Boomloos slecht voor rug op lange termijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Boomloos slecht voor rug op lange termijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:41

Dan heb je 1 probleem opgelost...terwijl de rest nog blijft bestaan.

Blijft voor mij boomloos nog steeds de betere optie Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:43

Welke rest?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:17

frenia schreef:

stijgbeugels met de gesp zoals bij een boom zadel. ..

wat wordt er met dit bedoeld?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:19

3 klachten over paarden die rugklachten kregen door een boomloos zadel.
Helaas staan de klinieken vol met paarden die rugklachten hebben door niet passende boomzadels (Anouar heeft daardoor ook rugklachten gehad) Dat vertellen ze er dan niet bij

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:39

Duhelo, ik denk dat Frenia bedoelt dat de gesp dan bovenaan zit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:58

mag dat dan niet?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:59

Volgens mij mag dat best, maar is het prettiger voor jezelf dat je de gesp beneden hebt, dat kun je trouwens ook met een Engels zadel doen, en dan zo'n hoesje eromheen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:03

Ik heb ook de gesp beneden. Zit idd lekkerder.
Bij een boomlooszadel zit de beugelophanging meer onder je been dan bij een boomzadel. Als je dan de gesp boven hebt zit er zo'n dikke bult onder je been

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:47

....en je hebt dan ook kans dat je die bult in je paard duwt.

Dat is ook een mogelijke reden (wel een beetje ver gezocht , maar okee) van een plek die je van boomloos kunt krijgen.

Als het al voorkomt dat er problemen zijn met ene boomloos zadel , dan is dat vrijwel altijd vanwege verkeerd gebruik , of zuinigheid van de eigenaar.

Zo van : ik heb nog beugelriemen , dan gebruik ik die wel. (problemen met gespen)
Of : ik heb nog veel dekjes , die gebruik ik wel , met een onderlegger eronder.

Of : ik heb nog een singel. Dat is prima , maar als dan blijkt dat de singel het zadel niet goed stabiel houdt , is het toch beter om de originele singel te gebruiken , want steeds schuiven kan ook problemen geven....

Of mensen die af en toe zonder de pad rijden of de inlages niet tijdig vervangen , of de pad nooit wassen waardoor de onderkant hard wordt......dat soort dingen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:50

Ik heb wel gewone beugelriemen, maar de gesp beneden met zo'n hoesje erom

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:53

TinkerTreas schreef:
Het enige minpuntje vind ik dat het zadel snel schuift, ik had hem op mijn ronde tinker liggen en hij ging erg snel schuiven.

Daarom ben ik zo blij met de Startrekk Comfort, ligt veel stabieler. Bij Barefoot en Torsion lag ik er heel vaak af, mede omdat ik nooit strak wil nasingelen. Nu lig ik er ook wel eens af, maar niet meer bij het minste geringste abrupte zijwaartse bewegingkje.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:58

Misschien ook een slipvaster dekje eronder nu , of dat niet ? Lachen

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 23:06

Mijn Barefoot verschuift geen cm, ook niet na 3 uur! Ik zag zondag een klein wondje nèt voor d'r singelplek onder d'r buik (denk van een daas) en had afgesproken te gaan rijden. Dus aangesingeld achter dat wondje. Na ruim een uur een drinkpauze ingelast, meteen singel nagekeken en die lag nog precies zoals ik had aangesingeld. Gelukkig want een singel die tegen een wondje aandrukt lijkt me niet prettig (understatement).

Ook met de testzadels (waaronder de nevada) heb ik nooit schuifproblemen gehad.
Ik heb wel de originele BF singel en Grandeur dek. Spulleke ligt als een huis, super!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 23:08

Pmarena: Nee, nog steeds dezelfde Christ-pads. Ik moet wel eerlijkheidshalve bekennen dat ik iets toegeef op zitcomfort, na een lange rit voel ik mijn zitbeenknobbels, wat ik bij de Barefoot en Torsion nooit heb gehad, maar voor mijn gestel Bloos is stabiliteit toch wel een grote pré

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 23:14

Ja hij is een stukkie harder , de Startrekk....dat is dan een keuze die je maakt.

Ik kan me voorstellen dat stabiliteit nog iets zwaarder weegt dan zachtheid Ja

Ik vind schaap overigens ook niet stabiel onder mijn BF , het glijdt als de neten , hihi.

