de winter voor naturals

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Re: de winter voor naturals

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:19

Marigold, kuil is toch prima! Ben je gelijk van het hooi-opslaan probleem af! Knipoog

Ik hou mijn voeten warm door mijn thermo laarzen aan te trekken. Zijn tegenwoordig niet meer zo duur, volgens mij heb je ze al voor 30 eurootjes ofzo.
In mijn gewone leren rijlaarzen passen geen dikke sokken, dus die thermo dingen zijn geen overbodige luxe.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 07:56

Nog een pluspunt, thermolaarzen tijd Haha!
Die dingen zitten zo lekker, ik vond het vorig jaar echt jammer dat ik ze op een gegeven moment niet meer aan kon

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 07:59

Ik had thermolaarzen die iets te groot waren,en als je daar mee gaat lopen,dan krijg je blaren..dus mijn herinneringen aan thermolaarzen zijn niet leuk.. Vork

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:10

Marigold schreef:
pff, komt al weer dicht bij, de winter!
Marigold krijgt al een behoorlijke wintervacht, het staat wel heel lief Lovers
we hebben niet veel hooi kunnen inslaan, maar de boer waar de paarden staan wil ze wel kuil bijvoeren, weten jullie of dat kan/ goed is?
voor een fjord dus.
en hoe houden jullie je tenen warm in de winter, in rijlaarzen of schoenen?

Ik zou wel oppassen met kuil. Je bedoelt toch kuilgras? Van dat drassige spul dat ze aan koeien voeren? Ik heb er niet veel ervaring mee, maar van wat ik heb gezien worden paarden daar ontzettend snel dik van en ook snel bevangen. Ik ken ook niet veel fjorden, maar de fjord die ik heb gekend was erg gevoelig voor bevangenheid en toen ik haar kuilhooi (wat vaak wel geschikt is voor paarden) voerde, werd ze al snel te dik.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:03

Er is kuilgras en er is kuilgras.
Dus er is koeienkuil,(dat vette stink spul) en er is kuil voor paarden,dat is veel minder vet,en het stinkt ook niet zo hard... Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:06

"koeien"kuil = kuilgras

paarden"kuil"= voordroog

een heel ander proces van maaien, schudden, drogen en verpakken......

kuil is veel natter en eiwitrijker van voordroog, het verwarrende is dat het tegenwoordig allemaal in pak zit, vroeger zat kuil in de kuil...... dat waren nog eens duidelijke tijden

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:31

Op de vorige stal kregen ze ook van dat spul uit een pak, maar dat was echt heel mooi spul. Droog, maar niet stoffig, heel stengelig en het rook heel kruidig. Geweldig spul.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:13

Morrie schreef:
"koeien"kuil = kuilgras

paarden"kuil"= voordroog

een heel ander proces van maaien, schudden, drogen en verpakken......

kuil is veel natter en eiwitrijker van voordroog, het verwarrende is dat het tegenwoordig allemaal in pak zit, vroeger zat kuil in de kuil...... dat waren nog eens duidelijke tijden

Het proces is niet heel anders, hoor, alleen er wordt eerder ingepakt voor de voordroog dan voor echt hooi. En om de verwarring compleet te maken: je kunt ook echt hooi in plastic hebben Tong uitsteken
Marigold, met voordroog wel oppassen, niet alle paarden kunnen er tegen, sommigen gaan er heftig van aan de dunne en een enkele uitzondering (voor zover ik weet niet bij Fjorden) kan er hyper van worden.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:01

gam werd ook hyper van mooi droog kuilgras, ik voer nu lekker onbemest hooi, en heb 'maar' plek voor 100 baal... dus dat wordt tussendoor laten brengen helaas..

maar ik vrees de winter ook niet, ik heb er wel zin in, als het tenminste wat droog blijft Nors opkijken

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:00

Hoe doen jullie dat met water als het vriest? Ik kan me voorstellen dat niet iederen wei een geisoleerde waterkraan heeft.. Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:08

Goed punt. Ik weet het nog niet. Sowieso een bal in de drinkbak....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:13

een emmer aan een bezemsteel, een grote moker en een sloot en een aantal keren per dag ijs hakken en water hengelen......en bakken vullen.......
Ben blij dat we een pomp hebben die niet bevriest.....

