barebackpad hoe stap jij op?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Clovertje

Re: barebackpad hoe stap jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:32

Waarom is het slecht om met een BBP met stijgbeugels te rijden? Mijn BBP werd gewoon met stijgbeugels verkocht.
Ik gebruik ze niet om mee op te stijgen, dan glijdt het hele handeltje zo onder de buik. Maar het geeft wel steun onder het rijden. Ik heb nl. korte beentjes en een hele bolle tinker (wordt aan gewerkt), dus anders vliegen mijn pootjes alle kanten op. Met stijgbeugels liggen mijn benen veel stiller en zit ik dus ook rustiger op mijn paard. Ik rijd overigens eigenlijk nooit licht met mijn BBP.

En, even weer on-topic, ik stijg op met een krukje. En in het ''bos'' (in Friesland, ahum.....) heb ik een probleem. Soms is er wel een hekje of een balk die een wandelpad afsluit.

Ik heb het een keer gehad dat ik er onvrijwillig naast stond (van die leuke jochies met knalbommetjes in de bosjes. Clover deed 1 sprongetje opzij, maar dat was genoeg om mij in het zand te laten happen) Toen was ik zo pissig, dat ik er een bij de kladden heb gegrepen en die als krukje heb gebruikt. Gelukkig kon hij er wel om lachen daarna!

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:28

Haha, hoe moeten we ons dat voorstellen, Clovertje? Tong uitsteken

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:15

Valt mee hoor, hij heeft even een stijgbeugel gemaakt van zijn handen, naast het paard geparkeerd en zo mij er weer op geholpen*D

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:27

ik ga meestal op een bankje staan, of op de vangrail (van het fietspad hoor! niet de snelweg Tong uitsteken)
het hekje van de brug vind ik ook altijd erg handig

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:28

Dat is dan weer een voordeel dat Wietje 'maar 1.60 is. Ondanks dat ze met inrijden cht doodsbenauwd was met opstijgen, kan ik er nu gewoon zo op springen. Soms meerdere pogingen nodig, of mijn been bleeft op dr kont haken. wat dat betreft is het nu een goedzak Lachen

Dusi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:25

@clovertje: Ik had hem op handen en voeten neergezet (als een echt voetenbankje) Haha! Haha!

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:18

Pling

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:18

maaike van de vis schreef:
Met een (hoge) kruk.
Toen ik nog licht en lenig was Haha! nam ik altijd een beugelriem mee naar buiten.
Als ik dan onderweg een keer op moest stappen, maakte ik deze als opstapje vast aan de singelbevestiging, pad bleef keurig liggen (heb overigens een Parelli).

Maaike heb je een parelli pad of bedoel je er 1 van voest? (ik wist nl niet dat Parelli ze ook heeft en ben dan erg benieuwd hoe die van jou eruit ziet Ja )

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:29

hmmm en ik ben erg benieuwd of jullie paard een hoge schoft heeft (als in: welk bareback pad is dan geschikt?), ben nl op zoek naar eentje Knipoog

Uitstappen doen wij altijd zonder zadel, dan gebruiken we gewoon zo'n plastic huishoudkrukje. Kost 5 euro bij de Blokker en helpt heel goed. Buiten rijden zonder zadel zou ik niet zo snel doen, je zit toch een stukje minder stevig...

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:30

je kan met een opstapje opstappen. ik spring gewoon op mijn pony van 1.49 maar dat kan jij dus niet Boos! ik denk gewoon een opstapje nemen Knipoog

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:39

Of natuurlijk iemand vragen een pootje te geven. Als jij naast je paard gaat staan en je linkerbeen buigt (je hak richting je kont) kost het diegene en jou zelf nauwelijks kracht. Terwijl jij met je rechterbeen afzet slingert je helper je linkerbeen omhoog, en zie daar, je vliegt Tong uitsteken (wel oppassen dat je niet te enthousiast bent, dan vlieg je er aan de andere kant van t paard weer af...)