Ik moet met schaap eronder echt stevig aansingelen terwijl ik dat met andere dekjes niet zo streng hoef te doen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:33

Ik heb liever schaap erop Clown

Mijn zadel glijd ook geen cm. Kan zelfs opstappen vanaf de grond. Dat ging met boomzadels niet (ben ook niet zo lenig) Terwijl ik er een gewone (neopreen) singel aan heb

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:40

Ja neopreen werkt vaak ook prima Ja

Schaap erop....mhhhhhhhhh fijn is dat he OK dan!

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:55

Ik ben zeer tevreden over mijn westernbarefoot. Mijn paard loopt ruimer, zeer prettige singel en ik moet zeggen dat ik ook geen last meer heb van mijn rug Haha! Haha! . Ik ben beter gaan zitten door dit zadel.
Lange ritten geen probleem het zadel zit zo vast als een huis en schuift niet.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 14:53

zo: dit topic is serieus gegroeid tijden mijn afwezigheid dit weekend Haha!
We hebben een tweedaagse trektocht van om en bij de 80km gedaan Knipoog
met boomzadel
Tinkerbell had na dag 1 kleine drukplekjes, iets achter de schoft
op de ochtend van dag 2 waren die weer verdwenen.
Avond van dag 2 had ze op dezelfde plaats weer wat drukplekjes, maar kleiner deze keer. Wel was haar schoft wat kapot en ook opgezwollen nadat ze een tijdje was afgezadeld. Tweede dag hebben we heel veel hard gedraafd en heb ik dus veel in verlichte zit gereden. 5ik heb trouwens wel van mezelf een “goede” zit, ik zit heel lang en gebruik dus niet echt mijn stijgbeugels om op te steunen bij lichtrijden etc, maar m’n billen Knipoog)
Bij kortere ritten (zo tot 25km per dag) heeft ze geen zichtbare last.
Vroeger paste het zadel perfect, maar door het vaker rijden heeft ze meer schoft ontwikkeld, waardoor het zadel nu te vlak op de schoft ligt, wat imo het meeste problemen geeft als ik veel in verlichte zit rijd (druk niet goed verdeeld dus Knipoog). Sinds kort heeft ze ook zo singelnijd, dus oren in de nek als ik de singel om wil doen, daarna niet meer bij aansingelen.
Dat was voor mij ook de reden om te gaan uitkijken naar een ander zadel en toen kwam ik Barefoot tegen Haha!

Op een beurs in Duitsland was er een stand van Barefoot waar ik de verschillende zadels op de bok getest heb. Die man legde me ook uit dat ik gerust met mijn oude stijgbeugels verder kon rijden, maar datik dan wel de gesp naar beneden moet doen. Niet alleen voor eigen zitcomfort, maar ook omdat je anders toch weer een oneffenheid veroorzaakt waar de druk zich in toespitst.

Ik heb me iig op de wachtlijst laten zetten voor een testzadel, want ondanks de negatieve kritiek, wil ik het wel graag proberen, omdat ik juist ook heel veel positiefs hoor.
Ik rijd wel vrij intensief dus, maar geen topsport Knipoog ik wil ook het testzadel op een intensieve rit testen, zodat ik meteen weet waar ik aan toe ben. Ik onderhoud m’n spullen meestal goed, zadeldoeken worden elke keer gewassen.
Ik ben wel voor makkelijk te wassen spullen Haha! das wel iets dat me wat tegenstaat bij Barefoot: overal die wol onder Clown Dus ik denk dat ik voor zo’n physiopad ga Knipoog
Daarom vind ik de London met zwarte onderkant + glad leer ook handiger dan de andere Barefoot zadels. (en sowieso beviel diens zit me best)

Bedankt trouwens voor je geangageerde en uitgebreide uitleg trouwens pmarena!!
Wat ik me nog afvroeg: ik heb nu dus tal van dekjes liggen en bovendien vind ik de kleur en afwisseling mooier dan die van barefoot: mag je dan wél gewoon een dun dekje over de pad met inlages leggen? Dus origineel Barefootpad, daarover een gewoon dun dekje en daarop je barefootzadel? Of kan dat ook weer problemen geven?

Als ik het zo hoor is de originele barefootsingel het beste... kan je die dan ook goed proper houden? Mijn singels die ik nu gebruik, zijn gewoon van stof en worden na vieze modderritten gewassen (wat ze uiteraard proper en soepel houdt) en dat is ook echt nodig...

