hoeveel hooi is onbeperkt hooi?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: hoeveel hooi is onbeperkt hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 12:32

Ik geef ze zoveel, totdat ik merk dat ze er een rommeltje van maken. Dan hebben ze geen honger meer.

Hoeveel dat is, is verschillend.
Die van mij hebben nu nog gras, maar dat word minder, dus langzaam aan steeds meer hooi.

Ook als het kouder word merk je dat ze meer nodig hebben.

Dus ik geef geen vast aantal, ik kijk hoe ze het eten

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 12:44

tip voor de TS en missch voor iedereen: er bestaat een heel leuk boekje PAARD EN VOER en daar heb ik heel veel uit geleerd.
Je moet een paard zien als een houtkacheltje: dat moet je ook de hele dag hout bij"voeren" wil ie blijven branden; bovendien blijven paarden idd rustiger wanneer zij iets in hun maag hebben; dat heeft met "aarding" te maken; wanneer een paard eet, is zij ge-aard en dus ook rustig. wanneer een paard honger heeft, is hij ook veel beweeglijker, want hij moet zich ergens door verwarmen; vergelijk het met jezelf in de winter: wanneer je het koud hebt, ga je bewegen, of iets eten, het is dus eigenlijk hetzelfde als voor ons.
en ben het eens met runningkawa: kijken hoe ze eten en wat ze nodig hebben, is nog leuk ook en het schept een band met je diertjes. (je lag er zo leuk tussen Clown )

en ze moeten ook wat te doen hebben, en dan gaan ze een beetje neuzelen in het zand.
tot jij er weer bent met een verse baal hooi: ha daar heb je haar weer, gezellig! eten! Sigaar

en verder zou ik ze wel elke dag een schepje (een kwart) krachtvoer (dus jouw muesli) geven en dat is dan structuurmix van equiral, die bevat in dit voersysteem het meeste aan energie en vitaminen en heeft ook biotine voor de hoeven!
en dat geef je 's avonds omdat je 's nachts geen eten komt brengen, dus kunnen ze daarmee langer door

succes hoor gaat helemaal goed komen!

(hoe ik dit weet? ik doe het zelf zo al 3 jaar, heb eigen stalletje gehad en ze staan nu wel bij een boer maar ik geef ze 's middags sins een maand weer bij want aan 2 keer hooi per dag hadden ze absoluut niet genoeg!)

succes hoor, hoop dat je hier wel wat aan hebt als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust, kunnen we allemaal wat van opsteken.

ik heb het ook moeten leren, mijn super veearts heeft me er uitstekend mee geholpen!

toedels!

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:10

Wat ik belangrijk vind is dat het hooi niet gewoon op de grond ligt waar het vertrapt kan worden, ze zand mee naar binnen krijgen en dat ze niet hele plukken kunnen kanen...Dat is nl. het grootste probleem met onbeperkt hooi.
Ik wil dat ze de hele dag wat te knabbelen hebben dus heb ik een voersysteem gemaakt waarbij het hooi schoon blijft, ze toch in een natuurlijke houding kunnen eten en niet met grote happen tegelijk het naar binnen werken.
Havens heeft nu die nieuwe hooibak op de markt, op die manier kunnen ze veel minder in 1x naar binnen krijgen en is het verlies minder.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 14:19

ik heb nu bakken gekocht met een inhoud van 90L om het hooi in te doen, alleen passen daar nét aan 3 plakken uitgeschud hooi in... schiet dus niet op!

wat ik nu heb ik dat ik 'oud' hooi op de grond laat liggen en daarover het verse doe, zo eten ze het goede hooi niet van de grond en wat oud hooi mee naar binnen is niet erg, veel zand wel..

heb je een foto van je systeem?

voor de overige reacties: thnx! daar heb ik iets aan:d

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:20

Waarom zou je het hooi uitschudden?
Kunnen ze goed zelf Lachen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 14:22

runningkawa schreef:
Waarom zou je het hooi uitschudden?
Kunnen ze goed zelf Lachen

ik heb een gedeelte hooi van mei 2006 en nog een gedeelte oud hooi( wat ik in de zomer gekocht heb omdat ik niet té vers hooi wilde voeren) van 2005, das écht behoorlijk stoffig...lijkt me niet zo goe, al ben ik daar misschien wel een ontzettende trut in Knipoog

maar zelfs als ik het niet zou schudden en ze zelf staan te schudden ermee, gaat het er ook naast, het blijft dus op de grond komen Knipoog
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 02-11-06 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:22

roossie22 schreef:
MiesY schreef:
dat is gewoon zo veel hooi als je wilt

beste mensen....
aan dit soort reacties heb ik simpelweg niets!
t zal vast goed bedoeld zijn, maar lees aub eerst even wat ik precies vraag Vork

