Alternatief Eczeemdeken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Auky

Re: Alternatief Eczeemdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:26

Kinke schreef:
daar heb ik ook al diverse keren aan gedacht voor Kinke. Maar wie zit er op een weliswaar mooie maar dominante eczemer die 2x hoefbevangen is geweest te wachten....(en die bovendien rijtechnisch ook nog 'niks' kan)

Er zijn best mensen die zo'n paardje een thuis willen bieden hoor!
Maar ik moet zeggen, niet in alle gevallen zijn de paarden van hun eczeem af als ze naar de kust verhuizen. Auk woont hier aan de kust, maar helaas, nog altijd zomereczeem.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:46

inderdaad, dat weet ik ook. Op ehmm...1 van de waddeneilanden Lachen schijnt het wel te verdwijnen

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 00:30

Onze pony heeft ook zomereczeem. Hij krijgt twee keer per jaar een prik, en daarmee is het zoooveel minder geworden. Z;n manenkam ziet er soms nog wat woest uit maar hij heeft geen kale plekken meer.
Er komen altijd mensen van de lingehoeve bij ons (www.lingehoeve.nl) en zij kunnen je er vast meer over vertellen. Het gaat om "insol".

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 08:36

Shetfan, ik ken dat spul. Heb ik 2 jaar geleden geprobeerd bij Kinke, resultaat....noppes niks. insol-dermatophyton of zoiets heet het, is een middel tegen ringworm.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 08:40

mijn zusjes lease-pony (pinky) die heeft ook dag en nacht izjn boettdeken om. we hadden hem een week af : resultaat manen weg en staart geschuurd en veel wondjes

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 08:43

Fleur Laura, als je al besluit om in deze tijd van het jaar de eczeemdeken af te doen, dan moet je dat echt per dag bekijken. De temperatuur is nu nog veel te hoog om het risico te lopen. Die vliegjes verdwijnen pas als het al een tijdje beneden de 10 graden is, en dan moet het overdag ook nog koel blijven.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 17:01

zijn deken was kapot

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 17:57

Bij ons staat een oudje onder een boetdeken en voordat de eigenaresse die ging wassen was hij behoorlijk waterafstotend.
Wij staan nog geen 5km (hemelsbreed) van het strand dus dat is helaas ook niet altijd de oplossing tegen zomer eczeem.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:47

in de winter heb je helemaal geen eczeemdeken nodig, in de winter hebben ze er nl. geen last van, nog een maandje wachten en dan kunnen ze ongeveer wel weer af.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 04:06

Mijn paard heeft 6 jaar seme , maar dit jaar een stuk minder m zelfs acceptabel te noemen!!
Hij staat nu al drie weken zonder deken , en het gaat echt goed.Inmiddels hebben we de beschikking over een inloop stal , en kan hij zelf uitmaken waarneer hij naar binnen gaat.
Hij krijgt alleen maar hooi en een liksteen ,en komt dus niet meer in de wei.Dat was vooral in het begin erg zielig , maar als ik mij bedenk hoe hij er vorig jaar aan toe was....Hij stond van sochtend 10 tot smidags 17 buiten , met boett aan , maar nog alles kapot en kaal geschuurd. Hij schuurt nog wel wat , maar lang niet zo heftig meer .
Voor de mensen die dus echt wanhopig zijn; Haal je paard uit de wei , en geef hem alleen maar hooi en een liksteen , en een boett, en zorg dat je hem op de kritieke momenten binnen zet.

Maike had het echt zo erg dat ik er wel eens met de dierenarts over heb gehad om hem in te laten te slapen .Ik ben nu blij dat ik het volgehouden heb , maar ik blijf het niet echt natuurlijk vinden om je paard niet in de wei te hebben lopen.Maar gezien het resultaat komt Maike echt nooit meer op gras te staan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 10:24

Klopt, Kinke krijgt ook zeer beperkt gras en verder oud hooi, tot nu toe heb ik ieder jaar nog verbetering gezien, dit is het beste jaar tot nu toe.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:21

maar door wat zou het kunnen komen dan in de voeding? mijn paardje krijgt alleen gras(staat 24/7 in de wei) en swinters hooi bijgevoerd. natuurlijker kan niet!

en kan een boett nu wel of niet in de regen ook om?
en maakt het paard wel of geen goede dikke wintervacht aan? want ik wil mijn paard in de winter ook buiten! en zonder winterdeken. ik haat dekens!

