Marijke de jong van paardenbegrijpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Marijke de jong van paardenbegrijpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:38

nope via via is natuurlijk nooit goed ,maar als die kennis had gezegd dat zij het verhaal maestro had voorgelegd over zijn pezen(wat ik overigens best lief vond,dat gaf toch aan ,dat ook zij met het probleem zat),en dat het antwoordt daarop zou zijn geweest,dat ze niet kon oordelen over een paard en ruiter zonder meer achtergrond info te hebben,had wat vriendelijker over gekomen.

daarnaast die kennis,was zo in haar verhaal,en enthousiast over marijke,dat die het meer als een eer zag,dat marijke dan wel even mijn andaatje op zou knappen...niet wetende dat je iemand daarmee werkelijk tot kookpunt brengt,als deze al 1,5 jaar zwaar aan het tobben is met een dier,en echt alles eraan doet het dier een leefbaar bestaan te geven..

maar goed,dat ter zijde,dat is verder een verhaal van mijn kant af,en daar kan verder niemand wat mee,als mensen zich goed voelen bij haar,moet je er zeker gaan lessen!! Ja

(probeer aleen wel te begrijpen wat ze verteld,want wat ik zag dat diegene moest doen,sloeg werkelijk kant nog wal...een paard met rugklachten,met z'n kop in de lucht naar buiten getrokken laten lopen..zal het wel helemaal niet begrijpen,maar beest deed echt niets anders als haar rug wegdrukken en scheef lopen Zij zijn groot en ik is klein! )

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:09

kimmie261 schreef:
(probeer aleen wel te begrijpen wat ze verteld,want wat ik zag dat diegene moest doen,sloeg werkelijk kant nog wal...een paard met rugklachten,met z'n kop in de lucht naar buiten getrokken laten lopen..zal het wel helemaal niet begrijpen,maar beest deed echt niets anders als haar rug wegdrukken en scheef lopen Zij zijn groot en ik is klein! )

Mijn inschatting weten? Ze heeft op zich wel goede oefeningen gekregen, maar snapt volstrekt niet waar ze voor dienen, heeft niet het gevoel opgebouwd hoe de oefeningen correct moeten voelen en doet dus maar een eind heen. Ze klinkt als een schoolvoorbeeld van een "volgeling" Afgod
(maar ik kan me natuurlijk gruwelijk vergissen Haha! )

medlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:23

Ik ben er dit jaar een week geweest op "trainings week", het is een hele aparte manier van les geven, je moet er vooral in geloven (deed ik niet) want het is verschrikkelijk zweverig!

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 15:54

haha wat bedoel je daar mee medlam?

medlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:02

Dat je er denk ik achter moet staan, anders is het een apart verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:35

Misschien dat je het zweverige verhaal hier kunt neerzetten? Jouw ervaring en wel leuk als je nieuw bent op dit forum om ook je beweringen te onderbouwen? Knipoog Misschien kunnen anderen van dit zweverige verhaal toch nog iets opsteken??

medlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:03

Tja, laat ik het zo zeggen, ben daar naartoe gegaan met de veronderstelling dat ik beter zou leren paardrijden. Een week lang met mijn paard aan de hand gelopen... dat is nou niet mijn idee van een "trainings week". Maar ik weet zeker dat als je in dat soort dingen gelooft dat je een super week zal hebben en ongetwijfeld een hele hoop zal leren. Maar je moet niet verwachten dat je "normaal" les zal hebben

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:00

Ze zal waarschijnlijk gevonden hebben, dat ze bij de basis moest beginnen en dan is een weekje erg kort........
Ik heb daar grondwerk gedaan, dus ook aan de hand, en dat ben je gauw beu, maar ik heb er wel veel van opgestoken en je kunt je paard wel veel beter buigen dan als je erop zit, ik sprak daar iemand met een paard, die liep er al 5 maanden alleen maar naast, die begon net weer met rijden, daar zou ik ook geen zin in hebben!
Ik zou ook niet direct voor het rijden er heen gaan, maar ze is wel ontzettend goed met probleempaarden, je kunt het zo gek niet verzinnen , of ze lost het op of weet hoe of wat.
De klassieke manier van rijden kun je niet leren in een week, zou het ook best willen, maar ik les 1 keer p.w en hier in de buurt is er niemand die zo lesgeeft/rijd, dus blijf ik maar "gewoon"rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:11

medlam schreef:
Tja, laat ik het zo zeggen, ben daar naartoe gegaan met de veronderstelling dat ik beter zou leren paardrijden. Een week lang met mijn paard aan de hand gelopen... dat is nou niet mijn idee van een "trainings week". Maar ik weet zeker dat als je in dat soort dingen gelooft dat je een super week zal hebben en ongetwijfeld een hele hoop zal leren. Maar je moet niet verwachten dat je "normaal" les zal hebben

