts noemt het zelf geen NH, maar een betere manier om met paarden om te gaan. Voor ons is het misschien vanzelfsprekend minder met dwang te werken, maar deze man heeft in o.a. amerika erg veel veranderd de laatste 55 jaarofzo (hij is 72).
sanne83 schreef:
of: i'll kill that stick
denk dat het paard eerder denkt, wwwhaaa that stick is going to kill me
hns schreef:![]()
Ik was bestwel geschrokken over zijn uitspraken![]()
Alsof een paard een gevaarlijk monster is dat er op uit is om te doden.
Ja je hebt een paar gevallen die echt werkelijk gestoord zijn en alles platwalsen en aggressief op alles afgaan zonder pardon.
Maar dit gebeurd heel heel zelden en dan heb je het ook met een afwijkend paard te maken.
Eigenelijk spreekt die zichzelf tegen.
Hij zegt altijd duidelijk dat paarden vluchtdieren zijn en pas dan aanvallen als er echt geen andere uitweg meer is.
En oh ja!!!
'There are no mean horses, only the humans make them mean'.
Het leek mij wel meer een commerciele actie waarbij hij zo goed als mogelijk zijn moed en werk wil laten zien.
KIJK dit paard is zooooooooo gevaarlijk en IK sta hier met HEM en IK ja IK zal jullie laten zien hoe ik van dat bloedlustige paard een lammetje maak
katiavl schreef:de beste ruiters staan aan wal alweerbekend fenomeen op bokt.
Ik vraag me af hoeveel mensen het hier beter zouden doen.
Aan de uitleg te horen weet ik het antwoord van sommige al
katiavl schreef:de beste ruiters staan aan wal alweerbekend fenomeen op bokt.
Ik vraag me af hoeveel mensen het hier beter zouden doen.
Aan de uitleg te horen weet ik het antwoord van sommige al
ikke[quote="Lise81 schreef:Monty roberts noemt het zelf geen NH, maar een betere manier om met paarden om te gaan. Voor ons is het misschien vanzelfsprekend minder met dwang te werken, maar deze man heeft in o.a. amerika erg veel veranderd de laatste 55 jaarofzo (hij is 72).
Citaat:Wat hns zegt over in de trailer springen heb ik tijdens de show NIET GEZIEN! Ze liepen allemaal rustig de trailer op, kregen de tijd om even te kijken, geen getrek of geduw. Het ging vooral omplaatsing, stapje naar voren, naar achteren. Binnen no-time stonden ze op de trailer, die trouwens wel redelijk groot en breed was, je kon zo omdraaien en er weer vanaf lopen. Paarden leken zeker niet gestressed, eerder alsof het normaal was.
mentjuh schreef:op een dressuur stal hier in de buurt wille ze hem een keer naar stal halen voor een friese merrie die schijnt alleen braaf te zijn met de eigenaar als er iemand anders op kruipt gooit ze die er af en valt ze aan.. niet echt leuk dus. ben benieuwd of mony haar braaf krijgt we will see..
promptertje schreef:@ Roane: Ik ben Monty meerdere keren live gaan bekijken en heb meerdere boeken van hem. Ik heb ook veel ervaring met hengsten. Ik vind dat ik dus best mijn mening mag geven. En mijn mening is dus: het zal best werken, Monty is een absolute vakman, maar míjn methode is het niet. Te grof, niet erg subtiel. Ik communiceer op een andere manier met mijn paarden.
Roane schreef:Ik weet niet hoe jullie Engels is, maar als je goed luisterd even met open oren en een ongevormde mening hoor je dat hij met 'I'll kill that stick.' en 'They fed him too much,' en 'I own this place' een GRAPJE maakte.
Zeker als je zelf naar de show gaat hoor je hem heel vaak van dit soort grapjes maken. Natuurlijk is het niet vanuit het perspectief van het paard, hij maakt grapjes tussendoor.
En het Dually halter is niet vriendelijk nee, maar dat is ook niet helemaal het doel. Ik heb dat halster ook, en het touw is zacht, niet hard, en inderdaad je moet het zelf los maken omdat het niet vanzelf los gaat nee, dit heeft een reden.
Dat ding blijft strak net zolang als het paard negatieve dingen doet, zodra hij positief doet, maak je dat ding losser als beloning.
Dat is heel consequent en duidelijk. Met appeltjes en snoepjes krijg je een verwend paard niet terug op zijn plaats. Als jullie hadden geluisterd hadden jullie gehoord dat Dador zich tegen het hek heeft geworpen de eerste keer dat hij het zadel op had. Dat is gevaarlijk, daar kun je niet vriendelijk mee omgaan, dat paard moet duidelijk weten wat wel en niet kan, en als dat in het begin hard moet gebeuren, dan moet dat.
Na een Join-Up komt een Follow-Up, dat gebeurd echt niet als het paard het niet wil, het paard komt helemaal uit zichzelf. Heel duidelijk, heel consequent.
Ik sta af en toe ook te kijken vanbrrr hij trekt wel erg hard, maar de resultaten liegen er niet om, en zodra hij positieve dingen doet, die wij graag zien, zodra dat paardje weer de goede kant opgaat, zal hij nooit meer dat halster om hoeven.
Maar alle begin is moeilijk en zeker met dit soort ontspoorde paardjes moet je heel heel duidelijk zijn.
En over het commerciele: Natuurlijk is hij commercieel. Je kan van de wereld geen betere plek maken als je in je eigen achtertuin blijft zitten. Hij maakt de wereld, of probeerd de wereld niet alleen beter te maken voor paarden, maar ook voor mensen en kinderen.
De organisatie van Monty Roberts is trouwens non-profit. Hij verdiend er zelf niets aan.
Ik vraag me af hoeveel van jullie die zo makkelijk de mening geven ooit de moeite hebben genomen om zijn boeken te lezen, of zijn video's te bekijken.
Ik weet zelf niks van Parelli, daarom hou ik ook m'n mond erover, zomaar m'n mening geven vind ik zo makkelijk.
En dit is mijn mening.