Haha! Haha! Die van mij krijgt nu dus onbeperkt hooi, maar staat overdag een aantal uren in de paddock waar hij dan geen hooi krijgt. Ik doe ongeveer p.d. met een 3/4 baaltje. Het is voor mij nogal lastig rekenen, want ik geef zelf hem ongveer een halve baal p.d. verdeelt over de dag, maar hij krijgt daarbij ook nog eens 3x p.d. kuilgras. Maar dat zal in totaal neerkomen op dik 3/4 baaltje.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:27

Wij geven als onbeperkt hooi 3 balen per dag in een grote ruif, daar eten wel wat meer beesten van dan alleen paarden (ezels, herten, geiten en schapen ook)

Dus denk inderdaad dat je aan 1 1/2 kleine balen voldoende zult hebben.
Alhoewel, je hebt natuurlijk wel een trekpaard, die eten over het algemeen wat meer Haha!

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:28

Ik voer op mijn 2 ijslanders, 4 kleine shets en een camarque anderhalve baal hooi per dag, + brok voor de werkende dieren.
Het is niet onbeperkt, anders worden onze dieren vreselijk dik met allerhande gevolgen.
Ze staan wel op het land waar ze ook een eikeltje, blaadjes en wat laatste sprietjes gras kunnen trekken. De kleine shets staan op de zandpaddock.

Om de zoveel tijd krijgen ze een vit.spuit.

edit:..als het slecht weer is, veel regen of erg koud krijgen ze 2 balen per dag.
Laatst bijgewerkt door Jacimatho op 02-11-06 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:54

Foutje, de bak is van Hartog Knipoog niet van Havens...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:02

2 pony's voer ik 1 baal op een dag Lachen ze krijgen elk ook een halve kilo biks erbij en ze eten altijd wat van hun stro op.
Ik schud eigenlijk altijd het hooi op, waarom? geen flauw idee Nagelbijten / Gniffelen

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:42

@ roossie 22, ik heb nog geen foto want het prototype wordt van de week gemaakt. De kunststof uitvoering komt later in productie.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:53

roossie22 schreef:
ik heb nu bakken gekocht met een inhoud van 90L om het hooi in te doen, alleen passen daar nét aan 3 plakken uitgeschud hooi in... schiet dus niet op!

wat ik nu heb ik dat ik 'oud' hooi op de grond laat liggen en daarover het verse doe, zo eten ze het goede hooi niet van de grond en wat oud hooi mee naar binnen is niet erg, veel zand wel..

Ik gebruik een vrachtwagenband (voor niets/weinig af te halen bij de sloop) om het hooi in te gooien. Kost niets en je kunt er een paar neerleggen, maar dan waait het hooi iig niet weg, en trappen ze het niet in de modder. Zoals jij het op die foto hebt wordt het echt een baggerzooitje en kunnen ze ook best wat modder binnenkrijgen.

Verder: ik heb een haflinger en een shet, die krijgen nu nog niet onbeperkt maar 4 plakken per dag met zijn 2en. Als het weer strenger wordt stappen we over op kuil, er wordt 2 keer per dag flink wat ingegooid, staat in verhouding met ong. een baal hooi. Succes deze winter Haha!

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:51

Als je niet al te rijk hooi hebt in grote balen, kun je zo'n grote baal op een pallet in de paddock/wei leggen en dan de touwen niet lossnijden. Dan moeten de paarden er zelf aan trekken en hebben dus langer wat te doen voor dezelfde hoeveelheid hooi. Blijft vrij goed bij elkaar, viel me op. Scheelt een hoop in de gaten houden en heen en weer lopen met hooi.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:54

EvaSuzanne schreef:
roossie22 schreef:

Ik gebruik een vrachtwagenband (voor niets/weinig af te halen bij de sloop) om het hooi in te gooien. Kost niets en je kunt er een paar neerleggen, maar dan waait het hooi iig niet weg, en trappen ze het niet in de modder. Zoals jij het op die foto hebt wordt het echt een baggerzooitje en kunnen ze ook best wat modder binnenkrijgen.

Verder: ik heb een haflinger en een shet, die krijgen nu nog niet onbeperkt maar 4 plakken per dag met zijn 2en. Als het weer strenger wordt stappen we over op kuil, er wordt 2 keer per dag flink wat ingegooid, staat in verhouding met ong. een baal hooi. Succes deze winter Haha!