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:41

Ik vraag óf of iemand me even een voetje kan geven, of ik maak gebruik van het opstappen. Ik ben wel lenig genoeg om op m'n paard te springen, maar als ik dat doe merk ik dat ze toch wat instabiel is.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:42

Iranda schreef:
Of natuurlijk iemand vragen een pootje te geven. Als jij naast je paard gaat staan en je linkerbeen buigt (je hak richting je kont) kost het diegene en jou zelf nauwelijks kracht. Terwijl jij met je rechterbeen afzet slingert je helper je linkerbeen omhoog, en zie daar, je vliegt Tong uitsteken (wel oppassen dat je niet te enthousiast bent, dan vlieg je er aan de andere kant van t paard weer af...)

hahaha dat overkomt me soms wel eens als ik erop spring. gister nog. ik sprong net niet hoog genoeg en kon mijn rechterbeen er niet overheen slaan. loopt mijn paard weg! Clown had het niet meer.zo hard gelachen. er waren 2 keuzes. of ik liet me aan de andere kant eraf kukkelen of aan de goede kant eraf glijden. ik heb toen toch maar geprobeert erop te komen en het is me nog gelukt ook Nagelbijten / Gniffelen maar het gebeurt me weleens meer dan ik er net ze mooi opspring en bijna eraf kukel Clown

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:44

Ik stap op met een krukje, stoel, bakrand of iemand die me een voetje geeft, want anders kom ik er echt nooit op... Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:47

bareback of zonder zadel, ik rij dus vaak zonder zadel, en spring er gewoon zo op.
maar het lastige is wel dat de pony altijd gelijk gaat lopen als ik bigin met springen dus je moet snel zijn, en ik moet als ik zit nog helemaal mn plek zoeken op haar rug Tong uitsteken
met barebackpad zou dat denk ik niet kunnen zo omdat de boel dan zal verschuiven.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:51

Iranda schreef:
hmmm en ik ben erg benieuwd of jullie paard een hoge schoft heeft (als in: welk bareback pad is dan geschikt?), ben nl op zoek naar eentje Knipoog

Met een hoge schoft zou ik erg voorzichtig zijn in je keus van BBP.
Het best kan je er 1 nemen met een groot uitgesneden schoftstuk. Op de hoogte van de schoft dus teruggesneden. Dan is het nog belangrijk dat het ver genoeg teruggesneden is want is dat niet het geval krijg je alsnog drukkingen rond de schoft.
BBP's zijn niet echt geschikt voor paarden met een hoge schoft maar als je een teruggesneden exemplaar kan vinden (of je knipt er zelf een stuk uit) is het te proberen.

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:33

T@nj@ schreef:
Maaike heb je een parelli pad of bedoel je er 1 van voest? (ik wist nl niet dat Parelli ze ook heeft en ben dan erg benieuwd hoe die van jou eruit ziet Ja )

Hoi!

Ik heb helaas alleen een oude foto waar hij op mickey ligt, nog niet geheel aangesingeld, dus niet erg duidelijk, maar dan kun je in ieder geval zien hoe hij eruitziet.

Afbeelding

Ik heb 'm al 7 jaar, ik heb geen idee of hij deze pad nog steeds zo te koop is.

Edit: Even de site gecheckt, zo te zien zijn ze nog precies hetzelfde te koop:

https://shop.parellisecure.com/show_ite ... 689b6fbebe

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 02:00

Mooi ding is dat zeg (wel duur)! Ik wist dus niet dat Parelli ze ook verkocht, ben weer wat wijzer geworden Haha!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:09

Ik stijg op langs de bakrand of via een opstapje. Overigens ook als ik met zadel rij. Stijgbeugels aan een barebackpad zijn geen goed idee omdat je dan heel erg punt belasting krijgt. Mijn paard kreeg drukkingen van mijn vorige barebackpad waarbij de singel over de rug loopt. Nu heb ik een waarbij je een gewone dressuursingel kunt bevestigen en die bevalt beter. Maar opstijgen zou ik altijd met hulp doen maar nooit met stijgbeugels.