Als paard achter me stilstaat dan........

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

quinoa

Re: Als paard achter me stilstaat dan........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 10:59

reininglover schreef:
Je paard loopt achter je? Ook als je hem van stal, wei haalt? Weet je hoe gevaarlijk dat dat is? Je moet ten allen tijde kunnen zien wat je paard ziet. Dus hij moet met zijn hoofd langs jouw schouder lopen. Zo heb je geen enkel risico dat je paard over je heen loopt, achter op je klapt... . Ik ken een meisje en dat liet haar paard altijd achter lopen. Paard verschrok van iets dat zij niet had opgemerkt en loopt gewoon over haar heen, ze is nu kreupel voor het leven.

Ik hoop dat je hier over gaat nadenken. Het is niet goed als je paard achter je aan sjokt, zo heb je totaal geen controle over hem en wie weet is het binnenkort te laat.

Nou sorry maar hier ben ik het absoluut niet mee eens, als hij naast me gaat lopen dan gaat hij met mij wandelen zeg maar en dat is absoluut niet de bedoeling. Hij loopt ongeveer een meter achter me en ik zie dat absoluut niet als gevaarlijk. Trouwens emiel voest en nog vele anderen zeggen dat dit juist de manier is om je paard te laten weten waar die staat en je meer controle hebt over je paard.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:33

Bedoel je dat je paard dan trekt? Dan doe je wrs iets fout of je paard heeft misschien niet voldoende respect.

Als je paard achter je loopt en hij versnelt ineens, wat doe jij dan? Ook sneller lopen? Dan heeft je paard controle over jou. Maar wat gebeurt er als er achter je iets valt en je paard schrikt? Die gaat echt geen boogje om je heen lopen.
Vroeger liet ik mijn paard ook altijd achter mij lopen maar toen ben ik naar een andere trainer gegaan ( Frans Verbruggen ) en die heeft het mij allemaal haarfijn uitgelegd en zijn uitleg lijkt mij heel logisch.

Als je kijkt naar een kudde paarden, wie is daar de leider? Juist, de merrie. Maar ze loopt niet voorop dus waarom zou jij, als leider, dat dan wel doen?

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 11:37

reininglover schreef:
Bedoel je dat je paard dan trekt? Dan doe je wrs iets fout of je paard heeft misschien niet voldoende respect.

Als je paard achter je loopt en hij versnelt ineens, wat doe jij dan? Ook sneller lopen? Dan heeft je paard controle over jou. Maar wat gebeurt er als er achter je iets valt en je paard schrikt? Die gaat echt geen boogje om je heen lopen.
Vroeger liet ik mijn paard ook altijd achter mij lopen maar toen ben ik naar een andere trainer gegaan ( Frans Verbruggen ) en die heeft het mij allemaal haarfijn uitgelegd en zijn uitleg lijkt mij heel logisch.

Als je kijkt naar een kudde paarden, wie is daar de leider? Juist, de merrie. Maar ze loopt niet voorop dus waarom zou jij, als leider, dat dan wel doen?

Ja inderdaad dan trekt m'n paard en ja daar hou je op een gegeven moment niks aan, en tuurlijk heeft hij dan onvoldoende respect. Om de respect af te dwingen moet hij achter me lopen op MIJN tempo als hij dichter bij me komt zwaai ik met m'n leading rope en gaat hij weer verder naar achteren. En ik dacht toch echt wel dat de leidende merrie voorop loopt hoor en de drijvende hengst achterop de kudde.

Maar goed, als hij al schrikt wat eigenlijk nooit gebeurd tuurlijk KAN hij me dan omver lopen, maar als je paard naast je loopt en opzij springt kan dat net zo goed gebeuren.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:11

Ik zeg altijd wat is je doel (of te wel maar moet het paard zijn in de stop) Je geeft aan dat je je paard altijd achter je wil hebben. In stop draait het paard nu zijn kont naar buiten zonder je voorbij te komen. Voor mij geen probleem als het paard achter je blijft, geen druk op jouw of op het touw zet en hij zich zelf niet ingevaar brengt.

De achterhand is de motor van het paard. Kortom de rem gaat er van voren op, maar van achteren blijft de motor nog even lopen waardoor het paard wel moet draaien met zijn kont om zijn achterhand heen. Tijdens het loswerken zie je dit heel vaak. Tijdens het wandelen kan ik nagaan dat het paard draait om goed voor en achter je kunnen te kijken. Zorg dus dat de afstand niet te klein is dat het paard zonder te draaien om kan kijken en zorg dat het paard nooit recht achter je stopt zodat het recht naar voren langs je heen kan kijken.

Doormiddel van beloning kan je het paard leren om zijn kont voor zijn achterhand te houden en daardoor van achteren eerst de stop in te zetten en daarna pas zijn voorbenen. Maak er niet z'n probleem van, maar beloon enkel wanneer het paard netjes recht stopt.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:12

Ik zeg altijd wat is je doel (of te wel maar moet het paard zijn in de stop) Je geeft aan dat je je paard altijd achter je wil hebben. In stop draait het paard nu zijn kont naar buiten zonder je voorbij te komen. Voor mij geen probleem als het paard achter je blijft, geen druk op jouw of op het touw zet en hij zich zelf niet ingevaar brengt.

De achterhand is de motor van het paard. Kortom de rem gaat er van voren op, maar van achteren blijft de motor nog even lopen waardoor het paard wel moet draaien met zijn kont om zijn voorhand heen. Tijdens het loswerken zie je dit heel vaak. Tijdens het wandelen kan ik nagaan dat het paard draait om goed voor en achter je kunnen te kijken. Zorg dus dat de afstand niet te klein is dat het paard zonder te draaien om kan kijken en zorg dat het paard nooit recht achter je stopt zodat het recht naar voren langs je heen kan kijken.

Doormiddel van beloning kan je het paard leren om zijn kont voor zijn achterhand te houden en daardoor van achteren eerst de stop in te zetten en daarna pas zijn voorbenen. Maak er niet z'n probleem van, maar beloon enkel wanneer het paard netjes recht stopt.