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:14

Ik haal het water uit een buitenkraan. Ik ga denk ik wat speciekuipen bijkopen die ik dan helemaal vol gooi. Als het dan een paar dagen vriest hoef je alleen een wak te slaan. Sommige paarden kunnen dat ook zelf. Er is daar ook een binnenkraan, maar dan moet de vrouw des huizes wel thuis zijn om mij binnen te laten. Maar vorig jaar is het allemaal goedgegaan, dus ik maak me niet druk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:26

Haha, volgens mij ben ik dan redelijk primitief... geen buitenkraan, alleen een put met een handpomp die het de helft van de tijd niet doet Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 10:00

Een geisoleerde waterbak kan je heel makkelijk zelf maken.
Neem twee speciekuipen, spuit de binnenkant van de ene kuip vol met isolatieschuim (langs de randen en op de bodem) druk de andere kuip erin en klaar.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 13:37

ik heb mijn speciekuipen in de inloopstallen en 1 waterton in de rijbak staan.
ik heb alleen een kraan in de gang van het huis en moet eerst 50 meter waterslang afrollen om het water in de bakken te krijgen. dit doe ik ongeveer om de 5 dagen, ik kan niet teveel bakken vullen want dan wordt het te smerig. Lachen

wat een goede tip zeg lenneke Ja

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 13:41

e_horse schreef:
Hoe doen jullie dat met water als het vriest? Ik kan me voorstellen dat niet iederen wei een geisoleerde waterkraan heeft.. Knipoog

Ik heb het vorig jaar op stal gehad met van die metselkuipen die ik gekocht had...
Ze bevroren iedere keer ondanks dat er een jolly bal in lag...
Later ben ik er stukken hout in gaan doen en dat werkte wel goed, dan was er nog maar een klein laagje bevroren..

Het enige vervelende was dat de merrie's die metselkuipen begonnen op te eten (de randen eraf knagen)... Verdrietig

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 22:42

Ik ben geen zomer-mens, ik hou wel van de herfst en winter.
Zo lang het maar niet zo gruwelijk veel regent dan Lachen
Mijn eczeempaardje is volgens mij ook blij dat de winter er weer aankomt!
Dat van die isolatie bij waterkuipen ga ik onthouden.
De voetbal die we er vorig jaar in hadden hielp redelijk.
nielsd schreef:
we hebben een baal van 350 kilo hooi

Over het algemeen gaat zo'n baal niet zo heel lang mee wanneer deze eenmaal geopend is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 13:10

Die specikuip is een goed idee. Die ga ik ook onthouden...ben net verhuist vandaag dus moet nog even kijken hoe alles gaat werken daar.
Maar ze hebben een inloop en een flink stuk grond.

Verder heb ik ook meegemaakt dat de groep zelf een stukje ijs open hield dmv hun adem. Dat was wel bijzonder om te zien eigenlijk het was een rond gaatje waar precies de neusjes in pasten. Wij maar kloten met water terwijl ze dat allang zelf hadden opgelost Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 22:28

Ik sta voor het eerst deze winter op de plek waar ik nu sta.
Vorig jaar hadden we een sloot,en daar stampte de tinkers gewoon met hun hoeven een gat in het ijs.
Dit jaar is er geen sloot,maar een badkuip die elke dag door de boer gevult word,dus bevriezen zal dat niet snel. Pling

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 08:34

Voor het water hebben we 3 grote betonmengbakken voor de stal staan, en 1 erin. Vanuit de bakken buiten de stal, vullen we de bak in de stal. Meestal is alle bakken vol samen genoeg voor ongeveer 5 dagen drinken voor de paarden. Ik hoop dat tussendoor de waterkraan een keer ondooit is, zodat ik de bakken kan bijvullen. Gaat dat niet, dan wordt het met emmers sleuren.

Voor het bevriezen van het water in de stal hebben de paarden zelf een oplossing: ze maken het gewoon kapot met hun hoef! In de bakken buiten de stal sla ik het ijs kapot met een hamer...

Meestal hoeven we ieder jaar maar 1 a 2 weken met emmers te slepen, dus das wel te doen.

Voor de rest: thermo-laarzen, dikke jas en dit jaar waarschijnlijk ook een thermo-rijbroek. En ik huur een binnenbak om in de rijden Lachen . Laat de winter maar komen hoor!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 08:36

Rijden in de sneeuw is zo leuk. Ik hoop dat er veel sneeuw komt.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 08:40

Ik heb ook veel door de sneeuw gereden,en dan het liefst om 6 uur s'ochtens,
dan is alles nog mooi wit,en onbelopen.
Dan heb je echt het gevoel dat je in een andere wereld bent.
Ik ken de route gelukkig goed uit mijn hoofd,dus weet waar de kuilen en gaten zitten.
(die zie je niet als er 15 cm sneeuw overheen ligt)
Heerlijk galoperen door de sneeuw!!
Geweldig!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 08:45

6 uur 's ochtends Wow! Dan is het nog donker

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 08:48

Ik zadelde altijd op om 6 uur,reed een minuut of 10 in het schemer,en als ik op de hei kwam was het door alle sneeuw die er gevallen was toch echt al licht!
De zon was misschien nog niet helemaal op,maar de sneeuw maakt ook alles veel lichter om je heen! Pling