Dinsdag gaan de ijzers eraf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dinsdag gaan de ijzers eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:52

Hoezo de kans op hoefbevangenheid? Omdat de ijzers er onder weg waren? Nu ben ik 't even kwijt... Verward Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 21:18

Lenneke_ schreef:
Hoefbevangen en ijzers, die link heb ik nooit gesnapt

die link kan een goede paardenkliniek je vast uileggen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 21:27

JoviBan schreef:
Hoezo de kans op hoefbevangenheid? Omdat de ijzers er onder weg waren? Nu ben ik 't even kwijt... Verward Knipoog

als een paard (te) kort bekapt is kan het hoefbevangenheid veroorzaken (volgens de kliniek
)
volgens mijn hoefsmid kan hoefbevangenheid ook komen door te dunne zolen die te veel belast worden (door bv te platte voeten)
of dat bij mijn paard het geval was weet ik niet, daarvoor is mijn kennis van het hoefmechanisme te kort Bloos
maar nogmaals ik neem géén enkel risico..waarom zou ik!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:30

unamie schreef:
maar nogmaals ik neem géén enkel risico..waarom zou ik!!

Dat begrijp ik heel goed. Ja
Wellicht kun je je nu gaan verdiepen in de hoef, in bekapmethodes en in bijv. hoefbevangenheid. Dan ben je beter voorbereid en kun je beter in overleg gaan, mochten die ijzers je toch weer dwars gaan zitten. Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 22:07

JoviBan schreef:
Wellicht kun je je nu gaan verdiepen in de hoef, in bekapmethodes en in bijv. hoefbevangenheid. Dan ben je beter voorbereid en kun je beter in overleg gaan, mochten die ijzers je toch weer dwars gaan zitten. Knipoog

nou na vandaag ben ik blij dat ze die dingen hebben uitgevonden Tong uitsteken
maar als ik eerlijk moet zijn zie ik haar het liefste zonder
als ik het ooit weer ga proberen moet ik gewoon zorgen dat ik zelf genoeg kennis heb van het hoefmechanisme en misschien is een betere/andere begeleiding noodzakelijk
in principe zou ze zonder moeten kunnen, ze is immers ook niet met ijzers geboren en heeft tot ze 3½ was probleemloos onders ijzers gelopen
ik heb haar laten beslaan om 2 redenen
1) ze liep gevoelig op de onverharde weg, daar ligt nl gebroken puin
als ik naar het bos ga of naar de club moet ik altijd een stuk(je) over die weg
2) ze kreeg er een "mooier" voorbeen door want ik wilde haar voorbrengen voor de ster Bloos
maar ze werd zo makkelijk ster zonder ijzers had ze dat ook wel gehaald
om die reden zou ik het nu nooit meer doen

verder vind ik dat ze lekkerder zit/rijd als ze geen ijzers heeft
ze gooit dan minder hoog op, omdat ze wat vlakker en (nog) vloeiender loopt
was ik maar nooit aan die dingen begonnen Sigaar

btw nog bedankt voor de links daar heb ik zeker wat aan Ja

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:25

Jammer dat het deze keer niet gelukt is. Begrijpelijk dat je niet ten koste van alles door wilde zetten, het is zeker je goed recht om op zo'n moment op je gevoel af te gaan, dat is ieders eigen keuze. Misschien gaat het een volgende keer, zoals JoviBan al zegt met wellicht wat meer voorbereiding, een stuk beter. Sterkte en hopelijk loopt ze snel weer helemaal goed.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 17:05

heeft dit paard nou hele korte verzenen of extreem ondergeschoven verzenen. Ik had het laatste begrepen, wat had ze nou precies?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 21:05

sanne83 schreef:
heeft dit paard nou hele korte verzenen of extreem ondergeschoven verzenen. Ik had het laatste begrepen, wat had ze nou precies?

ze heeft heel weinig/korte verzenen,dus geen ondergeschoven verzenen
ws liep ze nu te veel op haar stralen en dat ging erg pijn doen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:47

dan had ik het verkeerd begrepen Knipoog
ik ben eigenlijk heel erg benieuwd naar foto's van de hoeven Bloos

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:50

sanne83 schreef:
dan had ik het verkeerd begrepen Knipoog
ik ben eigenlijk heel erg benieuwd naar foto's van de hoeven Bloos

Ik ook wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 22:41

Ik ook. Knipoog

Lage verzenen hoeven op zich geen probleem te zijn. Mijn paard had/heeft ook vrij lage verzenen, ook toen ze van de ijzers kwam.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 08:51