Op “Tinkers” werd ook een topic geopend rondom rugklachten bij boomloos rijden. Dus ben iig niet de enige die ervan gehoord heeft. Ik vind het wel opvallend dat de meningen zover uiteen liggen.
Er werd in dit topic ergens gezegd van “drie paarden met rugklachten van boomloos, terwijl er zovelen zijn met rugklachten en boomzadels” Daar kan ik natuurlijk in komen...maar voor ik iets koop, wil ik toch goed geïnformeerd zijn en niet zomaar blindelings dingen uitproberen die dan later misschien niet goed voor mijn paard blijken te zijn. Tot hiertoe overwegen zeker de positieve meningen over boomloos die ik hoor, maar dat betekent niet dat ik doof moet worden/zijn voor negatiefs.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:41

ik hou de lederen singels proper met babydoekjes en olie
als er veel zweet een haar en andere viezigheid aanhangt, wrijf ik het eraf met kandoo-doekjes, en daarna een doekje met olie erover, werkt perfect Lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:48

Volgt even* Lachen

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:02

ik had altijd dat mijn zadel schoof(ik heb een ronde haflinger).
maar nu met mijn barefoot cheyenne heb ik nergens last van!
ik heb zon dekje eronder, niet met wol maar dat andere(k weet niet meer hoe het heet) en de barefootsingel, en mijn zadel ligt perfect!
met opstappen gebruik ik vaak een krukje, maar zonder blijft hij ook gewoon goed liggen.
je kunt je dekje er wel tussendoen hoor, volgens mij. alleen moet je dan natuurlijk wel uitkijken dat het dekje goed op zijn plaats blijft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 08:14

Er zijn tegenwoordig meer Sympanova pads dan fleece pads hoor , en voor de Cheyenne is ook de HAF-pad met dubbele inlages een optie.

Dekje tussen pad en zadel is geen probleem.

Uiteraard goed je oren open houden voor negatieve ervaringen , geen1 zadel kan voor elk paard en elke ruiter werken , daarvoor zijn er teveel verschillen in vorm / gewicht / rijgedrag.

Maar zeker bij boomloos : wel goed doorvragen waar de negatieve verhalen vandaan komen. Want helaas heerst er her en der nog steeds een : wat de boer niet kent dat vreet hij niet-mentaliteit , en zitten we ook met de boomzadel-verkopers die gene fluit verstand hebben van boomloos , geen ervaring ermee hebben , en het graag afzeiken omdat het idee ze niet aanstaat.

Die verhalen nemen particulieren weer mee en gaan zo een eigen leven lijden. Knipoog

Net als van mensen die het zadel niet goed gebruiken waardoor er problemen ontstaan , als die dan boos worden en gaan vertellen dat hun paard drukplekken heeft gekregen door een boomloos zadel , dan willen ze ook wel eens vergeten kritisch te kijken naar hun eigen invloed daarop , en dat krijgen andere mensen dan ook niet mee. Dan heb je weer een verhaal : rotzadel.

Als je dan goed doorvraagt kom je erachter dat ze toch wel eens een ander dekje gebruikten / inlages niet vervangen / bvb. beugelriem met gesp naar boven waardoor je een drukplek kan krijgen vanwege de gesp.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 08:41

Ik heb mijn BF (London) nog niet zo lang. Maar merk ook dat mijn paard minder singeldwang heeft, ruimer gaat lopen en een beter ruggebruik heeft. Hij is gewoon vrolijker in het werk, hij wordt ook niet meer belemmerd in zijn bewegingen door een boomzadel (goedpassend boomzadel is niet te vinden, hij veranderd door kreupelheden vanwege een chronisch hoefprobleem, er qua bespiering).

Hij heeft toch een stuk meer schouderbrijheid. En ik kan van de gron af opstappen zonder dat het zadel verschuift. En dat terwijl ik mezelf echt een eind omhoog moet hijsen (hij is ongeveer 1.80m). En............ik heb er geen originele singel aan hangen, maar de singel van mijn oude zadel.

Voor mij niets anders meer, heerlijk!!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:56

Ik heb m'n gewone stijgbeugels aan m'n boomloze zadel, maar gewoon net zoals ik ze op een boomzadel bevestig. Zal ze ook maar eens eraan maken met de gesp naar beneden.