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:26

Het is toch zo dat een paard dat teveel eiwitten (uit gras) binnenkrijgt, de zomereczeem erger wordt?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 23:20

Ik vraag mij af of het echt door het gras komt , de kluten zitten in het gras , en vooral daar , en daar staat Maike dus niet.
Eiwitten heeft een paard nodig , het zijn meer de suikers in het gras wat ook funest is voor Maike , ook omdat hij snel hoefbevangen word. Daarom word er ook zo vaak aangraden om geen biks te geven , of iets met melasse erin.
Laatst een heel stuk gelezen over onkruid. Als er ergens suikers in zitten , dan is het in onkruid , ik geloof dat paardenbloem met kop en schouder boven alles uitstak.Een van die suikers heet fructaan , en daar is al meer over bekent.Kijk maar op de site waar de naam niet van genoemd mag worden...[HN]

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 23:24

ikenindi schreef:
maar door wat zou het kunnen komen dan in de voeding? mijn paardje krijgt alleen gras(staat 24/7 in de wei) en swinters hooi bijgevoerd. natuurlijker kan niet!

en kan een boett nu wel of niet in de regen ook om?
en maakt het paard wel of geen goede dikke wintervacht aan? want ik wil mijn paard in de winter ook buiten! en zonder winterdeken. ik haat dekens!

Mijn paard staat al 5 jaar met een boett , en heeft nooit problemen gehad met de aanmaak van de wintervacht.Hij heeft hem ook aan met regen , maar hij staat dus wel op stal in de zomer!!! Anders is het niet om aan te zien wat er dan gebeurd.
Verder staat hij dus gewoon 24 uur per dag buiten , en heeft hij de mogelijkheid om in de inloopstal te staan.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 23:54

huh? waarom niet buiten? ik snap je niet?

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:11

omdat juist met het warme weer en inde zomer de vliegjes komen die exczeem veroorzaken, en de inwter zijn ze er niet maar in de winter is er ook minder voedzaam gras...

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:21

Ik heb helaas ook een geval van zomereczeem. Zij heeft ook een boettdeken, maar ik doe er nooit een regendeken overheen. Als het langdurig regent zijn er toch geen vliegjes en kan ze lekker zonder lopen. Een buitje kunnen die dekens wel hebben, ze zijn erg snel weer droog. Heb er nog geen problemen mee gehad!

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:52

ik heb ook een pony die heel erg zomereczeem heeft gehad. ik het zo gedaan. een drainage van de groene os, resceu zalf op de open plekken en een eigen mengseltje van azijn en tea tree olie. HET IS WEG!!! wel vaak aan brengen.. op de open plekken ook enz. ik ben super blij...

Dusi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:51

Boett dekens kunnen gewoon om in de regen. Ze zijn van een stof gemaakt die bij het minste geringste zuchtje wind al droogt.
Het is zelfs zo dat die dekens vaak nog sneller drogen dan een doorsnee paardenvacht. Je hoeft ze dan ook niet met waterafstotend middel te behandelen. De wintervacht komt ook gewoon op, ondanks de deken. Dit heefd meer met de zonuren te maken dan met de warmte.
Dus als hij last heeft en een deken helpt, gewoon lekker 24/7 buiten met deken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 11:20

spetter04 schreef:
omdat juist met het warme weer en inde zomer de vliegjes komen die exczeem veroorzaken, en de inwter zijn ze er niet maar in de winter is er ook minder voedzaam gras...

ja, maar door die boett komen de vliegen toch niet bij je paard op de vacht? daarom kan ie toch juist wel naar buiten?

mijn paard kan niet op stal. wordt doodziek en krijgt geen lucht meer: ademnood. dus ze blijft op de wei. altijd. hoe dan ook. wel of geen boett?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 12:06

sommige paarden hebben zo vreselijk erg eczeem dat ze zelfs met boett nog niet buiten kunnen als de vliegjes actief zijn. Vorig jaar heb ik Kinke zelfs wel eens in haar stal moeten zetten met Boett op en deuren dicht...
ikenindi: wel of geen boett??? lijkt me niet zo moeilijk, als je paard eczeem heeft dus wel een boett Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 14:29

ja oke, maar als dat dus niet werkt als je je paard toch buiten laat staan heeft het ook geen nut!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 14:36

ehm...ik snap het ff niet??

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 21:17

ik ook niet meer. iedereen spreekt elkaar tegen hier!