Bitloos ben ik eigenlijk gaan rijden vanwege een aantal redenen die hierboven ook al genoemd zijn.
Leira werd al vaker bitloos gereden, voornamelijk omdat ze daar vele fijne rop reageerd dan met bit. Ze kan soms namelijk ineens enorm schrikken en heeft dan alleen een heel hard vooruit, stuur en rem zijn dan weg. Ze heeft een aantal vervelende ervaringen gehad waardoor dat veroorzaakt is. Het wordt al wel veel minder, maar is er nog steeds. Hierdoor weet ze dat ze als ze wil het bit maar hoeft vast te pakken en ervandoor kan gaan.
We oefenen nog wel regelmatig met bit, ook omdat met wedstrijden bitloos helaas niet is toegestaan.
Ook al gaat het al beter, toch merk je dat ze bitloos direct meer ontspannen loopt. Ze heeft kleinere hulpen nodig om terug te komen en lijkt zich er veel meer thuis in te voelen.
Daarnaast heeft het het voordeel dat het met lange ritten veel makkelijker is. Ze kan op stops gewoon eten.....
Tsja waarom dan je paard pesten met een bit als ze zonder beter loopt?
Boomloos, tsja daar kan ik nog niet heel veel over zeggen. Heb pas sinds afgelopen donderdag een boomloos zadel. Leira's zadel was kapot, dus moest er een nieuwe komen. Zonder zadel zit ze heerlijk, alleen met buitenriten is dat niet aan te raden, omdat ze dus soms ineens schrikt en dan heel snel weg kan zijn of omdraait. Met zadel heb je dan gewoon meer grip.
We zijn in eerste instantie dus ook gewoon weer gaan kijken naar een (ijslander)zadel met boom. Wel hadden we in het achterhoofd boomloos al als mogelijkheid.
Woensdag zijn ze op stal zadels komen passen, maar van alles wat er meegenomen was, waren er slechts 2 zadels die redelijk lagen. Leira is namelijk erg breed en heeft geen schoft. Heel moeilijk om dus iets passends te vinden.
Een zadel lag wel goed, maar daar liep ze niet "vrij" onder, oftewel direct afgekeurd. Het andere zadel (overigens een kunstof van thorowgood met fish systeem) lag wel goed en liep ze ook lekker op. Aangezien de eigenaar echter nog een andere ijslander heeft waar het zadel ook op moet kunnen hebben we het zadel daar ook even opgelegd. Maar daar lag hij echt afgrijselijk. Ook die viel dus af.
Ik ahd het geluk dat mijn ouders uit eindhoven hierheen kwamen en die hebben uit een winkel daar in de buurt een boomloos zadel meegenomen.
De eigenaar van Leira had die al eerder gezien toen hij daar op vakantie was en wilde die alsnog testen. Wij dus winkel gebeld, ouders het zadel meegenomen en donderdagochtend getest.
Ik had direct het gevoel dat het geweldig goed zat. Echt het gevoel van zonder zadel, maar dan met meer steun. Wat me ook wel beviel is dat je echt actief moet ziten en zelf in balans moet blijven. Alle bewegingen onder je voel je heel goed, wat ons als extra voordeel geeft dat we spanningen nog makkelijk aan kunnen voelen bij Leira en die ook eerder kunnen laten afvloeien.
Leira zelf liep er ook veel vrijer onder, tölten ging bijvoorbeeld erg makkelijk.
Zowel ik als jos (= de eigenaar) en hij wat meer dan ik, moesten wel wennen aan feit dat je benen wat losser liggen. Maar ons beide beviel het erg goed. Zadel dus meteen gehouden en gekocht.
Hoop zeer binnenkort mijn eerste lange rit te kunnen maken, ben benieuwd hoe het dan is!