WOW WAT EEN SUPERGOED IDEE ZEG!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:57

Met auto/tractor/vrachtwagenbanden moet je wel uitkijken. Paarden spelen er nl. graag mee, vooral als je er ook in gaat voeren. Als ze hun hoofd erdoor steken kunnen ze vast komen zitten.

Ben wel benieuwd naar de constructie van Mehlika Lachen

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 20:00

de constructie van mehlika is al te koop:

de bakken van hartog kopsten 60 euri!!!!!!!!!! achterlijk duur dus!
en een pakje gras wat erin past, 3,5 euri

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 20:06

Nope, de constructie van Mehlika is nog niet te koop Knipoog
Wordt binnenkort pas in productie genomen...
Ik gaf alleen aan dat hartog ook een bak ontworpen heeft.
Jij vind het misschien achterlijk duur maar als je bekijkt wat je jaarlijks weggooit aan vertrapt hooi en wat ze aan zand binnen kunnen krijgen vind ik het niet eens een verkeerde investering. Maar goed, dat is geheel persoonlijk Knipoog

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 20:09

Moet zeggen dat de constructie die ik nu heb ook heel goed bevalt: www.heunetz.de. Ik heb er alleen wel een houten raamwerk omheen laten bouwen (ben zelf niet zo handig) zodat het net strak blijft staan en ze er niet mee kunnen klieren.

Zo'n bak is natuurlijk wel veel flexibeler!

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 20:33

Jouw constructie had ik ook gezien Mac Knipoog , is ook een prima idee!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 22:56

Waratje schreef:
Als je niet al te rijk hooi hebt in grote balen, kun je zo'n grote baal op een pallet in de paddock/wei leggen en dan de touwen niet lossnijden. Dan moeten de paarden er zelf aan trekken en hebben dus langer wat te doen voor dezelfde hoeveelheid hooi. Blijft vrij goed bij elkaar, viel me op. Scheelt een hoop in de gaten houden en heen en weer lopen met hooi.

eeuhm.... als ik een baal op de kruiwagen heb liggen, pakt toos m beet en trekt m dr met zeer veel gemak vanaf;)
op een pallet zal het niet anders zijn ben ik bang Haha!

Mac schreef:
Met auto/tractor/vrachtwagenbanden moet je wel uitkijken. Paarden spelen er nl. graag mee, vooral als je er ook in gaat voeren. Als ze hun hoofd erdoor steken kunnen ze vast komen zitten.

Ben wel benieuwd naar de constructie van Mehlika Lachen

dat vind ik er idd ook eng aan... mijn knol is toch al zo'n doos, doet dr megavoet door een ijzeren spijlenhek en staat dan rustig te hangen, schuurt dr buik aan een electrische drinkbak enzo...zie dr idd gerust met een band om dr nek rondlopen en dan in paniek raken Clown

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:13

Waratje schreef:

Ik vind dat een beetje eng, als het hooi op is en dat ze er dan met hun hoeven in de touwtjes blijven haken...
Met die trekker/vrachtwagenband vind ik wel een goed idee, die zijn wel vrij zwaar, die hebben ze niet zo 1-2-3 om hun nek! Knipoog

Mijn paarden staan gemiddeld zo'n 6 uur op een wat kaler weiland, maar er staat nog wel wat.
Zij krijgen een baal per dag (samen) en een kilo muesli per paard.
En wordt het nog kouder of het weer slechter dan voer ik meer bij.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:42

mijn stalhouder heeft tegels neergelegd, daaromgeen 4 weefrekken aan elkaar en daar eten ze nu uit.

ik merk dat het bij mijn paarden verschilt hoeveel ze eten. ik probeer uit en weet dat als het straks kouder word mijn fjord die 24-7 buiten staat meer nodig heeft.
mijn vorige arabier at 4 dikke plakken per dag. als ik meer gaf bleef het over.

nu lopen mijn paarden in een koppel van 4 en kan ik niet goed inschatten wat ze per paard nu eten.
Laatst bijgewerkt door gerritje op 03-11-06 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:48

Afbeelding

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:34

Mijn paardje staat 24 -7 buiten en krijgt 4 plakken hooi p.d. en twee keer kuil. Als hij wat heeft moeten doen geef ik hem wat snelle brandstoffen (biks), omdat hij anders heel snel invalt.

Ik voer het hooi gedeeltelijk in zijn loopstal, omdat hij daar nu eenmaal graag staat, en in 2 cement bakken, verspreid door het weiland.

Ik heb het idee dat hij genoeg heeft met wat hij nu krijgt.

Isis