Mw wil zelf blijkbaar toch ook geen ijzers want vanmorgen heeft ze er 1 ijzer afgetrapt Clown
en wat denk je!! ze loopt er nu (nog) wel (redelijk) goed op Cool
de smid komt op zijn vroegst op maandag of dinsdag
loopt ze dan nog niet kreupel aan het ijzerloze been, zou ik kunnen overwegen om te proberen het andere ijzer er ook af te halen Tong uitsteken
ben alleen bang dat mijn hoefsmid ontploft als ik het vraag Nagelbijten / Gniffelen
misschien moet ik het ijzer zelf een handje helpen Haha!
en de wanden zullen nu weer eerder brokkelen omdat er nu weer meer nagelgaten in zitten
maar haar hoeven zijn van nature wel redelijk hard

toen ze op 4 ijzers stond trapte sinds een jaar haar ijzers niet meer af
omdat haar achterbeen ws enigzins vertraagd werd door het achterijzer
terwijl ik zelf het achterbeen juist actiever probeert te maken onder zadel
lekker tegenstrijdig Koe

straks maak ik even foto's van haar voeten
van 1 met en 1 zonder ijzer Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 09:09

Anouar heeft achter nagenoeg geen verzenen

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 09:12

Wat ga je nu eigenlijk doen als ze moet bevallen?
Want daarom wilde je haar ijzers er toch onderuit halen?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 09:24

Ik volg dit verhaal even ...
Ik ken zat mensen die het zonder ijzers geprobeerd hebben maar het ook uiteindelijk hebben opgegeven. Het is natuurlijk super als je paardje ijzerloos door het leven gaat, maar ik kan me heel goed voorstellen dat een groot deel van de paardeneigenaren afhaak als ze zien dat hun paard hele erge pijn heeft.
Ik hoop dat je een manier vind dat je paardje lekker ijzerloos door het leven kan Ja

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 16:01

even foto's gemaakt
ze loopt op haar voorhoeven zonder ijzer nog steeds best goed (ik snap er geen bal meer van hoe dat nu ineens kan Scheve mond )
iig zijn er nu geen kreupele toestanden
ik ga vanavond (denk ik) proberen om zelf het andere ijzer eraf te halen Nagelbijten / Gniffelen
niet te geloven dat ik het lef hebt... aangezien ik vrijdag heel erg blij was dat er weer ijzers onder zaten Bloos!

de voorhoeven
Afbeelding
Afbeelding
onderkant rechts
Afbeelding
onderkant links
Afbeelding

onderkant rechts
Afbeelding

onderkant links
Afbeelding

achterhoeven
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:12

Zonder achterijzers gaat in elk geval wel blijkt uit je verhaal, dus je bent al op de helft. Ik zie dat de smid de stralen heel erg heeft bijgesneden, dat kan er ook voor zorgen dat de stralen gevoelig worden, omdat de eelt laag die erop zat weg is. Ik denk dat je het beste een goede NB-er kan laten komen, die kijkt anders naar de voeten en kan waarschijnlijk wel zorgen dat ze pijnloos zonder ijzers kan lopen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:44

jammer, dat de stand van de voorbenen niet echt te beoordelen is, maar verder bedankt voor de foto's Haha! interessant om te zien!
het kan aan mij liggen, de foto van de zijkant vervormt nogal, de hoefwand loopt niet recht naar beneden, klopt dat? waaiert als het ware een beetje uit? (ook aan de zijkanten trouwens).

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 17:37

sanne83 schreef:
jammer, dat de stand van de voorbenen niet echt te beoordelen is, maar verder bedankt voor de foto's Haha! interessant om te zien!
het kan aan mij liggen, de foto van de zijkant vervormt nogal, de hoefwand loopt niet recht naar beneden, klopt dat? waaiert als het ware een beetje uit? (ook aan de zijkanten trouwens).

dat klopt ,als de ijzers er langer dan 5 weken onder zitten, worden haar voeten breder
ik laat/liet haar dan ook om de 5/6 weken opnieuw beslaan
volgens mij had ze dat als jong paard niet Scheve mond (ik heb haar gekocht toen ze 20 maanden was)
de stand van de benen is vrij korrekt niet frans of toontredend ook niet steil of week gekoot
ze is als 3½ jarige begonnen met ijzer maat 1 en na 2 keer beslaan is dat maat 2 geworden en die heeft ze nu (als 5 jarige) nog steeds

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:41

unamie schreef:
sanne83 schreef:

dat klopt ,als de ijzers er langer dan 5 weken onder zitten, worden haar voeten breder

Een uitwaaierende hoefwand betekend een verzwakte, verbreedde witte lijn. Niet zo gek als je schrijft dat dat komt als de ijzers er een tijdje onder zitten. De ijzers (en dan met namen de hoefnagels) maken de witte lijn slechter. Dit kan ook gevoeligheid veroorzaken (net als bij hoefbevangenheid, alleen heeft hoefbevangenheid een andere oorzaak)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:15