Oke, daar zou ik ook niet voor komen, als je dat niet van te voren wist, voel je je wel bekaait er van af komen. Hoewel je paard oefeningen laten doen aan de hand, de juiste stelling, buiging, gewicht op achterbenen e.d. zou ik best wel willen leren, heel leerzaam en makkelijk om je paard in training te houden, maar als je wilt rijden en je stelt je daar op in, is het idd een teleurstelling.

medlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:16

Klopt! Het was gewoon niet wat ik ervan verwacht had helaas. Opzich zijn de oefeningen aan de hand misschien wel goed, maar ik zie mij thuis niet elke dag een half uur naast dat paard lopen (in mijn geval mee gesleept worden....)

medlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:19

mammaslamma, je hebt inderdaad gelijk, het is vast wel goed voor je paard. Maar idd zag ik mensen daar die altijd naast hun paard liepen (eigenlijk bijna iedereen) daar heb ik geen paard voor... misschien heel aso van mij....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:32

medlam schreef:
Opzich zijn de oefeningen aan de hand misschien wel goed, maar ik zie mij thuis niet elke dag een half uur naast dat paard lopen (in mijn geval mee gesleept worden....)

Dan zou het juist heel nuttig kunnen zijn om meer aan de hand te werken. Hoe kun je nou veilig met een paard omgaan als het paard jou naar believen meesleept?

medlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:46

Waratje schreef:
medlam schreef:
Opzich zijn de oefeningen aan de hand misschien wel goed, maar ik zie mij thuis niet elke dag een half uur naast dat paard lopen (in mijn geval mee gesleept worden....)

Dan zou het juist heel nuttig kunnen zijn om meer aan de hand te werken. Hoe kun je nou veilig met een paard omgaan als het paard jou naar believen meesleept?

tja, ik ben niet zo voor die stijl dus... ach, ik zal toch nooit een goede ruiter worden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:01

Nou, da's pas echt een "goede" insteek....... Vork

medlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:27

nee, maar wel de waarheid

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:24

Dan snap ik zowiezo niet wat je op zo'n trainingsweek doet. En als je paard je door de bak meesleept, dan is er toch nog iets mis bij de basis. In mijn ogen dan he, mijn lompe knol sleurde me vroeger ook over het hele terrein, maar na een aantal freestyle lessen (die marijke ook geeft) loopt hij keurig mee. T is net waar jouw grens ligt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:30

ik snap even niet wat je door je paard laten meesleuren te maken heeft met 'stijl'. Dat is toch de normale basisopvoeding en heeft helemaal niks met rijden of een goede of slechte ruiter zijn te maken??

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:48

Simpel, als je niet de moeite wil nemen om op de grond fatsoenlijk met elkaar om te gaan, dan zul je ook niet veel moeite nemen om er op een fatsoenlijke manier van bovenaf mee om te gaan. Inderdaad wordt je dan nooit een goede ruiter. Gewoon opgeven voor je er zelfs maar aan begint, eigenlijk. Verdrietig
Dammen schijnt ook een leuke sport te zijn.....

medlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:28

Toen ik grondwerk ging doen sleepte ze me door de bak, paard loopt teveel op de voorhand en is moeilijk! Voor de rest heb ik geen problemen met haar, het is een springpaard met een hele grote hekel aan dressuur, laten we het er op houden dat dat kamp niet mijn ding was!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:35

Als je idd een springpaard hebt die dressuurmatig moeilijk te rijden is, is de lol er snel van af. Je kunt meer met je paard doen dan alleen maar dressuurmatig scoren. Dammen is niet de enige optie.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 16:16

tja..als je paard je door de bak sleept dan zou ik er nog maar eens een aantal grondwerk lessen op los laten..