Wat mij opvalt aan deze foto's:

De "keurig" bijgesneden straal. Dit is een cosmetische actie (wat veel hoefsmeden doen), en kun je voortaan maar beter nièt meer laten doen. De straal gewoon met rust laten en z'n vorm laten behouden zoals de hoef dat nodig heeft.
De steunsels zijn wat overgroeid. Hier zal je paard met een ijzer niet snel last van hebben, maar met blootvoets is het beter om de steunsels gelijk te houden met de zool.
Enigszins flarende voorhoeven. Iedere keer wanneer het paard beslagen wordt, worden er nieuwe nagels in de witte lijn geslagen. Logisch dat de witte lijn enorm verzwakt raakt, loslaat en niet de kans krijgt om te herstellen.
De hoeven (zowel voor als achter) kunnen veel beter afgerond worden (fikse mustangroll maken en houden).

De voorhoef waar het ijzer van af is:
De straal steekt idd iets boven de hoefwand uit. Er zou een mm van af kunnen om 'm nu - in de beginfase zonder ijzer - iets te ontlasten.
De zool is ook ietwat 'bol' (loopt aan de zijkanten iets naar 'beneden'). Hier is het goed om de hoefwand gelijk met de zool te maken, zogenaamde kwartierboogjes maken. Daarmee haal je de druk van de hoefwand en ook de druk van de witte lijn (die toch al niet al te stevig is momenteel) en kan de witte lijn gaan herstellen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:41

unamie schreef:
sanne83 schreef:

volgens mij had ze dat als jong paard niet Scheve mond (ik heb haar gekocht toen ze 20 maanden was)
de stand van de benen is vrij korrekt niet frans of toontredend ook niet steil of week gekoot
ze is als 3½ jarige begonnen met ijzer maat 1 en na 2 keer beslaan is dat maat 2 geworden en die heeft ze nu (als 5 jarige) nog steeds

dat uitwaaieren aan de zijkant zou ik me niet zo'n zorgen over maken, meestal hebben ze daar niet veel last van. Aan de voorkant wel, dat kan een reden zijn voor de pijn. Bij elke stap komt er druk op een losse hoefwand. Ik denk niet dat je haar blootsvoets kan laten lopen zonder de hoefwand aan de voorkant heel goed af te ronden(waarschijnlijk echt tot in de witte lijn). Ik vind trouwens de verzenen toch wel een beetje ondergeschoven. Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 23:00

ik wacht het tot morgen af, hoe ze met haar ijzerloze voorbeen loopt
tot nu toe gaat dat nog steed goed
op de stenen loopt ze welliswaar gevoelig, maar dat lijkt me niet meer dan normaal
loopt ze morgen op zachte grond redelijk normaal, haal ik de andere er ook af (als dat wil lukken tenminste)
ik haal nog niets van de hoeven zelf af, totdat ze redelijk normaal op zachte bodem kan lopen
anders ben ik bang dat ze meteen weer (te) gevoelig of weer erg kreupel gaat lopen
de toon kan ik evt. wel korter maken en afronden (dat doe ik bij de pony's ook altijd)
verder blijf ik nu even zo veel mogelijk van de (gevoelige) hoeven af

ik heb ook de temperatuur van de hoeven gevoeld van al onze paarden/pony's
alle hoeven voelen (normaal) warm aan, behalve van de beslagen voeten die zijn nl veel kouder
Amy heeft nu dus een warme en een koude hoef Clown
de beslagen hoef doorbloed dus duidelijk veel minder goed Sigaar
goed om te weten (heb daar eigenlijk nooit eerder bij stil gestaan Bloos )

verder wil ik iedereen bedanken voor de reactie's en adviezen Ja
wordt vervolgt Cool

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 08:47

Ik ben benieuwd!

Hopelijk gaat het lukken om je paard blootvoets te krijgen!

Mocht je paard nou weer slechter gaan lopen na een paar dagen, kijk dan toch eens rond of je een natuurlijk bekapper kan vinden die je paard in ieder geval voor 1 keer wilt bekappen. De nb-er kan de hoef zo bekappen dat de overgang naar het ijzerloze voor het paard zo prettig mogelijk verloopt. Loopt ze eenmaal lekker, dan kun je altijd besluiten om je oude smid weer te laten komen (of besluiten het bij de nb-er te houden)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 08:55

Ik had laatst een thermografie plaatje van een paard met drie blote voeten en één ijzer. De drie bloten voeten waren heel mooi doorbloed, dus op het plaatje geel, rood, oranje enzo en de voet met ijzer was helemaal blauw met een beetje groen, helemaal koud dus.

Kan het plaatje alleen nergens meer vinden Boos!