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 16:28

medlam schreef:
Toen ik grondwerk ging doen sleepte ze me door de bak, paard loopt teveel op de voorhand en is moeilijk! Voor de rest heb ik geen problemen met haar, het is een springpaard met een hele grote hekel aan dressuur, laten we het er op houden dat dat kamp niet mijn ding was!

wat deed je dan in hemelsnaam bij marijke, het is toch heel duidelijk dat ze les geeft in de klassieke dressuur? En voor zover ik weet had je ook mogen zeggen dat je wat anders wilde doen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:50

medlam schreef:

Sleept je door de bak, loopt op de voorhand en is moeilijk........ Wat voor problemen zou je dan verder nog KUNNEN hebben? Sorry hoor, maar volgens mij zou het toch heel veel nut hebben om wel meer grondwerk met je paard te doen en ook dressuurmatig flink aan het werk te gaan. Wat jij nu hebt is een gevaarlijke situatie voor jouzelf en een schadelijke manier van doen (op de voorhand lopen) voor je paard. Wanneer gaat bij jou nu het lampje branden dat omgaan met paarden WERK betekent? Het komt echt niet vanzelf aanwaaien om de "juiste fluistertoon" te treffen. En wen er vast aan dat je soms dingen moet doen die je eigenlijk niet leuk vindt, gewoon omdat het moet. Zo zit het leven namelijk in elkaar Whoosh!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:16

Waratje sommige paarden zijn op de voorhand gebouwd, mijn paard ook, meestal zijn het ook de springgefokte paarden en het springen zit hem in hun bloed, dressuur vinden ze moeilijk omdat kwa bouw ze vaak ook die beperking hebben dus dubbel zo hard moeten werken en paarden vinden het niet fijn als het pijn doet of moeilijk is en proberen er dan vaak onder uit te komen door te vluchten. Ik heb ook zo een paard en dat is best moeilijk. Natuurlijk is het zinvol om dressuurmatig met ze bezig te blijven, maar mijn motto is dan, doe met je paard waar hij voor in de wieg is gelegd. In dit geval dus springen en als je dat kunt combineren door ook wat oefeningen voor de buiging en stelling en soepelheid in het lijf. Zulke paarden krijg je nl niet makkelijk op het achterbeen, zitten kunnen ze vaak ook niet zonder van voren niet door de hals meer te kunnen komen. Dan heeft mijn paard nog een zware kaak waardoor door de hals rijden helemaal moeilijk is, maar springen kan hij goed en vind hij tof.

Als die week vnl gericht is geweest op het achterbeen, zoals Marijke ook vaak doet, idd heel zinvol en nuttig, maar een paard dat niet die bouw heeft, heeft het moeilijker dan het huis tuin en keuken paard dat wel zijn bouw mee heeft en na 3 dagen fantastische oefeningen laat zien. Dan idd wordt er ook op de motivatie van de eigenaar een beroep gedaan, want als je een paard hebt dat het niet leuk vind, niet makkelijk kan, zijn bespiering er nog niet voor heeft, sterk wordt, dan heb je er zelf na 3 dagen ook geen lol meer in. Paard heeft na die week spierpijn dus is extra stram en sterk, eigenaar heeft een rot week en denkt, "nou heb ik weer niks geleerd en dit gezannik ga ik echt niet thuis in de bak overdoen". Die andere is blij, sterker paard, paard snapt het en doet lekker mee, die eigenaar gaat lekker aan de slag thuis in zijn bakkie.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:35

Russel, ik ben me er van bewust dat sommige paarden niet helemaal ideaal gebouwd zijn Knipoog Toch geldt dat je bij een paard dat al overbouwd is juist extra aandacht moet hebben voor het achterhandgebruik, of je dat nou leuk vindt of niet. Handig is het als je het wel leuk kunt gaan vinden en eerlijk gezegd zou ik van Marijke verwachten dat ze aangepaste oefeningen zou geven in zo'n geval. Maar misschien is dat niet haalbaar in een groep. Verder kun je als cursist toch ook tijdens zo'n trainingsweek aangeven dat je eigenlijk andere dingen verwacht en eens een goed gesprek hebben over wensen, wenselijkheden en mogelijkheden. Tenslotte ben je ook betalende klant als je op zo'n trainingsweek bent en een week is best lang (en waarschijnlijk ook kostbaar) om dingen te doen die je niet aanspreken en waar je het nut kennelijk niet van inziet.
Het is toch de uitdaging voor het lesgeefmens (in dit geval Marijke) om oefeningen te verzinnen die zowel nuttig als leuk zijn voor de betrokkenen, want als er geen lol aan is, houdt je het niet zomaar vol.